Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Moet een hond geestelijk worden bezig gehouden?

Moderator: moderatorteam

Innuendo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël

Moet een hond geestelijk worden bezig gehouden?

Ongelezen bericht door Innuendo »

Ik ben er nog steeds niet over uit... Is Maxi nu gewoon heel slim, maar eigenwijs of gewoon heel dom :mrgreen:
Feit blijft ik krijg hem niks geleerd..
5 minuten oefenen met Sammie (soms vind ik dat opeens leuk hahaha) en hij heeft alweer wat geleerd, oefenen met Maxi daarin tegen...

Niet dat hij nu perse dingen moet kunnen ofzo, of alle kunstjes uit het boek, maar ik wil hem ook wel eens geestelijk bezighouden zeg maar..

Ik dacht eerst even de clicker aan wennen bij Maxi, dat lukte niet, dat vond hij eng en gezien ik het geduld heb van een vistick ben ik ook niet meer verder gegaan..

Gister ondernam ik weer eens een nieuwe poging en wilde ik hem poot leren, eerst proberen of hij zijn poot wilde bewegen, ook al was het maar een mm daar kreeg hij een koekje voor, daarna zijn poot opgetilt en als die op mijn hand lag gaf ik een koekje.. na dat een aantal keer gedaan te hebben zat ik met een uitgestoken hand en de koekjes te wachten of hij misschien zijn poot wilde bewegen.. nou niet dus..
Na enkele minuten zat hij nog kwijlend voor me en begon hij te stressen, want hij begreep volgens mij niet wat ik van hem wilde dus ik ben er mee gestopt..

Hij komt (bijna altijd het blijft natuurlijk een x-basset :mrgreen: ) als ik fluit en dat vind ik eigenlijk het belangrijkste en hij kan zitten..
Maar verder... misschien moet ik oefenen met geduld (voor mezelf dan he hahaha) en komt het wel, of zijn er kleinere stapjes die ik eerst kan nemen, of is er een nog makkelijkere oefening ofzo?

Nou moet ik zeggen, hij snapt de nina o. spelletjes ook niet.. ja dat er eten in zit begrijptie wel, maar hoe hij het eruit moet krijgen snaptie niet :mrgreen: ) maar ik denk dat hoe minder ik hem geestelijk actief laat zijn hoe minder hij gaat nadenken en zijn hersenen lui worden, of is dat te vermenselijkt gedacht?

De vraag is dus, moet een hond altijd geestelijk worden bezig gehouden?

Iemand tips of ideeen?
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

poeh geen idee voor jouw honden maar ik heb een mechelaar en die moeten wel geestelijk ook moe worden.

Wij hebben Diego poot aangeleerd als hij toevallig zijn poot bewoog dan meteen poot gepakt en poot gezegd.

Maar Diego kwam als hij een speeltje vast had en wij hand stukje boven de grond hielden naar ons toe en daagt ons dan een beetje uit door met zijn poot naar onze hand toe te doen van kom dan kom dan. Dan pakte wij die poot (zachtjes) vast en zeiden poot.
Dat had hij toen snel door.
Katja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shelties !!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Katja »

Ik denk ook dat een hond geestelijk moet bezig blijven. Van alleen lichamelijk worden ze moe maar kunnen zich toch vervelen. Hangt van de hond af ook, de ene is leergieriger dan de ander. Ik zou dus blijven proberen met je hond en iets zoeken waar hij geestelijk aan zijn trekken komt.
Afbeelding
Get a life..... get Shelties !
Like Zoë & Katja !
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Moet een hond geestelijk worden bezig gehouden?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Innuendo schreef: De vraag is dus, moet een hond altijd geestelijk worden bezig gehouden?
Ik denk wel dat het goed is als een hond zo nu en dan z'n hersenen wat meer dan gemiddeld inspant. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet met trucjes te zijn, lang niet elke hond ziet daar de lol van in. Zoekspelletjes of speurspelletjes zijn wellicht meer iets voor jouw hond.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

