Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voorstelling vallandil

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Gesloten
vallandil
geregistreerd lid

Voorstelling vallandil

Ongelezen bericht door vallandil »

Oke, laat ik me maar eens voorstellen. Ik wil jullie wel allemaal waarshuwen dat het een flinke lap tekst zal worden, ik hou nu eenmaal van schrijven. :P

Goed dan, inmiddels bijna 28 jaar geleden zag ik op de laatste avond van het jaar het levenslicht. Ik had het fantastische geluk, als jongste kind, te mogen opgroeien bij fantastische ouders die naast hun gezin en werk ook een Newfy-kennel bezaten.
Niet enkel Newfy's hadden bij ons een liefdevol thuis, ook enkele 'zwervers' en straatrassen vonden een warm mandje.

Het opgroeien met zoveel geweldige honden direct de hele dag op je heen is geweldig. De liefde voor honden is mij dan ook daadwerkelijk met de paplepel ingegoten zoals men dat zo mooi noemt.

Goed dan spoelen we nu even vooruit tot mijn 16e. Helaas, wegens mijn moeders vroegtijdige overlijden en mijn vaders slechts gezonheid werd in het jaar dat ik 16 was het laatste nestje binnen mijn ouders kennel gefokt. In dat zelfde jaar zou ik reeds op mijzelf gaan wonen, omdat het thuis niet meer te doen was wegens vaders gezondheid.
Groot was mijn vreugde dan ook toen mijn vader mij verraste toen ik de sleutel van mijn eigen huisje kreeg. Bobby, het puppy waar ik het meeste mee had, en die ik als ik had mogen kiezen ook gekozen zou hebben, werd toen mijn huisje klaar was door mijn vader bij mij afgeleverd.
Mijn eerste eigen hond, mijn eerste allerbeste maatje voor altijd.

Ik had bobby een jaar of anderhalf toen ik langs het asiel kwam op dierendag. Mijn Bobby werd daar in de losloopweide gelaten (zoals altijd als we daar waren), in deze losloopweide liep een destijds 13jarige Alaskan Malamute. Hoe groot de horrer toen ik hoorde dat de alaskan die dag een spuit zou krijgen, onherplaatsbaar wegens hele hoge leeftijd.
Er was een blik nodig op Bobby en de alaskan (Chico) die samen heerlijk tegen elkaar lagen te genieten van het laatste restje zon in oktober. Een telefoontje naar mijn vader (wiens huis ik zou overnemen) regelde de rest, ik zou het huisje eerder overnemen. Zo liep ik dan met twee honden het asiel weer uit. Nog nooit van mijn leven kennisgemaakt (Zo dichtbij) met een sledehond. Ik kan jullie zeggen dat ik de 2 jaar die Chico nog met ons had heel erg veel geleerd heb. Toen ik hem meenam uit het asiel kende hij werkelijk geen enkel commando.

Zoals ik al zei heb ik twee mooie jaren van onze Chico mogen genieten voor hij overleed aan ouderdom. Helaas ging het toen Chico stierf ook heel snel achteruit met mijn Newfy. Bobby at en dronk niet meer (tot aan dwngvoerderen en infuzen aan toe), helaas hielp het niet en kreeg ik bobby mee naar huis om vredig in te kunnen slapen. Een bezoekje van een kennis, met een bouvier, liet me zien dat er hoop was. Bobby liep zodra hij de andere hond zag naar zijn waterbak, en dronk zoals hij nooit gedronken had. Ook zijn voer ging er ineens wel weer in. Toen de bouvier naar huis was begon het gedonder weer.
Na een moeilijke week waarin de bouvier, met haar baasje regelmatig voorbij kwam had ik een moeilijke beslissing te maken. Omdat ik het beste wilde voor mijn newfy werd de beslissing gemaakt om hem met de bouvier en haar baasje mee te laten gaan.

