Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Lichaamstaal tijdens training verboden?
Moderator: moderatorteam
-
estelle
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
balletje blijft in principe altijd, de negatieve beloning blijft weg als hij het goed doet... dus wat hij vandaag aan negatieve prikkel krijgt hoeft hij volgende week niet standaard te krijgen... dan wordt het weggelaten.Joyce schreef:Eigenlijk dus een dubbele beloning. Een positieve beloning door het balletje te geven en een negatieve beloning door de pijnprikkel weg te halen. Bouw je dan ook één eerder af dan de ander?malinois schreef:ja ik was het balletje vergetenestelle schreef:Dat lijkt mij dus ook.Joyce schreef: Je zegt dat er verder niks naars op de prikkel volgt, maar dat komt omdat de constante prikkel zelf het nare is. In ieder geval naar genoeg voor de hond om het stoppen van de prikkel als beloning te zien.
Waarom zou die hond anders willen zorgen dat die 'prikkel' stopt? Waarom zou hij dat anders als beloning zien? Toch niet omdat hij het zo'n prettig gevoel vind....
Je zegt zelf ook dat het stoppen van die 'prikkel' de beloning is.dus de prikkel stopt en hij krijgt zn balletje... die krijgt hij altijd na elke goed uitgevoerde oefening met of zonder prikkel.
het wordt dus niet standaard bij elke oefening gebruikt, maar waar nodig... bij hem was het bij 2 onderdelen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja het is een irritant gevoel, maar niet elk irritant gevoel is meteen een correctie.estelle schreef:Maar nu zeg je toch al dat het een naar irritant gevoel is? De hond wil toch niet voor niks zorgen dat het op houdt?
nou goed, ik snap er niks van.
natuurlijk wil hij dat het ophoudt daarom doet hij dus wat de bedoeling uiteindelijk is en wordt hij daar dubbel voor beloont.
(balletje krijgt hij en naar gevoel is weg) Wat snap je hier niet aan dan?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Eigenlijk is het de hond straffen totdat hij doet wat je zegt, het geven van een balletje maakt de ervaring voor de hond nog sterker door ook iets positiefs toe te dienen.malinois schreef:ja het is een irritant gevoel, maar niet elk irritant gevoel is meteen een correctie.estelle schreef:Maar nu zeg je toch al dat het een naar irritant gevoel is? De hond wil toch niet voor niks zorgen dat het op houdt?
natuurlijk wil hij dat het ophoudt daarom doet hij dus wat de bedoeling uiteindelijk is en wordt hij daar dubbel voor beloont.
Krijgt de hond ook een waarschuwing door middel van een geluidssignaal of iets dergelijks voordat de band aangezet wordt?
-
estelle
Ik denk dat jij het gewoon mooier voor wil doen dan het is.malinois schreef:ja het is een irritant gevoel, maar niet elk irritant gevoel is meteen een correctie.estelle schreef:Maar nu zeg je toch al dat het een naar irritant gevoel is? De hond wil toch niet voor niks zorgen dat het op houdt?
Niet elk irritant gevoel is een correctie nee, maar schijnbaar wel zo irritant dat hij wil dat het ophoudt. En we hebben het hier over honden die behoorlijk wat kunnen hebben...
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
is het echt straf... ja zo zou je het idd kunnen zeggen, het ontnemen van voer of balletje bij een niet correct uitgevoerde oefening is dan ook straf of zie ik dat verkeerd?Joyce schreef:Eigenlijk is het de hond straffen totdat hij doet wat je zegt, het geven van een balletje maakt de ervaring voor de hond nog sterker door ook iets positiefs toe te dienen.malinois schreef:ja het is een irritant gevoel, maar niet elk irritant gevoel is meteen een correctie.estelle schreef:Maar nu zeg je toch al dat het een naar irritant gevoel is? De hond wil toch niet voor niks zorgen dat het op houdt?
Krijgt de hond ook een waarschuwing door middel van een geluidssignaal of iets dergelijks voordat de band aangezet wordt?
Nee, sommigen doen dit wel, bij mijn hond niet.
Overigens vind hij de trilstand van de TT vele malen erger dan de nare prikkel...

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja ze kunnen heel wat hebben, maar fysiek corrigeren kun je hem niet want dat accepteerd hij niet... een hardere stroomcorrectie evenmin... wat ik hierboven al noemde de trilstand vind hij vele malen erger.. die gebruik ik niet dus bij hem.estelle schreef:Ik denk dat jij het gewoon mooier voor wil doen dan het is.malinois schreef:ja het is een irritant gevoel, maar niet elk irritant gevoel is meteen een correctie.estelle schreef:Maar nu zeg je toch al dat het een naar irritant gevoel is? De hond wil toch niet voor niks zorgen dat het op houdt?
Niet elk irritant gevoel is een correctie nee, maar schijnbaar wel zo irritant dat hij wil dat het ophoudt. En we hebben het hier over honden die behoorlijk wat kunnen hebben...
En ik hoef niets mooier voor te doen dan het is, daarom schrijf ik het hier ook... ik schaam me er niet voor een TT te gebruiken, maar wel op een normale manier...

