Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vachtproblemen bij Polly

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Kelly Kathleen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Eén Kuvasz en twee Pumi's; Eesz van 11, Pici van 13 en Polly van 10 maanden.
Contacteer:

Vachtproblemen bij Polly

Ongelezen bericht door Kelly Kathleen »

Hallo allemaal,

Willen jullie met ons meedenken?

We maken ons zorgen over haar vacht.
Het begon met een gezwollen vulva na de laatste loopsheid, een korstje ongeveer op de plaats waar haar op de rug gedragen staart (soort propellertje) veel beweegt.
Ook nam de vacht in volheid op haar kontje af en na haar laatste knipbeurt valt echt op dat ze nog maar dunbehaard is.

Kan ze een hormonale stoornis hebben? Is Suprelorin misschien handig om uit te zoeken of hier het probleem ligt? Bij katten wordt dit vrij succesvol bij katers en poezen gebruikt om ze hormonaal een flinke rustperiode te geven. Ik kan helaas niets vinden over het gebruik bij teven.
Nog iets dat mogelijk nuttig is te weten voor een diagnose:
Polly heeft een flinke wond op haar kopje gehad en het nieuwe haar dat daar nu groeit is pikzwart… Heel vreemd. We zien wel hoe dit zich verder ontwikkelt. Ze is een zilvertje en als pup begon ze ook pikzwart.

Afbeelding

Het is helemaal misgegaan met mijn fotomap en het uploaden van nieuwe foto’s nu is een crime. Daarom maar – hierboven – een oudje en maar één recentere.

Afbeelding

Ik hoop zo dat jullie ons van advies kunnen dienen. Ik zag geen rubriek voor gezondheidproberen maar als een moderator een beter plekje voor mijn oproep weet, graag!
Groetjes,

Suzan

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Life spent with pets is never wasted
www.Silfescian.nl
Maltezers
Zeer actief

Re: Vachtproblemen bij Polly

Ongelezen bericht door Maltezers »

Kelly Kathleen schreef:Hallo allemaal,

Willen jullie met ons meedenken?

We maken ons zorgen over haar vacht.
Het begon met een gezwollen vulva na de laatste loopsheid, een korstje ongeveer op de plaats waar haar op de rug gedragen staart (soort propellertje) veel beweegt.
Ook nam de vacht in volheid op haar kontje af en na haar laatste knipbeurt valt echt op dat ze nog maar dunbehaard is.

Kan ze een hormonale stoornis hebben? Is Suprelorin misschien handig om uit te zoeken of hier het probleem ligt? Bij katten wordt dit vrij succesvol bij katers en poezen gebruikt om ze hormonaal een flinke rustperiode te geven. Ik kan helaas niets vinden over het gebruik bij teven.
Nog iets dat mogelijk nuttig is te weten voor een diagnose:
Polly heeft een flinke wond op haar kopje gehad en het nieuwe haar dat daar nu groeit is pikzwart… Heel vreemd. We zien wel hoe dit zich verder ontwikkelt. Ze is een zilvertje en als pup begon ze ook pikzwart.

Afbeelding

Het is helemaal misgegaan met mijn fotomap en het uploaden van nieuwe foto’s nu is een crime. Daarom maar – hierboven – een oudje en maar één recentere.

Afbeelding

Ik hoop zo dat jullie ons van advies kunnen dienen. Ik zag geen rubriek voor gezondheidproberen maar als een moderator een beter plekje voor mijn oproep weet, graag!
Zo nu zijn beide foto`s te zien.
AfbeeldingGroetjes Yvonne.
"Kennis is macht, karakter is meer"
Silly: 24-06-04. ✞ Misty: 18-01-10. ✞
Kim: 04-02-13. ✞ Melanie: 11-02-15. ✞
Kelly Kathleen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Eén Kuvasz en twee Pumi's; Eesz van 11, Pici van 13 en Polly van 10 maanden.
Contacteer:

Bedankt voor het zichtbaar maken van de eerste foto. Wat zal ik nu weer fout hebben gedaan.
Hier in Haarlem is er trouwens een storing met internet. Gelukkig alleen met de mail zodat ik jullie reacties hier wel zien.
Niemand nog over de ervaringen met suprelorin bij teefjes? Het lijkt me zoveel gezonder dan de anti-loopsheidsprik.
Groetjes,

Suzan

www.Silfescian.nl
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Dat zwarte is wel normaal. Dat scheelt. Alles wat beschadigd raakt komt eerst terug in de 'beginkleur'. Beetje als de verkleuring bij beschadiging van pointkatten, maar dan anders hahaha.

Verder zijn alle honden met jeuk en kale plekken op het achterlijf hoogst verdacht voor vlooien in deze tijd van het jaar. Loopt of heeft er eentje gelopen op jouw beestenboel de laatste tijd?

