Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nog een nieuwe hier.....

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Kenjiluka
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border collie

Nog een nieuwe hier.....

Ongelezen bericht door Kenjiluka »

Hallo allemaal! Ik kom me ook even voorstellen, ik ben Danielle en nieuw hier.
Ik ben me aan t orienteren want ik heb nu nog geen hond, maar wel de knoop doorgehakt dat er eindelijk een gaat komen. Vroeger thuis wel honden gehad, maar dat is lang geleden. Wel vaak op de honden van mn zus gepast, zodat ik toch af en toe lekker met ze kon gaan wandelen. Ik ben me nu nog aan t orienteren op een ras. Ik zit momenteel nog wel een tijdje thuis, dus juist nu heb ik lekker veel tijd voor t opvoeden van een pup. In de wat verdere toekomst ga ik wel weer aan t werk, maar dan wil ik t zo inplannen dat ik t goed kan combineren, dus wat minder uren en dicht bij huis zodat ik tussendoor de hond kan uitlaten. Ik wil ook graag een ras waar ik mee op cursussen zoals behendigheid of dat soort dingen kan. En ik heb nog wat andere dieren thuis zoals twee katten, en een paar cavia's en konijnen dus ik wil wel een ras wat goed met andere dieren kan. En daarom dus een pup die je dat nog kan aanleren en er zo mee opgroeit. Als jullie suggesties hebben dan roep maar, ik heb wel wat in mijn hoofd maar ik ben benieuwd wat jullie me zo aanraden, misschien dat jullie wel met een ras komen waar ik zo een twee drie niet aan gedacht heb. Het liefst wil ik een middelgrote of grote hond, maar een reus hoeft ook weer niet. :lol1:.
Verder hou ik van fotograferen en films en muziek. Ik hoop hier lekker met jullie over honden te kunnen kwebbelen en ook veel te leren en leuke hondenverhalen uit te wisselen.

groetjes Danielle
Kenjiluka
Vaste gebruiker

Re: Nog een nieuwe hier.....

hmmm. heb ik iets verkeerds gezegd? :scratch: :wink:
Cyella
Actief
Mijn ras(sen): Witte Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cyella »

Nee, maar we zitten hier niet 24/7 op ;)
*Oké, sommige wel :P*

Welkom! Je bent dus pas net bezig met de voorpret zie ik! Hoe dan ook, ik denk dat alle honden aan je omschrijving voldoen, het ligt er nu aan wat je écht in een hond zoekt. Wat is dat onderandere?
Afbeelding
Giving up isn't always a sign of being to weak to go on, sometimes it means you're strong enough to let it go.
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Magic »

Welkom op het forum!
Heb je al enig idee wat voor ras je wilt?
Afbeelding
Iedere dag feest!
Kenjiluka
Vaste gebruiker

Ik zit zelf aan een border collie te denken. Ik ben al een tijdje op zoek en zat er al langer aan te denken. En ben inmiddels eigenlijk ook zover dat em dat ook wel gaat worden. Mijn zus had er ook een, dus ik ben ook wel bekend met het ras en wat er bij komt kijken. En ik wil er heel veel mee gaan doen, lekker actief bezig zijn, zowel goed voor de hond als voor mezelf. :D
Ik heb zelfs een afspraak om vrijdag bij een nestje te gaan kijken, spannend he. Ze mag dan nog niet mee, maar dan zou ik dr over iets minder als twee weken op kunnen halen. Dat is als er de klik vrijdag is natuurlijk. Ik hoop dat ze in t echt nog leuker is dan dat ik me voorstel hihi.
Als t allemaal doorgaat is t wel nog even aftellen, maar goed ik kan inderdaad met de voorpret bezig zijn, zoals een naam bedenken en zorgen dat hier de boel helemaal voor dr klaarstaat als t zover is. Ik hoef jullie niet te zeggen dat ik er enorm veel zin in heb! :mrgreen:

Ps Magic, die van jou is echt prachtig aan je onderschrift te zien!
Cyella
Actief
Contacteer:

Hmmm...Loop je nu niet iets te hard van stapel? Een paar uur geleden wist je nog niets zeker en nu ga je al naar een nestje kijken. Ik kan me niet voorstellen dat een fokker die bij de BCCN is aangesloten nog geen baasjes heeft voor de pups. De Border Collie is een vrij gezond ras, maar er zijn wel een paar ziektes waar écht op getest moet worden. Bovendien mag een stamboom bij zo'n 'overfokt' ras ook niet ontbreken. Heb je je ingelezen over de Border Collie en zowieso het houden van honden? Want het oppassen op een reeds opgevoedde hond is iets heel anders als vanaf zip beginnen...
Afbeelding
Giving up isn't always a sign of being to weak to go on, sometimes it means you're strong enough to let it go.
Kenjiluka
Vaste gebruiker

Ik loop niet hard van stapel, ik moet misschien even meer toelichten. (mijn bericht is trouwens van gisteren dus niet van een paar uur geleden.) Ik gaf daarbij aan al wel een idee te hebben, ik ben niet nu pas een paar dagen bezig maar al een paar maanden met overwegen, ik loop echter al veel langer met de border collie in mijn hoofd maar om t voor mij duidelijk te maken ben ik ook naar andere rassen gaan kijken om niks uit te sluiten en ook helemaal zeker te zijn. Ik vind nog wel wat andere rassen leuk en wilde ook best suggesties maar uiteindelijk merk ik dat ik telkens terug kom bij de border. Ik ben bekend met het ras, juist daarom liever de border dan een ras waar ik niet helemaal bekend mee ben. En je zal t misschien verkeerd vinden dat ik geen hond met stamboom hoef, maar dat hoeft van mij dus niet. Ik zal ook niet zomaar een "goedkoop" hondje bij een broodfokker kopen, want daar let ik wel degelijk op. De ouders zijn volledig borders en de vader heeft ook testen gehad. Een hond met een stamboom geeft ook geen garantie dat t een hond niet ziek wordt. Ik heb ook aan t asiel gedacht want andere dieren heb ik ook uit de opvang, maar omdat ik een hond echt nog goed wil aanleren dat ze mijn knagerhuisdieren niks mogen doen, lijkt t me beter dat ik een pup neem die ik nog helemaal zelf kan opvoeden.
Cyella
Actief
Contacteer:

Oké. Dat verklaart al een heel hoop! Hoe dan ook. Mensen zien een stamboom als een chique papiertje met een mooie naam er op, maar het is handig om erfelijke ziektes na te trekken uit die familie. Hoe dan ook, het is jouw keuze. Maar ik zeg alleen: wees voorzichtig en koop niet het eerste beste pupje dat je ziet. De BC is niet echt een zeldzaam ras!
Afbeelding
Kenjiluka
Vaste gebruiker

Nee dat weet ik, bedankt voor je tips. Ik begrijp dat als ik de pup zie dat je dan waarschijnlijk wel helemaal er weg van bent en niet snel nee zegt. Maar ik zeg alleen ja als ik ervan overtuigd ben dat t de goede keuze is, liever verder kijken dan overhaast beslissen. Maar ik heb de eigenaar wel al aan een vragenvuur onderworpen en ongetwijfeld hebben we t daar vrijdag nog uitgebreider over. En als t dan goed zit kies ik wel voor dr natuurlijk. Ik ben wel ongeduldig maar ik vind t eigenlijk ook wel fijn dat ik dr niet meteen meekrijg, dan kan ik hier alles mooi voorbereiden. Had so wie so wel wat kleine dingetjes in huis maar nog niet alles, dus dan kan ik me daar mee bezig houden. Ik wil ook graag cursussen gaan volgen, wat mij betreft gaan we alles wat ze leuk vind doen, niet allemaal tegelijk natuurlijk, maar ik ga zorgen dat we lekker druk bezig gaan zijn. En wat ik heerlijk vind, ik woon vijf minuten van het bos af hier en hier vlakbij is een meertje waar ze kan zwemmen als ze wat groter is.
Kenjiluka
Vaste gebruiker

By the way, wat heb je een goed onderschrift onder je foto zeg, de waarheid als een koe!
Cyella
Actief
Contacteer:

Hahahha, bedankt! Ik ben ook helemaal verliefd op de BC! ^^
ik begrijp en deel je passie/liefde. En als je nu toch al zover bent kan ik je alleen de tip geven: de klik tussen jouw en een pup is het belangrijkste. Zo was er bij het vorige nestje/fokker die we bezocht hadden een pup die bij ons in slaap was gevallen. We hadden een enorme klik maar het ging niet door ;)
Nu zijn we natuurlijk opnieuw aan het kijken. Ik wens je veel succes.
Afbeelding
Kenjiluka
Vaste gebruiker

Bedankt! In slaap vallende border collie? die van mijn zus kwam je snachts aan je bed nog een balletje brengen haha. En s ochtends slofte die achter je aan met een slaperige snoet van moeten we nou al op staan?
Ja ik vind de klik ook heel belangrijk, ik ga niet alleen op t uiterlijk van een hond af hoe mooi ze ook zijn. En sowieso vind ik vaak juist mooi wat een ander niet mooi vind. haha. Maar t karakter moet klikken.
Tot die tijd de voorpret, waaronder ook natuurlijk....een naam verzinnen :W: .....

Ik ben zo blij dat ik de knoop heb doorgehakt, ik heb nogal wat meegemaakt de laatste jaren, maar ook oa door mijn leven aan mijn werk en situaties aan te passen me laten weerhouden van oa het houden van een hond en meer dingen die ik had moeten doen. Ik heb ondertussen wat geleerd :scratch: :wink: ....Ik ga t nu omdraaien, ik ga doen wat ik altijd wilde en leuk vind en daar moeten de andere dingen zich op aanpassen. Vond t wel een goed plan van mezelf haha. :klaar:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Welkom hier!
Als ik je bericht zo lees zou ik deze pup laten schieten en eens minstens een maandje actief meelezen op dit forum voor je pupjes gaat kijken.
Ook met stamboom kunnen honden ziek worden, dat is zeker waar, maar mèt stamboom èn een goede fokker ben je al een heel eind op weg naar meer zekerheid.
Bij de BC wordt er op veel ziektes getest. Ook middels DNA. Hier op het forum is wel te vinden welke. Epilepsie is een groot probleem in de BC en een goede fokker zal alles doen om het risico zo klein mogelijk te maken.
Ik wens je een leuke pup maar vooral voor nu, veel wijsheid toe.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Kenjiluka
Vaste gebruiker

Ik begrijp je hoor en ik wist dat deze discussie en adviezen zouden komen, ik zit ook al jaren op een kattenforum en daar is continu dezelfde discussie maar dan over katten. En ik snap zeker de standpunten en ik wil aan de belangrijkheid van de meeste ook niks afdoen, maar ik heb voor mezelf op een rijtje gezet wat ik wil en wat voor ervaringen ik heb gezien door om me heen te kijken en voor mijn gevoel doe ik er niet verkeerd aan.
Ik was eigenlijk so wie so al wat langer aan t meelezen voor ik me aanmeldde, (kwam hier een tijd terug al terecht toen ik op zoek was naar wandelplekken in mijn regio voor mijn oppashond van mn zus, want ik kom oorspronkelijk niet uit deze regio, en zo ben ik aan de roestelberg gekomen, maar dat terzijde :wink: )hier maar ook op andere plekken, maar omdat t nu dan toch zover is heb ik me aangemeld.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Kenjiluka schreef:Ik begrijp je hoor en ik wist dat deze discussie en adviezen zouden komen, ik zit ook al jaren op een kattenforum en daar is continu dezelfde discussie maar dan over katten.
Niet om het een of ander, maar raskattenfokkerij kun je absoluut niet vergelijken met rashondenfokkerij.
Echt totaal niet.

Maar goed, ga je gang.
Besef alleen dat de BC behoorlijk populair is en dat er veel gerotzooid wordt in dat ras.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Cyella
Actief
Contacteer:

Dus de vader is getest en de moeder niet? Dat klinkt meer als ik zet mijn border even op jouwe en dan hebben we een nestje... Het is in ieder geval geen doordacht nestje, dat zeg ik je wel, want er zijn genoeg border pups, dus daar doen ze het niet voor. De moeder kan ziektes doorgeven, dus voor gezonde pups ter wereld te brengen is het ook niet.