Mejra snapt de nina ottoson spelletjes helemaal niet en vindt er niets aan, Tobi vindt ze juist helemaal geweldig. Mejra vindt zoek- en speurspelletjes helemaal leuk, Tobi heeft daar juist stress van.
Misschien kun je met Maxi het over een heel andere boeg gooien, verschillende dingetjes uitproberen, wie weet zit er wat tussen voor hem.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Innuendo schreef:het blijft natuurlijk een x-basset :mrgreen:
Waarom ga je niet spoortjes of sleepjes leggen zoals Linda (Zoek stok!)voorstelt? :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Innuendo
Zeer actief

ranetje schreef:
Innuendo schreef:het blijft natuurlijk een x-basset :mrgreen:
Waarom ga je niet spoortjes of sleepjes leggen zoals Linda (Zoek stok!)voorstelt? :ok:
Goed idee, maar hoe doe ik dat? :denken:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Wat ik bijv. met Bram weleens doe (geen enthousiast speurder overigens), is snoepjes laten speuren. Ik laat hem zitten en wachten in het bos. Ik loop weg (kleine stappen zodat hij mijn spoor met de neus kan volgen later) en om de zoveel meter leg ik een snoepje neer. Eerst natuurlijk in een rechte lijn doen en gaat dat goed dan kun je ook wat variëren met bochten. Je zegt 'zoek' en hij gaat die voertjes zoeken. Gewoon even kijken hoe het gaat en het aan de hand daarvan moeilijker maken.

In huis doe ik zo nu en dan een verstop-spelletje met een speeltje. Hij moet dan wachten in de kamer. Ik loop weg met een speeltje en ik verstop het ergens in de kamer. Ik kom terug en zeg 'zoek' en Bram gaat de hele kamer door op zoek naar het speeltje. Hij is dolenthousiast als hij het gevonden heeft, dan spelen we even en krijgt hij wat lekkers. En dan opnieuw. Ik weet alleen niet meer hoe ik dat opgebouwd heb. Volgens mij heb ik het eerst een aantal keer in zicht gelegd zodat hij door kreeg wat de bedoeling was.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

beetje off-topic maar zo'n kruising als jouw hondje is en hij kan lekker loskomen want hij komt als je hem roept, ik denk dat je dan al heel wat hebt bereikt!!
En met t loslopen kan hij dan ook lekker gewoon hond zijn, spelen, snufelen, dat is ook heel wat waard.... :ok: :ok:
Innuendo
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Wat ik bijv. met Bram weleens doe (geen enthousiast speurder overigens), is snoepjes laten speuren. Ik laat hem zitten en wachten in het bos. Ik loop weg (kleine stappen zodat hij mijn spoor met de neus kan volgen later) en om de zoveel meter leg ik een snoepje neer. Eerst natuurlijk in een rechte lijn doen en gaat dat goed dan kun je ook wat variëren met bochten. Je zegt 'zoek' en hij gaat die voertjes zoeken. Gewoon even kijken hoe het gaat en het aan de hand daarvan moeilijker maken.

In huis doe ik zo nu en dan een verstop-spelletje met een speeltje. Hij moet dan wachten in de kamer. Ik loop weg met een speeltje en ik verstop het ergens in de kamer. Ik kom terug en zeg 'zoek' en Bram gaat de hele kamer door op zoek naar het speeltje. Hij is dolenthousiast als hij het gevonden heeft, dan spelen we even en krijgt hij wat lekkers. En dan opnieuw. Ik weet alleen niet meer hoe ik dat opgebouwd heb. Volgens mij heb ik het eerst een aantal keer in zicht gelegd zodat hij door kreeg wat de bedoeling was.
Dat zoeken probeer ik wel eens (hij vind apporteren meestal 3x leuk en daarna vergeet hij de bal :mrgreen: dus dan laat ik hem de bal zoeken hahaha niet dat hij hem zoekt dan :mrgreen: ) maar ik kan hem wel een keer alleen laten zoeken :ok:

