Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

slipketting... het lijkt wel of hij er niks van merkt!!

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

tycha schreef:
Joyce schreef:
malinois schreef:
tycha schreef:Iemand die met een TT traint, moet deze trouwens altijd om doen, ook al gebruik je hem niet. Je wilt immers niet dat de hond het verband gaat leggen tussen het om hebben van de band en de correctie die hij er mee krijgt. Het is dus niet zo dat als een hond de band om heeft de TT ook te pas en te onpas wordt gebruikt.
hehe iemand die het snapt :ok:
Ik snap het concept wel. Als de hond geen TT om heeft en niet luistert dan kan je hem niet corrigeren. Hond gaat dan door krijgen dat als hij de TT niet om heeft hij niet hoeft te luisteren.

Alleen in mijn optiek beheers je de plichtfase dan nog niet. Het zou hetzelfde zijn als dat mensen die clickeren altijd een clicker en beloningen bij zich moeten hebben om hun hond te laten luisteren. Ik wil ook graag dat mijn honden luisteren als ik niks bij me heb, daarom bouw je het gebruik van een clicker af. Ik begrijp dus niet waarom je het gebruik van een TT ook niet afbouwt. Of gebeurt dit afbouwen wel bij honden die echt wedstrijden lopen of ingezet worden als politiehond?
Dit afbouwen gebeurd wel degelijk, alleen bijv. bij de oefening manrevieren, een hond kan maanden schoon bij de man komen, en dan opeens toch weer eens proberen te bijten. Heeft de hond dan bijv. geen TT om en wordt hij op dat moment niet gecorrigeerd zal hij het de eerst volgende keer weer doen. Zelfbelonend gedrag. De hond snapt dan echt wel de oefening, alleen zijn drift om te bijten en de beloning die hij zelf haalt door te kunnen bijten is dan net even groter.
Die van mij heeft dat soms keurige bewaking en kom ik ernaast dan effe pitten, zo frustrerend :N: maar hij is geen hond waar een tt op gaat.. dat zou averechts werken, ik sta er zelf niet achter, voor mijn hond dan. (ik zie bij correct gebruik dat het bij sommige honden met bepaalde karakters wel goed werkt, dan is het dus een paar keer correctie, en die snappen het dan)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Joyce schreef:...Alleen in mijn optiek beheers je de plichtfase dan nog niet. Het zou hetzelfde zijn als dat mensen die clickeren altijd een clicker en beloningen bij zich moeten hebben om hun hond te laten luisteren. Ik wil ook graag dat mijn honden luisteren als ik niks bij me heb, daarom bouw je het gebruik van een clicker af. Ik begrijp dus niet waarom je het gebruik van een TT ook niet afbouwt. Of gebeurt dit afbouwen wel bij honden die echt wedstrijden lopen of ingezet worden als politiehond?
Je kunt een hond leren zitten, of je kunt een hond leren om niet te staan. Dat is in mijn optiek waar deze discussie in essentie om draait.

Het is mij echt een raadsel waarom de tweede methode in een sport/trainingssituatie nog steeds word gezien als een goede manier om gewenst gedrag tevoorschijn te toveren bij zo een opportunistische diersoort.
Daarin zie ik een relatie tot hetgeen Joyce schreef.
Laatst gewijzigd door Jaap* op 05 feb 2008 20:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ennath schreef:
Zoek stok! schreef:
Ennath schreef:
In principe gooi ik niet met voer.... om te beginnen omdat mijn gooien voor de omstanders hilariteit verwekkend is.
De kans dat het recht voor je komt is even groot als de kans dat het recht achter je komt...ik bedoel maar :N:
Maar ik heb ook principele bezwaren, mijn honden mogen nooit (en ik bedoel nooit :boos: ) iets eetbaars van de grond oppakken of voedsel van derden aannemen. Als er bij het belonen een brokje op de grond valt dan blijft dat daar liggen, ze kunnen dan wel een andere krijgen :wink:

Voedsel gooien ter beloning doe ik dus nooit...
Ik heb honden geen dolfijnen :19:
Ik gooi heel vaak met voer, ook tijdens het clickeren. Maar je hoeft niks hoor, het is maar een voorbeeld :wink:
Nee, maar net zoals de africhters wel eens fanatiek aan hun eigen methodes willen vastzitten doen de "klikkeraars" dat ook. Het lijkt wel eens dat je niet positief kan trainen als je geen klikker gebruikt, en de laatste tijd mag je voedsel blijkbaar ook niet meer uit de hand geven. Om goed te klikkeren moet je blijkbaar met voer gooien.

