Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of niet kortscheren met deze hitte?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: Wel of niet kortscheren met deze hitte?

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Nuyvilaq schreef:Ik heb hier een jonge hond ( 7 maanden) die echt doodongelukkig is....zit ook nog is in zijn puppyvacht.....weet niet of dat dat het erger maakt eigenlijk ? ze hebben het allemaal warm maar bij hem is het echt 10 keer zo erg ik vrees ik serieus voor zijn hart... :(
Ik overweeg dus serieus om er een tondeuse overheen te laten halen....en nee dat is echt niet voor mijn gemak want we vinden beide dat getrut (kammen) heerlijk elke dag weer...is echt zijn momentje....
Zet de tuinslang er maar op. Da's morgen over en kun je iedere dag naar behoeven doen. Kaalscheren zie je over een halfjaar nog.

Gewoon lekker dat vachtje doordrenken.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Nanna schreef: Ik moet trouwens zeggen dat ik ook veel duitse herders ronduit vind stinken.
Die neiging is er inderdaad. En dat heeft hier voornamelijk met zwemmen te maken. Sinds ik haar na het zwemmen zorgvuldig afspoel met schoon water en als ze droog is met een harkje (ook al wordt dat ontraden) de samengeklitte en losse onderwol eruit haal zodat de huid weer lucht krijgt is de stank zo goed als nihil.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

alm@ schreef:
Nanna schreef: Ik moet trouwens zeggen dat ik ook veel duitse herders ronduit vind stinken.
Die neiging is er inderdaad. En dat heeft hier voornamelijk met zwemmen te maken. Sinds ik haar na het zwemmen zorgvuldig afspoel met schoon water en als ze droog is met een harkje (ook al wordt dat ontraden) de samengeklitte en losse onderwol eruit haal zodat de huid weer lucht krijgt is de stank zo goed als nihil.
Wat is er dan mis met een harkje?
Afbeelding
alm@
moderator

Frenk schreef:
alm@ schreef:
Wat is er dan mis met een harkje?
Niets :wink: maar nu wordt elke dag gezwommen dus hark ik elke dag en iedere dag harken wordt niet aangeraden (het schijnt de aangroei van onderwol te bevorderen). Het staat er wat krom :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

En met welk type kam haal ik de onderwol het gemakkelijkst uit een vacht zoals Frenk die heeft? Ik heb een heel arsenaal, maar ik vind zelf zo'n kam met dubbele rij tanden (dat is toch een harkje) het meeste resultaat geven? :scratch:
Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Rosita Compagner schreef:
Nuyvilaq schreef:Ik heb hier een jonge hond ( 7 maanden) die echt doodongelukkig is....zit ook nog is in zijn puppyvacht.....weet niet of dat dat het erger maakt eigenlijk ? ze hebben het allemaal warm maar bij hem is het echt 10 keer zo erg ik vrees ik serieus voor zijn hart... :(
Ik overweeg dus serieus om er een tondeuse overheen te laten halen....en nee dat is echt niet voor mijn gemak want we vinden beide dat getrut (kammen) heerlijk elke dag weer...is echt zijn momentje....
Zet de tuinslang er maar op. Da's morgen over en kun je iedere dag naar behoeven doen. Kaalscheren zie je over een halfjaar nog.

Gewoon lekker dat vachtje doordrenken.

Doe ik meerdere keren per dag,....hij heeft ook een badje...maar heb het idee dat het daar alleen maar erger van word....en buiten dat heeft die nu al 2 hotspots :(
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Is het die langhaar akita? Dat vind ik persoonlijk nl een vacht die je echt niet kan maken. Maargoed, ik weet dat dat ook geen erkende vacht is. Die moet het wel bloedje heet hebben. Zo'n vacht in lang en dan nog afstaand ook. Die hond zou ik scheren, net als een chow overigens want dat is ook echt warmer-kan-het-niet-haar. :ok:
Afbeelding
Angelique.

