Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

shih tzu mix nooit scheren?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Re: shih tzu mix nooit scheren?

Ongelezen bericht door AnneMarie »

bouvierpoedel schreef:Marjoleine er zijn echt honden die een stuk actiever zijn en speelser na het scheren.
Heb er heel wat gehad vroeger.
En dat waren niet allemaal honden die vervilt of geklit waren.

:ok: dank!

Als je je hond nooit kort gehad hebt weet je het ook niet. Dus, er zijn mensen die honden hebben gehad met lange en korte vachten en mensen die persé vinden dat ze langharig moeten zijn. Die weten niet hoe hun hond zich gedraagt nadat ie korter geknipt is maar hebben wél het meeste commentaar :piew:

Marjoleine, als je iets weet van trimmers zullen de jou toegestuurde namen wel aanspreken. :W:
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Onderwol is bij deze vachten wel een misleidende term natuurlijk, sinds die 'wol' zich nergens onder bevind. Je kan dekharen en onderwol/haar van elkaar onderscheiden door goed te kijken naar de vacht, de dekharen zijn ruwer en dikker en de onderwol is pluiziger, zachter van structuur, maar die zitten gewoon door elkaar. Als je hond graying heeft dan zijn dekharen nog makkelijker te herkennen, sinds dekharen niet grijs worden maar zwart blijven. Hier hebben ze alledrie zowel onderwol als dekharen. Kai heeft het meeste dekharen en hij heeft dan een streep ruwharige haren over zijn rug (dekharen), Lotje heeft er minder, bij Dino zijn ze nu pas in ontwikkeling, maar onderwol/haar maakt het grootste deel uit van hun vacht.

Even terzijde, ik dacht ook even dat mijn honden geen onderwol hadden want dat staat overal op internet zo, ben tijd geleden van gedacht veranderd door eens goed naar de vacht te kijken, hun vachten bestaan voor minstens 50% uit onderwol.
Laatst gewijzigd door Linsey op 11 mar 2011 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.
AnneMarie
Zeer actief

Linsey, goed te horen. Ik heb altijd het idee gehad dat het wel invloed had maar dat hoeft natuurlijk niet.
Jij hebt de ervaring dus ik neem het van je aan :ok:
Het is idd wel zaak goed te blijven kammen.
Misschien dat hij een fijnere vacht heeft doordat ie castraat is. Of het is gewoon zijn vacht.
Het is wel erg mooi, zacht en wollig :I:

Ik moest best wennen aan zo'n bewerkelijk vachtje maar het is nu dagelijkse kost om hem te kammen en hij vindt het prima.
Heerlijk zelfs op zijn borstje en rug, poten en staart wat minder maar hij gaat gewoon slapen hoor als ik bezig ben :E:
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Paar foto's:

Kai zijn vacht van dichtbij:
Afbeelding
De zwarte en bruine dekharen, de witte uitstekende haren in bovenste foto zijn er ook:
Afbeelding
De onderharen/wol, met beetje dekharen ertussen:
Afbeelding
Als ik Kai gekamd heb is het vooral wol dat eraf komt, de dekharen minder. Kai zijn vacht bestaat ongeveer voor 50% uit dekharen en 50% uit onderwol. Lotjes vacht bestaat voor 70% uit onderwol. Dino kan je nog niet zien, hij is pas nu dekharen aan het ontwikkelen, puppyvacht bestaat voornamelijk uit ondervacht/wol/haren.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik snap alleen niet dat mensen een langhaar kopen en vervolgens de vacht eraf halen.
Ik ben gevallen voor het karakter én de lange vacht van de tibetaan, neem dan gewoon een ander ras.
De vacht isoleert wel degelijk, mijn honden gaan gerust heerlijk vol in de zon liggen.
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief

:ok:
duidelijk

ik heb het over de foto :ok:
Laatst gewijzigd door AnneMarie op 12 mar 2011 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Pemba schreef:Ik snap alleen niet dat mensen een langhaar kopen en vervolgens de vacht eraf halen.
Ik ben gevallen voor het karakter én de lange vacht van de tibetaan, neem dan gewoon een ander ras.
De vacht isoleert wel degelijk, mijn honden gaan gerust heerlijk vol in de zon liggen.
Ja en.??
Soms kan het tegenvallen of zitten.
ach en dat gelul van bescherming moet je ook nniet al te serieus nemen.
Honden leven allemaal in huis en zijn niet meer aan de elementen overgeleverd.
En honden dan die volgens de standaard geschoren moeten worden deels of helemaal.??
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
meg1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer

Ongelezen bericht door meg1986 »

Pemba schreef:Ik snap alleen niet dat mensen een langhaar kopen en vervolgens de vacht eraf halen.
Ik heb een langharige, omdat ik toen ik ging kijken met deze een klik had. Ik vind hem geweldig, maar met zijn lange haren merk ik dat hij zichzelf in de weg zit. Ik ga hem dan na elke wandeling of wat dan ook borstelen omdat hij gewoon in het zand speelt. Hij vind borstelen niet fijn, dus wie ben ik dan om hem heel erg hiermee te gaan treiteren. Dan kan je zeggen, dan doe je dat toch niet, borstel je wat minder, ja zou ik kunnen doen maar dan heeft hij de hele dag jeuk van het zand op zijn vel...

Sorry maar als ik dan moet kiezen dan ga ik voor een kortharige hond met zijn karakter, maar dat kan niet, want ik heb hem nu al, en geen enkele hond is hetzelfde!

Ik heb hem eerst lang gehad, toen middellang (in overleg met de trimster) maar nu is het echt kort geknipt. Mijn trimster knipt al jaren honden, en die weet echt wel waar ze het over heeft.. Hij kreeg zelfs uitslag en irritaties van het zand...

Ik vind bovenstaande opmerking een beetje kortzichtig. Ik vind lang haar ook mooi, maar bij mijn hondje is het NU niet praktisch. Ik sluit niet uit hoe dat over een jaar of 5 is als hij iets ouder is.

Groetjes Meg

Edit: overigens heeft hij wel al zijn definitieve vacht maar geen ondervacht. Mijn trimster verwachtte ook niet dat dat nog ging komen.
Pinky & Bonnie, I still miss you girls...
AnneMarie
Zeer actief

Meg ik ben het helemaal met je eens :ok:
meg1986
Zeer actief

AnneMarie schreef:Meg ik ben het helemaal met je eens :ok:
Ik ook :D dat is fijn he?? :smile:
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Edit: overigens heeft hij wel al zijn definitieve vacht maar geen ondervacht. Mijn trimster verwachtte ook niet dat dat nog ging komen.
Als hij echt geen ondervacht heeft, ben ik toch wel erg benieuwd naar een foto, is niet slecht bedoeld hoor, zou wel eens een vacht zoals die van Kai willen zien zonder ondervacht, lijkt me een vacht die supermakkelijk in onderhoud is, alleen maar gladde haren.
AnneMarie
Zeer actief

Alleen maar ondervacht lijkt het eerder...
Mijn fotocamera doet nogal vreemd de laatste tijd, heb batt in de oplader gedaan en ga een foto maken. Duurt dus ff.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Linsey schreef:
Als hij echt geen ondervacht heeft, ben ik toch wel erg benieuwd naar een foto, is niet slecht bedoeld hoor, zou wel eens een vacht zoals die van Kai willen zien zonder ondervacht, lijkt me een vacht die supermakkelijk in onderhoud is, alleen maar gladde haren.
Daar sluit ik me bij aan.
Dat zou ik ook graag willen zien.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

AnneMarie schreef:Alleen maar ondervacht lijkt het eerder...
Mijn fotocamera doet nogal vreemd de laatste tijd, heb batt in de oplader gedaan en ga een foto maken. Duurt dus ff.
Alleen ondervacht ken ik ook een hondje, de broer van Lotje, heeft echt een vreselijke vacht in onderhoud.
Hij is te vroeg gecastreerd geweest en heeft nooit dekharen ontwikkeld, is nu 13,5 jaar oud en heeft nog steeds pluizige pupvacht zonder enkele vorm van dekharen.
meg1986
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Linsey schreef:
Daar sluit ik me bij aan.
Dat zou ik ook graag willen zien.
Ik zal even kijken of ik dit weekend de kans zie een foto van zijn vacht te maken. Hij is op dit moment nogal onrustig en blijft echt niet zitten als ik met de camera aan kom rennen...