Ready, steady, go is een spelletje wat ik al heel lang ken, en ook vaker toepas bij een terughoudende geremde hond, maar dan met een balletje of ander speel voorwerp...
Ik gebruik het niet als beloning wel als motivator.
Het voedselcircuit is ook bedoeld als motivator :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

ranetje schreef:
Ennath schreef:
Zoek stok! schreef:
Ennath schreef:
In principe gooi ik niet met voer.... om te beginnen omdat mijn gooien voor de omstanders hilariteit verwekkend is.
De kans dat het recht voor je komt is even groot als de kans dat het recht achter je komt...ik bedoel maar :N:
Maar ik heb ook principele bezwaren, mijn honden mogen nooit (en ik bedoel nooit :boos: ) iets eetbaars van de grond oppakken of voedsel van derden aannemen. Als er bij het belonen een brokje op de grond valt dan blijft dat daar liggen, ze kunnen dan wel een andere krijgen :wink:

Voedsel gooien ter beloning doe ik dus nooit...
Ik heb honden geen dolfijnen :19:
Ik gooi heel vaak met voer, ook tijdens het clickeren. Maar je hoeft niks hoor, het is maar een voorbeeld :wink:
Nee, maar net zoals de africhters wel eens fanatiek aan hun eigen methodes willen vastzitten doen de "klikkeraars" dat ook. Het lijkt wel eens dat je niet positief kan trainen als je geen klikker gebruikt, en de laatste tijd mag je voedsel blijkbaar ook niet meer uit de hand geven. Om goed te klikkeren moet je blijkbaar met voer gooien.

Ready, steady, go is een spelletje wat ik al heel lang ken, en ook vaker toepas bij een terughoudende geremde hond, maar dan met een balletje of ander speel voorwerp...
Ennath is iemand die zich niet verdiept heeft in de clicker training en de 'klikkeraars'. Clickeren betekent namelijk niet dat je geen correcties geeft en alleen met snoepjes beloond. Alles wat belangrijk is voor de hond kan de basis voor een correctie of een beloning zijn en dat is bij sommige honden niet het voedsel. Het is grappig dat sommige mensen de positieve trainers ervan beschuldigen om alleen naar hun eigen methode te kijken, terwijl juist de mensen die dat zeggen zich ook niet interesseren voor andere methodes.
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Jaap* schreef:
joyce schreef:...Alleen in mijn optiek beheers je de plichtfase dan nog niet. Het zou hetzelfde zijn als dat mensen die clickeren altijd een clicker en beloningen bij zich moeten hebben om hun hond te laten luisteren. Ik wil ook graag dat mijn honden luisteren als ik niks bij me heb, daarom bouw je het gebruik van een clicker af. Ik begrijp dus niet waarom je het gebruik van een TT ook niet afbouwt. Of gebeurt dit afbouwen wel bij honden die echt wedstrijden lopen of ingezet worden als politiehond?
Je kunt een hond leren zitten, of je kunt een hond leren om niet te staan. Dat is in mijn optiek waar deze discussie in essentie om draait.

Het is mij echt een raadsel waarom de tweede methode in een sport/trainingssituatie nog steeds word gezien als een goede manier om gewenst gedrag tevoorschijn te toveren bij zo een opportunistische diersoort.
Daarin zie ik een relatie tot hetgeen Joyce schreef.
euhhhh het gequote is niet van mij afkomstig :mrgreen:
Laatst gewijzigd door tycha op 05 feb 2008 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Groetjes Marja
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Ennath is iemand die zich niet verdiept heeft in de clicker training en de 'klikkeraars'. Clickeren betekent namelijk niet dat je geen correcties geeft en alleen met snoepjes beloond. Alles wat belangrijk is voor de hond kan de basis voor een correctie of een beloning zijn en dat is bij sommige honden niet het voedsel. Het is grappig dat sommige mensen de positieve trainers ervan beschuldigen om alleen naar hun eigen methode te kijken, terwijl juist de mensen die dat zeggen zich ook niet interesseren voor andere methodes.
Ik ben overigens geinteresseerd in allerlei methodes. En ben van mening dat je van iedereen iets kunt leren. Maar ik geloof er niet in dat er maar 1 juiste methode is. Dit omdat iedere hond weer anders is, en wat voor de ene hond heel goed kan werken voor de andere hond helemaal niet werkt.

Ik zelf heb een hondje wat op zich graag werkt en haar best doet voor je. maar bij haar moet ik constant spelen tussen belonen en corrigeren (en met corrigeren bedoel ik niet direct fysiek straffen, kan ook een simpel Nee zijn) Beloon ik teveel dan neemt ze een loopje met me. Corrigeer ik teveel dan laat ze het zitten. Mijn uitdaging is om op zo'n wijze met haar te trainen, zodat ze toch doet wat ik wil, en we er beiden evenveel plezier in beleven. Dat zoeken en schakelen dat is nu juist mijn uitdaging.
Afbeelding
Groetjes Marja
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

tycha schreef:euhhhh het gequote is niet van mij afkomstig :mrgreen:
:mrgreen: Ik heb het even aangepast, mik jij die foute quote er ook even uit voor de duidelijkheid? :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Joyce schreef:
malinois schreef:
tycha schreef:Iemand die met een TT traint, moet deze trouwens altijd om doen, ook al gebruik je hem niet. Je wilt immers niet dat de hond het verband gaat leggen tussen het om hebben van de band en de correctie die hij er mee krijgt. Het is dus niet zo dat als een hond de band om heeft de TT ook te pas en te onpas wordt gebruikt.
Ik snap het concept wel. Als de hond geen TT om heeft en niet luistert dan kan je hem niet corrigeren. Hond gaat dan door krijgen dat als hij de TT niet om heeft hij niet hoeft te luisteren.