- Joyce
- Zeer actief
Ik zie dat iets anders. Het wegnemen van een voertje of een balletje is een correctie, het is erop gericht om het gedrag dat hij laat zien te verminderen. Door met een juiste timing een negatieve correctie te geven leert de hond dat hij leuke dingen kwijt raakt als hij niet doet wat er van hem gevraagd wordt.malinois schreef:is het echt straf... ja zo zou je het idd kunnen zeggen, het ontnemen van voer of balletje bij een niet correct uitgevoerde oefening is dan ook straf of zie ik dat verkeerd?Joyce schreef:Eigenlijk is het de hond straffen totdat hij doet wat je zegt, het geven van een balletje maakt de ervaring voor de hond nog sterker door ook iets positiefs toe te dienen.malinois schreef:ja het is een irritant gevoel, maar niet elk irritant gevoel is meteen een correctie.estelle schreef:Maar nu zeg je toch al dat het een naar irritant gevoel is? De hond wil toch niet voor niks zorgen dat het op houdt?
Krijgt de hond ook een waarschuwing door middel van een geluidssignaal of iets dergelijks voordat de band aangezet wordt?![]()
Nee, sommigen doen dit wel, bij mijn hond niet.
Overigens vind hij de trilstand van de TT vele malen erger dan de nare prikkel...die gebruik ik dus ook niet.
Ik vind dat anders dan continu iets negatiefs toevoegen (wat ik dan straffen noem) en daar pas mee stoppen als de hond doet wat ik gevraagd heb. Het stoppen is de beloning en voegt dan pas iets toe. Verder geloof ik dat de prikkel wel degelijk negatief is, anders zou het stoppen geen beloning zijn. De beloning van het stoppen is denk ik zelfs groter dan het krijgen van een bal, anders was het geven van een bal alleen wel voldoende geweest.
Eigenlijk ben ik dan nog eerder voor een goed toegepaste positieve correctie die duidelijk aangekondigd en getimed is dan een constante toevoer van negatieve prikkels. Krijg je ook een gegeven moment ook niet te maken met gewenning of ontwijkingsgedrag?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
een bal alleen kan ik toch niet geven op het moment dat hij niet knaagt bijvoorbeeld, want dan zou hij voor hij het balletje kan vangen nog een keer verbijten en dan beloon je dus het verkeerde... dat kan altijd pas na het afgeven van het blok...Joyce schreef:De beloning van het stoppen is denk ik zelfs groter dan het krijgen van een bal, anders was het geven van een bal alleen wel voldoende geweest.
nee, tenminste ik heb er nog niets van gemerkt...het is ook niet elke keer een prikkel nogmaals.... het kan weken goedgaan zonder prikkel.Eigenlijk ben ik dan nog eerder voor een goed toegepaste positieve correctie die duidelijk aangekondigd en getimed is dan een constante toevoer van negatieve prikkels. Krijg je ook een gegeven moment ook niet te maken met gewenning of ontwijkingsgedrag?
Misschien dat ik over een jaar wat anders zeg, maar van de mensen die ik het al langer zie gebruiken zie ik ook geen gewenningsverschijnselen of ontwijkingsgedrag...

- Joyce
- Zeer actief
Dus de band zit altijd om en op het moment dat hij niet op een commando reageert dan gaat hij aan op de laagste stand, dat zorgt voor een vervelend gevoel. Doet de hond dan wat er van hem gevraagd wordt gaat de band weer uit. Reageert hij meteen op het commando dan hoeft de band ook niet aan en krijgt hij zijn bal?malinois schreef:een bal alleen kan ik toch niet geven op het moment dat hij niet knaagt bijvoorbeeld, want dan zou hij voor hij het balletje kan vangen nog een keer verbijten en dan beloon je dus het verkeerde... dat kan altijd pas na het afgeven van het blok...Joyce schreef:De beloning van het stoppen is denk ik zelfs groter dan het krijgen van een bal, anders was het geven van een bal alleen wel voldoende geweest.
nee, tenminste ik heb er nog niets van gemerkt...het is ook niet elke keer een prikkel nogmaals.... het kan weken goedgaan zonder prikkel.Eigenlijk ben ik dan nog eerder voor een goed toegepaste positieve correctie die duidelijk aangekondigd en getimed is dan een constante toevoer van negatieve prikkels. Krijg je ook een gegeven moment ook niet te maken met gewenning of ontwijkingsgedrag?
Misschien dat ik over een jaar wat anders zeg, maar van de mensen die ik het al langer zie gebruiken zie ik ook geen gewenningsverschijnselen of ontwijkingsgedrag...
In je eerste voorbeeld over de bal niet meteen kunnen geven, daar is juist een beloningswoord of clicker weer ideaal voor. Je kan dan het goede gedrag direct markeren zonder daar meteen een snoepje of bal voor te geven.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
hij heeft de band in principe altijd om, omdat je anders te laat bent om in te grijpen eventueel... het heeft geen zin meer als ik hem uit de auto moet gaan halen omdat hij iets niet goed heeft gedaan... als hij iets goed doet, dan krijgt hij direct zijn bal idd.Joyce schreef:Dus de band zit altijd om en op het moment dat hij niet op een commando reageert dan gaat hij aan op de laagste stand, dat zorgt voor een vervelend gevoel. Doet de hond dan wat er van hem gevraagd wordt gaat de band weer uit. Reageert hij meteen op het commando dan hoeft de band ook niet aan en krijgt hij zijn bal?malinois schreef:een bal alleen kan ik toch niet geven op het moment dat hij niet knaagt bijvoorbeeld, want dan zou hij voor hij het balletje kan vangen nog een keer verbijten en dan beloon je dus het verkeerde... dat kan altijd pas na het afgeven van het blok...Joyce schreef:De beloning van het stoppen is denk ik zelfs groter dan het krijgen van een bal, anders was het geven van een bal alleen wel voldoende geweest.
In je eerste voorbeeld over de bal niet meteen kunnen geven, daar is juist een beloningswoord of clicker weer ideaal voor. Je kan dan het goede gedrag direct markeren zonder daar meteen een snoepje of bal voor te geven.
Dat zou idd. kunnen met de clicker, heeft hetzelfde effect denk ik.