Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hopelijk volgende week weer een hondje!

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Gesloten
Polderhondje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Chico (4-9-2008) is een vrolijke Parson Russellkruising (waarsch. met beagle) die sinds 30-9-2012 bij ons mag wonen!
Aantal honden: 1

Hopelijk volgende week weer een hondje!

Ongelezen bericht door Polderhondje »

Hallo allemaal!

Ik heb bijna een leven lang honden gehad. Mijn laatste hond hebben we bijna een jaar geleden moeten laten inslapen omdat ze teveel ouderdomskwaaltjes kreeg :cry: Daarna ben ik een tijd hondloos geweest wegens diverse omstandigheden waardoor ik een nieuwe hond niet de aandacht kon geven die hij verdient.

Maar het wordt weer rustiger hier, en het kriebelt alweer sinds deze zomer. Ik heb, stiekem, alweer een tijdje de asielsites in de gaten gehouden, maar ik vond niet de hond die ik zocht: niet te groot, geen pup meer, goed opgevoed, bijvoorbeeld een hondje van iemand die er niet meer voor kon zorgen of overleden was, geen gedonder met katten (die komen nogal eens in mijn tuin en ik wil dan geen hysterische hond die dwars door mijn planten heenscheurt), moet af en toe even alleen kunnen zijn, dat soort dingen.

Kortom: de perfecte hond. Lastig te vinden, maar ik heb geduld ;-)

Afgelopen week zei een internetkennis dat ze, helaas, haar hondje weg moest doen wegens ziekte. Ik ken het beestje niet, maar al gauw lijkt dit het hondje waar ik naar zoek! Hij komt dit weekend kennis maken, kijken of het met onze cavia's klikt (niet dat die loslopen, maar het zou zomaar kunnen dat een hond opeens last krijgt van opspelend jachtinstinct en tegen de kooi gaat springen).

Ik ben zelf alleenstaande moeder van twee puberzonen. Die waren volkomen flabbergasted toen ik mijn plan vertelde. Tja, ik heb het altijd voor mijzelf gehouden dat ik toch weer aan een hond dacht, want anders zou het gezeur niet van de lucht zijn :schrik:

Spannend dus...! Zou het klikken?

Ik hoop nog lang op dit forum te schrijven, want dat betekent dat we vanaf volgende week weer een hondje hebben! En dan zal ik ook meer over hem vertellen! ;-)
Groetjes, Marijke

Wandelpartner van Parson Russell-beagle Chico, groentedealer van de cavia's Brownie, Poes, Chica (ja, dat is toeval...) en Zwartje.
dancingdaydream
Zeer actief
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell
Aantal honden: 2

Re: Hopelijk volgende week weer een hondje!

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

Welkom! Hopelijk past het hondje bij je! Wel foto's posten dan!
Afbeelding
Polderhondje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Chico (4-9-2008) is een vrolijke Parson Russellkruising (waarsch. met beagle) die sinds 30-9-2012 bij ons mag wonen!

Ja, zeker weten, zodra we zeker weten dat hij hier komt, stuur ik een leuke foto! Zijn huidige baasje heeft al heel leuke gestuurd.
Groetjes, Marijke

Wandelpartner van Parson Russell-beagle Chico, groentedealer van de cavia's Brownie, Poes, Chica (ja, dat is toeval...) en Zwartje.
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Wat spannend, ben benieuwd.
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Spannend zeg, kunnen je kinderen het nog afwachten of zijn die al wat groter?
In ieder geval welkom hier en dat je nog lang van dit forum mag genieten.
(camera mét opgeladen batterijtjes in de aanslag houden hé ;))
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Polderhondje
Vaste gebruiker

De kinderen zijn 14 en 17, maar de jongste stuitert elke dag door het huis, kan haast niet wachten! ;-)
Camera ligt klaar (altijd, hier :-D ) en als het goed gaat met de caafjes mag hij meteen blijven! Ik open nog een topic hoe we dat het beste kunnen doen.
Groetjes, Marijke

