Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
massam schreef: bij de cursus wordt met een gewone lijn geoefend omdat je daarmee meer feeling met het handelen van je hond leert.
Klopt
Bovendien is het handvat van een flex erg moeilijk om je pols te doen (kan namelijk niet)als je je beide handen even vrij moet houden, maar de hond (nog) niet los mag.
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Neeltje schreef:'n Hond die al fatsoenlijk aan 'n gewone lijn kan lopen zal door de flex riem niet leren trekken, echter 'n hond die al aan 'n gewone lijn trekt, zal door de flex dit niet afleren, echter alleen erger maken,
daarom wordt er bij cursussen niet met een flex geoefend , maar met een gewone lijn.
dat is niet waar. bij de cursus wordt met een gewone lijn geoefend omdat je daarmee meer feeling met het handelen van je hond leert.
Neeltje schreef:'n Hond die al fatsoenlijk aan 'n gewone lijn kan lopen zal door de flex riem niet leren trekken, echter 'n hond die al aan 'n gewone lijn trekt, zal door de flex dit niet afleren, echter alleen erger maken,
daarom wordt er bij cursussen niet met een flex geoefend , maar met een gewone lijn.
dat is niet waar. bij de cursus wordt met een gewone lijn geoefend omdat je daarmee meer feeling met het handelen van je hond leert.
geen onzin vertellen dame!
dat komt toch op hetzelfde neer?
Als je met een flex loopt heb je niet zo'n feeling met je hond , ( tenzij je hem heel kort houdt, ),
en als je dat in een cursus al niet hebt?
is dat geen goed begin, lijkt mij zo.
dat komt toch op hetzelfde neer?
Als je met een flex loopt heb je niet zo'n feeling met je hond , ( tenzij je hem heel kort houdt, ),
en als je dat in een cursus al niet hebt?
is dat geen goed begin, lijkt mij zo.
ik loop toch geen cursus als ik mn honden uitlaat een pup loopt hier al aan een flexi... aan een gewone lijn lopen ze alleen op een vzh examen verder nooit
Inderdaad, met 'n gewone lijn kun je meer dan met m'n flexi
massam schreef:wat is het verschil tussen een flex van 5 meter en een gewone lijn van 5 meter? dat zie ik even niet zo
met 5 gewone 5 meter lijnen zit je giga in de knoop in tegenstelling tot 5 flexies
Niet als je het gewend ben. Hier zit de lijn echt zelden in de knoop. Nog niet 1 keer per week.
maar jij hebt er 1, ik zou er dan met 5 moeten lopen... en ik gebruik er met speuren al 1 en daar kom ik al mee in de knoop laat staan met gewoon uitlaten en dan ook nog x 5
massam schreef:wat is het verschil tussen een flex van 5 meter en een gewone lijn van 5 meter? dat zie ik even niet zo
met 5 gewone 5 meter lijnen zit je giga in de knoop in tegenstelling tot 5 flexies
Niet als je het gewend ben. Hier zit de lijn echt zelden in de knoop. Nog niet 1 keer per week.
maar jij hebt er 1, ik zou er dan met 5 moeten lopen... en ik gebruik er met speuren al 1 en daar kom ik al mee in de knoop laat staan met gewoon uitlaten en dan ook nog x 5
Ik heb totaal geen problemen met een Flexi. Als je ergens loopt waar je hond niet los mag/kan dan vind ik die bewegingsvrijheid van een Flexi ideaal. Een boswandeling aan een lijn van 1m5 lijkt me niks aan voor een hond. Met een flexi krijgen ze gewoon wat meer ruimte.
Timo loopt hier 95% van de wandelingen door de buurt aan de Flexi en de overige 5% aan de korte lijn en bij beide lijnen wordt er niet getrokken.
Felix schreef:Tsja, zo'n flexi is een ideaal leer middel voor je hond om te leren trekken aan de riem, en bij verkeerd gebruik houdt je hond er ook nog eens een whiplash eraan over .. Leuk zo'n flexi!
En als ze niet los mogen, dan blijven ze lekker aan de lijn, tot het wel mag
Het is een goede uitkomst, voor honden die niet los mogen/kunnen. Hier weten ze prima of ze aan de flex zitten of niet, dus geen getrek aan een kort lijntje, en waarom zou een hond van een flexi een whiplash overhouden
In jouw geval is het gewoon een kwestie van de verkeerde hond in het verkeerde gezin (probleem hondje ben)
En dat in combinatie met zeer in-consequente bazen .. you do the math
Tuurlijk Felix, jij doet het allemaal zoveel beter.
