Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

mijn hond beet een schaap

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

chris'76

mijn hond beet een schaap

Ongelezen bericht door chris'76 »

Hoi allemaal,
Misschien dat iemand mij kan helpen met het volgende;

Ik heb een ex-reu van 4jr.
Het is een kruizing van een duitse herder en een ierse wolfshond.
De hond heb ik nu twee jaar en is een schat van een beest. Luisterd super goed en is vrij onderdanig en onzeker.

We lopen bijna elke dag over een bepaald stukje bij mij in de buurt, waar hij altijd losloopt heerlijk zwemt (want in zijn vorige leven was het ws een waterrat :lol1: ) en vooral achter zijn "heilige" tennisbal aanrent.

Gistermiddag is hij echter door een sloot een weiland ingerend en heeft een schaap gebeten. Eerst opgejaagd en daarna tegen de grond gewerkt.
Gelukkig heeft het schaap niks en is hij op tijd gestopt maar het was duidelijk geen spel en echt jacht instinct.

Dit gedrag heeft hij nog nooit gehad, wel eens een eend in het water jagen..... een kat in de boom maar echt verder ging het niet.
Nooit verwacht dat mijn hond dit zou of kon doen.

Normaal luisterd hij direct als ik hem roep hoe lekker hij ook speelt met honden of hoever hij weg is.
Ik stak mijn hand voor hem in het vuur. Zo'n heerlijke hond had ik nog nooit eerder gehad.

Ik kon schreeuwen wat ik kon maar hij hoorde me niet, had alleen oog voor dat schaap.

Nu ben ik begonnen met een " schokband" om bij de schapen (aangelijnd) te oefenen.
Zodra hij reageerd op een schaap krijgt hij een (klein) schokje.

Graag wil ik in contact komen met iemand die met zo'n band werkt of er ervaring mee heeft en misschien wel iemand die ook een hond heeft die op schapen jaagt.
Dit probleem is nieuw voor mij en ben op zoek naar advies.

Dat mijn hond in gebieden waar schapen lopen niet meer los komt lijkt mij logisch maar alleen dat lijkt me niet afdoende.
Mijn hond doet iets wat ik niet wil en dat wil ik ombuigen.

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

ps we hebben tijdelijk een klein hondje in opvang/logé en dat versterkt mijn hond wel hij is daardoor wel wat zelfverzekerder door geworden. in de normale gang van zaken positief behalve wat nu blijkt dat zijn jachtinstinct ook versterkt. Dat zal ws wel meespelen want dan krijg je het "roedel" verhaal.

groetjes Chris
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: mijn hond beet een schaap

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik zou zéker niet zelf gaan klooien met die band, daar kan je veel mee verpesten. zoek aub iemand die er verstand van heeft (en iemand die ook met die banden werkt)en laat je helpen (en dan bedoel ik geen advies via internet!). ik zou hem tot die tijd aangelijnd houden of anders vér uit de buurt van schapen houden. maar dat laatste deed je al las ik. succes!
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik zou er rekening mee houden dat het jachtinstinct van je hond niet weggaat door correcties. Ik heb hele brave huishondjes maar Shelly had laatst ook een gans bij zijn vleugel. Kan ik ook roepen tot ik paars in mijn gezicht zie hoor, die moet je dan echt los gaan trekken. Ik vind eigenlijk dat je gewoon aan kunt lijnen als je ziet dat er een dier is die ze kunnen gaan aanvallen, zoals schapen, geiten, eenden, ganzen, konijnen etc. (deze gans was al gewond helaas en zag ik te laat) Verder, je kunt niet zoveel veranderen aan de neiging van een hond om een lekker uitziend dier proberen na te jagen of te pakken. Je kunt je hond misschien wel tegenhouden als je aan zijn lichaamshouding ziet dat ie grote interesse toont bijvoorbeeld.

Ik heb hier wel gelezen dat mensen de tt ook wel gebruiken om heftig jachtgedrag in te tomen maar daarvoor moet je wel weten wat je doet. Er zijn cursussen voor, dacht ik. Malinois weet er ietsjes van.(zeg ik het zo goed?)