Alsjeblieft kijk naar een gezond nestje. Al wel of niet met stamboom, maar ténminste met beide ouders die getest zijn. Als je eventueel geïnteresseerd bent in zo'n nestje kan ik je wel verder helpen. En ik kan je verzekeren dat dat wel goede fokkers zijn.
Afbeelding
Kenjiluka
Vaste gebruiker

Ik heb jullie standpunten heus wel begrepen hoor.....ik weet wat de voors en tegens zijn, t is dan aan mij om daar in een keuze te maken.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Niet om door te drammen, zo moet je het aub echt niet zien.
Maar wat zijn de voors en tegens dan ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Kenjiluka
Vaste gebruiker

Ik zeg niet dat er meer tegens dan voors zijn, het is de keuze die je daarin maakt. Er zijn tegenwoordig ook met rashonden vaak genoeg problemen, het geeft voor mijn gevoel geen garantie. Ik begrijp wel dat het risico kleiner zou kunnen zijn. Ik begrijp je overtuiging hoor en waar die vandaan komt, er valt ook zeker wat voor te zeggen. Het is van mijn kant ook niet koppig bedoeld :wink: , ik heb er echt al vaker over nagedacht het is niet dat ik er comleet niet bij stilgestaan heb, maar ben niet voor 100% overtuigd.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Je bent het uiteraard niet verplicht maar je geeft geen antwoord op mijn vraag.
Wat zijn de voors van een pup nemen uit dit nest ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Kenjiluka
Vaste gebruiker

En ik geef aan dat het mij erom gaat dat ik niet overtuigd ben van de voors bij een hond met papieren. Dus we beredeneren allebei op een andere manier.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Een grote voor: lekker goedkoop, en geen fokker die aan je harses zeurt. :cheer:
Inpakken die pup en wegwezen. :roll:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

wendy71 schreef:Een grote voor: lekker goedkoop, en geen fokker die aan je harses zeurt. :cheer:
Inpakken die pup en wegwezen. :roll:
:smile: :smile:

Ik zeur altijd tegen mijn kopers.
Daar was ik toch voor ingehuurd? ;)

Ze mogen ook komen zeuren als er iets is, dat dus ook. :19:
Ik vind dat in elk geval logisch.

Afbeelding

Kenjiluka
Vaste gebruiker

Ja hoor scheer lekker iedereen over een kam. Het geld maakt me niet uit. Ik dacht dat t hier een hondenforum was, misschien moeten jullie t maar omdopen tot rashondenforum.....
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Kenjiluka schreef:Ja hoor scheer lekker iedereen over een kam. Het geld maakt me niet uit. Ik dacht dat t hier een hondenforum was, misschien moeten jullie t maar omdopen tot rashondenforum.....
Ik scheer niemand over één kam.

Maar fokken zonder onderzoek vind ik niet verantwoord.
Maakt mij geen barst uit of er wel of geen papieren aanhangen.
Het gaat mij om die hond.
Fokken hoor je verantwoord te doen, met of zonder papieren is me om het even.
Maar als een van de ouders niet onderzocht is, ben je niet goed bezig. :klaar:

En ja, dit is een HONDENforum.
Het gaat mij om de honden en hun welzijn en gezondheid.
En daar hoort verantwoord fokken dus bij.

Afbeelding

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Kenjiluka schreef:En ik geef aan dat het mij erom gaat dat ik niet overtuigd ben van de voors bij een hond met papieren. Dus we beredeneren allebei op een andere manier.
Kun je dan aangeven wat er zo tegen is aan 2 ouders die de onderzoeken gehad hebben?
Of hou je van gokken misschien en is dat een pré als je kiest voor een pup uit ouders waarvan er maar één de vereiste onderzoeken gehad heeft?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

