Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Romanov springt (en niet uit de band!)

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Romanov springt (en niet uit de band!)

Ongelezen bericht door LongFields »

Sinds een maand of wat rijd ik af en toe mee in de springles, als onze dressuurles in verband met onderbezetting niet doorgaat op de donderdag. Romanov vindt springen geweldig en wordt steeds enthousiaster. Gelukkig is hij wel goed te rijden en te regelen dus hij gaat niet als een gek over de sprongen heen.
Ik moet zelf nog heel wat leren, vooral aan mijn houding moet nog flink gesleuteld worden, en ik mag ook wel eens wat vriendelijker kijken tijdens de sprong want dat ziet er echt niet uit! :N:
Maar goed, hier wat foto's:

Afbeelding
Eerst even losdraven op de balkjes

Afbeelding
En dan een sprongetje. Romanov doet alsof het 2x zo hoog is!

Afbeelding
Het kan ook de andere kant uit natuurlijk

Afbeelding
Deze vind ik zelf wel erg mooi

Afbeelding
En de laatste, het werd helaas een beetje schemerig en dat trok de camera niet meer.

Het is erg leuk om naast de dressuur af en toe een sprongetje te maken voor de afwisseling. Dus dat gaan we zeker vaker doen!
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Mooi Suzanne, en ach je "foutjes"weet je zelf ook wel, dat komt wel goed :ok:
ik moet wel lachen om je koppie, ik kon ook zo'n verbeten hoofd trekken tijdens het springen :mrgreen:
geertje1978
Zeer actief

Ongelezen bericht door geertje1978 »

Wat een leuke foto's :ok: hahaha en ik zou ook zo kijken hoor :mrgreen:
Afbeelding
Lieve Jack,het gaat je goed *29-01-09* En opa Sjonnie *17-06-2011*
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ziet er goed uit :ok:
Mooie foto's!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ziet er gaaf uit :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

yamie schreef:Mooi Suzanne, en ach je "foutjes"weet je zelf ook wel, dat komt wel goed :ok:
ik moet wel lachen om je koppie, ik kon ook zo'n verbeten hoofd trekken tijdens het springen :mrgreen:
Ja, die foutjes daar ben ik me (door de foto's er nog eens extra mee geconfronteerd) bewust van. Ga kijken of ik er aan kan werken en dan over een poosje weer eens springfoto's plaatsen om te laten zien of ik er al wat meer van bak zelf. :mrgreen:

Tsja, en mijn hoofd.... :N: :smile:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef:
Die geeft nou net de sjeu aan de foto's :mrgreen:
Mwah, mag ik het in deze niet met je eens zijn? :wink:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef:
LongFields schreef:
Nanna schreef:
Die geeft nou net de sjeu aan de foto's :mrgreen:
Mwah, mag ik het in deze niet met je eens zijn? :wink:
Nee :pffff: :mrgreen:
Nu viel er tenminste ook nog wat te lachen ;-)
Ik ben blij dat ik dát effect dan nu ook een keer op jou gehad heb. :wink:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Leuk om te zien!
En ik vind je hoofd vooral heel geconcentreerd stoer! Past wel bij de foto's, die zijn ook stoer. :ok:
Afbeelding
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

Yihaaaaaaa, daar gaan Suzanne en Rommieee ! :mrgreen: :wink:
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Lijkt me dood eng :N:

Maar mooi foto's :ok:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Zo heee, die gaat hoog. Lijkt wel alsof ze de balkjes ooit onder hem omhoog getrokken hebben :mrgreen: Zal wel niet hoor, maar hij neemt ze wel erg ruim hahaha. :ok:

Ik denk dat je mij helemaal niet op een springend paard wil zien :N: :smile: Volgens mij laat ik los en vlieg ik eraf op het hoogste punt :19:
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Netjes :ok: :ok: Ik kijk uit naar de volgende serie, wordt vast en zeker al een heel verschil :cheer:

Springen is leuk hé :cheer: jack krijgt stilletjes meer en meer vertrouwen, laat hem nu gewoon aan de longe af en toe balkjes lopen, en hij vindt ze al zo eng niet meer :cheer: Dus wie weet binnenkort, waag ik me er opnieuw aan met hem.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

MARC_S schreef:Zo heee, die gaat hoog. Lijkt wel alsof ze de balkjes ooit onder hem omhoog getrokken hebben :mrgreen: Zal wel niet hoor, maar hij neemt ze wel erg ruim hahaha. :ok:
Dat is zeker niet gebeurd, hij is namelijk bij mij gekomen toen hij 3 jaar oud was en nog niet zo lang onder het zadel bij een dressuur-amazone. Die heeft er absoluut niet mee gesprongen.
Hij springt gewoon heel safe. :wink:
Vaak springen paarden die nog niet zo geoefend zijn (zoals Romanov) hoger dan nodig over de sprong, omdat ze nog niet geleerd hebben zo economisch mogelijk te springen. Hij is dus eigenlijk gewoon te ijverig.

MARC_S schreef:Ik denk dat je mij helemaal niet op een springend paard wil zien :N: :smile: Volgens mij laat ik los en vlieg ik eraf op het hoogste punt :19:
Dat wil ik natuurlijk juist wél zien! :mrgreen:
Geef even een seintje als het zover is, dan kom ik met mijn videocamera om alles vast te leggen... :smile: :wink:
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Jee wat stoer Suzanne :cheer:
Super foto's hoor...en ach je bektrekkerij is gewoon pure concentratie :mrgreen:
Lekker hoor dat je af en toe een sprongetje maakt met hem, is lekker voor hem en voor de afwisseling helemaal super en hij wordt er ook handig van!
Leuk hoor!!
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Ik vind het ook mooie foto's met een geconcentreerde blik.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
bekkie
Zeer actief

Ongelezen bericht door bekkie »

wat een gave aktiefoto's en zo te zien heeft romanov er lol in, leuke afwisseling!
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Gaaf! Misschien in de toekomst een keer springconcour?
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Wie weet.
Hoewel ik de hoogte van de B sprongen al behoorlijk pittig vind, met maximaal 1 meter. Misschien over een poosje een keer een oefenparcours op 60 of 70 centimeter hoogte, om eens te kijken hoe het springen van meer dan 1 of 2 hindernissen achter elkaar gaat.
Ik wil het in ieder geval rustig op gaan bouwen, ben zelf geen held en wil ook geen onverantwoorde dingen doen met Romanov, die in wezen nog maar heel minimale ervaring heeft met springen.
schumie
Zeer actief
Mijn ras(sen): De bull terrier en Amstaff

Ongelezen bericht door schumie »