Baden is een goed idee, eventueel wekelijks. Het is rustgevend voor de huid. Shampoo maakt niet uit, neem een redelijk goed bekend staand merk, Elseve ofzo, en kies een bijbehorende conditioner.
saskia en sjaak
Zeer actief
Mijn ras(sen): klikobakkie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saskia en sjaak »

kan je niet helpen, maar vind wel een vrezelijk leuke hond!!
Afbeelding
Kelly Kathleen
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hallo allemaal,

Hartelijk bedankt voor de reacties.
Ik kon op internet ook niets vinden over suprelorin bij teefjes. Dat 'men' dit middel is gaan gebruiken bij poezen en dat dit zo goed werkt! Wel een sprong in het diepe maar ik ben blij dat men dit gedurfd heeft want mijn poezen varen er echt wel bij.
Ik dacht bij het eerste korstje eerst aan een wondje door Eesz veroorzaakt toen ze zo agressief was door het medicijn tegen incontinentie. Zoals het er nu uitziet, zou ik ook eerst denken aan een vlooienprobleem maar die hebben we hier niet. De afgelopen weken zijn we met meerdere katten naar meerdere shows geweest en dan hadden we zo'n springertje wel ontdekt.
Een lekker sopje zodat haar huid tot rust kan komen. Ik heb babyshampoo in huis. Is dit ook bruikbaar Rosita?
Groetjes,

Suzan

www.Silfescian.nl
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

ja hoor, doe maar. Wanneer de fabrikant overtuigd genoeg is van zijn product om er de ingredienten op te vermelden (en dat zijn Johnson en Zwitsal wel) dan heb ik er stukken meer vertrouwen in dan in de onduidige producten in vage flesjes van 'geheim receptuur'.

Neem er een stoeltje bij of plaats haar op hoogte als je gaat wassen en trek er rustig wat tijd voor uit. Goed wassen doe je niet eventjes.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Rosita Compagner schreef:ja hoor, doe maar. Wanneer de fabrikant overtuigd genoeg is van zijn product om er de ingredienten op te vermelden (en dat zijn Johnson en Zwitsal wel) dan heb ik er stukken meer vertrouwen in dan in de onduidige producten in vage flesjes van 'geheim receptuur'.
Ze zullen wel moeten.
Daarmee is niet gezegd dat de receptuur geschikt is voor honden.
Zou eerder gaan voor allercalm of in ieder geval een shampoo die niet geparfumeerd is.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Rosita Compagner schreef:ja hoor, doe maar. Wanneer de fabrikant overtuigd genoeg is van zijn product om er de ingredienten op te vermelden (en dat zijn Johnson en Zwitsal wel) dan heb ik er stukken meer vertrouwen in dan in de onduidige producten in vage flesjes van 'geheim receptuur'.
Ze zullen wel moeten.
voor humaan gebruik moeten ze, ja. Van hondenshampoo wordt je meestal geen fatsoenlijke ingredientenlijst verstrekt. Daar steek ik mijn handen dus niet meer in.
dagmar88
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:
dagmar88 schreef:
Ze zullen wel moeten.
voor humaan gebruik moeten ze, ja. Van hondenshampoo wordt je meestal geen fatsoenlijke ingredientenlijst verstrekt. Daar steek ik mijn handen dus niet meer in.
Ja, dat is erg vervelend inderdaad.
Maar dan zou ik eerder voor iets als neutral gaan.
Echo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toy Poedel

Ongelezen bericht door Echo »

pH-waarde van neutral en zwitsal en andere producten voor de gevoelige huid van de mens zijn neutraal, dat wil zeggen rond de 6/6,5. Dit omdat de mensenhuid ook die pH-waarde heeft. De pH-waarde van een hondenhuid ligt ergens bij de 5 en is dur zuurder.
Ik heb bij biologie altijd geleerd dat als je de pH-waarde van gevoelige huid verstoort, er infecties en een verlaagde weerstand kunnen ontstaan. Dat zal ook zo bij honden zijn! Het is daarom wenselijker om een goed shampoo merk voor honden te gebruiken naar mijn mening. Er zal vast wel wat troep op de markt zijn wat hondenshampoo's betreft, maar er zijn inmiddels genoeg ervaringen online om te weten welke merken naar behoren functioneren.