MARC_S schreef:Is het die langhaar akita? Dat vind ik persoonlijk nl een vacht die je echt niet kan maken. Maargoed, ik weet dat dat ook geen erkende vacht is. Die moet het wel bloedje heet hebben. Zo'n vacht in lang en dan nog afstaand ook. Die hond zou ik scheren, net als een chow overigens want dat is ook echt warmer-kan-het-niet-haar. :ok:

Ja die ja.... :wink:

Nee dat vind ik ook niet mja...haha zijn ouders besloten anders :roll: het gebeurt gewoon soms, zomaar spontaan ineens een langhaar erbij....

Ik ben het met je eens, er staat een afspraak voor morgenavond onder voorbehoud.....want ergens twijfel ik als een gek maar waarvoor weet ik niet :ugh:
alm@
moderator

Nuyvilaq schreef:
MARC_S schreef:Is het die langhaar akita? Dat vind ik persoonlijk nl een vacht die je echt niet kan maken. Maargoed, ik weet dat dat ook geen erkende vacht is. Die moet het wel bloedje heet hebben. Zo'n vacht in lang en dan nog afstaand ook. Die hond zou ik scheren, net als een chow overigens want dat is ook echt warmer-kan-het-niet-haar. :ok:

Nee dat vind ik ook niet mja...haha zijn ouders besloten anders :roll: het gebeurt gewoon soms, zomaar spontaan ineens een langhaar erbij....

Ik ben het met je eens, er staat een afspraak voor morgenavond onder voorbehoud.....want ergens twijfel ik als een gek maar waarvoor weet ik niet :ugh:
Als hij zo'n last heeft, zou ik ook voor de tondeuze kiezen hoor Lieke :wink: die vacht is écht verschrikkelijk dik :N:
Afbeelding
Angelique.

alm@ schreef:
Nuyvilaq schreef:

Als hij zo'n last heeft, zou ik ook voor de tondeuze kiezen hoor Lieke :wink: die vacht is écht verschrikkelijk dik :N:

Ja he....die is gewoon bizar...fijn in de winter misschien maar nu ff niet :hmmm:

Die ouwe heeft het ook moeilijk maar dat is lang niet zo heftig als hij
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Marion. schreef:Hoe dan ook. Ik snap niet waarom je voor een langharige hond kiest, en hem dan - voor zijn gemak - in de zomer maar laat scheren. Da's niet voor ZIJN gemak, da's voor je eigen gemak.
Nee dus.
Al zal dat best gelden voor sommige mensen, maar IK laat mijn hond niet scheren voor mijn gemak. Zo mooi is een gekortwiekte Newfy nu ook weer niet (vind ik dan). Maar als je meerdere malen per jaar bij de da zit omdat je hond zo lusteloos is en hijgt bij het minste geringste (en echo's hebt laten maken en het bloed meerdere malen hebt laten testen) en er komt geen medische oorzaak uit, dan is het tijd voor drastische maatregelen. Scheren in dit geval dus. En ja, onze hond knapte er ontzettend van op. Veel meer dan wij ooit hadden durven hopen. En daarvoor doen wij het. Als je ziet dat een hond er enorm van opknapt, wat is er dan op tegen?
Muk

Nanna schreef: En een vacht die gezeik oplevert met heet weer is volgens mij niet een korte of juist lange vacht, maar een slecht verzorgde vacht.
Ook l*lkoek. Als je wekelijks de vacht onder handen neemt en nog eens om de maand naar de trimmer gaat en zelfs dan heeft een hond nog last (+hotspots, dus ook huidproblemen) dan noem ik dat geen slechte vachtverzorging.
Helaas heeft het scheren overigens niet geleid tot minder hotspots. :boos:

En dat mijn hond er als een debiel bijloopt neem ik graag op de koop toe. :pffff:
Angelique.

Muk schreef:En dat mijn hond er als een debiel bijloopt neem ik graag op de koop toe. :pffff:

Idd, dat vind ik wel het minst belangrijke....als die er echt van opknapt zal het me worst wezen hoe die eruit ziet...

