Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vachtverandering

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Vachtverandering

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Zie je bij teven altijd een vachtverandering, lees verslechtering als ze gecastreerd zijn of ligt dat ook aan het ras, en aan het tijdstip ( bv voor of na de eerste loopsheid)?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Kan in ieder geval ook aan het ras (vachtsoort) liggen.
Rana (ruwharig, plukvacht) is gecastreerd.
Ik had van tevoren een fokker gebeld waarvan ik wist dat er een teef gecastreerd was.
Hij vertelde dat het bij Griffons zeker niet slechter zou worden, eerder beter.

En dat klopt bij Rana :ok:
Ze kreeg een veel betere ondervacht en de bovenvacht is uitstekend plukbaar gebleven.

Ik ken gecastreerde Goldens (langharige honden dus een ander soort vacht?) die enorme plofvachten hebben gekregen, maar of dat standaard is durf ik niet te zeggen.

Ben benieuwd hoe de ervaringen van anderen zijn :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Volgens mij ligt dat voornamelijk aan het type vacht. Rosita heeft eens opgenoemd welke soorten dat waren. In ieder geval de Golden vacht, de Spaniel vacht, en ik dacht ook de Collie vacht :denken: (en dan dus de rassen die soortgelijke vachten hebben als bijvoorbeeld een Spaniel of een Golden).

Het is voor zover ik weet hormonaal en het tijdstip van castreren e.d lijkt me er dan weinig mee van doen te hebben?
Ik kan me ook zo voorstellen dat een Golden/Spaniel/Collie die van zichzelf eigenlijk erg weinig vacht heeft er niet echt op achteruit gaat, maar een hond die zelf al een behoorlijke vacht heeft wel. En ik kan me zo voorstellen dat als zo'n hond niet zeer regelmatig wordt getrimd hij/zij daar zelf ook last van heeft, van zo'n ontplofte vacht.
Afbeelding
annie laumen
Zeer actief

Ongelezen bericht door annie laumen »

Astrid is met 11 maanden na haar eerste loopsheid gecastreerd
Astrid is een rottweiler en heb geen problemen ondervonden
Ze ziet er goed uit en blinkt als een spiegel :smile:
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Het ligt inderdaad aan de soort vacht. Een schotse herdershond krijgt na castratie meestal een andere vacht: veel meer onderwol en soms wat slag in het haar. Veel lastiger om te onderhouden i.v.m klitten. Ik heb vroeger een collie teef en een reu gehad die waren gecastreerd. Hun vachten werden veel dikker. Ik vond het zelf niet lelijk, maar je hebt er wel veel meer werk van om de klitvrij te houden.

Maar honden met een kortere vacht,bijvoorbeeld een rottweiler of boxer zullen daar geen last van hebben.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Yep, alle vachten met gladde gezichten, met bevedering aan benen en staart én die geen haar in hun oren hebben die ondergaan een vachtverandering die meestal niet in hun voordeel is.

Tijd van het jaar of in de hormooncyclus maakt niks uit.
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

Rosita Compagner schreef:Yep, alle vachten met gladde gezichten, met bevedering aan benen en staart én die geen haar in hun oren hebben die ondergaan een vachtverandering die meestal niet in hun voordeel is.

Tijd van het jaar of in de hormooncyclus maakt niks uit.
ik geloof je meteen hoor,maar zou het ook te maken kunnen hebben hoe je voert en wat je zelf al aan de vacht doet?
ruby en canyon waren jaren brokken honden en bij ruby heb ik geen echt duidelijk verschil gemerk wel wat springerig maar niet ontploft,die is geholpen in de brokken periode.canyon is geholpen in de vlees periode en ook bij haar geen verschil.beide wel wat meer dood haar aan de poten maar echt ontploft waren ze nooit.terwijl ik een castraat vaak goed kan herkennen aan de vacht,maar bij mijn dame's was het wat lastig.

ken genoeg flat's die ook voor een newf kwa vacht kunnen doorgaan.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Vooral wat je er zelf aan doet, maar natuurlijk ; hoe meer je eruit plukt hoe beter het eruit blijft zien. Vlees of brok zal niet uitmaken maar de aanleg per hond wel. Hoe meer vacht van zichzelf hoe ontplofter.
puk
Zeer actief