Ziet er goed uit!Toch dat springpaarden bloed in hem he :mrgreen:
Heel leuk dat je dit af en toe met hem doet,erg goed voor de afwisseling en rug gebruik.Op een dressuurstal waar ik sinds enige tijd de springlessen verzorg,hebben ze erg veel profijt van het een keer in de week wat springwerk geven aan de paarden.Meeste paarden zijn een stuk losser in het lijf en ook gehoorzamer geworden!
Nog wat raad zou je er naar toe willen werken om ook eens een B parcourtje te starten,onderschat dit dan niet(verwacht ik ook niet van jou)Ik heb er een stuk of 15 van net zadelmak naar het zz springen en verder opgeleid en zeker met voorzichtige paarden moet je je gedegen voorbereiden.Vroeger stonden de parcoursen wat lichter en kon ik nog wel eens zo het L inrijden.TT staan de parcoursen daar te moeilijk voor en te kijkerig althans in de regio's:gelderland,brabant,limburg en twente/overijsel.
Dus eerst thuis trainen op minimaal B niveau,dan paard opladen en paar keer op vreemd terrein gaan rijden(vb bunschoten elke donderdag heel parcour,kan je op je gemak rustig bepalen hoe hoog en welke sprongen je wilt nemen)Daarna paar oefenparcoursen rijden,vaak door de week,wel inrijden in de ene bak en dan parcour springen in andere bak maar gaat het fout mag je net zolang in de ring blijven tot het gelukt is.
Gaat dat goed dan op concour een zogenaamd BB parour starten of een A parcour,wat lager dan de B maar wel de wedstrijdspanning.Gaat dat goed doe je rondje bb en daarna rondje B.En dan ben je klaar voor de echte gewone B.
Hoe lang dit traject duurt is een beetje afhankelijk van paard en ruiter maar beter te goed voorbereid dan er te licht over gedacht want zeker een voorzichtig paard wil je niet beledigen in de ring.
Dit is mijn aanpak in elk geval en bij negen van de tien paarden heb ik dan totaal geen problemen.Ze snappen het spelletje en je maakt het steeds een stapje moeilijker maar omdat je babystapjes neemt,houden ze het vertrouwen in je.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Dank je wel voor je verhaal! :ok:
Met mijn eerste paard had ik het plan om B te gaan springen, maar destijds ben ik een keer bij een wedstrijd gaan kijken om te zien hoe zo'n parcours er zo'n beetje uit zou kunnen zien en was ik al flink onder de indruk van de hoogte van zo'n "eenvoudig" B-parcoursje. :eek:
De maximum hoogte is een meter, toch?

Ik realiseer me heel goed dat een losse sprong van een meter springen heel wat anders is dan een heel parcours van een sprong of 9 voor je kiezen krijgen van dezelfde hoogte.

Zelf had ik het plan opgevat om zowiezo in de wekelijkse springles te blijven rijden als dat kan en mag, en dan over een poosje eens een keer een oefenparcoursje te gaan springen ergens hier in de regio. Dan gewoon de eerste keer 60 centimeter, of 70. Meer niet. Het zal voor Romanov al spannend genoeg zijn denk ik zo, op vreemd terrein over allerlei gekleurde hindernissen te moeten springen. Als dat goed gaat, zou ik wat vaker gaan "proefspringen" en langzaam de hoogte iets opvoeren.

Van BB-parcoursen heb ik nog nooit gehoord, kun je mij daar wat meer over uitleggen?
schumie
Zeer actief

De hoogte in de B zou inderdaad maximaal eeen meter moeten zijn,zeker in het klassieke parcour.In het progressief mag de laatste geloof ik wel op 1.10 staat uit mijn hoofd.Wanneer de barrage niet is ingebouwd wordt er ook verhoogd naar maximaal 1.10 dan.

Je aanpak klinkt in elk geval goed,volgens mij bouwt je instructeur de les ook netjes op aangezien ik zie dat jullie eerst balkjes draven.Belangrijk is controle voor en na de sprong,landen op het juiste been,ritme houden.Dit bereik je door veel lijntjes te springen op juiste afstanden wardoor jullie beiden oog voor de sprong en gevoel voor het juiste ritme ontwikkelen.Vertrouwen is de basis,als dat er is maakt het niet uit als het een keer wat hoger staat of de afstand niet precies pas is,met de kwaliteiten van rom komt het dan nog best goed!