Nanna ik heb airco.....en plat dak....en de HELE dag vol de zon op ons huis...onder de 32 (midden op de dag) krijgen we het hier gewoon niet....zonder airco liep het op tot ver over de 50...
Frenk
Zeer actief

Nuyvilaq schreef:Nanna ik heb airco.....en plat dak....en de HELE dag vol de zon op ons huis...onder de 32 (midden op de dag) krijgen we het hier gewoon niet....zonder airco liep het op tot ver over de 50...
Eerlijk? Ik snap niet dat je in zulke omstandigheden voor honden met slechte hitte-tolerantie kiest. :19: We vinden allemaal dat je rekening moet houden met de behoeften van je hond op andere vlakken en wat mij betreft dus ook op dit vlak.
Welke hond met een beetje vacht heeft het nou naar z'n zin in 32 graden (laat staan meer...)????
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Muk schreef:
Helaas heeft het scheren overigens niet geleid tot minder hotspots. :boos:
goed dat je dit ook even laat horen. Ik denk idd ook dat niet de vacht de veroorzakers van hot spots zijn. Wel dat je ze laat of later ontdekt, dat weer wel.
Angelique.

Frenk schreef:
Nuyvilaq schreef:Nanna ik heb airco.....en plat dak....en de HELE dag vol de zon op ons huis...onder de 32 (midden op de dag) krijgen we het hier gewoon niet....zonder airco liep het op tot ver over de 50...
Eerlijk? Ik snap niet dat je in zulke omstandigheden voor honden met slechte hitte-tolerantie kiest. :19: We vinden allemaal dat je rekening moet houden met de behoeften van je hond op andere vlakken en wat mij betreft dus ook op dit vlak.
Welke hond met een beetje vacht heeft het nou naar z'n zin in 32 graden (laat staan meer...)????

De honden had ik al voordat ik hier woonde, dat het zo zou zijn had ik niet kunnen voorspellen....en met een klein half jaartje is dat "probleem" ook opgelost...

maar geloof dat ik niemand wat dat betreft tekst en uitleg verschuldigd ben :hmmm:
Frenk
Zeer actief

Nuyvilaq schreef:maar geloof dat ik niemand wat dat betreft tekst en uitleg verschuldigd ben :hmmm:
Nou ja, iedereen reageert hier toch op elkaar wat elkaars honden (of andermans honden) betreft?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Muk schreef:Helaas heeft het scheren overigens niet geleid tot minder hotspots. :boos:
goed dat je dit ook even laat horen. Ik denk idd ook dat niet de vacht de veroorzakers van hot spots zijn. Wel dat je ze laat of later ontdekt, dat weer wel.
De hotspots die Frenk tot nu toe gehad heeft wijt ik hier aan een vlooienbeet of een ander wondje. Jeuk, daaraan krabben, korstje, nog meer krabben, en zo verder.
Afbeelding
Angelique.

Frenk schreef:
Nuyvilaq schreef:maar geloof dat ik niemand wat dat betreft tekst en uitleg verschuldigd ben :hmmm:
Nou ja, iedereen reageert hier toch op elkaar wat elkaars honden (of andermans honden) betreft?

Ja maar dan zou het wel handig zijn als je wat achtergrond informatie had voordat je zo "verwijtend" reageert.....verwijtend is niet het goede woord maar kom er ff niet op :ugh:
Frenk
Zeer actief

Nuyvilaq schreef:
Frenk schreef:
Ja maar dan zou het wel handig zijn als je wat achtergrond informatie had voordat je zo "verwijtend" reageert.....verwijtend is niet het goede woord maar kom er ff niet op :ugh:
Oordelend? Tja :19: Ook met jouw achtergrondinfo blijf ik erbij dat ik niet begrijp dat je dan geen vervangende situatie verzint. 32 graden als 'normale' temperatuur, dat gaat toch echt niet?
Afbeelding
Muk

Frenk schreef:
Muk schreef:Helaas heeft het scheren overigens niet geleid tot minder hotspots. :boos:
De hotspots die Frenk tot nu toe gehad heeft wijt ik hier aan een vlooienbeet of een ander wondje. Jeuk, daaraan krabben, korstje, nog meer krabben, en zo verder.
Als je eens wist wat wij allemaal hebben laten onderzoeken (want het gaat niet om een paar hotspots helaas) om de oorzaak hiervan te achterhalen. Wijzer zijn wij er nit van geworden in ieder geval. Wel dat het geven van Stronghold (of ander antivlooienmiddel) tot extra veel hotspots leidt.