Ptje
Zeer actief

Waar heb je je cavia's staan?
In een kooi op de grond of in een caviaflat?
Ik weet natuurlijk niet hoeveel jachtinstinct er in dat hondje zit maar sowieso moet je dat altijd in de gaten houden.
Mijn (overleden) cairnterrier was buiten ook fel op alles maar binnen deed ie nergens op uit.
Heb zelf 3 cavia's en lette altijd goed op dat hij er niet bij kon .
Toen een keer had ik ze op de bank gezet om het hok schoon te maken en onwillekeurig loop ik naar buiten.
Oeps :O: de hond is in de kamer, ik snel naar binnen en daar lag meneer, gezellig samen met de caafjes op de bank.
In veel gevallen weten de meeste honden wel het verschil tussen "eigen" en wat buiten loopt maar je moet de kat natuurlijk niet op het spek binden, vooral de eerste tijd niet.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Welkom en wat leuk! Spannend hoor! Ik hoop voor jullie dat het klikt :ok:
Polderhondje
Vaste gebruiker

Ptje, het gaat toevallig ook om een terriertje (Parson Russell x beagle). Hij is andere huisdieren gewend, maar je weet natuurlijk nooit wat hij buiten de deur doet. En als hij hier komt is het voor hem "buiten de deur". En tja, er zit een scheut Russell in, dus.........

De cavia's staan op een oude dekenkist in de woonkamer, de twee kooien staan op elkaar. Als we ze verschonen doen we ze in een reismandje die we op de eettafel zetten. Ik zal de hond sowieso de eerste tijd nooit alleen laten met de caafjes, en als we de deur uit zijn wordt het óf de bench, óf in een andere ruimte. In ieder geval tot vast en zeker bewezen is dat hij niet tegen de kooi zal opspringen, of erger.
Mocht hij de eerste keer al heel hyper en jagerig reageren, dan is dat voor mij een reden om nog eens goed na te denken. Hangt ook af van de mate van reageren.

Tips zijn welkom! Ik zie dat ik elders nog niet kan schrijven, dus ik zal hier nog een paar vragen neerzetten.
Groetjes, Marijke

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Wat leuk, hopelijk klikt het!
Als het hondje geen cavia's kent, kan hij daar natuurlijk best heftig op reageren. Ik had hier ook een tijdje een terrierkruising in huis die de eerste dag alleen maar achter de katten aan wilde vliegen, ernaar gromde en blafte. Na een dag of drie, vier intensief erbovenop zitten, was dat gedrag helemaal over en na ongeveer een week gaf hij de katten af en toe een lik, en liet ze verder met rust. Het hangt er dus misschien ook van af hoeveel tijd je er zelf in wil steken om zijn gedrag om te buigen, mocht hij toch overmatige interesse in de cavia's tonen. Gewoon meteen heel duidelijk zijn dat hij de cavia's met rust moet laten.
Polderhondje
Vaste gebruiker

Hm... Ik kan nog niet elders posten, dus dan maar vast hier beginnen ;-)

Ik heb bijna mijn hele leven honden gehad, maar dat waren allemaal asielhonden, inclusief een gedragscursusje. Ik krijg nu een keurig opgevoede hond van een paar jaar oud ;-)

Het hondje komt dit weekend dus kennismaken. Hij komt hierheen, omdat we willen zien hoe hij op de cavia's reageert. Vanwege praktische dingen zoals de afstand tussen huidig baasje en ons kan hij meteen hier blijven als hij de cavia's accepteert.

Dit is wel hachelijk, want ik zie al helemaal voor me dat het hondje de komende maanden treurig bij de voordeur gaat zitten wachten tot zijn (oude) baasje terug komt. Dat willen we natuurlijk niet, dus zijn we van plan de daadwerkelijke overdracht buitenshuis te doen. Als in: in de auto stappen en ergens de hond van hun naar mijn auto verplaatsen. Net een schimmige drugsdeal :lol1: maar wel het beste, denk ik.

