Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vachtsoorten vragen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Vachtsoorten vragen

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik zal maar een eigen topic openen, want ik zit nu wel met een paar vragen :mrgreen:

Kai heeft dus volgens sommige mensen op ander topic dekharen en onderwol, al kloppen die benamingen niet met de plaats waar deze haren staan op Kai zijn lichaam, ze staan overal en zijn even lang. Kai heeft vergrijzing wat zijn zwarte kleur heeft vergrijst naar grijs, maar de dekharen (harde haren) zijn niet vergrijst, ze zijn nog zwart. Nu kijk ik dan naar Lotjes vacht. Lotjes vacht bestaat uit 1 soort haar en niet zoals bij Kai uit 2 soorten, Lotje heeft ook vergrijzing, maar ze heeft dus enkel grijze haren en geen zwarte. Kan ik er dan uit opmaken dat Lotje geen dekharen heeft? Want dekharen vergrijzen blijkbaar niet.

Dan nog iets heel vreemd, ik had eens een artikel gelezen van een keurmeester van leeuwhondjes waarin beschreven word dat zo'n vacht als die van Kai (combi harde en zachte haren) de ideale vacht is. Maar uit het vorige topic te lezen zou dat dus een dubbele vacht zijn, maar leeuwhondjes zouden volgens de standaard geen onderwol hebben en dus geen dubbele vacht hebben. Volgens het ander topic bestaan geen honden zonder onderwol niet. Ik kan even niet meer volgen hoor. Wat voor vacht heeft Kai dan. Iemand die wat verduidelijking kan scheppen? :denken:

Leeuwhondje standaard:
HAIR : The coat is silky, long, wavy, dense; without undercoat.
Havanees standaard, staat ook weer dat onderwol/vacht afwezig kan zijn, verschil tussen beiden kan je dus op shows heel gemakkelijk zien. Maar welk verschil zie ik dan, want dit zou niet bestaan een hond zonder onderwol/vacht. :denken:
Undercoat woolly and not very developed; it is often totally absent.
Of bedoelen ze met undercoat/ondervacht dan weer iets anders. :denken:
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Re: Vachtsoorten vragen

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik lees geïnteresseerd mee :ok:
Afbeelding
lupa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lupa »

een leeuwtje heeft een enkel vacht
er zijn meerdere honden met enkele vacht,bv de yorkie

ik lees op jou avatar:
kruising en leeuwtje

een zwarte vacht niet vergrijzen? snap niet helemaal wat je bedoeld?
ook zwarte honden vergrijzen, kijk op hun snoet als ze ouder worden, of bedoel je dat niet?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

er staan veel rare dingen in rasstandaarden. Dingen die dus gewoon niet kúnnen. Zodra je dat beseft ben je al een stapje verder ;-) Honden zonder ondervacht bestaan niet.
lupa
Zeer actief
Contacteer:

maar Rosita
hoe zit het met de york?
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door linda1985 »

Ook die heeft een dubbele vacht dacht ik zo
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Met vergrijzen bedoel ik een hond die zwart geboren word en dan grijs word na de vachtwissel op zo'n 10-12 maand oud.

Dus dit:
Afbeelding

En dan dit:
Afbeelding

Maar Kai zijn vacht bestaat dus uit zachte en harde haren. Enkel de zachte haren zijn grijs geworden, de harde haren zijn pekzwart (waaruit ik dan kan concluderen dat dekharen niet vergrijzen). Bij Lotje is dit niet, dus vraag mij dan af als Kai dekharen en onderwol heeft, welke haren heeft Lotje dan? Alvast geen dekharen want anders zou ze nog zwarte haren hebben en dat heeft ze niet.
Afbeelding
Lotje heeft dus zo geen harde haren die zwart blijven na de vachtwissel. Ze heeft enkel zachte haren, maar toch zou ze nog een dubbele vacht hebben? Waar zijn haar dekharen dan naartoe? :denken:
lupa
Zeer actief
Contacteer:

linda1985 schreef:Ook die heeft een dubbele vacht dacht ik zo
Verzorging van de Yorkshire Terrier
De yorkshire terrier heeft een zijdeachte lange vacht, zonder onderwol. Ze ruien niet

en nog 1
http://home.hetnet.nl/~norma7262/langha ... rvacht.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

maar mischin wordt er dit bedoeld?
http://www.worldexplorer.be/korte_midde ... evacht.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Wanneer we het begrip 'enkele vacht' even nader bekijken, is het ook weer niet zo heel vreemd dat zoiets voorkomt. Immers een enkele vacht is van oorsprong ook een dubbele vacht, alleen zijn onder- en bovenvacht op elkaar gaan lijken zodat het op het eerste gezicht één soort haar is. Maar wanneer je heel goed toekijkt, dan zie je (in welke enkele vacht ook) hetzij een Poedel of een Yorkshire Terriër of wat dan ook, dat er een aantal haren in de vacht iets steviger en glanzender zijn dan de rest. Een summier overblijfsel van de oorspronkelijke dekvacht

ik moet wel eerlijk zeggen dat ik never nooit een york met een dubbele vacht ben tegen gekomen of...ik moet die 2 haren die net anders zijn ook onderwol gaan noemen?
of het zal aan mij liggen
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Do, neem een York ;-) Stop hem hartje winter 2 maanden in de kennel en pak dan je coatking. Wedden dat zelfs jij de ondervacht herkent?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Linsey schreef:Kai heeft vergrijzing wat zijn zwarte kleur heeft vergrijst naar grijs, maar de dekharen (harde haren) zijn niet vergrijst, ze zijn nog zwart. Nu kijk ik dan naar Lotjes vacht. Lotjes vacht bestaat uit 1 soort haar en niet zoals bij Kai uit 2 soorten, Lotje heeft ook vergrijzing, maar ze heeft dus enkel grijze haren en geen zwarte.
Ik weet niks van vachten op de manier zoals Rosita dat weet, maar ik weet wel wat van kleurtjes.