Alleen in mijn optiek beheers je de plichtfase dan nog niet. Het zou hetzelfde zijn als dat mensen die clickeren altijd een clicker en beloningen bij zich moeten hebben om hun hond te laten luisteren. Ik wil ook graag dat mijn honden luisteren als ik niks bij me heb, daarom bouw je het gebruik van een clicker af. Ik begrijp dus niet waarom je het gebruik van een TT ook niet afbouwt. Of gebeurt dit afbouwen wel bij honden die echt wedstrijden lopen of ingezet worden als politiehond?
ik train ook altijd met clicker en beloning, beide heb ik ook altijd bij.
net zoals ze altijd haar TT omheeft.

enige verschil is dat clicker altijd wordt gebruikt, tt niet altijd.
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

starfleet schreef:
SuzieC1970 schreef: Hmmm, is een beetje een warrig verhaal geworden geloof ik, lastig om het logisch op te schrijven. Ik blijf gewoon meelezen hier, wie weet komt er nog een keer een tip die wel werkt voor ons...
Ik denk dat je het voor je hond heel moeilijk maakt door telkens iets anders te gebruiken. Honden gedijen bij vastigheid en consequent zijn, bij weten waar ze aan toe zijn. Als je telkens verandert ben je onvoorspelbaar en onduidelijk. Ik denk dat daar een groot deel van het probleem zit. En wellicht meer geduld hebben. Ik verzet helemaal geen stap meer als Buffy irritant trekt, ik heb er een hele erge hekel aan om voortgesleept te worden ook al is het een hond die heel goed te houden is. Als de hond erg trekt zou ik liever een tuig gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat ik me dan wel voort liet slepen.

Anne
Ik heb de verschillende tips die ik geprobeerd heb echt niet door elkaar toegepast hoor. Ik heb geprobeerd om stil te gaan staan als hij trekt en pas weer verder te gaan als de spanning van de lijn is. Heel consequent ook. Maar toen ik na twee weken nog steeds de straat niet uit was gekomen en Max voor het gemak mijn voortuin als wc begon te gebruiken en zich verder nergens niks van aantrok was voor mij toch wel duidelijk dat dat voor ons niet ging werken.. :mrgreen: Dus ben ik toen iets anders gaan proberen. Niet alles door elkaar, maar een methode een paar weken toe proberen te passen. Helaas lijkt het soms 1 wandeling goed te gaan omdat de tactiek die ik dan toepas nieuw is...bij de volgende wandeling is het nieuwtje eraf en interreseert het Max dus niks meer... :jank: Dat is het frustrerende eraan. Hij luistert verder goed hoor da's het probleem ook niet maar het is net een tank ! Een doorhangende lijn krijg ik gewoon niet voor elkaar. Er moet altijd spanning op de lijn staan volgens Max en het is echt wel wat minder geworden sinds we hem hebben hoor. Toen we hem net hadden trok hij het vel van zijn nek af...Ik heb het idee dat hij nauwelijks nog uit werd gelaten en hij vond het toen zo leuk hier in het park dat hij niet te stoppen was....Hij gunt zichzelf bijna de tijd niet om te snuffelen, hij wil gewoon kilometers maken ! Met het afwisselen van band en riem doet hij het wat beter, waarom weet ik ook niet hoor...
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

SuzieC1970 schreef:
starfleet schreef:
SuzieC1970 schreef: Hmmm, is een beetje een warrig verhaal geworden geloof ik, lastig om het logisch op te schrijven. Ik blijf gewoon meelezen hier, wie weet komt er nog een keer een tip die wel werkt voor ons...
Ik denk dat je het voor je hond heel moeilijk maakt door telkens iets anders te gebruiken. Honden gedijen bij vastigheid en consequent zijn, bij weten waar ze aan toe zijn. Als je telkens verandert ben je onvoorspelbaar en onduidelijk. Ik denk dat daar een groot deel van het probleem zit. En wellicht meer geduld hebben. Ik verzet helemaal geen stap meer als Buffy irritant trekt, ik heb er een hele erge hekel aan om voortgesleept te worden ook al is het een hond die heel goed te houden is. Als de hond erg trekt zou ik liever een tuig gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat ik me dan wel voort liet slepen.

