Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
daar staan de regelgevong en daar staat niets over de lengte van de lijn.
verder naar onder staan speciale bepalingen en daar zou het kunnen staan maar dat zijn opgelegde maatregelen en die gelden niet voor gewone honden zonder strafblad
Ik denk dat Felix een strafblad heeft (of zijn hond in ieder geval).
Felix schreef:Tsja, zo'n flexi is een ideaal leer middel voor je hond om te leren trekken aan de riem, en bij verkeerd gebruik houdt je hond er ook nog eens een whiplash eraan over .. Leuk zo'n flexi!
En als ze niet los mogen, dan blijven ze lekker aan de lijn, tot het wel mag
Het is een goede uitkomst, voor honden die niet los mogen/kunnen. Hier weten ze prima of ze aan de flex zitten of niet, dus geen getrek aan een kort lijntje, en waarom zou een hond van een flexi een whiplash overhouden
Felix schreef:Tsja, zo'n flexi is een ideaal leer middel voor je hond om te leren trekken aan de riem, en bij verkeerd gebruik houdt je hond er ook nog eens een whiplash eraan over .. Leuk zo'n flexi!
Het is een goede uitkomst, voor honden die niet los mogen/kunnen. Hier weten ze prima of ze aan de flex zitten of niet, dus geen getrek aan een kort lijntje, en waarom zou een hond van een flexi een whiplash overhouden
omdat hij niet weet hoe hij er mee om moet gaan blijkbaar
Felix schreef:
Vraag het foldertje van de hondenbelasting maar eens aan (krijgt iedereen die een 'nieuw hond' aanmeldt automatisch), en daarin staat duidelijk dat 1 meter 5 de max is
Nou, ik heb Luuk laatst aangemeld en echt die folder niet gehad, ook niet bij het overzicht van de gemeentelijke belastingen die we van de week in de bus vonden.
Ik heb de gegevens uit de (door jou genoemde) plaatselijke verordening gehaald .
Zal nog eens op het Stadskantoor kijken als ik mijn rijbewijs ga verlengen.
Moet je even specifiek vragen naar het foldertje waar de HUP's (honde uitlaat plaatsen .. jaja) in staan, daar stond het in
zou het ook op www.apeldoorn.nl moeten staan en daar staat het niet
Op die site kan je verschillende zaken vinden. De APV en ook info over de HUP's en de regels voor hondeneigenaren.
APV: zie bovenstaand riedeltje en in de regels staat idd niks over de lengte van de riem (neem aan dat je dat bedoelt met jouw reaktie ).
Liesbeth schreef:Op die site kan je verschillende zaken vinden. De APV en ook info over de HUP's en de regels voor hondeneigenaren.
APV: zie bovenstaand riedeltje en in de regels staat idd niks over de lengte van de riem (neem aan dat je dat bedoelt met jouw reaktie ).
dit gaat echt nergens over.
Immers: als het echt verboden zou zijn om een lijn te hebben langer dan 1.5 meter waarom zouden de honden dan los wel verder van de baas verwijderd mogen zijn??
Boris is trouwens alles gewend van los lopen tot een riem van 1.2 meter (met ook lijnen van 1.4 meter, 2 meter, 2.5 meter en 8 meter). Aan geen enkele lijn zal hij trekken en los zal hij niet binnen de lijnlengte blijven. Waarom zou een hond het verschil tussen los lopen en dus verder van de baas af kunnen gaan dan vast wel kunnen maken en het verschil tussen een lijn waarbij hij 2 meter van de baas kan of een lijn waarbij hij 1.2 meter van de baas kan niet kunnen maken?
Ook het onzin van: aan een flexi moet een hond trekken om meer lijn te krijgen vind ik gek. Als je de "kracht" die boris moet zetten om de lijn te laten uitrollen al trekken noemt hoe noem je de "kracht" dan die de hond met zetten om de haak met riem van een in de boog gehouden lijn aan zijn nek te dragen? Het ene is naar beneden en het andere strak naar achter, maar ik geloof niet dat het wat uit maakt (voor honden van boxer grootte in elk geval).
Ik weet wel zeker dat de omgang van mij met m'n hond 10x beter is, als dat bij jou het geval is met je misplaatste gevatte opmerkingen
In jouw geval is het gewoon een kwestie van de verkeerde hond in het verkeerde gezin (probleem hondje ben)
En dat in combinatie met zeer in-consequente bazen .. you do the math
Mijn hond kan prima lopen aan een flexi, maar als ze aan de korte riem zit trekt ze niet opeens hoor. Kwestie van met beleid zaken aanleren.
De flexi is inderdaad een uitkomst als je je hond iets meer vrijheid wil geven dan 1,5m. Gewoon rustig laten wennen aan de flexi en in de gaten houden dat je hondje niet met volle vaart opeens het einde van de riem in schiet
En waarom zou je hond meer lijn dan 1m5 moeten hebben, wie bepaald waar hij of zij loopt, jij of de hond !?
Wie is er nou de baas in huis, je hond of jij zelf
Even de rest niet gelezen dus misschien is het al gezegd.
Maar komt het misschien ook weleens bij je op dat er mensen zijn met minder sociale honden? Dat die honden dan toch lekker kunnen bewegen en snuffelen waar ze willen en niet de hele wandeling op 1,5 meter bij de baas moeten lopen?
Ik heb een stel van die honden en zo'n flexlijn is dan een uitkomst.
Liesbeth schreef:
Nou, ik heb Luuk laatst aangemeld en echt die folder niet gehad, ook niet bij het overzicht van de gemeentelijke belastingen die we van de week in de bus vonden.