Vind het trouwens wel erg knap hoor, hoe jij dat kan beoordelen, en nee, ik heb toevallig geen kilometers bos voor mijn voordeur, waar je met je niet-sociale hond los kan lopen, en dan is een flexi een prima oplossing. Ik heb hem zo iig prima in de hand, weet niet of ik dat van jou kan zeggen.
Volgens mij is Felix gewoon een beetje verbolgen dat ze zijn naam niet goed hebben gespeld bij de firma Nobby... Kijk, had iedereen zijn hond nou uitgelaten aan de Felix...Maar Flexi? Tssssss
fijn toch dat het merendeel van de mensen wel blij zijn met de flex
moest trouwens lachen om een verhaal dat ik hoorde, een meneer liep met zijn onaangelijnde hond in het bos, waar aanlijnplicht geldt, hij werd "betrapt" de meneer riep zijn hond aan de voet en omdat hij gesommeerd werd de hond aan te lijnen deed hij dat netjes..
Vervolgens gaf hij het commando "vrij" en de hond schoot weer weg om te snuffelen..
De inspecteur vroeg verbaasd wat hij aan het doen was..
"nou de hond is nu toch aangelijnt? U heeft niet gezegd dat ik hem ook vast moest houden"
Ik vond het wel erg lachwekkend, al denk ik dat de man toch zeker zijn boete wel heeft gekregen..
Hier loopt Taro ook altijd aan de flexi, omdat hij gewoon nog niet overal los kan lopen en dan vind ik het prettiger voor hem om wat meer lijn te hebben. Geen last van trekkende honden hier verder, hij weet precies aan welke lijn hij zit en tot hoever hij kan gaan.
Zoooo... even een oud topic van me opgezocht... hoe blij ik was met de flex
Afgelopen zaterdag... en nu dus nog steeds omdat ik nog steeds last heb waardoor ik dit topicje weer opzocht was ik minder blij....
Bluf zat aan de flex... Finn liep los bij me tot ik aan de overkant een loslopende hond zonder eigenaar ontwaarde die erg geinteresseerd was in die van mij.. nee niet aggressief... maar hij stak over en kwam richting ons.. Finn afgegooid en riempje eraan geklikt.. in de seconde erop vliegt bluf op de hond af...wegjagen waarschijnlijk omdat dat een inprenting is geworden.. finn vind het niet leuk dus jaag ik ze wel weg... in de reflex... grijp ik dus de lijn.... zo´n dun pokke draadje..roetsjjjjjjjjjjjj over mijn wijsvinger en topje van ringvinger.....
Had het gevoel dat ik minstens een snee van een centimeter diep had...en veel bloed...
Het bleken slechts blaren.... (geen van de honden raakten gewond of raakten in gevecht overigens..) baasje was alleen niet zo blij met de flex op deze momenten... niet alleen maar halleluja dus...
Het waren gewoon blaren en verbrandingsverschijnselen.. op dit moment is mijn wijsvinger aan het vervellen..
Ik hoop dat ik nooit meer in een reflex de flexlijn grijp---
:[/quote]
Wat een oud topic. Maar zag deze zin staan.
Nou met hera wandelen aan een gewone lijn is dus amper te doen maar aan een flex loopt ze aan het einde van de lijn en dna trekt ze niet. Ze heeft dan meer ruimte om her en der te snuffelen en wat meer haar eigen weg te gaan.
Dat gaat dus prima.
blondie schreef:Zoooo... even een oud topic van me opgezocht... hoe blij ik was met de flex
Afgelopen zaterdag... en nu dus nog steeds omdat ik nog steeds last heb waardoor ik dit topicje weer opzocht was ik minder blij....
Bluf zat aan de flex... Finn liep los bij me tot ik aan de overkant een loslopende hond zonder eigenaar ontwaarde die erg geinteresseerd was in die van mij.. nee niet aggressief... maar hij stak over en kwam richting ons.. Finn afgegooid en riempje eraan geklikt.. in de seconde erop vliegt bluf op de hond af...wegjagen waarschijnlijk omdat dat een inprenting is geworden.. finn vind het niet leuk dus jaag ik ze wel weg... in de reflex... grijp ik dus de lijn.... zo´n dun pokke draadje..roetsjjjjjjjjjjjj over mijn wijsvinger en topje van ringvinger.....
Had het gevoel dat ik minstens een snee van een centimeter diep had...en veel bloed...
Het bleken slechts blaren.... (geen van de honden raakten gewond of raakten in gevecht overigens..) baasje was alleen niet zo blij met de flex op deze momenten... niet alleen maar halleluja dus...