Ik kan je verder niet helpen met de huidaandoening van je hondje. Al een keer bij de Dierenarts geweest?
Groetjes van Eva en pootje van Jerry!
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Echo schreef:pH-waarde van neutral en zwitsal en andere producten voor de gevoelige huid van de mens zijn neutraal, dat wil zeggen rond de 6/6,5. Dit omdat de mensenhuid ook die pH-waarde heeft. De pH-waarde van een hondenhuid ligt ergens bij de 5 en is dur zuurder.
Ik heb bij biologie altijd geleerd dat als je de pH-waarde van gevoelige huid verstoort, er infecties en een verlaagde weerstand kunnen ontstaan. Dat zal ook zo bij honden zijn! Het is daarom wenselijker om een goed shampoo merk voor honden te gebruiken naar mijn mening. Er zal vast wel wat troep op de markt zijn wat hondenshampoo's betreft, maar er zijn inmiddels genoeg ervaringen online om te weten welke merken naar behoren functioneren.

Ik kan je verder niet helpen met de huidaandoening van je hondje. Al een keer bij de Dierenarts geweest?
Die ph waarde herstelt zich vrij snel weer.
Het probleem is dat je bij hondenshampoo's over het algemeen gewoon niet weet wat er in zit.
Echo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toy Poedel

Ongelezen bericht door Echo »

Je hebt wel gelijk hoor, alleen zou ik bij een toch al geïrriteerde huid wat voorzichtiger zijn.

Ik vond dit overigens nog, er staat in dat voor een jeukende huid natuurlijke shampoo met calendula een verlichting kan zijn:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 843.0.html
Natuurlijke shampoo merken die daar genoemd worden zijn Espree, Animal A+ en Tasman.

Overigens ook leuke info verder. :) Ik zie er overigens wle staan dat de pH-waarden van een hondenhuid juist hoger is dan die van de mens? :denken:
Laatst gewijzigd door Echo op 18 okt 2011 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Eva en pootje van Jerry!
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

:engel: Inderdaad erg vermakelijk.
Kelly Kathleen
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ah, een uitgebreide badsessie. Dat ben ik inderdaad niet gewend. Ik was alleen wanneer ze te vies is en dan alleen een beetje vlug, vlug om de troep eruit te spoelen.

We hebben ook de tip gekregen om een bloedonderzoek te laten doen omdat zeer waarschijnlijk die verdikte vulva een symptoom van iets is en dit onrustige huidje met dunnere vacht ook.
Groetjes,

Suzan

www.Silfescian.nl
Kelly Kathleen
Vaste gebruiker
Contacteer:

We zijn een reeks maanden verder en geleidelijk aan nam de zwelling van haar vulva af. De huid van haar ruggetje was al eerder rustig maar ik vond haar vachtje maar miezerig. Dunne inplant en nog minder op haar kontje en dat was juist altijd zo parmantig met dat staartje kwispelend boven op haar rug.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Haar vacht was in november voldoende goed om naar de Winner te gaan. Kregen we via de clubmatch te horen dat de keurmeester haar kopje te kort was, nu moest zij weer op alle fronten langer zijn. Het is wel goed zo - wij hebben het leukste hondje van de wereld!

Om te voorkomen dat ze er bij een volgende loopsheid hormonaal weer niet goed uitkomen, hebben we besloten, met pijn in het hart, dat het beter is om haar te laten castreren. Dat waren we nl. niet met haar van plan. Naturel lijkt me gezonder bij honden, de vacht blijft mooier en er was ook nog zicht op het ooit krijgen van een nestje.
Een paar weken geleden was het zover en mede dankzij het medical shirtje was de castratie een fluitje van een cent alleen had zij het na een week wel even moeilijk omdat ze haar energie er niet uit kon rennen. Ze mocht nog niet los.
Haar vacht is weer helemaal normaal. Heel grappig is dat de nieuwe haren op haar kontje zwart zijn; ze is nu een gray and black (het zwart zit deels op de tanplekken van een black and tan).
Als haar vacht wat langer wordt krijgt ze hele schattige sliertjes. Die moesten er nu weer af om te voorkomen dat het een rommeltje wordt. Gisteren was het K(nip-)dag. Polly kan zich leukere dingen voorstellen en links en rechts moeten er nog heel wat plukjes worden bijgewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Ze kreeg morele support van onze Somalikater Jack.

Afbeelding

Afbeelding

Vanmiddag even met haar voorjaarsjasje, een beetje vodderig dat wel, in het bos waar ze zoals de blits maakte. Echt leuk wandelen met haar wanneer bijna iedereen een glimlach krijgt wanneer ze haar zien, soms belangstellend vragen wat voor een soort hondje ze is en wie weet waren een paar smiles wel vanwege het amateuristische knipwerk ;)
Groetjes,

Suzan

www.Silfescian.nl
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Wat een schattig hondje. :I:
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Dikke glimlach hier, want ik vind Polly onwijs leuk...........

Fijn ook dat het nu beter gaat....
Afbeelding
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Wat een ontzettend leuk hondje :ok:
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Die oortjes zijn ook zo leuk.... :I:
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

wat ziet ze er leuk en eigenwijs uit. trouwens, jij ziet er ook goed hoe voel je je?
ellen
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”