Anne
Ik heb de verschillende tips die ik geprobeerd heb echt niet door elkaar toegepast hoor. Ik heb geprobeerd om stil te gaan staan als hij trekt en pas weer verder te gaan als de spanning van de lijn is. Heel consequent ook. Maar toen ik na twee weken nog steeds de straat niet uit was gekomen en Max voor het gemak mijn voortuin als wc begon te gebruiken en zich verder nergens niks van aantrok was voor mij toch wel duidelijk dat dat voor ons niet ging werken.. :mrgreen: Dus ben ik toen iets anders gaan proberen. Niet alles door elkaar, maar een methode een paar weken toe proberen te passen. Helaas lijkt het soms 1 wandeling goed te gaan omdat de tactiek die ik dan toepas nieuw is...bij de volgende wandeling is het nieuwtje eraf en interreseert het Max dus niks meer... :jank: Dat is het frustrerende eraan. Hij luistert verder goed hoor da's het probleem ook niet maar het is net een tank ! Een doorhangende lijn krijg ik gewoon niet voor elkaar. Er moet altijd spanning op de lijn staan volgens Max en het is echt wel wat minder geworden sinds we hem hebben hoor. Toen we hem net hadden trok hij het vel van zijn nek af...Ik heb het idee dat hij nauwelijks nog uit werd gelaten en hij vond het toen zo leuk hier in het park dat hij niet te stoppen was....Hij gunt zichzelf bijna de tijd niet om te snuffelen, hij wil gewoon kilometers maken ! Met het afwisselen van band en riem doet hij het wat beter, waarom weet ik ook niet hoor...
Om dan inene weer op topic terug te komen...
Dan ga ik toch voor een flinke correctie of uitbrander..
ik heb al eerder vermeld dat ik van mijn hond niet verwacht dat hij aan de lijn naast me loopt dat hoeft hij niet van mij, ik wil niet voortgetrokken worden..dus als ik twee keer gewaarschuwt heb dan krijgt hij een lijn correctie..
en verbaaal een boos woord
Als ik nu zuchtend en Fihinnnn..pff
zeg dan dimt hij weer in, hij trekt niet om vooruit te komen, hij trekt in de lijn omdat hij veelal los loopt en liep..
nu volsta ik met een klein tikje in de riem en zeg rustig of riehiem!
dan is het oh ja riem dus effe passie terug..
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

SuzieC1970 schreef: Dus ben ik toen iets anders gaan proberen. Niet alles door elkaar, maar een methode een paar weken toe proberen te passen. Helaas lijkt het soms 1 wandeling goed te gaan omdat de tactiek die ik dan toepas nieuw is...bij de volgende wandeling is het nieuwtje eraf en interreseert het Max dus niks meer... :jank:
Bij een enthousiaste hond die net eruit gaat is het ook wel erg moeilijk om te streven naar een doorhangende lijn. Een doorhangende lijn of voortgetrokken worden, voor mij zit daar sowieso nog wel wat tussen en ik zou als ik merk dat een methode echt niet werkt bij het net verlaten van het huis niet te gauw zeggen dat hij niet werkt.

Ik zou overigens ook gerust eens corrigeren bij een volwassen hond van het kaliber als de jouwe, maar omdat je zegt dat je ook al een slipketting hebt gebruikt, denk ik wel dat gecorrigeerd hebt (althans geprobeerd) , maar dat het verder niet al te veel deed met hem.

Stil blijven staan of consequent gelijk de andere kant op lopen dan hij wil, corrigeren doe je dan al automatisch, op zich zou dat wel goed kunnen helpen bij het zo ongenadig trekken. Heb je zoiets ook geoefend met iemand van de hondenschool? Die ziet weer dingen die jij niet ziet. Het valt mij op dat je zegt "proberen" en niet doen. Mij geeft dat de indruk dat je zuchtend maar weer probeert, maar zelf niet al te overtuigd bent. Ik weet van mezelf ook dat een methode dan veel minder werkt als ik maar wat probeer.

Van welke methode heb jij nou zelf de indruk dat die bij je past, dat je die gemakkelijk langere tijd kunt toepassen? Dan zou ik die gebruiken en daar ook langer bij blijven. Hij trekt al heel lang nu, het is gewoonte geworden voor hem, dat krijg je er niet zomaar uit, dat is niet met een week of wat klaar.

Ik geef maar een voorbeeld:bij mij zou passen gelijk de andere kant oplopen, en belonen zodra de lijn slap hangt. Daar eventueel een commando aan verbinden, het woord zeggen terwijl er geen spanning op de riem staat en gelijk belonen. In het begin beloon ik dan na een seconde al, later als het beter gaat kun je dat dan uitbouwen. Ik zou als de hond al jaren gewend is enorm te trekken waarschijnlijk een riem en een tuig gebruiken (samen om bij het weggaan) en bij de een wat minder strikt zijn, met de ander trainen op het zonder spanning laten van de riem. Dan zit je er ook niet mee dat je altijd even consequent moet zijn en de straat niet uitkomt. Want waarschijnlijk zul je de ene keer meer geïrriteerd zijn dor het trekken, de andere keer het meer laten gaan. Het is gewoon vreselijk lastig om almaar consequent te zijn en niet toe te geven. Je blijft 9 keer staan bij trekken, maar de tiende keer loop je toch maar dat park.