O en welkom hier.
Kipper
Zeer actief
Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kipper »

Ik heb met mijn cattle een paar keer schapen gedreven, maar dat was geen succes, hij ging echt op jacht.
Nu kon ik dus ook niet meer los langs de weilanden, al wat erin stond werd gejagen.
Ik heb dit idd opgelost met een band met stroom.
Ik heb hem echt eerst in de fout laten gaan, zag hem focussen en weg was hij, op mijn duidelijke gil hier, reageerde hij niks nakka nada en toen heb ik hem 1x een flinke schok gegeven ( stond niet hoog), en hij schrok zich een ongeluk, kwam direct terug...overdreven beloond en nu weet hij het en als hij nu toch wil gaan en ik roep hier, is hij er!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Kipper schreef:Ik heb met mijn cattle een paar keer schapen gedreven, maar dat was geen succes, hij ging echt op jacht.
Nu kon ik dus ook niet meer los langs de weilanden, al wat erin stond werd gejagen.
Ik heb dit idd opgelost met een band met stroom.
Ik heb hem echt eerst in de fout laten gaan, zag hem focussen en weg was hij, op mijn duidelijke gil hier, reageerde hij niks nakka nada en toen heb ik hem 1x een flinke schok gegeven ( stond niet hoog), en hij schrok zich een ongeluk, kwam direct terug...overdreven beloond en nu weet hij het en als hij nu toch wil gaan en ik roep hier, is hij er!
Dan heb je mazzel gehad.

Verkeerde timing kan een hoop verpesten!

Er zijn wel mensen die hier verstand van hebben, die moet je hebben.

Ik zou even wachten tot je op de rest van het forum kunt en dan dit verhaal nogmaals plaatsen, bij gedrag.
In deze hoek komen veel minder mensen en dus minder reacties.
Maar er zijn hier zeker mensen die je hierbij kunnen helpen!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Turrie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Turrie »

-
Laatst gewijzigd door Turrie op 05 jun 2014 16:24, 2 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Zomaar zelf een schokband om dien en eens op dat knopje gaan drukken lijkt me niet echt een handige zet.
Er zijn beslist mensen te vinden die je op een professionele manier kunnen begeleiden om de band op een verantwoorde manier te gebruiken.
Er hangt heel veel af van timing.
Daarnaast vind ik het weinig zinvol om met een band te gaan corrigeren voor duidelijk is dat de hond overigens voldoende luistert naar de baas.
Als de basis goed is kan je daarna gaan bekijken of er nog een band nodig is of niet.

Grappig trouwens dat je dit verhaal in "profiel" zet en je je voorstelt in "algemeen" :D
Een van de modjes zal dat wel veranderen voor je. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Kipper
Zeer actief
Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kipper »

Nou beter lullig dan te laat! hij ging ook gewoon de koeien weide in en niet alleen voor mijn hond, schapen en de koeien, maar ook de boer zal niet blij zijn dat te zien. Mijn hond luistert super, maar alleen op dit punt niet en als ze eenmaal weg zijn, sta je erbij en kijk je erna...tot het fout gaat, ben blij dat ik het gedaan heb.
chris'76

De hond beet inderdaad eerst in de hak daarna in de nek/hals.
en tuurlijk weet ik wat voor soort hond ik in huis heb, maar tussen daadwerkelijk aanvallen of opjagen zit voor mij wel verschil in.
Wat zijn werklust betreft wordt die naar mijn gevoel wel aardig bevredigd.
Hij rent veel naast de fiets (7 km op z'n sloffen hoor) ik zit op behendigheid met hem en doe nog een vervolgcursus.
We hebben net gehoorzaamheid A gedaan. Verder zal ik geen perfecte baas zijn maar slecht heeft hij het niet en we kijken wel wat voor hond het is en wat zijn behoeftes zijn.
Wat betreft de "schokband" gaan we inderdaad tegen zijn instinct in maar hij leeft niet in het wild dus kijken mag maar jagen niet en zodra hij de jaaghouding of verstarring krijgt hij een correctie. Als hij alleen ontspannen kijkt dan krijgt hij niks. Negeert hij de schapen krijgt hij een prijzing in de hemel en een koekje.

Leuk om te lezen hoeveel mensen ermee bezig zijn.
Maar weet iemand waar zo,n cursus is voor een schokband, kan op internet niks vinden.
En de hond zit inderdaad aan de riem op die plekken maar het kan een keer gebeuren dat ik op een stuk loop waar onverwachts schapen staan/lopen.
Het gaat me vooral op die onverwachte momenten.
En om deze hond altijd aan de lijn te houden is voor hem een straf, hij mag zo graag zwemmen en ballen ophalen dat zal dan allemaal verleden tijd zijn.