Wordt vervolgt, ben wel benieuwd of mijn trimster gelijk had, of dat ik het misschien verkeerd heb begrepen. Als je zijn haar iets aan de kant borstelt zie je ook direct zijn vel, ik weet niet of ik nu iets geks zeg?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

AnneMarie schreef: Als je je hond nooit kort gehad hebt weet je het ook niet. Dus, er zijn mensen die honden hebben gehad met lange en korte vachten en mensen die persé vinden dat ze langharig moeten zijn. Die weten niet hoe hun hond zich gedraagt nadat ie korter geknipt is maar hebben wél het meeste commentaar :piew:
Ik geloof niet dat mijn langharige hond speelser kan dan ze is, eigenlijk.
Sterker, ik weet dat wel zeker.
AnneMarie schreef:Alleen maar ondervacht lijkt het eerder...
Nou, ik ben nieuwsgierig wat voor vacht daar uit blijkt te komen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Als je zijn haar iets aan de kant borstelt zie je ook direct zijn vel, ik weet niet of ik nu iets geks zeg?
Dat is bij Dino ook hoor, Dino is bijna 10 maand oud, maar volwassen vacht heeft hij nog niet, het begint nu wel, maar de vachtwissel is zeker nog niet compleet.
AnneMarie
Zeer actief

Marjoleine om nu een stabij te vergelijken met shih tzu's dat gaat me toch wat ver....

:denken:
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

AnneMarie schreef:Marjoleine om nu een stabij te vergelijken met shih tzu's dat gaat me toch wat ver....

:denken:
:Q: Volgens mij gaat het over Fien (havanees).
meg1986
Zeer actief

Linsey schreef:
Als je zijn haar iets aan de kant borstelt zie je ook direct zijn vel, ik weet niet of ik nu iets geks zeg?
Dat is bij Dino ook hoor, Dino is bijna 10 maand oud, maar volwassen vacht heeft hij nog niet, het begint nu wel, maar de vachtwissel is zeker nog niet compleet.
Oke, misschien dat de trimster er naast zat of ik het verkeerd begrepen heb... Dat zou ook kunnen, het is mijn eerste hondje en ik probeer het zo goed mogelijk te doen en adviezen van anderen maar voor waarheid aan te nemen, want ik weet ook niet precies. Met voeding zat ik ook. Ik heb daarbij ook nog een verrekte slimme en snelle, want hij was met 5,5 maand al uitgewisseld met zijn tandjes.... (ook door de dierenarts bevestigd!)

Groetjes
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Linsey schreef:Paar foto's:

Afbeelding
De zwarte en bruine dekharen, de witte uitstekende haren in bovenste foto zijn er ook:
Afbeelding
Afbeelding
Als ik Kai gekamd heb is het vooral wol dat eraf komt, de dekharen minder. Kai zijn vacht bestaat ongeveer voor 50% uit dekharen en 50% uit onderwol. Lotjes vacht bestaat voor 70% uit onderwol. Dino kan je nog niet zien, hij is pas nu dekharen aan het ontwikkelen, puppyvacht bestaat voornamelijk uit ondervacht/wol/haren.
wow, dit is mooi duidelijk. Ik kom misschien nog bij je langs voor deze foto's! Leuk voor in het trimmersblad.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Hier 1 hondjes met 80% ondervacht onze Laika, en een met 1% ondervacht onze Spikey. ik zal niet zeggen dat hij geen ondervacht heeft. maar kan het niet vinden. Dit is ook de rede dat hij niet of nauwlijks klitten heeft. En laika niet vrij te houden is van klitten.

Hier is Laika 1 keer helemaal kort geweest. En deze zomer nog eens op een lengte van ongeveer 3 cm gezet.
Onze Spikey is nooit helemaal kort geweest maar ook deze zomer op een lengte van ongeveer 3 cm gezet. De vachten dan.

Hier had ik het gedaan omdat ze veel zwemmen, nou ik denk dat ik het nooit meer doe. Vind het echt niet mooi. En mijn honden gedragen zich met korte of lange vacht niet anders. En wat Marjoleine al zei. De vacht is goed bij warmte en kou.