Heeft iemand tips m.b.t. de "baasjesruil" en het wennen aan een nieuw huis en nieuwe baasjes? Ook de eerste tijd? Mijn vorige honden waren asielhonden en allemansvrienden die nog de nodige traininkjes nodig hadden, maar dit gaat om een goed opgevoede en getrainde hond.
Ik heb hier natuurlijk al op gegoogled, maar het gaat alleen om "hoe wen ik mijn pup" en niet aan "hoe wen ik een volwassen hond".
Voorlopig laten we hem ook niet loslopen, maar ik zit toch met meer vraagjes. Moeten we "zoekend gedrag" negeren, bestraffen of anders? Welk gedrag moeten we belonen?

Nog een vraag van mijn zoon. De hond mag niet op de bank, dat wil ik niet. Zoon vraagt zich af of hij wel op schoot mag (van mij wel) en of de hond dan het onderscheid kan leren tussen "mag niet op de bank" en "mag wel, na toestemming, op schoot". (mijn vorige honden waren groter, geen schoothonden, vandaar...).

Goh... Het is toch best wel weer wennen, een nieuwe hond & de voorbereidingen, ook al heb ik sinds mijn 12e honden (ben nu 49)...! :help:
Groetjes, Marijke

Polderhondje
Vaste gebruiker

DeDiana schreef:Wat leuk, hopelijk klikt het!
Als het hondje geen cavia's kent, kan hij daar natuurlijk best heftig op reageren. Ik had hier ook een tijdje een terrierkruising in huis die de eerste dag alleen maar achter de katten aan wilde vliegen, ernaar gromde en blafte. Na een dag of drie, vier intensief erbovenop zitten, was dat gedrag helemaal over en na ongeveer een week gaf hij de katten af en toe een lik, en liet ze verder met rust. Het hangt er dus misschien ook van af hoeveel tijd je er zelf in wil steken om zijn gedrag om te buigen, mocht hij toch overmatige interesse in de cavia's tonen. Gewoon meteen heel duidelijk zijn dat hij de cavia's met rust moet laten.

Zolang hij niet meteen als een mesjoggene serial killer op de kooi springt wil ik het wel proberen natuurlijk ;-)
Ik heb er op zich wel een goed gevoel over, hij is al andere huisdieren goed gewend en het is een ongecompliceerd beestje, dus ik verwacht geen grote hommeles, mogelijk wel wat correcties want het blijft natuurlijk een hond :lol1: en ik verwacht sowieso wel reactie van de hond als de cavia's door de kooi gaan "popcornen" (een caviaterm voor een cavia die enthousiast door de kooi heen hopst, in typisch lompe caviastijl), daar zal ik hem zeker in moeten trainen, verwacht ik. Dat is ingecalculeerd en geen probleem.

Maar better safe than sorry, als hij echt extreem heftig gedrag vertoont naar de cavia's, ga ik er toch nog eens goed over nadenken... :scratch:

Wat ik overigens niet verwacht.
Groetjes, Marijke

kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)

Ongelezen bericht door kloesje »

Wat leuk dat jullie een hondje krijgen!! :cheer:
Polderhondje schreef:Heeft iemand tips m.b.t. de "baasjesruil" en het wennen aan een nieuw huis en nieuwe baasjes?

Voorlopig laten we hem ook niet loslopen, maar ik zit toch met meer vraagjes. Moeten we "zoekend gedrag" negeren, bestraffen of anders? Welk gedrag moeten we belonen?
Ik zou van de baasjesruil niet iets groots maken, gewoon samen wandelen en na de wandeling gaat de hond met jullie mee ipv met zijn oude baasje, niet lastiger maken dan het is. De hond moet sowieso wennen.