Ik heb de gegevens uit de (door jou genoemde) plaatselijke verordening gehaald .
Zal nog eens op het Stadskantoor kijken als ik mijn rijbewijs ga verlengen.
Moet je even specifiek vragen naar het foldertje waar de HUP's (honde uitlaat plaatsen .. jaja) in staan, daar stond het in
zou het ook op www.apeldoorn.nl moeten staan en daar staat het niet
Op die site kan je verschillende zaken vinden. De APV en ook info over de HUP's en de regels voor hondeneigenaren.
Dat stond in het foldertje wat ik toen kreeg bij de aangifte van de hondenbelasting
Sophie loopt aan een vaste lijn. Dat zou een hele heisa worden aan een flex, want Sophie heeft chronisch last van konttegendekribberigheid. Die wil graag vaak en lang stilstaan voor een grondige besnuffeling des grassens. Ted is niet zo moeilijk, Ted houdt wel van een heen en weerloopje. Dus als Sophie weer eens aan haar vaste riem staat te truttefrutten kan Ted vrijelijk daaromheen bewegen. Ongetwijfeld geheel tegen het zere been van de Zeer Welopgevoeden hier, maar oh oh oh wat hebben we het leuk met z'n drietjes.
Ik weet wel zeker dat de omgang van mij met m'n hond 10x beter is, als dat bij jou het geval is met je misplaatste gevatte opmerkingen
lekker in je waanideeen blijven geloven, ik weet gelukkig beter
Hoe goed ken jij mij en mijn honden?
malinois schreef:je lijkt pdb wel met die stomme regeltjes... dacht je dat ik daar 1 sec. van wakker lig... als ik mn hond aan een 10 mtr. lijn uitlaat doe ik dat, als ik hem loslaat waar het niet mag, doe ik dat... heb jij niks mee te maken... de enige die er een bekeuring voor zal krijgen ben ik... en die heb ik in 15 jaar 1 x gehad, 25 gulden....poehpoeh
gaat die goed , Malinois?
Doe maar lekker rebels , hè?
Goed zo, stoere meid, hoor !!!!
je lijkt wel iemand uit de 60e jaren , de provo's , of hoe heetten ze ook alweer
gaat prima hoor.. ik heb niks met die rare regeltjes heb ik je al vaker uitgelegd.. .jij ligt er blijkbaar wakker van... ikke niet
ga zo door, ik zit er niet mee, maak jezelf maar belachelijk en puberaal.
'n Hond die al fatsoenlijk aan 'n gewone lijn kan lopen zal door de flex riem niet leren trekken, echter 'n hond die al aan 'n gewone lijn trekt, zal door de flex dit niet afleren, echter alleen erger maken, omdat er bij zo'n lijn gewoon getrokken moet worden al is het maar licht om verder te komen.
Ik vind het ondingen, vooral omdat het tenminste dat zie ik hier in de wijken onjuist wordt gebruikt en die honden constant 'n opdonder krijgen als die lijn weer 'ns ineens op slot wordt gedaan. Tjok, staan ze stil.
Ik heb ze nooit gebruikt en zal ze ook nooit gebruiken. Als Tirsa ergens niet los mag, maar wel de ruimte kan hebben, heb ik 'n gewone lijn van 5 meter en dat gaat prima.
Over vastgestelde lengte van 'n lijn, daar heb ik nog nooit iets over gezien en ik denk dat dat per gemeente weer anders zal zijn.
massam schreef:wat is het verschil tussen een flex van 5 meter en een gewone lijn van 5 meter? dat zie ik even niet zo
Volgens sommige deskundigen zou het rolmechanisme van de flex voor de hond het idee geven dat hij moet trekken aan de lijn
Met een gewone lijn van 5 meter heb je dat niet want daar zit geen rolmechanisme in dus geen "spanning" op de lijn.
Ik heb zelf iemand gezien die d.m.v. gebruik van de flexi in een periode tussen 9 en 16 maanden, geen trekkende hond meer had.
De hond had in die periode kennelijk gewoon behoefte aan net iets meer ruimte dan aan een korte leren riem mogelijk was.
Natuurlijk had de bazin ook een gewone lange lijn kunnen nemen.
Heeft ze niet gedaan en er zijn geen problemen geweest.
Naderhand liep de hond aan een gewone lijn zonder te trekken.
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Milo loopt in de bossen waar ik hem liever niet los laat aan 5m flexi, gaat super, de kleinere rondjes loopt hij aan 2 meter riem, geen getrek niets hoor
Ik vind de flexi een ideale lijn, ik gebruik ze in aanlijngebieden waar ik loop, wel dan de giant met de platte lijn en niet die rond lijnen die vind ik niets.
Neeltje schreef:'n Hond die al fatsoenlijk aan 'n gewone lijn kan lopen zal door de flex riem niet leren trekken, echter 'n hond die al aan 'n gewone lijn trekt, zal door de flex dit niet afleren, echter alleen erger maken,
daarom wordt er bij cursussen niet met een flex geoefend , maar met een gewone lijn.
Neeltje schreef:'n Hond die al fatsoenlijk aan 'n gewone lijn kan lopen zal door de flex riem niet leren trekken, echter 'n hond die al aan 'n gewone lijn trekt, zal door de flex dit niet afleren, echter alleen erger maken,
daarom wordt er bij cursussen niet met een flex geoefend , maar met een gewone lijn.
dat is niet waar. bij de cursus wordt met een gewone lijn geoefend omdat je daarmee meer feeling met het handelen van je hond leert.