Ongelezen bericht door puk »

birka heeft idd een pluis vacht gekregen , duidelijk te zien op de foto in onderschrift :wink:
mij heeft wel ooit iemand gezegd dat als de hond gecastreerd wordt als ze ouder zijn ca. 3 -4 jaar dat dan de vachtverandering minder zou zijn :19:
maar ik heb geen idee of dat klopt , dus lees aandachtig mee :mrgreen:
Afbeelding
groetjes anja en birka
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

mijn beide Beagles ( kortharig) hebben na hun castratie ( op latere leeftijd 5 en 6 jaar) een hele dicht ingeplante vacht gekregen met veel onderhaar.
De huid was nauwelijs zichtbaar en ze verhaarden allebei het hele jaar door in erge mate :eek:
Svear heeft na z'n castratie 1,5 jaar terug, ook een dichtere vacht gekregen, maar verhaart niet meer dan vroeger.
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Lilo is vrij jong gecastreerd, is nu een jaar of vijf en heeft nog steeds dezelfde korte dunne vacht. Jack heeft 'plaatselijk' meer haar gekregen, vooral zijn kraag is langer en met slagen erin, en hij krijgt een beetje een broek. Het staat wel stoer. :mrgreen:

Verharen was hier altijd heel erg, moest echt bijna elke dag stofzuigen of even de boel aanvegen, maar sinds die vorstperiode van een tijdje terug verharen ze niet meer. :cheer: Ik heb vandaag na een week (een week!!) weer gestofzuigd en er lagen wel wat haren, maar niet noemenswaardig.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door linda1985 »

Ik mijn ogen hebben spaniels er het meeste last van in nadelige vorm, de vacht wordt dof, pluizig dikker en onhandelbaar...
Afbeelding
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

linda1985 schreef:Ik mijn ogen hebben spaniels er het meeste last van in nadelige vorm, de vacht wordt dof, pluizig dikker en onhandelbaar...
Zeker weten. :evil: Mijn CKCS ziet er niet meer uit sinds hij gecastreerd is. TS vroeg naar ervaringen van teven, maar ik denk dat het voor zowel reuen als teven opgaat.
Die van mij lijkt af en toe meer op een stekelvarken wat vacht betreft. Doordat er "slag" ingekomen is groeit het haar alle kanten op behalve naar beneden. :smile:
Wij hebben hem laten castreren omdat hij een "beetje teveel hormonen" had. Hij vrat ruim een week niet als er een loopse teef in de buurt was en wij hadden 7 teven in de straat wonen. Wij kregen op shows steeds te horen dat hij te mager was :roll: Chemische castratie geprobeerd en inderdaad hij veranderde zienderogen. Later dus toch maar besloten hem definitief te laten castreren. We nooit van plan geweest hem als dekreu in te zetten.
Afbeelding Voor de castratie
Afbeelding half jaar na de castratie
Afbeelding 1 jaar na castratie
Afbeelding 3 jaar na castratie
Afbeelding op 8 jarige leeftijd
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Tijdstip maakt geen fluit uit, ook niet of 't een reu of teef is.
Net wat Rosita zegt, het soort en welke vacht heeft je hond.

Hier blonde ami, gecastreerd. Had al een berg vacht erop zitten dat is enorm toegenomen en Teun scheer ik nu gewoon geen fratsen meer.
Afbeelding
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.

Ongelezen bericht door linda1985 »

Vaak treedt de vachtverandering ook pas op na ca 1jaar of langer...
Afbeelding
wen
Zeer actief

Ongelezen bericht door wen »

Hier ook een langhaar teefje die echt een vreselijke vacht heeft gekregen naar de castratie :N:
Staat alle kanten op is pluizig en een stuk doffer en het is ook een stuk voller en langer geworden. veel werk om het klit vrij te houden.
Ze was 6 toen het mes erin moest vanwege een barmoederontsteking
en ongeveer een jaar daarna is ze ontploft
Afbeelding
puk
Zeer actief

Ongelezen bericht door puk »

Rea schreef:Tijdstip maakt geen fluit uit, ook niet of 't een reu of teef is.
.
aha o.k. gelukkig kom ik niet meer bij die trimster die dat verkondigde :mrgreen:
Afbeelding
groetjes anja en birka
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”