Inderdaad in het begin niet los laten lopen, een lange lijn aanschaffen, zodat hij wel aan zijn beweging kan komen en je zelf kan oefenen met het bij je komen zonder dat je de riem aanhaalt.
En de hond zal sowieso in het begin alles gaan besnuffelen, hij moet zijn nieuwe huisje immers leren kennen. Geef duidelijk je grenzen aan, maar bestraf je hond niet. Je bent immers nog bezig met het opbouwen van een vertrouwensband samen en die beschadig je alleen maar door grenzen aan te geven met straffen. Leer de hond wat de bedoeling is en probeer ongewenste situaties te voorkomen/vermijden en wanneer hij toch in die situatie terecht gekomen is, het gedrag ombuigen naar gewenst gedrag. :ok:
Polderhondje schreef:Nog een vraag van mijn zoon. De hond mag niet op de bank, dat wil ik niet. Zoon vraagt zich af of hij wel op schoot mag (van mij wel) en of de hond dan het onderscheid kan leren tussen "mag niet op de bank" en "mag wel, na toestemming, op schoot". (mijn vorige honden waren groter, geen schoothonden, vandaar...).
Dit is zeker te leren! Dan leer je hem dat hij enkel na toestemming op de bank mag.
Maar het is ijdele hoop om te denken dat je hond dan niet op de bank gaat wanneer je hem alleen in de huiskamer laat...
Maar dat is ook het geval wanneer je het hem helemaal niet leert :F:
Afbeelding
Polderhondje
Vaste gebruiker

Iris123 schreef:Het klinkt als een heel leuk hondje en een goede match, ik zou niet teveel van de cavia's af laten hangen.

Bij ons zijn de cavia's er pas enkele maanden, dus de hond was eerst, het heeft even geduurt voordat hij begreep dat ze geen lunch zouden worden en hij heeft regelmatig staan piepen of hij ze echt echt echt niet mocht hebben.
Geweldig! Ja, zo'n reactie vind ik geen probleem ;-)
Als ze alleen zijn gaat de kooi dicht, de cavia's los laten lopen met de hond erbij doe ik niet, wel laat ik hem soms even aan ze snuffelen als we ze oppakken zodat hij aan de geur gewent is en weet dat ze eigen zijn. Nooit te lang, gewoon even begroeten en verder.

Het was in die weken dat hij moest wennen niet zo dat hij ze de hele dag aanblafte, maar hij was er wel erg mee bezig.
Dit gedrag verwacht ik ook wel. Ze komen hier overigens niet los, alleen op schoot zo nu en dan. Eén van onze cavia's mocht soms wel eens bij de boxer slapen, dat ging uitstekend (ik zal binnenkort een foto plaatsen!), maar met een terrier zal ik dat niet snel doen. Maar ik verwacht wel nieuwsgierigheid van de hond, en "wat is dat nou weer voor beest". Geen probleem wat mij betreft.
Nu is het helemaal afgelopen, hij heeft er weinig interesse voor, als ze piepen als de koelkast open gaat komt hij wel altijd even kijken of ze stiekem iets lekkers kregen en hij niet, ook als ik groente schil en ze de eten piep geven komt hij even kijken of er iets te halen valt, meer bij mij dan bij de cavia's zelf.
Tja, honden zijn niet zo van de andijvie en de paprikaatjes :-D
Mijn vorige hond vond cavia's wel heel erg interessant omdat ze de keuteltjes graag op at :wink: Ze was er al toen de cavia's kwamen, dat ging meteen goed. Maar zij was een boxer, dat is een heel ander slag hond.
Wat wel leuk is is dat hij soms even komt kijken ter vermaak, gewoon rustig, even snuffelen en dan gaat hij naast hun kooi slapen. Het gaat niet zover om te zeggen dat ze vrienden zijn, en nogmaals als ik ze alleen moet laten gaat de kooi dicht, maar het gaat wel heel goed nu.
Klinkt goed, en ja, zoiets verwacht ik eigenlijk ook wel.
Dit alles om te zeggen dat je, als je het een leuke hond vint, het niet van het gedrag rond de cavia's moet laten afhangen, dat is om te buigen.
Het is wel een voorbehoudje, zeg ik eerlijk, maar ik verwacht niet al te grote problemen. Het is een goed getrainde hond en ik verwacht ook wel dat ik wat moet corrigeren, dat is geen punt.
Alleen als hij echt als een terminator op de kooi afvliegt en niet te corrigeren is, zal ik nog eens nadenken, maar normaal hondengedrag dat te corrigeren is, is voor mij niet direct een reden om nee te zeggen.
Groetjes, Marijke