Dat voer lijkt me ook wel wat ik denk alleen dat hij niet gaat wachten totdat ik zeg dat hij mag hahaha, maar kan het iig gaan proberen :cheer:
Bedankt :ok:
Innuendo
Zeer actief

TeamWork schreef:beetje off-topic maar zo'n kruising als jouw hondje is en hij kan lekker loskomen want hij komt als je hem roept, ik denk dat je dan al heel wat hebt bereikt!!
En met t loslopen kan hij dan ook lekker gewoon hond zijn, spelen, snufelen, dat is ook heel wat waard.... :ok: :ok:
Hij heeft ook wel periodes gehad dat hij totaal niet luisterde hoor (loopse teven in de wijk tijdens zijn puber periode bijv. :N: ) maar toen ging hij even aan de lange lijn..
Sinds kort gaat het weer hardstikke goed :ok:
Ik heb er verder weinig aan gedaan hoor, ik kreeg hem als herplaatser van 8 maanden en hij wil heel graag bij mij zijn hahaha
En hij word heel blij van hoog praten, blij doen en koekjes :mrgreen:
Dat heeft als gevolg dat hij vaak zelfs komt net voordat hij een spurt richting konijn trekt :cheer:
(nadeel van dat graag bij mij willen zijn is dat hij mij wilde beschermen en uitviel naar vreemden die voorbij liepen, maar dat is nu gelukkig ook niet meer zo :cheer: )
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Lola is helemaal dol op balletjes. :gjump:
En soms gooien we het balletje zomaar per ongeluk ergens in het hoge gras, heide, struiken.
Ze zoekt zich dan suf om de bal te vinden. :mrgreen:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

ik denk dat je met een x basset het meeste kunt bereiken door z'n neus te laten gebruiken, ze zijn tenslotte met "speurneuzen" gefokt.
dus spoortjes leggen en zoekspelletjes.
'n stukje spoor intensief lopen is geestelijk erg vermoeiend, ( Svear was na 500 meter zweetspoor altijd erg moe)
Probeer eens een lapje pens aan een stuk touw achter je aan te slepen, eerst in een rechte lijn en aan het eind een lekkere beloning( of stukje pens)
daarna ga je het moeilijker maken door de lap pens zo nu en dan 1 meter op te tillen, en nog moeilijker, haakse bochten maken.
Als je het spoortje legt, laat je de hond thuis of in de auto, zodat hij niet ziet wat er gebeurt.Daarna haal je de hond op, doe desnoods een andere halsband of tuig aan met lange lijn ( zodat dit een speciaal iets voor je hond wordt en weet dat als deze lijn omgaat dat er wat gaat gebeuren)
en laat de hond voorop lopen en jij stimuleert de hond terwijl de lijn slap achter hem aanhangt. laat de hond het zelf uitzoeken en moedig hem konstant aan.

in huis kun je een kleine stoffen etui of beloningszakje, vullen met wat brokjes, laat de hond dit zoeken en als hij het zakje vind, maak je daar een hele vertoning van en geef je uiteindelijk een brokje uit het zakje.
later kun je dit ook uitbreiden naar de tuin.

maar ook, ik begrijp dat de hond vaak losloopt, veel snuffelen is ook een vorm van geestelijke bezigheid, (al die luchtjes moeten opgeslagen en verwerkt worden) en als je goed op je hond let zul je merken dat z'n staart heel veel gemoeds toestanden aangeeft. spring hier ook op in door enthousiast te gaan praten over wat hij geroken heeft.
meestal gaat de ( brakken) staart horizontaal snel heen en weer, waarbij het uiterste puntje wat gestrekt is, als ze op een geurspoor zitten.

