Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vachtverandering
Moderator: moderatorteam
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Vachtverandering
Zie je bij teven altijd een vachtverandering, lees verslechtering als ze gecastreerd zijn of ligt dat ook aan het ras, en aan het tijdstip ( bv voor of na de eerste loopsheid)?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Kan in ieder geval ook aan het ras (vachtsoort) liggen.
Rana (ruwharig, plukvacht) is gecastreerd.
Ik had van tevoren een fokker gebeld waarvan ik wist dat er een teef gecastreerd was.
Hij vertelde dat het bij Griffons zeker niet slechter zou worden, eerder beter.
En dat klopt bij Rana
Ze kreeg een veel betere ondervacht en de bovenvacht is uitstekend plukbaar gebleven.
Ik ken gecastreerde Goldens (langharige honden dus een ander soort vacht?) die enorme plofvachten hebben gekregen, maar of dat standaard is durf ik niet te zeggen.
Ben benieuwd hoe de ervaringen van anderen zijn
Rana (ruwharig, plukvacht) is gecastreerd.
Ik had van tevoren een fokker gebeld waarvan ik wist dat er een teef gecastreerd was.
Hij vertelde dat het bij Griffons zeker niet slechter zou worden, eerder beter.
En dat klopt bij Rana
Ze kreeg een veel betere ondervacht en de bovenvacht is uitstekend plukbaar gebleven.
Ik ken gecastreerde Goldens (langharige honden dus een ander soort vacht?) die enorme plofvachten hebben gekregen, maar of dat standaard is durf ik niet te zeggen.
Ben benieuwd hoe de ervaringen van anderen zijn
- Moos
- Zeer actief
Volgens mij ligt dat voornamelijk aan het type vacht. Rosita heeft eens opgenoemd welke soorten dat waren. In ieder geval de Golden vacht, de Spaniel vacht, en ik dacht ook de Collie vacht
(en dan dus de rassen die soortgelijke vachten hebben als bijvoorbeeld een Spaniel of een Golden).
Het is voor zover ik weet hormonaal en het tijdstip van castreren e.d lijkt me er dan weinig mee van doen te hebben?
Ik kan me ook zo voorstellen dat een Golden/Spaniel/Collie die van zichzelf eigenlijk erg weinig vacht heeft er niet echt op achteruit gaat, maar een hond die zelf al een behoorlijke vacht heeft wel. En ik kan me zo voorstellen dat als zo'n hond niet zeer regelmatig wordt getrimd hij/zij daar zelf ook last van heeft, van zo'n ontplofte vacht.
Het is voor zover ik weet hormonaal en het tijdstip van castreren e.d lijkt me er dan weinig mee van doen te hebben?
Ik kan me ook zo voorstellen dat een Golden/Spaniel/Collie die van zichzelf eigenlijk erg weinig vacht heeft er niet echt op achteruit gaat, maar een hond die zelf al een behoorlijke vacht heeft wel. En ik kan me zo voorstellen dat als zo'n hond niet zeer regelmatig wordt getrimd hij/zij daar zelf ook last van heeft, van zo'n ontplofte vacht.

- annie laumen
- Zeer actief
- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
- Aantal honden: 2
Het ligt inderdaad aan de soort vacht. Een schotse herdershond krijgt na castratie meestal een andere vacht: veel meer onderwol en soms wat slag in het haar. Veel lastiger om te onderhouden i.v.m klitten. Ik heb vroeger een collie teef en een reu gehad die waren gecastreerd. Hun vachten werden veel dikker. Ik vond het zelf niet lelijk, maar je hebt er wel veel meer werk van om de klitvrij te houden.
Maar honden met een kortere vacht,bijvoorbeeld een rottweiler of boxer zullen daar geen last van hebben.
Maar honden met een kortere vacht,bijvoorbeeld een rottweiler of boxer zullen daar geen last van hebben.
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
-
fabienne s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
ik geloof je meteen hoor,maar zou het ook te maken kunnen hebben hoe je voert en wat je zelf al aan de vacht doet?Rosita Compagner schreef:Yep, alle vachten met gladde gezichten, met bevedering aan benen en staart én die geen haar in hun oren hebben die ondergaan een vachtverandering die meestal niet in hun voordeel is.
Tijd van het jaar of in de hormooncyclus maakt niks uit.
ruby en canyon waren jaren brokken honden en bij ruby heb ik geen echt duidelijk verschil gemerk wel wat springerig maar niet ontploft,die is geholpen in de brokken periode.canyon is geholpen in de vlees periode en ook bij haar geen verschil.beide wel wat meer dood haar aan de poten maar echt ontploft waren ze nooit.terwijl ik een castraat vaak goed kan herkennen aan de vacht,maar bij mijn dame's was het wat lastig.
ken genoeg flat's die ook voor een newf kwa vacht kunnen doorgaan.