Maar die hotspots zijn niet de reden van het scheren van de vacht, net zomin als slechte vachtverzorging en gemakzucht. Mensen (ik net zo goed) hebben hier ook maar wat snel hun oordeel klaar over van alles en nog wat. Dat mag. Net zoals ik bewust mag kiezen voor een langharige hond. En als blijkt dat gewoon goed trimmen niet voldoende helpt, dan zal ik zo weer voor scheren kiezen ALS dat de oplossing is. Ongeacht wat een ander denkt. Ik vind namelijk dat juist als je juist niet scheert (mocht dat de enige oplossing zijn voor de hond om zijn temperatuur beter te kunnen reguleren) een vorm van dierenmishandeling. Esthethisch mag dat niet scheren dan verantwoord zijn, het welzijn van het dier gaat bij mij altijd voor.
Frenk
Zeer actief

Muk schreef:
Frenk schreef:De hotspots die Frenk tot nu toe gehad heeft wijt ik hier aan een vlooienbeet of een ander wondje. Jeuk, daaraan krabben, korstje, nog meer krabben, en zo verder.
Als je eens wist wat wij allemaal hebben laten onderzoeken (want het gaat niet om een paar hotspots helaas) om de oorzaak hiervan te achterhalen. Wijzer zijn wij er nit van geworden in ieder geval. Wel dat het geven van Stronghold (of ander antivlooienmiddel) tot extra veel hotspots leidt.
Ik ben nu ook gestopt met frontline om te kijken of dat scheelt.
Maar die hotspots zijn niet de reden van het scheren van de vacht, net zomin als slechte vachtverzorging en gemakzucht. Mensen (ik net zo goed) hebben hier ook maar wat snel hun oordeel klaar over van alles en nog wat. Dat mag. Net zoals ik bewust mag kiezen voor een langharige hond. En als blijkt dat gewoon goed trimmen niet voldoende helpt, dan zal ik zo weer voor scheren kiezen ALS dat de oplossing is. Ongeacht wat een ander denkt. Ik vind namelijk dat juist als je juist niet scheert (mocht dat de enige oplossing zijn voor de hond om zijn temperatuur beter te kunnen reguleren) een vorm van dierenmishandeling. Esthethisch mag dat niet scheren dan verantwoord zijn, het welzijn van het dier gaat bij mij altijd voor.
Daar heb je ook groot gelijk in. En als dat voor Frenk zou gelden, dan zou ik dat ook zonder problemen doen. Maar dat zijn (mijn inschatting) wel uitzonderingen.
Er zijn erg veel Frenkachtigen die ik geschoren tegenkom, waarbij me dan (ongevraagd) wordt medegedeeld dat ik Frenk ook MOET laten scheren, want dat is toch zoveel gemakkelijker. Joh, je gaat toch niet elke dag kammen, ben jij gek :piew: Die mensen hebben niet eens een poging gedaan om te kijken hoe die vacht eigenlijk in elkaar steekt, zodra het wat langer wordt gaat hup die tondeuse erover heen... En dat is toch echt uit gemakzucht :19:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik vind een geschoren hond ook niet mooi maar ik zou het zelf ook doen als ik dacht dat de hond er van zou opknappen. Kleine hondjes zoals Frenk vind ik geschoren wel mooi. Akita's en newfoundlanders niet. Maar ik begrijp wel waarom mensen dat doen. Elke poolhond in Florida wordt geschoren omdat het ook daar veel te heet is. Een langhaar akita is volgens mij echt over the top met de vacht en dat kun je eigenlijk niet maken. Ik weet niet of de vacht weer normaal aangroeit voor de winter? Als die weer gewoon normaal wordt ging hij bij mij er dus gewoon af.
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Probleem is dat veel mensen overal lezen dat een vacht een isolerende functie heeft en dus bescherming voor hitte/warmte geeft en dan denken dat dit voor elke vacht telt. Spijtig genoeg is dat dus zeker niet altijd waar. De vacht van sommige hondenrassen zijn zo gemuteerd tegenover vachten die je het wild ziet dat ze helemaal geen isolerende functie hebben en de hond enkel maar benauwd maakt.
Lotje heeft jarenlang een lange vacht gehad, ik zag welk degelijk verschil toen die vacht er vorig jaar af ging. Lotje zwemt graag bijvoorbeeld en raakte compleet niet meer vooruit door de vacht. En dat is echt niet door een slechte vachtverzorging, haar vacht was tip top in orde. Ook algemeen had ze last van haar vacht, een boswandeling was ook altijd moeilijk, dan hong ze daar weer vast dan hier weer. En dan komt ze thuis en moet ze afgespoeld worden in bad, gedroogd worden en dan ook nog eens 1u op de kamtafel. Lotje is 12 jaar oud en heeft beginnende artrose, ze is nu veel gelukkiger met haar korte vacht. Het enige waar ik nu spijt van heb is dat ik haar zolang heb laten rondlopen met haar lange vacht. En nee hoor dat is zeker niet omdat ik geen tijd wil besteden aan vachtverzorging want anders had ik Kai er niet bij genomen 2 jaar geleden, een hond zoals Kai plus een actieve levenstijl voor hem met water en al, zorgt ervoor dat hij elke dag minstens 1u vachtverzorging nodig heeft en dat is dan nog maar de gewone dagelijkse verzorging.