Zoiets is dan wat bij mij past, voor mij is slipketting of een halti in principe niks en ik houd het ook niet twee weken vol om niet in het park te komen. omdat ik een uur die over een paar honderd meter. Voor mij is het daarnaast niet belangrijk dat er nooit enige spanning op de riem staat. Maar dat bedoel ik eigenlijk met kijken naar wat bij jou past en wat jij ook vol kan houden consequent. Waarschijnlijk is zoals ik het zou doen helemaal niet "de beste" methode, maar ik kan het volhouden en ik sta erachter. Mijn hond went daar aan en gaat dat snappen en daar gaat het toch maar om.

Voor jou en je hond is vast ook wel iets te verzinnen, eventueel in samenspraak met iemand van de hondenschool of een GT. Maar nu ben je maar wat aan het doen, hebt je er al half bij neergelegd dat het met jouw hond toch niet gaat lukken en dat geloof ik niet, dat het onmogelijk is jouw hond te leren om zijn baas niet voort te slepen bij een normale wandeling.

Anne
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

Joyce schreef:
ranetje schreef:
Ennath schreef:
Zoek stok! schreef: Ik gooi heel vaak met voer, ook tijdens het clickeren. Maar je hoeft niks hoor, het is maar een voorbeeld :wink:

:N:

Waar haal jij vandaan dat ik geen voorstander van positieve training ben?
Ik ben er alleen op tegen om klikker=positief en alle andere trainingsmethoden zijn slecht te noemen.
Ik heb van mijn leven nog geen TT of prikband gebruikt, en bij IPO ben ik alleen betrokken geweest als hoofd van de kantine (maar dat wel jaren lang) Verder heb ik ruim 35 jaar trainingservaring, (G&G/Obedience/Agility/Flyball/Reddingshond) en echt: ik heb alle methodes en modes ruimschoots langs horen/zien komen. Met iedere keer weer een aantal diep gelovigen die hun methode te vuur en te zwaard verdedigt en alle andere methodes graag zwart maakt. Daar zet ik graag mijn vraagtekens bij.

Ik vind klikkeren een hele goede methode, maar niet in alle omstandigheden. Ik ben bijvoorbeeld zeer tegen een KC beginnersgroep van twaalf honden waarbij iedereen op een rijtje staat met dezelfde klikker aan een koordje.
Dan krijg je namelijk het volgende effect: "Basje zit". Basje draait rond en kijkt in de verte. "Basje zit". De buurhond gaat staan. "Buurhond zit." Buurhond gaat zitten krijgt een klik en er wordt voer in zijn richting gegooid dat bij Basje terecht komt, die toch al aannam dat de klik voor hem bestemd was (voor het staan dus) en met smaak de beloning opeet. En dat dan in twaalfvoud een uur lang.

Ik heb Eva met de klikker geleerd om de deur open ("open") en dicht ("deur") te doen. En ik ben op zoek naar nog wat meer taakjes voor haar. Klikkeren bij het aanleren van deze dingen is natuurlijk een geweldige methode, en omdat hier niets fout kan gaan -de (deel)opdracht wordt namelijk goed=klik uitgevoerd of niet goed= niets uitgevoerd- is er bij het aanleren van deze oefening geen correctie nodig. Maar goed: ik zet graag mijn vraagtekens bij alles wat naar sektarisme dreigt te gaan.
Joyce
Zeer actief

Ik zeg niet dat tegen positief trainen bent, ik zeg dat jij dezelfde vooroordelen over klikkeraars hebt als dat klikkeraars misschien over mensen hebben die een TT gebruiken. Misschien was jouw antwoord meer algemeen bedoeld, maar ik lees eruit dat jij ook een klein groepje aanziet voor alle klikkeraars.

Ik heb zelf ook op een KC getraind en ben daar weg gegaan na een paar weken omdat ik geen zin had om te wachten tot de andere 15 honden hun kunstje hadden gedaan voordat ik weer mocht. Ik was trouwens de enige die daar de clicker gebruikte, er werd daar standaard niet met een clicker getraind.

Zoals Jan ook al aangaf heb je in alle vormen van training goed een slechte trainers, het is alleen jammer dat het voor beginners heel moelijk is om te weten welke trainers goed zijn en welke slecht. Maar iedere trainer die vooroordelen heeft over een andere manier van trainen is al iemand die bij mij afvalt.

Weet je wat zo interessant is, op welke manier je ook traint, iedereen gebruikt dezelfde regels van het leren. Alleen sommige mensen kiezen ervoor om iets vervelends toe te voegen om gedrag te beeindigen en anderen kiezen ervoor om iets leuks toe te dienen om ervoor te zorgen dat gedrag zich herhaalt. Dezelfde leerprincipes, alleen anders uitgevoerd.

Het is hetzelfde als zeggen dat een time-out meer stress oplevert dan het gebruik van een TT. Zo standaard kan je dat niet zeggen, dit is namelijk gewoon afhankelijk van de hond en ook nog eens van hoe je iets aangeleerd hebt. Een hond die nog nooit een TT om z'n nek heeft gehad en meteen het hoogste standje krijgt kan net zo gestresst zijn als een hond die nog nooit een time-out heeft gehad en ineens een half uur aan de kant van het veld wordt gezet.

