Dat kan niet. Als je hartworm wilt behandelen heb je het over een behandeling van een aantal weken waarin de hond niet tot nauwelijks mag bewegen, omdat de afstervende wormen de bloedbaan kunnen verstoppen en de hond dus kan overlijden. De hond moet dus in de bench/kennel en onder strenge controle. Behandelen van hartworm is dus vaak helemaal geen eenvoudige keuze en vaak kiest men ervoor om de hond gedurende een aantal jaren bv strongholt te geven in de nek waardoor de wormen zich niet kunnen voortplanten en dus uiteindelijk geleidelijk afsterven.
Je hoeft wat mij betreft niet met gillende sirene's naar de dierenarts. De simpele uitvoering van de tests kosten rond de 30 euro ( dat was ik toen kwijt) en dan weet je waar je aan toe bent. Eigenlijk vind ik persoonlijk wel dat je haar een keer moet laten testen zodat je een uitgangswaarde hebt en zeker bij hartworm (filariose) vind ik een test een must.
Verder kun je ook afwachten en gewoon goed opletten. Als je de verschijnselen kent van de ziekten en dus ook herkent kun je ook tijdig behandelen. Dat is dus sowieso wel van belang.
Op zich dus zeker geen paniek, alleen is het wel verstandig als je jezelf goed informeert hierover.
Dierenartsen zijn namelijk niet altijd goed op de hoogte.