jemble 5 maanden
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- puk
- Zeer actief
birka heeft idd een pluis vacht gekregen , duidelijk te zien op de foto in onderschrift
mij heeft wel ooit iemand gezegd dat als de hond gecastreerd wordt als ze ouder zijn ca. 3 -4 jaar dat dan de vachtverandering minder zou zijn
maar ik heb geen idee of dat klopt , dus lees aandachtig mee
mij heeft wel ooit iemand gezegd dat als de hond gecastreerd wordt als ze ouder zijn ca. 3 -4 jaar dat dan de vachtverandering minder zou zijn
maar ik heb geen idee of dat klopt , dus lees aandachtig mee

groetjes anja en birka
- Hamilton
- Zeer actief
mijn beide Beagles ( kortharig) hebben na hun castratie ( op latere leeftijd 5 en 6 jaar) een hele dicht ingeplante vacht gekregen met veel onderhaar.
De huid was nauwelijs zichtbaar en ze verhaarden allebei het hele jaar door in erge mate
Svear heeft na z'n castratie 1,5 jaar terug, ook een dichtere vacht gekregen, maar verhaart niet meer dan vroeger.
De huid was nauwelijs zichtbaar en ze verhaarden allebei het hele jaar door in erge mate
Svear heeft na z'n castratie 1,5 jaar terug, ook een dichtere vacht gekregen, maar verhaart niet meer dan vroeger.
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Lilo is vrij jong gecastreerd, is nu een jaar of vijf en heeft nog steeds dezelfde korte dunne vacht. Jack heeft 'plaatselijk' meer haar gekregen, vooral zijn kraag is langer en met slagen erin, en hij krijgt een beetje een broek. Het staat wel stoer.
Verharen was hier altijd heel erg, moest echt bijna elke dag stofzuigen of even de boel aanvegen, maar sinds die vorstperiode van een tijdje terug verharen ze niet meer.
Ik heb vandaag na een week (een week!!) weer gestofzuigd en er lagen wel wat haren, maar niet noemenswaardig.
Verharen was hier altijd heel erg, moest echt bijna elke dag stofzuigen of even de boel aanvegen, maar sinds die vorstperiode van een tijdje terug verharen ze niet meer.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- linda1985
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
- Aantal honden: 3
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Contacteer:
Zeker weten.linda1985 schreef:Ik mijn ogen hebben spaniels er het meeste last van in nadelige vorm, de vacht wordt dof, pluizig dikker en onhandelbaar...
Die van mij lijkt af en toe meer op een stekelvarken wat vacht betreft. Doordat er "slag" ingekomen is groeit het haar alle kanten op behalve naar beneden.
Wij hebben hem laten castreren omdat hij een "beetje teveel hormonen" had. Hij vrat ruim een week niet als er een loopse teef in de buurt was en wij hadden 7 teven in de straat wonen. Wij kregen op shows steeds te horen dat hij te mager was
Voor de castratie
half jaar na de castratie
1 jaar na castratie
3 jaar na castratie
op 8 jarige leeftijd- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
- linda1985
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
-
wen
- Zeer actief
Hier ook een langhaar teefje die echt een vreselijke vacht heeft gekregen naar de castratie :N:
Staat alle kanten op is pluizig en een stuk doffer en het is ook een stuk voller en langer geworden. veel werk om het klit vrij te houden.
Ze was 6 toen het mes erin moest vanwege een barmoederontsteking
en ongeveer een jaar daarna is ze ontploft
Staat alle kanten op is pluizig en een stuk doffer en het is ook een stuk voller en langer geworden. veel werk om het klit vrij te houden.
Ze was 6 toen het mes erin moest vanwege een barmoederontsteking
en ongeveer een jaar daarna is ze ontploft