verder kun je misschien de voerpyramide gebruiken in huis, door z'n vorm, "duikelt"de pyramide telkens terug, zodat de hond echt moeite moet doen om er 'n brokje uit te krijgen.

succes
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Speuren is inderdaad de meest ideale bezigheid voor een hond die er bestaat, je doet ze er overigens ook een heel erg groot plezier ermee, door hun neus te laten gebruiken, en dat hoeft dan echt geen aangeleert kunstje te zijn o.i.d. ;)
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Felix schreef:Speuren is inderdaad de meest ideale bezigheid voor een hond die er bestaat, je doet ze er overigens ook een heel erg groot plezier ermee, door hun neus te laten gebruiken, en dat hoeft dan echt geen aangeleert kunstje te zijn o.i.d. ;)
Heej ben je verdwaald?

ot; ik merk aan Gol dat ze het heerlijk vind om haar neus te gebruiken. Ik verstop vaak speeltjes of wat lekkers, steeds op andere en moeilijkere plekken. Heel gaaf om te zien dat ze eerst op de bekende plekjes zoekt en dan pas haar neus gebruikt, dat gaat veel sneller :mrgreen:
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Hier doe ik ook regelmatig zoek spelletjes, zowel binnen als buiten.
Merk dat Caja het inderdaad nodig heeft om geestelijk bezig gehouden te worden.
Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ik denk niet dat elke hond geestelijk bezig gehouden moet worden. Daan bijvoorbeeld vind behendigheid geweldig zolang het niet te moeilijk wordt en hij lekker kan racen. Hem een nieuwe oefening aanleren is erg lastig, zodra hij zelf moet gaan denken gaat het mis. We zijn een half jaar bezig geweest met af en nog beheerst hij het niet goed. Op de een of andere manier legt hij niet de link van ik moet wat doen voordat ik wat krijg. Zoekspelletjes zijn ook al snel te moeilijk. Brokjes verstoppen die hij moet zoeken moeten niet te moeilijk worden verstopt anders vind hij ze niet. Zelfs een brokje op de bank dat half onder een kussen ligt vind hij niet. Misschien speelt bij Daan ook de leeftijd mee en heeft hij nooit echt hoeven nadenken.
Hoewel hij in andere dingen wel weer heel slim en bijdehand is. Hij kan bij iemand met een speeltje hebben gespeeld en als we daar na een half jaar weer komen pakt hij direct het speeltje. Als dat speeltje buiten in de tuin ligt dan staat hij direct bij de achterdeur.
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Contacteer:

kiki78 schreef:Ik denk niet dat elke hond geestelijk bezig gehouden moet worden. Daan bijvoorbeeld vind behendigheid geweldig zolang het niet te moeilijk wordt en hij lekker kan racen. Hem een nieuwe oefening aanleren is erg lastig, zodra hij zelf moet gaan denken gaat het mis. We zijn een half jaar bezig geweest met af en nog beheerst hij het niet goed. Op de een of andere manier legt hij niet de link van ik moet wat doen voordat ik wat krijg. Zoekspelletjes zijn ook al snel te moeilijk. Brokjes verstoppen die hij moet zoeken moeten niet te moeilijk worden verstopt anders vind hij ze niet. Zelfs een brokje op de bank dat half onder een kussen ligt vind hij niet. Misschien speelt bij Daan ook de leeftijd mee en heeft hij nooit echt hoeven nadenken.
Hoewel hij in andere dingen wel weer heel slim en bijdehand is. Hij kan bij iemand met een speeltje hebben gespeeld en als we daar na een half jaar weer komen pakt hij direct het speeltje. Als dat speeltje buiten in de tuin ligt dan staat hij direct bij de achterdeur.
Het zal je mischien verbazen .. Maar honden zijn qua persoonlijkheid af en toe net mensen, en dus ook daar heb je makkelijke en moeilijke leerders. Echter je hond het speuren aan te leren, is niet geheel onmogelijk aangezien een hond zijn gezichtsveld grotendeels bepaald wordt door zijn of haar neus, dus onmogelijk is het niet ;)