Verder moet de hond gewoon weten waar de correctie voor is en dat betekent dat je als trainer uitstekende timing moet hebben en ook nog eens heel goed honden moet kunnen lezen en dat is helaas waar het vaak aan ontbreekt. Met slechte timing maakt het niet uit op welke manier je traint, je zal nooit de gewenste resultaten halen.

Alleen ik denk wel dat als je een hond van pup af aan met een clicker traint (niet perse omdat dat positief is, maar omdat je met een clicker beter kan timen) je minder positieve correcties (zoals slipketting, prikband, TT e.d.) nodig zult hebben om het gewenste gedrag te krijgen. Mits je natuurlijk het principe van leren en het idee achter de clicker begrijpt. En dan hoef je echt niet altijd met snoepjes te belonen en je hoeft ook het snoep niet altijd weg te gooien. Maar clickertrainen is iets anders dan goed gedrag 'clicken' en een snoepje geven en slecht gedrag negeren. En net zoals er veel vooroordelen zijn over IPO trainers, zijn er ook veel vooroordelen over 'positivo's'.
Joyce
Zeer actief

maart schreef:
Joyce schreef:
malinois schreef:

ik train ook altijd met clicker en beloning, beide heb ik ook altijd bij.
net zoals ze altijd haar TT omheeft.

enige verschil is dat clicker altijd wordt gebruikt, tt niet altijd.
Echt? Laat je voordat jullie weg gaan dan ook zien dat je een clicker en snoepjes bij je hebt? Veelgehoord commentaar op clickertrainers was altijd dat mensen niet hun hele leven met de clicker en de snoepjes rond willen lopen. Ook meteen een onjuist commentaar omdat je de clicker na het beheersen van een commando gewoon afbouwt. Ik ben veel te chaotisch om er altijd aan te denken om de clicker en beloningen mee te nemen. :N: :mrgreen: Dus ik wil ook dat mijn honden luisteren als ik geen clicker of beloning bij me heb.
SuzieC1970
Zeer actief

Blondie schreef: Om dan inene weer op topic terug te komen...
Dan ga ik toch voor een flinke correctie of uitbrander..
ik heb al eerder vermeld dat ik van mijn hond niet verwacht dat hij aan de lijn naast me loopt dat hoeft hij niet van mij, ik wil niet voortgetrokken worden..dus als ik twee keer gewaarschuwt heb dan krijgt hij een lijn correctie..
en verbaaal een boos woord
Als ik nu zuchtend en Fihinnnn..pff
zeg dan dimt hij weer in, hij trekt niet om vooruit te komen, hij trekt in de lijn omdat hij veelal los loopt en liep..
nu volsta ik met een klein tikje in de riem en zeg rustig of riehiem!
dan is het oh ja riem dus effe passie terug..

Die flinke correctie die jij bedoelt heeft hij ook echt al eens van me gehad hoor ! Maar dat helpt hoogstens een halve minuut ! En om dan in een wandeling continue te moeten corrigeren...dat helpt niet. Bij een flinke verbale correctie bewegen zijn oren een keer en doet hij twee seconden rustig aan en bij een correctie aan de slip zet hij zich van te voren gewoon schrap...
SuzieC1970
Zeer actief

starfleet schreef: [. Maar nu ben je maar wat aan het doen, hebt je er al half bij neergelegd dat het met jouw hond toch niet gaat lukken en dat geloof ik niet, dat het onmogelijk is jouw hond te leren om zijn baas niet voort te slepen bij een normale wandeling.
Ik ben het grotendeels wel eens met jou verhaal hoor, en ben ook blij dat je met me meedenkt ! Maar het stukje dat ik nu maar wat aan het doen ben dat steekt me wel omdat dat zeker niet klopt ! Het is idd lastig om consequent te zijn maar dat ben ik wel zeker en het is ook lastig omdat ik vrijwel altijd met twee honden tegelijk loop...heb ook een tijdje met Max alleen geoefend maar dat maakt geen verschil.Ik denk toch dat ik het een beetje verkeerd opgeschreven heb en het dus anders overkomt dan het is... En als ik Max van pup af aan gehad zou hebben zou hij helemaal niet hebben getrokken aan de riem, dan zou ik hem dat meteen al goed aangeleerd hebben, maar dat was nu eenmaal niet zo..
starfleet
Erelid

SuzieC1970 schreef:
Ik ben het grotendeels wel eens met jou verhaal hoor, en ben ook blij dat je met me meedenkt ! Maar het stukje dat ik nu maar wat aan het doen ben dat steekt me wel omdat dat zeker niet klopt !
Ik bedoel het weer absoluut niet zo als jij het opvat :wink: Ik haal uit je verhaal dat je heus wel hebt nagedacht en serieus geprobeerd hebt om het trekken aan te pakken. Alleen zoals ik het lees ben je, in ieder geval in de ogen van de hond, maar wat aan het doen op dit moment omdat je nu uit pure "wanhoop" maar de ene dag zo doet en de andere dag zo. Dat lijkt dan maar het beste.