Het waren gewoon blaren en verbrandingsverschijnselen.. op dit moment is mijn wijsvinger aan het vervellen..
Daarom heb ik ze alleen met lint. Heb ik ook weleens moeten grijpen, en dat voelt niet heel prettig, maar je krijgt er geen blaren of wondjes van
Zat ik ook meteen aan te denken.
Maar ik weet dat je in een reflex die lijn toch kunt pakken.
Ik heb in het verleden ook wel een paar brandblaren opgelopen :N:
Kan jij je honden houden @Blondie?
Met een flex moet ik met bijv. Rana om een boom heen hangen als ze iets bijzonders (Ree, Haas e.d.) zou zien.
Dan houd ik haar echt niet
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Ik vind flexi's ideaal voor de aangelijnde ronde's.
Op die manier hebben ze toch wat te snuffelen en te lopen/ bewegingsvrijheid.
Lola loopt wat op en neer zeg pff, die legt de afstand drie keer af. :smile1:
Daarbij weten ze precies tot hoever de flexi gaat, getrokken word er dus niet.
Jakko zit sowieso altijd aan m'n been geplakt tijdens de aangelijnde ronde's.
Hij pakt de meters van de flexi niet.
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
blondie schreef:Zoooo... even een oud topic van me opgezocht... hoe blij ik was met de flex
Een soortgelijk gedoe heeft mij 2 jaar geleden 2 gebroken en uit de kom zijnde vingers en een operatie gekost,dus je hebt nog een beetje geluk gehad.Maar beterschap
Uit het oog maar nooit uit het hart Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Met een flex moet ik met bijv. Rana om een boom heen hangen als ze iets bijzonders (Ree, Haas e.d.) zou zien.
Ik ben Blondie dan wel niet, maar ik heb 1 keer tot halvewege mijn benen in het water gestaan omdat iemand een stok gooide en ik Vera nog aan de flexi had. Ik had die stok dus niet aan zien komen, Vera duidelijk wel
Maar afgezien van dat soort situaties hou ik haar aan de flexi ook wel vrij makkelijk eigenlijk, ook als ze een eend spot ofzo. Maar dan is het dus wel heel handig als ik zelf die eend etc ook zie
Ik ben Blondie dan wel niet, maar ik heb 1 keer tot halvewege mijn benen in het water gestaan omdat iemand een stok gooide en ik Vera nog aan de flexi had. Ik had die stok dus niet aan zien komen, Vera duidelijk wel
Maar afgezien van dat soort situaties hou ik haar aan de flexi ook wel vrij makkelijk eigenlijk, ook als ze een eend spot ofzo. Maar dan is het dus wel heel handig als ik zelf die eend etc ook zie
ook als ik zelf het wild ook het gezien levert het vervolgens cartoonachtige taferelen op
Nettie hangend aan een boom en de flexi er omheen getrokken :N:
Rana werd totaal gek als er een bewegend haas of ree te zien was
edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 30 sep 2009 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje schreef:
ook als ik zelf het wild ook het gezien levert het vervolgens cartoonachtige taferelen op
Nettie hangend aan een boom en de flexi er omheen getrikken :N:
Ik denk dat Rana dan wat gekker wordt dan Vera ook Vera gaat trekken, en even kort springen als ze een eend op 50 cm afstand weg ziet vliegen (ja er zitten hier in de polder hele families eend gewoon bijna op het pad ), maar met een "HEE Vera!" en een terug trek ruk aan de lijn is het ook weer klaar, en heeft ze haar aandacht weer bij mij. Ze blijft er niet in zeg maar
ranetje schreef:
Nettie hangend aan een boom en de flexi er omheen getrokken :N:
Ik denk dat Rana dan wat gekker wordt dan Vera ook Vera gaat trekken, en even kort springen als ze een eend op 50 cm afstand weg ziet vliegen (ja er zitten hier in de polder hele families eend gewoon bijna op het pad ), maar met een "HEE Vera!" en een terug trek ruk aan de lijn is het ook weer klaar, en heeft ze haar aandacht weer bij mij. Ze blijft er niet in zeg maar
Dat scheelt
Ik geloof dat Rana inderdaad wel wat gekker deed
En dan is een kortere leren riem toch beter "houdbaar" zal ik maar zeggen
ranetje schreef:
Dat scheelt
Ik geloof dat Rana inderdaad wel wat gekker deed
En dan is een kortere leren riem toch beter "houdbaar" zal ik maar zeggen
Ja dat is zeker zo hoor! En voor extra grip werkt het ook erg goed om een deel van die leren riem om je hand te wikkelen