Ik heb toen een paar jaar geen hond meer gehad en kreeg intussen mijn eerste dochter. Toen de kleine meid zes weken was belde een kennis van mij mij in 'paniek' op. Wat bleek.. Er was een klant zijn winkel in gelopen met 2 pups, rond de 6 weken, met de vraag of deze kennis even op de honden kon letten terwijl zij geld in de parkeermeter gingen stoppen, ze hadden zelfs geld daarvoor gewisseld.
Om een lang verhaal kort te maken zat deze kennis om 8.30 smorgens al met die pups en inmiddels was het sluitingstijd voor de winkel. De kennis wist niet wat ie met de pups aan moest en wilde weten of ik ze tijdelijk kon opvangen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb beide pups toen in huis genomen. Na het weekend ermee naar mijn oude dierenarts voor een checkup. Het bleek te gaan om old english mastiff pups van rond de 6 weken. Een van de twee bleek in de loop van de 1e maand bij mij geen fijn karakter te hebben richting kinderen. Zodra ik mijn kleintje oppakte was het grauwen en grommen en happen.
Zodra ik dit gedrag opmerkte heb ik dan ook het besluit genomen voor die pup een andere baas te zoeken.
Mijn zusje en haar vriend bleken plek te hebben voor deze pup, de andere mocht haar mandje in mijn huis behouden.

Helaas sloeg het noodlot toe toen ze bijna 3 was. Ik liet haar, als zovaak los bij de maas. Het was mooi weer en ze wilde zwemmen, ook als zovaak. Helaas bleef ze met een van haar poten tussen rotsen zitten. Een harde krak en veel gejank. Natuurlijk direct de dierenambulance gebeld. Helaas was de breuk van dien mate dat het niet meer goed zou komen met de hond.

In de tussentijd is mijn gezin uitgebreid met nog een prachtige dochter. Begin dit jaar kreeg ik een zeer ernstig ongeluk. Daardoor kwam ik aan huis gebonden te zitten en de kriebel voor weer een hond begon. Na heel veel gepraat binnen mijn gezin en met familieleden, die klaar staan om t helpen waar nodig. Het besluit werd genomen om weer een pup aan te schaffen.

Nog voor we een keuze konden maken voor een ras kreeg ik een zeer lief aanbod. Bij mijn broer en zus wordt deze week een nestje verwacht. Het aanbod bestaat dus uit een pup uit dit nest te nemen. Maar nu slaat de twijfel weer in hevigheid toe. Het zou een kruising Dobermann/Herder worden, indien we voor een pup van hen gaan. Nu heb ik de nodige rassenkennis, en ik weet dat ik wat opvoeden betreft geen probleem zal hebben met de betreffende rassen. (Ook geen probleem wat beide rassen betreft met het karakter.) Mijn onzekerheid bestaat echter uit het feit, ga ik weer voor een reu of een teef. Hoe zijn deze rassen (daadwerkelijk) met kleine kinderen 5 en 3 jaar oud. Hoe zal het gaan gezien mijn beperkingen met een hond in huis? (Ik loop met een kruk, langere stukken met een rolator.

Ik zal vast nog meer onzekerheden krijgen de komende tijd. Ik hoop dan ook dat jullie niet gek van mijn vragen zullen worden, en ik hoop hier een stel goede adviezen te krijgen.

Voor nu zal ik het hierbij laten, wil je meer weten. Vragen mag altijd...

Liefs Gianna (en aanhang)
Dolfine
Actief
Mijn ras(sen): Maltezer/Shih Tzu
Contacteer:

Re: Voorstelling vallandil

Ongelezen bericht door Dolfine »

Hallo Giana, welkom hier!!
Ook ik ben niet zo goed ter been, net een nieuwe heup gehad en loop nu ook nog met krukken en verder met een rolator. Wij kiezen voor een klein hondje omdat ik toch niet meer uren kan lopen. Wel moet ik meer lopen dus dat was een zeer goede reden om weer voor een hond te kiezen. Kriebelde al jaren, had tot 7 jaar terug altijd honden en katten. Is wel dat je met een kruising Doberman/Herder wel moet weten dat je een sterke hond krijgt, kan je die de baas? Ik loop ook af en toe met de Doberman van mijn dochter, kan hem in bedwang houden dank zij dat hij erg goed luisterd, maar ja, als er een paniek situatie is? Dan denk ik dat ik hem niet hou. Pas geleden is mijn schoonzoon toen hij liep met de Doberman aan de lijn, aangevallen door een loslopende Retriever, hij en de Doberman zijn allebei flink gebeten, in zo'n situatie weet ik niet of ik het dan zou redden. Dit zijn wel dingen waar je rekening mee moet houden. Ik wens je veel wijsheid met jullie keuze.
Groetjes Dolfine
Afbeelding
laura b
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ruwhaar Standaard Teckel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door laura b »