Dus inderdaad eerst gewoon lekker lessen tot je voldoende vertrouwen hebt,vervolgens (eventueel met instructeur erbij) naar vreemd terrein gaan waar je tegen betaling kan oefenen.(zoals vb bunschoten en houten),dan kan je eerst lekker ontspannen los rijden tussen allemaal vreemde hindernissen zodat hij lekker een beetje rond kan kijken en leert dat die hindernissen niet bijten :mrgreen: Vervolgens begin je daar rustig op een balkje,laag kruisje,laag steiltje een hekje etc etc totdat je daar het parcour kan rond springen.
Hij moet leren te vertrouwen op jou en dat hij best mag kijken maar wel naar de overkant moet.
Ben je dat een aantal keer wezen doen.Dan ga je in de buurt naar oefenparcourtjes.Dat lijkt al meer op een echte wedstrijd want vaak in ene bak losrijden en in andere bak gelijk een parcour springen.Maar gaat er wat fout mag je langer binnen blijven.Hoogte kun je zelf kiezen en gaat van 40-60 enzo verder.
De klasse BB of een A parcour wordt op officiele knhs wedstrijden uitgeschreven(vb huizen,houten,bunschoten,soest,afoort)staat vaak op startlijsten erbij vermeld,echter vaak niet in het vraagprogramma vermeld.Het is namelijk geen officiele klasse in die zin dat er punten worden geregisteerd door de knhs.soms valt er wel een prijs te verdienen,soms niet.De klasse gaat altijd op stijl, je moet in tenue,er is een jury en de regels zijn hetzelfde als bij de andere wel officiele klassen.
De hoogte is maximaal 80/90centimeter en vaak wat simpler gebouwd dan de B.Heel soms wordt de klasse ook wel onderverdeeld in oefen laag/oefen hoog.Laag 40-60.Hoog 80-90.
Het is een fijne klasse om je paard voor het eerst uit te brengen op concour,je hebt dan als extra dat het vaak weer wat meer aangekleed dan een oefenparcour is,er meer mensen lopen,wedstrijdspanning.Maar doordat je al de nodige voorbereiding hebt gedaan zijn deze extra's overkomelijk en weer een babystap verder.
Alle grote stallen hier in de buurt maken dan ook gretig gebruik van deze klasse.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

En weer bedankt voor je duidelijke uitleg! :ok:
schumie
Zeer actief

Geen dank!Is een van de leukste dingen om te doen,jonge springpaarden opleiden :mrgreen:
Veel succes met je mooie man en mocht je nog wat willen weten dan mag je me altijd pben!
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Zal ik doen! (wie weet kom ik wel een weekje of wat bij je in de leer :wink: )
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Toevallig had mijn oudste dochter gisteren een springconcours voor de eerste keer. Ze rijdt op een dpony en was gevraagd [ bij gebrek aan deelnemers] om mee te doen aan de limburgse kampioenschappen.. Ze werden tweede en gaan dus naar Ermelo alwaar de nederlandse kampioenschappen worden gehouden.
Ben best trots op haar...alleen al omdat ze zich zelf en de pony heeft leren springen.
Afbeelding

So Sweet :I:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Zo, dat is een hele prestatie, wat leuk en knap! :ok:
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Ja leuk he...vooral ook dat ze het eigenlijk helemaal alleen doet....wij hebben eerlijk gezegd weinig met paarden [ alhoewel ik ze prachtig mooi vind] en we zijn er al helemaal niet mee opgegroeid.

Ze wordt bijna 15 en gaat al jaren 7 dagen in de week haar pony verzorgen bij een oude boer in de buurt en heeft die pony zelf helemaal ingereden. Al haar zakgeld en krantengeld gaat naar die pony.
Springen is haar lust en leven terwijl ik met samengeknepen billen toekijk.
Afbeelding

So Sweet :I:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Zo is het bij mij ook ooit begonnen. Toen ik 8 of 9 jaar oud was heeft mijn vader een pony overgenomen van een collega, die ermee omhoog zat waarna mijn vader zei dat hij het beestje wel wilde kopen voor zijn dochter. Ik woonde toen in Friesland en mijn vriendinnetje haar ouders hadden een boerderij, waar de pony gestald kon worden.
Alleen dacht mijn vader dat een pony altijd het formaat had van een shetlander. Bleek mijn pony dus bijna 1.40m hoog te zijn! :mrgreen:

Ofte wel, mijn ouders hadden/hebben ook erg weinig met paarden. Mijn ervaring is dat dat helemaal niet uitmaakt, als je met het paardenvirus besmet raakt, kom je er niet meer van af. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”