Echter, de ene hond zal er zoals je mischien gemerkt hebt bij je eigen hond er meer plezier eruit putten met het speuren, dan de andere ;)
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Felix schreef:Het zal je mischien verbazen .. Maar honden zijn qua persoonlijkheid af en toe net mensen, en dus ook daar heb je makkelijke en moeilijke leerders. Echter je hond het speuren aan te leren, is niet geheel onmogelijk aangezien een hond zijn gezichtsveld grotendeels bepaald wordt door zijn of haar neus, dus onmogelijk is het niet ;)

Echter, de ene hond zal er zoals je mischien gemerkt hebt bij je eigen hond er meer plezier eruit putten met het speuren, dan de andere ;)
Tozch zoekt Jamey (terriër, geen idee of dat wat uitmaakt) voornamelijk met haar ogen, ze kan echt voor haar bal staan met zoeken, maar ze merkt hem dan echt gewoon niet op, tot ze hem ineens ziet, en dan reageert met een "ik wist allang dat ie daar lag hoor" reactie :mrgreen:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef:
Felix schreef:Het zal je mischien verbazen .. Maar honden zijn qua persoonlijkheid af en toe net mensen, en dus ook daar heb je makkelijke en moeilijke leerders. Echter je hond het speuren aan te leren, is niet geheel onmogelijk aangezien een hond zijn gezichtsveld grotendeels bepaald wordt door zijn of haar neus, dus onmogelijk is het niet ;)

Tozch zoekt Jamey (terriër, geen idee of dat wat uitmaakt) voornamelijk met haar ogen, ze kan echt voor haar bal staan met zoeken, maar ze merkt hem dan echt gewoon niet op, tot ze hem ineens ziet, en dan reageert met een "ik wist allang dat ie daar lag hoor" reactie :mrgreen:
Dan zou jij de enigste op de wereld zijn met een heel erge unieke hond! :smile:

"Geur" is voor een hond heel belangrijk, aangezien dat het beste is wat hij/zij kan waarnemen, het kijken daar zijn honden weer wat minder in. Dus ook voor jouw hond geldt, dat geur belangrijk is.

En dat van die bal ... Idem dito hiero, ze kan er echt hier soms nog net niet haar nek er over breken, en dan in ene voilá dan ziet ze hem in ene liggen ;)

Of ... Dan is ze zo drukkig met die bal, dat ze over een konijn heen struikelt (die dan gelijk het hazepad kiest!) :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Felix schreef:
Jacksel schreef:

Dan zou jij de enigste op de wereld zijn met een heel erge unieke hond! :smile:

"Geur" is voor een hond heel belangrijk, aangezien dat het beste is wat hij/zij kan waarnemen, het kijken daar zijn honden weer wat minder in. Dus ook voor jouw hond geldt, dat geur belangrijk is.

En dat van die bal ... Idem dito hiero, ze kan er echt hier soms nog net niet haar nek er over breken, en dan in ene voilá dan ziet ze hem in ene liggen ;)

Of ... Dan is ze zo drukkig met die bal, dat ze over een konijn heen struikelt (die dan gelijk het hazepad kiest!) :mrgreen:
ze zijn er zeker die hun ogen gebruiken, die honden zijn vaak erg onrustig op een spoor die ze niet goed kunnen zien (heel kort gras, koeienwei etc.) Op dat moment moeten ze alleen hun neus gebruiken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Innuendo
Zeer actief

