Zo een U-lead is een hulpmiddel dat zelf corrigeert als de hond aan de lijn trek oid... dus zelf corrigeer je er niet mee, je mag ook niet trekken ...Wil de hond schreef:Dit zóu kunnen gebeuren als je haar voor het eerst korrigeert juist op zo´n moment.ik twijfel nog omdat Bowie nog wel eens onzeker kan zijn en ik ben een beetje bang dat als ze happy de peppy weer eens een luchtsprong maakt naar iets of iemand dat ze de correctie dan gaat interperteren met wat ze ziet of juist met mensen of andere honden...dus dat het juist tegen me gaat werken...
Maar als je de training stapsgewijs opbouwt gebeurt dit niet.
Stapsgewijs wil zeggen eerst in rustige situaties beginnen te trainen zodat ze het fenomeen korrektie leert kennen en begrijpen. Als dat eenmaal gebeurt is, en dat gaat normaal gesproken heel vlotjes, ga je steeds moeilijkere situaties opzoeken.
En úberhaupt, honden associëren over het algemeen datgene dat ze zelf doen met de gevolgen die zij aan die daad verbinden.
het oefenen met lopen bij de hondenschool ging best goed maar 1 keer werd ze heel erg happy de peppy ivm puppies die het veld opkwamen, wel aan de lijn, en toen ging de U-lead dus corrigeren en dat vond ze echt heel erg eng... de dag erna toen de trainster de U-lead om deed bij haar kroop ze en beetje in elkaar, nou zie ik dat niet direkt als angst maar dat zou het wel kunnen worden.
Ik hou het ervoor mezelf nu even op dat ze te jong en onbezonnen is... en tuurlijk accepteer ik dat trek en spring gedrag niet want het doet mij vaak ook pijn en probeer dat ook te voorkomen dmv afleiding met een balletje of een snoepje maar dat werkt gewoon niet altijd bij hyper de pieper Bowie.
En als ze dan een keer wel super braaf meeloopt en flink de aandacht erbij heb ben ik blij en heb er vertrouwen is dat het wel goed gaat komen maar dat ik gewoon meer geduld moet hebben....
Jacqueline