Bedankt
chris'76

beginnersfoutje van een digibeet :oeps:
Cookie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel en teckel

Ongelezen bericht door Cookie »

Welkom!

Zoals hier boven genoemd al, je zegt dat je hond onzeker is en onderdanig, ik zou dan absoluut geen schokband gebruiken...
Heb je al geprobeerd om hem af te leiden als je langs schapen loopt, met iets lekkers?
Plus dat je inderdaad een jachthond heb, en dan kan je wel zeggen ja hij leeft niet in het wild, maar sommige dingen zitten nou eenmaal in zon ras...
En je zegt dat hem aan de riem houden een straf is, heb je al een lange lijn geprobeerd?
christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.

Ongelezen bericht door christina »

http://www.debreborgh.nl/index.php?pag= ... ngscentrum
Hier heb ik lessen gehad voor de dogtra. Voor jou wel een beetje uit de buurt maar het gaat maar om een paar keer.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Cookie schreef:Welkom!

Zoals hier boven genoemd al, je zegt dat je hond onzeker is en onderdanig, ik zou dan absoluut geen schokband gebruiken...
Heb je al geprobeerd om hem af te leiden als je langs schapen loopt, met iets lekkers?
Plus dat je inderdaad een jachthond heb, en dan kan je wel zeggen ja hij leeft niet in het wild, maar sommige dingen zitten nou eenmaal in zon ras...
En je zegt dat hem aan de riem houden een straf is, heb je al een lange lijn geprobeerd?
Bij een formaat dat te verwachten is bij een herder x ierse wolfshond?
Bij een beetje enthousiasme word je gelanceerd :engel:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Smieszka1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Smieszka1 »

Even een hele andere vraag. Kruising herder x ierse wolfshond?????
Wie heeft deze kruising gedaan? Kan het me namelijk niet voorstellen (ik ben ieren fokker)
Als het werkelijk zo;'n kruising is dat is het jachtinstinct ws aangewakkert en dat in combi met het sterke karakter van de herder is geen fijne combi.
Jammer.

Veel succes
Groetjes Linda

Afbeelding Afbeelding
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Mijn terrier met een hoge jachtdrift was genezen van de neiging om achter schapen aan te willen gaan, nadat hij tegen het schrikdraad vloog.
Dat herhaalde hij wel 3x op dezelfde wandeling, maar daarna was het toch echt over.
Kan met hem op terreinen lopen die begraasd worden door schapen, zonder draad ertussen.
Als er lammeren staan (begin feb), zit er ook een draad laag gespannen; ideale tijd om het 'fout' te laten gaan.
Dat, in combinatie met een hond die verder wel goed luistert, zou 't ook wel eens kunnen doen.
Wiel
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

chris'76 schreef:
ps we hebben tijdelijk een klein hondje in opvang/logé en dat versterkt mijn hond wel hij is daardoor wel wat zelfverzekerder door geworden. in de normale gang van zaken positief behalve wat nu blijkt dat zijn jachtinstinct ook versterkt. Dat zal ws wel meespelen want dan krijg je het "roedel" verhaal.

groetjes Chris
Reageert de kleine op schapen dan, dat je dit zegt? Was het opvanghondje erbij?
Kan me voorstellen dat je schrikt zeker als je hond dit gedrag nog nooit vertoond heeft. En dat hij niet reageert op je commando. Kwam je nooit veel vee tegen? Want het lijkt me erg apart, als je al vier jaar door dat gebied loopt en dat de hond er nooit echt acht op heeft geslagen dat hij nu gaat fixeren op het vee en jouw commando's niet meer hoort omdat hij zo gefixeerd is.

Had het zelf andersom met wild, maar die hond was juist altijd wel gefixeerd op eenden, en ander wild. Schapen en paarden volgens mij niet, maar die gok nam ik overigens toen ik haar net had ook niet.
TT vind ik iets om niet zomaar zelf mee aan de slag te gaan. Het kan ook fout aankomen, of je correctie kan op het verkeerde moment aankomen. Kan uiteraard ook als je op een andere manier corrigeert.
Wat Tara zegt vind ik wel een belangrijke, de hond wel de kans geven om te luisteren voor je de correctie geeft. Zelf heb ik het kunnen bereiken met een lange lijn. Wel kijken, maar zodra er verandering in houding kwam verbaal de aandacht vragen. Werd dat genegeerd en ging ze, dan liep ze zichzelf in de lijn en zette ik wat schrap om een tikkie terug te geven. Daarna omdat ze niet geheel doorhad wat er gebeurde keek ze naar mij waarop ik haar weer naar me toeriep en dat beloonde.
Uit fixatie halen werkte ook door iets naast haar te gooien. Dat heb ik ook een keer moeten doen omdat ze iets te ver bij me vandaan stond en niet reageerde. Het werpkettinkje bood toen uitkomst. Vanuit de reactie keek ze weer naar mij waardoor ik haar weer bij me kon roepen.
Zelf vond ik het prettiger om op deze manier te werken dan direct met een tt aan de gang te gaan, die ik wel in huis had, maar eigenlijk nooit zelf gebruikt had. Tijdens trainingen met mijn reu hem nodig gehad en daar hanteerde de trainer die ik vertrouwde de afstandsbediening.
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