Hamilton schreef:ik denk dat je met een x basset het meeste kunt bereiken door z'n neus te laten gebruiken, ze zijn tenslotte met "speurneuzen" gefokt.
dus spoortjes leggen en zoekspelletjes.
'n stukje spoor intensief lopen is geestelijk erg vermoeiend, ( Svear was na 500 meter zweetspoor altijd erg moe)
Probeer eens een lapje pens aan een stuk touw achter je aan te slepen, eerst in een rechte lijn en aan het eind een lekkere beloning( of stukje pens)
daarna ga je het moeilijker maken door de lap pens zo nu en dan 1 meter op te tillen, en nog moeilijker, haakse bochten maken.
Als je het spoortje legt, laat je de hond thuis of in de auto, zodat hij niet ziet wat er gebeurt.Daarna haal je de hond op, doe desnoods een andere halsband of tuig aan met lange lijn ( zodat dit een speciaal iets voor je hond wordt en weet dat als deze lijn omgaat dat er wat gaat gebeuren)
en laat de hond voorop lopen en jij stimuleert de hond terwijl de lijn slap achter hem aanhangt. laat de hond het zelf uitzoeken en moedig hem konstant aan.

in huis kun je een kleine stoffen etui of beloningszakje, vullen met wat brokjes, laat de hond dit zoeken en als hij het zakje vind, maak je daar een hele vertoning van en geef je uiteindelijk een brokje uit het zakje.
later kun je dit ook uitbreiden naar de tuin.

maar ook, ik begrijp dat de hond vaak losloopt, veel snuffelen is ook een vorm van geestelijke bezigheid, (al die luchtjes moeten opgeslagen en verwerkt worden) en als je goed op je hond let zul je merken dat z'n staart heel veel gemoeds toestanden aangeeft. spring hier ook op in door enthousiast te gaan praten over wat hij geroken heeft.
meestal gaat de ( brakken) staart horizontaal snel heen en weer, waarbij het uiterste puntje wat gestrekt is, als ze op een geurspoor zitten.

verder kun je misschien de voerpyramide gebruiken in huis, door z'n vorm, "duikelt"de pyramide telkens terug, zodat de hond echt moeite moet doen om er 'n brokje uit te krijgen.

succes
Dat zweetspoor met pens lijkt me echt super leuk!!!!
Ga van de week gelijk even pens in slaan :cheer:
Maxi vind het geweldig om zijn neus achterna te gaan dus dat zit wel goed ..
grappig om te zien, want Maxi rent zijn neus achter na en Sam rent achter waterkippen aan, hij ziet of hoort ze, gaat voor staan (heet dat zo met die poot omhoog :denken: ) en jump zo achter die waterkippen aan..
Maxi doet dat bijna nooit die snuffelt alle spoortjes af, wat sam bijna nooit doet..

dat etui met brokjes is voor maxi denk iets te hoog gegrepen, maar ik kan het altijd proberen :)

Ik heb eigenlijk nooit op maxi zijn staart gelet.. hij gaat eigenlijk meer als een soort stofzuiger de grond over als hij wat ruikt/volgt :mrgreen:
Maar ik zal is op die staart letten, leuk :cheer:
Innuendo
Zeer actief

Felix schreef:Speuren is inderdaad de meest ideale bezigheid voor een hond die er bestaat, je doet ze er overigens ook een heel erg groot plezier ermee, door hun neus te laten gebruiken, en dat hoeft dan echt geen aangeleert kunstje te zijn o.i.d. ;)
jij komt echt alleen rond december opduiken heh :mrgreen:
Innuendo
Zeer actief

Boutje schreef:IkAls je hond tevreden en blij is, wat maakt het dan uit of hij al of niet zijn hersens extra gebruikt?
James laat het wel merken als hij onvoldoende uitdaging krijgt, dan wordt hij in huis onrustig en dat is hij gewoonlijk nooit.
Maar als je hond tevreden is en geen plezier in spelletjes lijkt te vinden zou ik echt niks forceren.
Kijken of hij speuren leuk vind is wel ene goed idee gezien zijn afkomst, maar als dat hem ook niets zegt zou ik hem persoonlijk lekker lui laten wezen ;-).
dat blijf ik me toch afvragen, maar daar open ik even een nieuw topic over :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”