Probleem is dat veel mensen overal lezen dat een vacht een isolerende functie heeft en dus bescherming voor hitte/warmte geeft en dan denken dat dit voor elke vacht telt. Spijtig genoeg is dat dus zeker niet altijd waar. De vacht van sommige hondenrassen zijn zo gemuteerd tegenover vachten die je het wild ziet dat ze helemaal geen isolerende functie hebben en de hond enkel maar benauwd maakt.
Lotje heeft jarenlang een lange vacht gehad, ik zag welk degelijk verschil toen die vacht er vorig jaar af ging. Lotje zwemt graag bijvoorbeeld en raakte compleet niet meer vooruit door de vacht. En dat is echt niet door een slechte vachtverzorging, haar vacht was tip top in orde. Ook algemeen had ze last van haar vacht, een boswandeling was ook altijd moeilijk, dan hong ze daar weer vast dan hier weer. En dan komt ze thuis en moet ze afgespoeld worden in bad, gedroogd worden en dan ook nog eens 1u op de kamtafel. Lotje is 12 jaar oud en heeft beginnende artrose, ze is nu veel gelukkiger met haar korte vacht. Het enige waar ik nu spijt van heb is dat ik haar zolang heb laten rondlopen met haar lange vacht. En nee hoor dat is zeker niet omdat ik geen tijd wil besteden aan vachtverzorging want anders had ik Kai er niet bij genomen 2 jaar geleden, een hond zoals Kai plus een actieve levenstijl voor hem met water en al, zorgt ervoor dat hij elke dag minstens 1u vachtverzorging nodig heeft en dat is dan nog maar de gewone dagelijkse verzorging.
Ik moet zeker toegeven, ik dacht eerst ook zo van waarom een hond scheren, zo'n zonde al die kortgeschoren shih tzus op straat. Maar ik ben enorm van gedacht verandert door Lotje, vooral als ik naar agility filmpjes kijk waar Lotje agility doet in volle vacht. Op de filmpjes zie ik nu dat ze last had van haar vacht en geen beetje ook niet, maar dat zag ik toen niet.