Tara schreef:Ik ben niet mordicus tegen een correctieband, maar ik vind niet dat je je hond mag corrigeren voor het feit dat hij wil jagen of fixeert op wild of vee.
Je zult je hond moeten leren dat hij moet blijven luisteren naar NEE en HIER, ook al zou hij liever iets anders gaan doen.
Op het moment dat je de hond dus ziet verstrakken geef je het commando NEE of HIER, en als de hond dan meteen luistert kun je flink belonen.
Luistert hij echter niet, dan kun je corrigeren.
Dat vind ik een betere manier, omdat je de hond dan de mogelijkheid biedt uit zichzelf voor het alternatief van luisteren te kiezen.
Je bent heel ondubbelzinnig in wat je van de hond verlangt, als je echter corrigeert zonder verder een commando te geven, kun je je hond ook niet duidelijk maken wat je dan wel van hem verlangt.
Ik vind corrigeren op diep ingebakken en instinctief gedrag niet helemaal eerlijk.
helemaal mee eens
en dan zou ik een alternatief zoeken voor wat hij dan wel mag, zodat hij niet begint te stijgen straks bij het zien van een schaap :wink: want hij leert nu bij het zien van een schaap krijgt hij een flinke correctie, dat is naar mijn mening niet de manier van corrigeren.
wonen jullie in een omgeving met veel schapen dan? of is het alleen in sommige gebieden waar je wandelt? anders is het ook een optie om op die plekken even aan te lijnen en aandacht oefeningen doen en daarna weer los laten.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ga niet zomaar een TT (schokband) gebruiken!! Je maakt meer kapot dan je lief is als je niet weet wat je doet. Ik ben helemaal niet tegen het juiste gebruik er mee... heb hem zelf ook gebruikt tegen een jagende hond maar dan wel onder begeleiding van iemand die weet wat hij doet en wat hij moet doen als de hond ineens heel anders reageert dan je verwacht.
Tot je zo'n iemand gevonden hebt, gewoon aangelijnd houden in de buurt van schapen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
chris'76

Ik snap dat er wat verwarring is over mijn keuze voor deze kruizing.
Zal even wat uitleggen.

Ik heb deze hond 2 jaar geleden uit het asiel gehaald waar hij 3x weer teruggebracht was ivm verlatingsangst.
Hij blafte de hele buurt bij elkaar vanaf het moment dat je de deur sloot tot je terug was.
Lag te bibberen onder de tafel als je terug kwam. Nou was ik hele dagen thuis en was alleen weg om de kids naar school te brengen.
Eerst geprobeerd met training 2min weg.. 5 min weg....bot geven, radio aan e.d
Na een tijdje toch een blafband gedaan om gedrag te doorbreken. Band welgeteld 3 dagen gebruikt en ligt heerlijk te slapen op kussen als ik thuis kwam.
Kan gewoon weggaan zonder problemen en band ligt nu ongebruikt in de kast.

Wat betreft "moeilijke kruizing" valt naar mijn mening mee.
Hij heeft ook de leuke en goeie eigenschappen van beide rassen.
Het werkwillende van een herder en het zachtaardige wat kat uit de boom kijkend van een ier.
Het rennen wat hij zo prachtig kan in vol galop is een genot en het zwemmen en ballen gek is weer herder.
Iedereen die mijn hond kent zegt dat het een geweldige hond is en dat is hij ook!

