Pemba schreef:Ik snap alleen niet dat mensen een langhaar kopen en vervolgens de vacht eraf halen.
Ik ben gevallen voor het karakter én de lange vacht van de tibetaan, neem dan gewoon een ander ras.
De vacht isoleert wel degelijk, mijn honden gaan gerust heerlijk vol in de zon liggen.
Ik heb een langharige, omdat ik toen ik ging kijken met deze een klik had. Ik vind hem geweldig, maar met zijn lange haren merk ik dat hij zichzelf in de weg zit. Ik ga hem dan na elke wandeling of wat dan ook borstelen omdat hij gewoon in het zand speelt. Hij vind borstelen niet fijn, dus wie ben ik dan om hem heel erg hiermee te gaan treiteren. Dan kan je zeggen, dan doe je dat toch niet, borstel je wat minder, ja zou ik kunnen doen maar dan heeft hij de hele dag jeuk van het zand op zijn vel...
Sorry maar als ik dan moet kiezen dan ga ik voor een kortharige hond met zijn karakter, maar dat kan niet, want ik heb hem nu al, en geen enkele hond is hetzelfde!
Ik heb hem eerst lang gehad, toen middellang (in overleg met de trimster) maar nu is het echt kort geknipt. Mijn trimster knipt al jaren honden, en die weet echt wel waar ze het over heeft.. Hij kreeg zelfs uitslag en irritaties van het zand...
Ik vind bovenstaande opmerking een beetje kortzichtig. Ik vind lang haar ook mooi, maar bij mijn hondje is het NU niet praktisch. Ik sluit niet uit hoe dat over een jaar of 5 is als hij iets ouder is.
Groetjes Meg
Edit: overigens heeft hij wel al zijn definitieve vacht maar geen ondervacht. Mijn trimster verwachtte ook niet dat dat nog ging komen.