Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Max de Border Collie

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 1

Max de Border Collie

Ongelezen bericht door ZaZa »

Het topic over honden die gek reageren op de telefoon doet me denken aan Max. Een hond die wij ooit als inspecteurs bij de Dierenbescherming hebben weggehaald en wiens verhaal mij zo heeft aangegrepen:

Max was een Border Collie. Toen wij hem leerde kennen was hij 2 jaar oud. Hij woonde bij een verstandelijk beperkte vrouw en Max was letterlijk slimmer dan zijn baasje. Max werd helemaal gek bij haar in huis, trok uit frustratie het behang van de muur, raakte in paniek als er iemand anders in huis was en weer wegging en rende rondjes achter zijn staart aan als de telefoon alleen al rinkelde, als hij zijn staart dan had beet hij hem kapot. Als straf kreeg hij dan een pak slaag met een handdoek.
Uiteindelijk hebben we samen met de begeleider van deze mevrouw Max daar weggehaald (want helaas, de wet verbiedt het niet dat een hond zo geestelijk wordt verwaarloosd en die handdoeken, daar was geen bewijs voor, want dat onkende ze later weer). We werden nog achterna gezeten met een keukenmes...
We hebben Max kunnen herplaatsen bij iemand met meerdere BC's en hij heeft nog 4 mooie jaren gehad, waarin zijn baasjes leerde leven met zijn trauma's en de blijvende schade die hij had opgelopen. Na 4 jaar kregen wij een mailtje dat het toch echt niet meer ging. Max werd steeds ongelukkigers en zijn trauma's gingen zijn leven beheersen. Zo erg dat hij zelfs zijn geliefde baasjes niet meer kon vertrouwen. Ze hebben Max toen laten gaan :(

Max is voor mij het voorbeeld van hoe een hond zo onderschat kan worden, zo niet begrepen...
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Re: Max de Border Collie

Ongelezen bericht door Frederiek »

Wat ontzettend treurig... Toch vind ik het wel vreemd dat na vier, blijkbaar fijne, jaren opeens een oud trauma weer boven komt drijven en het dan opeens niet meer gaat? Was zo'n hond dan niet altijd al een beetje verknipt? Je zou toch denken dat het met de jaren beter zou gaan... Jammer dat het niet zo heeft mogen lopen.

Wel respect trouwens, dat werk lijkt me echt ontzettend moeilijk om te doen :ok: .
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Frederiek schreef:Wat ontzettend treurig... Toch vind ik het wel vreemd dat na vier, blijkbaar fijne, jaren opeens een oud trauma weer boven komt drijven en het dan opeens niet meer gaat? Was zo'n hond dan niet altijd al een beetje verknipt? Je zou toch denken dat het met de jaren beter zou gaan... Jammer dat het niet zo heeft mogen lopen.

Wel respect trouwens, dat werk lijkt me echt ontzettend moeilijk om te doen :ok: .
Het was er al die tijd al, alleen steeds in een andere fase.
Ik denk dat als hij het ene had overwonnen, her er ergens anders toch weer uit moest.
Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Abby »

ZaZa schreef:
Frederiek schreef:Wat ontzettend treurig... Toch vind ik het wel vreemd dat na vier, blijkbaar fijne, jaren opeens een oud trauma weer boven komt drijven en het dan opeens niet meer gaat? Was zo'n hond dan niet altijd al een beetje verknipt? Je zou toch denken dat het met de jaren beter zou gaan... Jammer dat het niet zo heeft mogen lopen.

Het was er al die tijd al, alleen steeds in een andere fase.
Ik denk dat als hij het ene had overwonnen, her er ergens anders toch weer uit moest.
Of dat door een klein iets, een simpele gebeurtenis of iets dergelijks, ineens weer dat trauma 'getriggerd' wordt...
Toen ik nog bij het asiel werkte was er ook een man die 'afgeschreven honden' in huis haalde en er het beste van probeerde te maken. Daaronder was ook een mastino-reu die jarenlang was mishandeld door zn vorige baas. Ondanks vele trauma's ging dat redelijk, totdat ie (de hond) na een dutje wakker werd, grommend op de eettafel afrende en de poot doormidden beet. ( :N: ) vervolgens liep hij op die man zelf af, nog steeds in diezelfde 'state of mind'. Dat was de druppel voor hem. Hij heeft de hond aangelijnd, is op weg naar de DA nog bij de Appie gestopt en heeft t beest een kilo biefstuk gevoerd en toen is de spuit erin gegaan.

Ik zou het niet kunnen.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”