Martijn schreef:
Of een hond gedrukt gaat lopen heeft vooral te maken met of hij doorheeft waar de correcties vandaan komen, waar ze over gaan en hij ze dus ook bewust kan ontwijken.
Bedoel je dat een hond die het doorheeft gedrukt gaat lopen of dat een hond die het niet doorheeft gedrukt gaat lopen?
malinois schreef:
Natuurlijk zijn die er, uitzonderingen zijn er altijd... dat hoor je mij ook niet ontkennen. Marc heeft zelf bij zo'n verenging getraint. Maar denk je nu echt dat met een TT verbod dit voorkomt? Ga er maar vanuit dat het weer toeneemt, fysieke correcties.
Nee, ik denk niet dat een tt verbod dit voorkomt.
Mensen die zo met hun hond omgaan zullen dan inderdaad wel naar andere 'middelen' grijpen.
Overigens vraag ik me af of het de uitzonderingen zijn. Ik heb eerder het idee dat jouw denkwijze de (positieve) uitzondering is die de regel bevestigt.
Maar dat baseer ik dan puur op eigen ervaringen en verhalen van africhters die ik gesproken heb.
Jij hebt waarschijnlijk weer andere (en meer) ervaringen, dus dan krijg je zo'n welles-nietes spelletje waar Martijn het over had
Zoek stok! schreef:Ik bestempel TT gebruikers niet direct als hondenmishandelaars. Maar ik denk wel dat mijn grens ergens anders ligt dan bij vaste TT gebruikers. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je grens gaat schuiven als je dit soort middelen in zet.
Dat is het inderdaad, mijn grens ligt dus bij halsband/tuig. Op een club kreeg ik het advies om een prikband te gebruiken, want mijn hond sprong elke keer blij naar me op bij het commando 'voet'. Ik vond dat nogal een zotte reden om een prikker in te zetten, maar die mensen leken gewoon werkelijk waar geen andere oplossing te hebben.
Uiteindelijk hebben we het (bij een andere club) eruit getraind door een simpele 'nee' en negeren.
Dat betekent niet, dat ik iedereen die boven 'mijn' grens gaat een dierenmishandelaar vind. Malinois en Maart bijvoorbeeld, verdiepen zich echt in hun hondjes.
Ik vind het alleen een beetje eng dat veel andere mensen niet meer helder schijnen te kunnen denken zodra ze een sport met dieren gaan beoefenen.
Of misschien trekt zo'n sport veel niet-heldere lichten aan, dat kan natuurlijk ook.