Joyce schreef:Malinois, je zou me dat artikel nog toemailen he!
dat heb ik toch gedaan

pb me nog ff je email adres als je wil dan doe ik het gelijk
Maar op welke manier gebruik jij dan de TT? Om aandacht te vragen op de laagste stand?
ook, niet op de laatste stand, met de pager (trilfunctie) en in nood met een stroomcorrectie...
Wat ik me alleen afvraag is of die correctie bij oefeningen waarbij weinig drift is echt positief moet zijn (je dus iets vervelends toedient om er voor te zorgen dat de hond luistert). Wat ik mij dus afvraag is of je dan niet veel verder komt met een ander soort correcties dan even een stootje van de TT of een rukje aan de prikband. Ik vraag me dat oprecht af omdat ik juist het gevoel heb dat juist met dat soort intelligente en zelfstandige honden die manier van trainen veel meer resultaat kan boeken dan een simpele positieve correctie.
dat is heel verschillend per onderdeel... voor de een is het niet knagen onderweg dus van het moment dat de hond het blok ophaalt tot hij zit voor de geleider... dat lukt je bijna niet op een andere manier...ik heb mijn teef die na 6 jaar nog steeds niet kunnen afleren... alleen de TT heb ik nooit bij haar gebruikt omdat ik haar daar niet geschikt voor acht.
Mijn reu heb ik via een hele lichte prikkeling dit afgeleerd... dus het is een vervelend gevoel en absoluut geen stroomstoot (want dan zou je juist het tegengestelde bereiken). Waar wordt het nog meer voor gebruikt, voor het snel doorzitten (wederom een lichte prikkeling en geen stroomstoot), afliggen, (overigens
niet allemaal bij mij hoor maar waar je het voor kan gebruiken!)
Daarnaast heb je in dat andere topic ook al aangegeven dat het omhebben voor jou niet gelijk staat aan het gebruiken en daar verschillen dan onze meningen. Ik vind namelijk dat een hond een oefening zonder hulpmiddelen moet kunnen uitvoeren voordat je kan zeggen dat de hond de oefening echt beheerst. Het feit dat jij de TT om hebt wil toch zeggen dat jij de dreiging van een correctie gebruikt om goed gedrag af te dwingen. Of je hem nu gebruikt of niet, de hond weet dat de TT om z'n nek hangt en hij weet dat als hij iets fout doet er dan een correctie kan komen. Ik ga er dan natuurlijk wel vanuit dat de TT ooit op hem gebruikt is, anders is het gewoon een halsband en heb je hem eigenlijk niet eens nodig.
elke hond die hem hier omkrijgt weet wat het is idd. maar nogmaals ik wil hem niet wedstrijd/examenslim maken dus idd. hier altijd om met trainen, ook al wordt het niet gebruikt, hetzelfde als de prikker... Mocht ik hem nodig hebben hoef ik niet eerst het hele appel stop te leggen om het uit de auto te halen... dan kan het op dat moment
Als laatste met je reu die uitvalt, ben je echt niet bang dat het gebruik van een TT, mocht die situatie ooit voorkomen, het gedrag van je reu alleen maar zal verergeren? Ik ken de hond niet, weet niet welk gedrag hij laat zien en weet ook niet waarom. Maar de hond los laten lopen en dan de verantwoording bij andere mensen neerleggen is in mijn ogen niet eerlijk. Als ik andere honden los zie lopen laat ik mijn honden ook los lopen. In jouw geval hebben de baasjes dus niet eens door dat hun hond beter niet jouw hond lastig kan vallen. Zou jij de hond aanlijnen als je andere honden ziet dan neem je zelf weer controle over de situatie en mochten de andere baasjes dat signaal dan nog niet begrijpen door hun eigen hond aan te lijnen dan heb jij nog altijd de controle omdat jouw hond aangelijnd is. Ik heb zelf ook een uitvallende herder gehad en ik liet haar echt niet gewoon los lopen met andere honden, met dan het excuus dat als er iets gebeurd dat dat aan de andere honden ligt en niet aan mijn hond. Een haar een TT omhangen en corrigeren op het moment dat ze wel uitvalt zou volgens mij het uitvallen alleen maar versterken.
nee, dat werkt in zijn geval absoluut niet zo....anders zou ik het niet doen natuurlijk, ik denk dat als ik dit bij mn jongste dober zou doen, dit idd. averechts zou werken... maar bij hem dus niet.
Als ik iemand aan zie komen ga ik van het pad af en leg de honden bij me neer... aanlijnen daar worden ze alleen nog feller van dus heeft geen zin.

Lijkt me duidelijk genoeg voor iedereen toch...
Maar nogmaals... er is nog nooit iets gebeurd met een andere hond dus dat wil ik graag zo houden.