Ik moet zeker toegeven, ik dacht eerst ook zo van waarom een hond scheren, zo'n zonde al die kortgeschoren shih tzus op straat. Maar ik ben enorm van gedacht verandert door Lotje, vooral als ik naar agility filmpjes kijk waar Lotje agility doet in volle vacht. Op de filmpjes zie ik nu dat ze last had van haar vacht en geen beetje ook niet, maar dat zag ik toen niet. :(:
Frenk
Zeer actief

Linsey schreef:Probleem is dat veel mensen overal lezen dat een vacht een isolerende functie heeft en dus bescherming voor hitte/warmte geeft en dan denken dat dit voor elke vacht telt. Spijtig genoeg is dat dus zeker niet altijd waar. De vacht van sommige hondenrassen zijn zo gemuteerd tegenover vachten die je het wild ziet dat ze helemaal geen isolerende functie hebben en de hond enkel maar benauwd maakt.
Lotje heeft jarenlang een lange vacht gehad, ik zag welk degelijk verschil toen die vacht er vorig jaar af ging. Lotje zwemt graag bijvoorbeeld en raakte compleet niet meer vooruit door de vacht. En dat is echt niet door een slechte vachtverzorging, haar vacht was tip top in orde. Ook algemeen had ze last van haar vacht, een boswandeling was ook altijd moeilijk, dan hong ze daar weer vast dan hier weer. En dan komt ze thuis en moet ze afgespoeld worden in bad, gedroogd worden en dan ook nog eens 1u op de kamtafel. Lotje is 12 jaar oud en heeft beginnende artrose, ze is nu veel gelukkiger met haar korte vacht. Het enige waar ik nu spijt van heb is dat ik haar zolang heb laten rondlopen met haar lange vacht. En nee hoor dat is zeker niet omdat ik geen tijd wil besteden aan vachtverzorging want anders had ik Kai er niet bij genomen 2 jaar geleden, een hond zoals Kai plus een actieve levenstijl voor hem met water en al, zorgt ervoor dat hij elke dag minstens 1u vachtverzorging nodig heeft en dat is dan nog maar de gewone dagelijkse verzorging.

Ik moet zeker toegeven, ik dacht eerst ook zo van waarom een hond scheren, zo'n zonde al die kortgeschoren shih tzus op straat. Maar ik ben enorm van gedacht verandert door Lotje, vooral als ik naar agility filmpjes kijk waar Lotje agility doet in volle vacht. Op de filmpjes zie ik nu dat ze last had van haar vacht en geen beetje ook niet, maar dat zag ik toen niet. :(:
Maar wat jij hier beschrijft gaat voor bijvoorbeeld Frenk dus niet op :19: Die zwemt maar wat graag, gaat dan fijn een gat graven in de modder en rent nog even door het struikgewas. En tegen de tijd dat we weer thuis zijn ziet hij er meestal alweer uit alsof we eigenlijk niet naar het bos zijn geweest. :19: Hij heeft nog nooit ergens vastgezeten :scratch: Wat ik bij hem wel moet doen is wassen en fohnen, een keer in de anderhalve week gemiddeld en dagelijks kammen zodat de vacht zo los mogelijk blijft. En korter knippen maakt inderdaad wel verschil uit, maar scheren gaat me echt een brug te ver. Misschien verandert dat wel, als ik ervan overtuigd raak dat dat voor Frenk beter zou zijn, maar vooralsnog is dat dus niet zo.
Maar goed: wat voor de ene hond beter is, hoeft dat voor de andere dus niet automatisch te zijn. :wink:
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik scheer Lotje overigens wel met opzetkam van 5-6cm en dan alleen haar lichaam, de rest knip ik. Dus echt kaal is dat niet. Misschien dat dat ook verschil uitmaakt. Echt kaal scheren zal ik haar nooit doen, zorgt ook voor irritatie als de huid het niet gewoon is. Kai word bijvoorbeeld al geschoren van 7,5 week oud en hij heeft maar weinig last van irritatie.