Welkom hier en succes met je keuze.
Marina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marina »

welkom en je schrijft boeiend.

Jammer dat er ook zoveel narigheid in je verhaal naar voren komt. Ik hoop dat je nu wat meer geluk mag hebben.
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
vallandil
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door vallandil »

Hoi,
Allereerst bedank voor het nu al warme welkom heten.

@Dolfine; Wat heerlijk om te weten dat ik niet de enige be die zo 'gek' is om tijdens een revalidatie aan een pup te willen beginnen. Ook ik heb even gedacht om een kleinere hond te nemen. Maar hier in huis zijn we allevier (incl de minidames) gek van de grote loebassen, en het leek me niet fair tegenover t hondje als we een kleine ras nemen omdat ik er dan meer mee kan zelf. Ik heb het geluk dat mijn vriendlief flexibele tijden werkt en smorgens, tussen de middag en in de hond mee kan uitlaten zodat ik dat niet alleen hoef te doen. Waarvoor smorgens en savonds ruim de tijd genomen kan worden voor een heerlijke lange wandeling. Ik zal natuurlijk wel meegaan op de wandeling. Verder hebben we een heerlijke tuin zodat de beweging zeker goedkomt ook buiten de dagelijkse vaste wandelingen. Ik ben goed in staat omzelfs uren achter elkaar te lopen. Maar mijn evenwicht is gewoon niet meer wat het ooit was, doordat er gevoelszenuwen in mijn been stuk zijn, voel ik het niet op een ongelijke ondergrond niet stevig sta met mijn rechterbeen.
Dat herder/dobermann sterke honden zijn ben ik van bewust, vandaar ook dat ik de rassen noemde waarmee ik/we ervaring hebben. Toch geef j me stof om nog eens over na te denken en te bespreken. Wat we zeker nogmaals zullen doen.
Het feit dat ik met krukken en rolator moet lopen zou blijvend kunnen zijn of niet, helaas stelt men geen prognoses me voor mijn herstel. Maar goed, eigenlijk is het al een wonder dat ik er nog ben na zo'n heftig ongeluk. Maar dat is een ander verhaal wat ik wellicht op een ander moment eens zal delen.

@Marina; Het is leuk te horen dat mensen mijn schrijfstijl boeiend vinden. Dankjewel. :) Ik eb inderdaad het nodige leed meegemaakt met mijn geliefde diertjes, niet enkel met de honden wat dat betreft. Maar gelukkig maar dat er veel meer fijne momenten zijn geweest. Door die fijne momenten durf ik het toch elke keer weer aan om een diertje dat een baasje nodig heeft, een warm thuis te geven. Vreemd genoeg komen enkel honden en paarden op jonge leeftijd in mijn leven. De rest van mijn 'veestapel/kinderboerderij' waren telkens 'afdankertjes' op volwassene leeftijd.

Wat ik in mijn vorige post zie staan is het volgende. Wat voor pup er ook komen zou. We zullen vanaf puppycursus er weer mee gaan trainen. (Hier hoor ik eigenlijk te zeggen ons trainen om de pup op te voeden. :P) Gewoon alleen al omdat het juist op dit moment nog eens zo handig is om onze pup te helpen om tot een gehoorzame en evenwichtige hond te heblpen opgroeien.
g.vercoelen
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie

Ongelezen bericht door g.vercoelen »

:D welkom :D
Afbeelding
Rust zacht lieve Sammy 12-09-2002 - 15-06-2013
Rust zacht lieve Scruffie 03-01-1995 - 21-07-2014
yvon
Zeer actief