Wel is een lange vacht veel werk. En je hondje moet het maar net toestaan dat je zo lang met hem bezig bent. Bij laika is dat minimaal 2 uur. Bij Spikey 20 minuten.
En volgens mij is scheren gewoon heeeeel kort knippen. Dus zie je geen verschil in vacht structuur bij knippen en scheren.
Afbeelding
gevni havanezers
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:
Linsey schreef:Paar foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wow, dit is mooi duidelijk. Ik kom misschien nog bij je langs voor deze foto's! Leuk voor in het trimmersblad.
Mogen gerust gebruikt worden :wink:
Hebben eigenlijk alle hondenrassen met dit soort vachten zo'n dekharen? Ik zie net de coton voorbij komen bijvoorbeeld, als Kai maar 1% ondervacht had zou hij ruwharig zijn door de ruwe dekharen (Lotje en Dino trouwens ook).
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Hebben jullie dit topic al gezien? http://www.hondenforum.nl/plaza/fotohoe ... 10271.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vergeet niet ook de derde post te bekijken.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Linsey schreef:Hebben eigenlijk alle hondenrassen met dit soort vachten zo'n dekharen? Ik zie net de coton voorbij komen bijvoorbeeld, als Kai maar 1% ondervacht had zou hij ruwharig zijn door de ruwe dekharen (Lotje en Dino trouwens ook).
Soms wat meer, soms wat minder. Soms wat harder, soms wat zachter. Als ik de foto's van de cotons bekijk dan zie ik veel meer ondervacht dan 1%. Je hebt me geïnspireerd, ik ga ook proberen van deze foto's te maken en dan ook het hele hondje erbij.

@DebbieZ Ja, sneu hondje. Dan maar liever scheren hoor!
DebbieZ
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:@DebbieZ Ja, sneu hondje. Dan maar liever scheren hoor!
Ziet zij er trouwens uit als een echte Shih Tzu?
meg1986
Zeer actief

DebbieZ schreef:Hebben jullie dit topic al gezien? http://www.hondenforum.nl/plaza/fotohoe ... 10271.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vergeet niet ook de derde post te bekijken.

Zeker weten, des te meer redenen voor mij om te zeggen, kort die vacht... Borstelen doe je hem geen plezier mee, en ik wil geen hondje die er zo uit komt te zien *met alle respect*...
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

DebbieZ schreef:
Rosita Compagner schreef:@DebbieZ Ja, sneu hondje. Dan maar liever scheren hoor!
Ziet zij er trouwens uit als een echte Shih Tzu?
Beetje veel neus misschien? Die oorstand is wel passend.
DebbieZ
Zeer actief

meg1986 schreef:Zeker weten, des te meer redenen voor mij om te zeggen, kort die vacht... Borstelen doe je hem geen plezier mee, en ik wil geen hondje die er zo uit komt te zien *met alle respect*...
Hoe, zo kort of zo knoperig? :-D Ik vind haar zo kort wel adorable, maar ze is echt zo kort dat ze een roze biggetje is en ze heeft het erg koud, maar goed, dit was een noodgeval, is niet alsof er keuze was. Ik denk dat zij ook niet meer geplaagd moet worden met lange vachtjes en lange kamsessies.
meg1986
Zeer actief

DebbieZ schreef:
meg1986 schreef:Zeker weten, des te meer redenen voor mij om te zeggen, kort die vacht... Borstelen doe je hem geen plezier mee, en ik wil geen hondje die er zo uit komt te zien *met alle respect*...
Hoe, zo kort of zo knoperig? :-D Ik vind haar zo kort wel adorable, maar ze is echt zo kort dat ze een roze biggetje is en ze heeft het erg koud, maar goed, dit was een noodgeval, is niet alsof er keuze was. Ik denk dat zij ook niet meer geplaagd moet worden met lange vachtjes en lange kamsessies.
Nou boomer is de laatste keer wel zo kort geknipt ja, hij had helaas ook een klit, die gelukkig geen pijn deed maar ik de laatste week voor de trimbeurt niet meer geborsteld kreeg. Hij houd daar echt niet van. Ik heb hem wel gewoon een truitje aan gedaan als we naar buiten gingen. Nu is het haar iets langer en nu hoeft dat niet meer. (gelukkig) ik ben niet zo van het aankleden, maar als het een goede reden heeft wel. Ik ga nu zelf ook niet naakt zonder haren over straat rennen...

Dus korter is goed, heel kort is minder, maar bij dit hondje noodzaak. Bij Boomie de laatste keer ook maar dat gebeurt niet meer...
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”