Overigens is het volgens mij gewoon ook heel erg moeilijk om sommige honden het trekken af te leren, hij is sterk ook waarschijnlijk, dat maakt het soms lastig corrigeren ook, omdat je als vanzelf al meegetrokken wordt. En na zo'n tijd bezig zijn is het ook lastig om helemaal opnieuw te beginnen met frisse moed, want je hebt je ervaringen van "werkt niet" al achter je. Trek hij bij iedereen zo aan de lijn, of ben jij de enige die hem uitlaat?

Anne
starfleet
Erelid

SuzieC1970 schreef:
Die flinke correctie die jij bedoelt heeft hij ook echt al eens van me gehad hoor ! Maar dat helpt hoogstens een halve minuut ! En om dan in een wandeling continue te moeten corrigeren...dat helpt niet. Bij een flinke verbale correctie bewegen zijn oren een keer en doet hij twee seconden rustig aan en bij een correctie aan de slip zet hij zich van te voren gewoon schrap...
Beloon je hem die twee seconden dat hij het goed doet?

Anne
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Joyce schreef: Echt? Laat je voordat jullie weg gaan dan ook zien dat je een clicker en snoepjes bij je hebt? Veelgehoord commentaar op clickertrainers was altijd dat mensen niet hun hele leven met de clicker en de snoepjes rond willen lopen. Ook meteen een onjuist commentaar omdat je de clicker na het beheersen van een commando gewoon afbouwt. Ik ben veel te chaotisch om er altijd aan te denken om de clicker en beloningen mee te nemen. :N: :mrgreen: Dus ik wil ook dat mijn honden luisteren als ik geen clicker of beloning bij me heb.
Ik weet niet hoe jij dat ziet, maar ik zie de clicker ook niet als 'methode' an sich. Het is een hulpmiddel die ik gebruik omdat ik er erg goed mee kan timen, maar ik kan ook prima zonder trainen. Ik zal dus ook de laatste zijn om te zeggen dat iedereen een clicker moet gebruiken. Alleen werkt het bij mij net even beter om te trainen met clicker bij het aanleren van oefeningen door die precieze timing.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
SuzieC1970
Zeer actief

@ starfleet, hoewel ik wel wissel met tuig of halband ed zijn de regels verder niet anders in de wandeling hoor. Dus niet de ene dag zus en de ander dag zo.. :wink:
Verder trekt hij niet alleen bij mij als een buffel maar doet hij dat bij iedereen en ja, als hij twee seconden niet trekt prijs ik hem de hemel in :mrgreen: Dat lijkt alleen weinig te helpen en als het al helpt vat hij dat blije gedrag op als aanmoediging om vooral nog enthousiaster in de riem te gaan hangen...wat ik dus weer niet goed vindt en wacht tot de spanning van de lijn is en dan beloon ik hem weer uitbundig en dan gaat hij weer hangen en.....je snapt hem wel denk ik.. :mrgreen:
starfleet
Erelid

SuzieC1970 schreef:Dat lijkt alleen weinig te helpen en als het al helpt vat hij dat blije gedrag op als aanmoediging om vooral nog enthousiaster in de riem te gaan hangen...wat ik dus weer niet goed vindt en wacht tot de spanning van de lijn is en dan beloon ik hem weer uitbundig en dan gaat hij weer hangen en.....je snapt hem wel denk ik.. :mrgreen:
Dan zou ik niet uitbundig belonen. Buffy wordt achterdochtig bij uitbundig belonen, dus houden we het bij bescheiden"goed zo" en af en toe een stuk lekkers erin. Ik zeg niet dat het werkt hoor bij je hond, maar als uitbundig belonen de hond gek maakt, dan is het logisch dat je dan je doel voorbij schiet ;-)

Ik zou er zelf dan eens echt hulp bij inroepen als ik er zelf echt niet uitkwam en me zo ergerde aan dat getrek.

Anne
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Joyce schreef: Ik ben veel te chaotisch om er altijd aan te denken om de clicker en beloningen mee te nemen. :N: :mrgreen: Dus ik wil ook dat mijn honden luisteren als ik geen clicker of beloning bij me heb.
maar het luisteren heeft toch niets te maken met een clicker?
de click komt er nadat ze geluisterd heeft. In het begin is dat uiteraard nadat ze vb. gaat zitten nadat ik 'zit' gezegd heb.
Op den duur wordt ze uiteraard niet meer beloont telkens nadat ik 'zit' gezegd heb en ze het doet. en dan komt er ook geen click niet meer.
Maar dan doe ik vb. verder met het programma en doe ik verder met de af' oefening.

Op den duur kan je dus een volledig programma lopen zonder dat je één keer geclickt hebt. en dat heb je dus op wedstrijd.
Weet Ds veel of ik al dan niet die clicker aan mijn pols heb bungelen.