Lotje hong altijd vol met kleefkruid bolletjes en hele planten van kleefkruid. Dus dat zorgde er wel voor dat ze dan af en toe ergens bleef hangen en als ik dan thuis kwam was dat een heel karwei voor Lotje om zolang op de kjamtafel te staan. Ligt er natuurlijk ook aan waar je wandelt en wat voor planten je daar heb en natuurlijk de hond zelf maakt ook uit.
xMiranda
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door xMiranda »

Een Sheltie heeft dat ook dat de vacht veranderd door de castratie! ;) Heb ik gelezen op sheltieforum
laeken
Zeer actief

xMiranda schreef:Een Sheltie heeft dat ook dat de vacht veranderd door de castratie! ;) Heb ik gelezen op sheltieforum
Maar een sheltie heeft ook een kort koppie :wink:
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Linsey schreef:Probleem is dat veel mensen overal lezen dat een vacht een isolerende functie heeft en dus bescherming voor hitte/warmte geeft en dan denken dat dit voor elke vacht telt. Spijtig genoeg is dat dus zeker niet altijd waar. De vacht van sommige hondenrassen zijn zo gemuteerd tegenover vachten die je het wild ziet dat ze helemaal geen isolerende functie hebben en de hond enkel maar benauwd maakt.
Een isolerende functie is qua warmte betreft toch ook alleen maar gunstig bij temperaturen boven de lichaamstemperatuur? Als het 20 graden is en de vacht isoleert dan houdt ie het lichaam toch juist op lichaamstemperatuur (dus warmer) :denken:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Muk

Frenk schreef:Daar heb je ook groot gelijk in. En als dat voor Frenk zou gelden, dan zou ik dat ook zonder problemen doen. Maar dat zijn (mijn inschatting) wel uitzonderingen.
Er zijn erg veel Frenkachtigen die ik geschoren tegenkom, waarbij me dan (ongevraagd) wordt medegedeeld dat ik Frenk ook MOET laten scheren, want dat is toch zoveel gemakkelijker. Joh, je gaat toch niet elke dag kammen, ben jij gek :piew: Die mensen hebben niet eens een poging gedaan om te kijken hoe die vacht eigenlijk in elkaar steekt, zodra het wat langer wordt gaat hup die tondeuse erover heen... En dat is toch echt uit gemakzucht :19:
Dat zie ik hier ook regelmatig, mensen die hun hond uit gemakszucht scheren. En ze geven dan ook ruiterlijk toe dat zij geen zin hebben om hun langharige hond te kammen. Tja, dan moet je ook geen langharig ras nemen. Hier loopt nu een geschoren bobtail, shitzu en een airedaleterrier naast onze geschoren newfy (die er naar flink wat wennen best ok uitziet eigenlijk :pffff: ). Al moet ik wel zeggen dat de airedaleterrier geschoren is vanwege zijn huidproblemen, de andere 2 honden zijn uit gemakzucht geschoren. En dat vind ik jammer, maar ja dat is de keuze van die mensen zelf.

Jaymz met langhaar mocht ook graag in de sloot zwemmen en door de bosjes struinen. De troep die hij daaraan overhield (takjes enz.) vielen eigenlijk best mee. Alleen kroos en stinkblubber na het zwemmen in een prutsloot was wat minder. Maar ook dat heeft wel zijn charme al zeg ik het zelf. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”