leuk een BC, vind het mooie bewerkelijke honden. Maar het is ook een verschrikkelijke hype- hond geworden waar iedereen zijn slaatje uit wilt slaan. Hier een bombardement aan Borders overal waar ik kijk.. met en zonder stamboom, opvang, asiel honden... Een paar ook die ingeslapen moesten worden voor Parvo . epileptie ... sommige waarvan het gedrag totaal niet meer spoort omdat er maar raak gefokt werd. Uit België en Nederland....
Maar ook leuke borders die lekker aan het spelen zijn, waar agility en schapendrijven mee word gedaan, geen HD hebben. Mensen die bewust een BC uit een showlijn nemen omdat de werklijn toch iets te pittig voor eerste hondje zou zijn.... Weten van het karakter en gezondheid van de vader, de moeder, de grootouders en overgrootouders. Worden begeleid door fokkers die de honden kent, die het ras kent en helpt met een pup uitzoeken en als je vragen hebt dat je altijd kan bellen/mailen...Waar de rasvereniging ervoor zorgt dat als jou onverhoopt iets gebeurd dat je hond bij goede mensen herplaatst word en niet op MP word gezet
Wat ik wil zeggen; je weet nooit 100% wat je koopt maar met een hond die een hype is geworden zou ik ontzettend oppassen want iedereen wil er wel iets aan verdienen.. Ik heb een stamboom belgische herder een een 'particulier nestje' Praszky. De kleine hype look a like chihuahua/dwergpincher.... jij mag mij vertellen welke gezond is en welke niet... :wink:
Was het geen hype-hondje geweest dan waren er ook niet zoveel nestjes en keken mensen wel naar lijnen/gezondheid/inteeltpercentage/prestaties en kweekten er niet op los...
Als je echt houd van dit ras dan koop je dat stomme papiertje er bij want dan draag je bij aan de goede naam die fokkers op willen bouwen door gezonde niet geflipte BC's neer te zetten.
Afbeelding
Kenjiluka
Vaste gebruiker

daar is niks op tegen maar het is voor mij geen vereiste.

En het wil niet zeggen dat die honden het slecht hebben, wat betreft welzijn. Kunnen net zo goed een compleet gezond leven hebben met een compleet goed karakter. Dat ik een hond bij een fokker zou halen, geeft mij daar ook geen garantie op.
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

Kenjiluka schreef:daar is niks op tegen maar het is voor mij geen vereiste.

En het wil niet zeggen dat die honden het slecht hebben, wat betreft welzijn. Kunnen net zo goed een compleet gezond leven hebben met een compleet goed karakter. Dat ik een hond bij een fokker zou halen, geeft mij daar ook geen garantie op.
Nee klopt maar een goede fokker zorgt wel ervoor dat als jou onverhoopt iets overkomt dat de hond 100% goed terrecht komt...
Als je op problemen stuit weet deze het meestal op te lossen of helpt je op alle mogelijke manieren.
Garandeert dat de ouders getest zijn....
Het stukje nazorg daar gaat het mij om, en dat je bijdraagt aan het ras door fokkers te steunen die wel alles op orde hebben, die moeite doen om karakter te selecteren, geld betalen aan een rasvereniging. Investeren in shows of werkproeven. Als ik problemen met Escha zou hebben weet ik zeker dat ik altijd bij haar kan aankloppen.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Kenjiluka schreef:daar is niks op tegen maar het is voor mij geen vereiste.

het gaat hier nu niet om het welzijn van die honden (we hebben het niet over broodfok toch?), het gaat om de gezondheid van de eventuele pups.
Zelfs als je niet van stambomen houdt is het vreemd dat je zo'n gok wil wagen met een ras met de nodige gezondheids- en gedragsproblemen én dat ook nog eens erg gewild is.
Je weet toch zelf ook wel dat een ras dat in de mode is hard achteruit gaat omdat er links en rechts maar mee gefokt wordt zonder ook maar ergens anders naar te kijken dan naar hoeveel winst er gemaakt kan worden.

Als je dat allemaal ontkent, tja dan denk ik dat je maar fijn verder moet dromen en hoop ik van harte voor je dat je toekomstige pupje wel gezond van lichaam en geest is.
Ik zou persoonlijk de gok niet willen wagen, de paar honderd euro die je bespaart bij de aankoop kun je maar zo in een paar maanden weer kwijt zjin aan DA kosten :N:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Gesloten

Terug naar “Voorsteltopics”