Polderhondje
Vaste gebruiker

Straks ga ik verder met reageren, maar het echte leven roept nu... Bedankt voor de reacties tot dusver!
Groetjes, Marijke

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nou, als je zelf ook bereid bent om er wat energie in te steken, kan ik me niet voorstellen dat het een probleem wordt. Als hij al aan andere huisdieren gewend is, zal hij dat bij jullie ook gewoon kunnen leren.
Ik zou ook de 'ruil' niet te ingewikkeld maken; lekker samen gaan wandelen en dan daarna gewoon met jou mee naar binnen. Een lange lijn in het begin lijkt me ook een goed plan.

Veel succes en plezier met de kennismaking! :D
kayleigh*
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder

Ongelezen bericht door kayleigh* »

Welkom.
Afbeelding
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
Polderhondje
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie reacties!

Het klinkt allemaal reuze positief, en ik ben er steeds meer van overtuigd dat het gewoon goed komt!
Groetjes, Marijke

Ieoor1980
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): bordercollie
jack russel

Ongelezen bericht door Ieoor1980 »

welkom en ik ben zeer benieuwd hoe de ontmoeting verlopen is
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door lijn »

Welkom! Hoe gaat het met de hond? Is de overdracht goed verlopen? enneuh... foto :pffff:
Polderhondje
Vaste gebruiker

Geduld, geduld :lol1:

Hij komt morgen (zondag) pas! ;-)
Groetjes, Marijke

[A]nneloes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door [A]nneloes »

Welkom nog trouwens!
En.. en.. hoe gaat het?
Funny Fleece Vrolijke hondenartikelen van fleece
Polderhondje
Vaste gebruiker

Hij is er...!!! :-)

Binnenkort een update met foto's ;-) maar wat zijn we blij met ons hondje, een heerlijk levendig beessie, goed gehoorzaam, die cavia's vindt hij heel interessant (en de cavia's hem!), echt een schat!

Ja, dit is het soort hondje waar ik naar op zoek was!
Groetjes, Marijke

Ptje
Zeer actief

Leuk joh, kun je nu al in de andere rubrieken komen?
Ik noem maar gewoon een rubriek zoals ehm euh de fotohoek bijvoorbeeld (hint hint) :mrgreen:
Fijn dat het zo goed klikt :ok:
Polderhondje
Vaste gebruiker

Hint begrepen, hahaha! :D Ja, ik kan daar inmiddels bij. Heb het momenteel een beetje druk (ook met de hond ;-) ) maar ik laat echt gauw wat zien!

Foto volgt z.s.m ;-)
Groetjes, Marijke

jelle & syb
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 Samojeed
2 Friese stabijen
1 Grijze Keeshond
1 Kruising
1 Wetterhoun
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door jelle & syb »

Ben benieuwd , heb even lekker gelezen , fijn dat je hem een huisje biedt !
Veel plezier met hem .

Wacht met smart op foto !
Afbeelding
Leer van gisteren , droom van morgen , maar leef vandaag
http://www.hondenopvang.com/
Luckyday
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Luckyday »

welkom! :cheer:
Afbeelding
True friendship is sitting together in silence and feeling like it was the best conversation you've ever had
Bed and Breakfast Angelbeeck
Romy Smink Photography
Gesloten

Terug naar “Voorsteltopics”