Ze werkt met plezier voor me, omdat ze weet dat ze er uiteindelijk voor beloond gaat worden. Ze werkt niet voor dat 'click' geluid, want dat is geen beloning :wink:
Op wedstrijd komt de beloning pas nadat ik bij de keurmeester ben en me heb afgemeld. Maar dat weet zij helemaal niet (of zou ze niet mogen weten :wink: )

Ik blijf gewoon verder met clicker trainen, iedere training opnieuw. De frequentie van het gebruik is minder dan in het begin ja, waarbij je nog alles moet aanleren.
Maar ik werk er graag mee en heeft effect bij mijn hond. dus waarom niet gebruiken dan?
Op de hs waar ik nu zit, ben ik ook de enigste die clickert, maar dat kan me weinig schelen :wink:

en das net hetzelfde met de tt.
shaken001
nieuw lid

Ongelezen bericht door shaken001 »

Even proberen uitleggen hoe ik het deed: ik sta stil en zodra ze naar mij kijkt vertrek ik, ik zie dat ze gaat trekken en doe een paar stappen sneller (wel snel zijn )neem de leiband in de andere hand en ik geef een paar korte rukjes (gewone halsband) naar voor - ik draai even de rollen om IK TREK- en draai me om en stap de andere kant op en doe het terug als het nodig is. Dat hielp bij mij heel vlug. Maar het grootse probleem bij de meeste, gelijk welke manier je het doet je moet consequent zijn en bij 1 methode blijven. In het begin ga je een uur wandelen maar niet vooruit geraken dat is normaal. En zeker niet gaan wandelen als je snel ergens wil zijn in het begin want 1x in de fout laten gaan en je kan terug van nul beginnen.
Tijd nemen, consequent en niet opgeven!
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Joyce schreef:
malinois schreef:

We hebben toch tegenwoordig a.u.b. geen plichtfase meer??? Ik vind het netter om te spreken van een beheersfase. Is exact dezelfde fase, maar dit is de manier die tegenwoordig gebruikt wordt. Plichtfase komt op me over als een fase waarin de hond maar gewoon MOET doen wat je wilt.
Bij beheersfase is het zo dat de hond gewoon goed en netjes heeft leren luisteren en de commando's snel en volgzaam op volgt met duidelijk plezier :ok:
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

shaken001 schreef:Even proberen uitleggen hoe ik het deed: ik sta stil en zodra ze naar mij kijkt vertrek ik, ik zie dat ze gaat trekken en doe een paar stappen sneller (wel snel zijn )neem de leiband in de andere hand en ik geef een paar korte rukjes (gewone halsband) naar voor - ik draai even de rollen om IK TREK- en draai me om en stap de andere kant op en doe het terug als het nodig is. Dat hielp bij mij heel vlug. Maar het grootse probleem bij de meeste, gelijk welke manier je het doet je moet consequent zijn en bij 1 methode blijven. In het begin ga je een uur wandelen maar niet vooruit geraken dat is normaal. En zeker niet gaan wandelen als je snel ergens wil zijn in het begin want 1x in de fout laten gaan en je kan terug van nul beginnen.
Tijd nemen, consequent en niet opgeven!
Zou niet mijn methode zijn.

Gewoon nog veel gemakkelijker zijn. Pas gaan lopen als hij naar jou kijkt en elk moment dat hij kijkt belonen met iets waar de hond zeer gevoelig voor is. Je zal zien dat deze momenten steeds sneller op elkaar gaan komen en dat hij dus minder gaat trekken omdat hij op de baas moet letten. Ga dan bijv. zeggen: dit is braaf kijken goed zo!! En dan de beloning. Ga door praten tegen je hond steeds langer proberen de aandacht bij jou te houden totdat hij snapt dat de aandacht bij je moet zijn.
Beloon zo snel dat je hond beloont wordt terwijl hij naar je kijkt dus hou je hand vol met koekjes. MAAR let op dat de hond niet de hand gaat volgen i.p.v. naar jou kijken. Het beste is dus de hand achter je rug te houden en idd klikkeren. Kijken? Klik, beloning.
Kies ervoor om altijd naast je te belonen aan de kant dat de hond van jou loopt.

Verder moet je rust in je hond zien te krijgen en dit krijg je door ontzettend rustig en op je gemak te lopen met vrolijke stem. Dan moet hij ook heel langzaam lopen hier moet hij ook wat meer moeite voor doen (langzamer dan het normale tempo) en dus zal de aandacht nog beter bij je zijn.

Trekt hij?? Dan de andere kant op lopen. Stil staan werkt niet bij deze methode want dan hoeft hij niet op de baas te letten want die stopt wel. Loop jij de andere kant op dan is dit al heel anders.

Op deze manier ben ik momenteel aan het trainen met mijn boxer. Hij is geen trekhond, maar via een cursus op school. Ik moet heel eerlijk bekennen: ik heb hem nooit aan het volgen gekregen en nu doet hij het ontzettend goed!! na 3 lessen :ok:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”