Om te beginnen moet je graying geen vergrijzing noemen, maar gewoon graying.
Vergrijzen doet de bevolking in Nederland, dat is weer wat anders dus ;)

Graying is een eigenschap die op de G-locus ligt en die met name de donkere pigmenten aantast, maar niet altijd overal en niet op alle plaatsen.
Per ras verschilt het ook nogal eens.

Als een hond graying heeft zal het op den duur alle piment aantasten, maar niet altijd in even grote mate.
Hoe dat komt is niet bekend. Een hond met graying vertoont die graying ook op de lichtere pigmenten, maar veel minder. Als je als voorbeeld naar de York kijkt: het zadel van een York verkleurt helemaal, maar de tankleurige vachtdelen vaak relatief veel minder. Die hebben ook een ander soort pigment, en dat pigment wordt gek genoeg minder aangetast door de G-locus.
Graying is altijd progressief, het is dus een proces dat zich ontwikkeld.

Waar dat proces stopt en wanneer verschilt per hond en per ras.
Maar met de haren op zich heeft het niets te maken; alleen met het pigmenttype.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
lupa
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:Do, neem een York ;-) Stop hem hartje winter 2 maanden in de kennel en pak dan je coatking. Wedden dat zelfs jij de ondervacht herkent?
dankU :Q:

weetje wat het is...ik heb hier alleen Randstad Yorkjes, die liggen op hun kussentje voor het openhaard
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

lupa schreef:
Rosita Compagner schreef:Do, neem een York ;-) Stop hem hartje winter 2 maanden in de kennel en pak dan je coatking. Wedden dat zelfs jij de ondervacht herkent?
dankU :Q:

weetje wat het is...ik heb hier alleen Randstad Yorkjes, die liggen op hun kussentje voor het openhaard
:engel:
maar je kunt het je nu beter voorstellen? Daar ging het maar om :lol1:
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Linsey schreef:Kai heeft vergrijzing wat zijn zwarte kleur heeft vergrijst naar grijs, maar de dekharen (harde haren) zijn niet vergrijst, ze zijn nog zwart. Nu kijk ik dan naar Lotjes vacht. Lotjes vacht bestaat uit 1 soort haar en niet zoals bij Kai uit 2 soorten, Lotje heeft ook vergrijzing, maar ze heeft dus enkel grijze haren en geen zwarte.
Ik weet niks van vachten op de manier zoals Rosita dat weet, maar ik weet wel wat van kleurtjes.

Om te beginnen moet je graying geen vergrijzing noemen, maar gewoon graying.
Vergrijzen doet de bevolking in Nederland, dat is weer wat anders dus ;)

Graying is een eigenschap die op de G-locus ligt en die met name de donkere pigmenten aantast, maar niet altijd overal en niet op alle plaatsen.
Per ras verschilt het ook nogal eens.

Als een hond graying heeft zal het op den duur alle piment aantasten, maar niet altijd in even grote mate.
Hoe dat komt is niet bekend. Een hond met graying vertoont die graying ook op de lichtere pigmenten, maar veel minder. Als je als voorbeeld naar de York kijkt: het zadel van een York verkleurt helemaal, maar de tankleurige vachtdelen vaak relatief veel minder. Die hebben ook een ander soort pigment, en dat pigment wordt gek genoeg minder aangetast door de G-locus.
Graying is altijd progressief, het is dus een proces dat zich ontwikkeld.

Waar dat proces stopt en wanneer verschilt per hond en per ras.
Maar met de haren op zich heeft het niets te maken; alleen met het pigmenttype.
Ik noemde het een hele tijd graying (ik ken het hele genenverhaal erachter wel ;) ), maar dan wisten mensen helemaal niet meer wat ik bedoelde, dus heb het dan maar vertaald naar het nederlands (ook zo op mijn site om het verstaanbaar te maken). ;)
Ik denk dat er gewoonweg nog veel te weinig onderzoek naar gedaan word, want die zwarte harde haren die niet grijs worden heeft niet alleen Kai, maar zowat elk leeuwhondje dat zwart of sable is. Is nog maar iets wat me recent is opgevallen trouwens.
Ik heb Lotjes vacht ook eens wat beter bekeken en ja hoor ik heb toch dekharen ontdekt. :mrgreen: Bij Lotje zijn ze wat dunner en ze heeft zo ongeveer 10% dekharen terwijl het bij Kai 50% is. En ook bij haar zijn die dekharen zwart of rossig. Ik weet dat graying soms ook de tan delen lichter maakt. Kijk maar naar Lotje, maar raar maar waar haar tankleurige dekharen zijn niet cremekleurig, maar meer oranjeachtig (rossig dus). Lotje is 12 jaar oud en ze heeft nog altijd geen grijze dekharen, alleen zwarte. Ik weet hoe graying werkt, maar ik vroeg mij vooral af ofdat bekend is dat dekharen bij rassen zoals Lotje (kruising york) en Kai dus niet worden beinvloed. Waarschijnlijk zal dat hetzelfde zijn als bij honden waar graying niet tot uiting komt, als ik het goed heb dan komt dit omdat de cyclus van de haren niet lang genoeg duurt. Zou dit dan ook niet kunnen bij de dekharen van rassen zoals Kai?
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”