Maar ik ben al een eindje verder door jullie en vooral door die link voor de training.
Zal contact opnemen misschien weet zij iets wat dichter in de buurt zit, dat wereldje is meestal klein en ons kent ons.
Ik heb een begin en daar ben ik blij om. Dank je wel!!
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik heb er een beetje moeite mee om te geloven dat drie dagen een blafband om, hem van zijn verlatingsangst heeft afgeholpen. Ik denk dan, was het wel verlatingsangst dan? En, heb je hem nu niet eerder bang voor je gemaakt op deze manier? Heb je niet meer gedaan dan dat? Ik bedoel, het lijkt me niet dat een blafband een soort wondermiddel is tegen verlatingsangst. En heb je die blafband gebruikt op advies van iemand? Ik zou er zelf nooit op komen eigenlijk.

Maar ik krijg wel een beetje het idee dat je een hond ziet als iets kneedbaars. Die indruk krijg ik tenminste, als je een tt en een blafband gebruikt en nog niet tevreden bent over de mate van gehoorzaamheid. Dat lijkt me niet kloppen, ze zullen altijd wel dingen blijven doen die je niet okee vind. Ik geloof meer in op een positieve manier trainen dan africhten. En de streken die ze soms hebben, die neem ik voor lief. Ze zijn zulke goede maatjes voor me en ik ben ook niet perfect. De meeste dingen die ze verkeerd doen, kan ik voorkomen dus ergens is het toch altijd mijn schuld.
christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.

Ongelezen bericht door christina »

je pb functie staat uit :(: wilde je net wat toelichten
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Kut waarom krijg ik nu vreselijk trek in een broodje shoarma.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Tara schreef:
Fizgig schreef:Ik heb er een beetje moeite mee om te geloven dat drie dagen een blafband om, hem van zijn verlatingsangst heeft afgeholpen. Ik denk dan, was het wel verlatingsangst dan? En, heb je hem nu niet eerder bang voor je gemaakt op deze manier? Heb je niet meer gedaan dan dat? Ik bedoel, het lijkt me niet dat een blafband een soort wondermiddel is tegen verlatingsangst. En heb je die blafband gebruikt op advies van iemand? Ik zou er zelf nooit op komen eigenlijk.
Als ik lees dat de hond lekker ligt te slapen als ze thuis komt, dan krijg ik zomaar de indruk dat het goed gewerkt heeft.
Een hond die stijf van de stress staat, die gaat namelijk niet lekker liggen slapen.
Verder lees ik dat de hond de hele boel bij elkaar blafte en bij binnenkomst van de eigenaar onder tafel lag te bibberen, dan denk ik dat er toch wel iets anders aan de hand was.
Op het gevaar af dat wat ik nu ga zeggen wordt gezien als pleidooi voor een correctieband: Iedere hond heeft behoefte aan duidelijkheid, en een hond die gekaderd wordt en weet waar de grenzen liggen, die heeft rust in de kop.
Soms kan een correctie met TT voor een hond beter werken dan eentje die van de baas komt.
Een correctie van de baas is nooit helemaal gespeend van emotie, en sommige honden reageren daar nou eenmaal extreem gevoelig op. Een 'cleane' correctie met een TT kan voor zulke honden soms veel geschikter zijn.
een blafband is geen tt natuurlijk.
ik ben het met fizgig eens dat het nogal onwaarschijnlijk is dat een blafband een soort wondermiddel tegen verlatingsangst is en ik ben er ook niet zo blij mee dat het min of meer als zodanig gepresenteerd wordt.
verlatingsangst is veel complexer dan een hond die niet goed alleen kan zijn en verlatingsangst aanpakken met een blafband zou wel eens het tegenovergestelde effect kunnen hebben dan een hond die ontspannen ligt te slapen als je thuiskomt.
als je een beetje pech hebt verdiep je de angst, vind je bij thuiskomst een hond met brandplekken op zijn keel en kun je het alleen laten voor de eerste jaren wel vergeten.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

Tara schreef:
renee-uk schreef: een blafband is geen tt natuurlijk.
Nee, maar het soort correctie dat er mee gegeven wordt is natuurlijk wel vergelijkbaar.
Het was meer een beetje uit luiheid dat ik tt tikte, en niet antiblafband. :wink:
nee hoor
een blafband kan ook een schok geven als de hond zich schudt of ergens tegenaan stoot.
verder wil ie nog wel eens verschuiven en reageert ie vaak niet op janken en stopt pas als de batterij leeg is en geloof me, daar kunnen hele nare brandplekken van ontstaan.
als je corrigeert met een tt heb je zelf de touwtjes in handen en een blafband heeft een eigen wil.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief

Een blafband is absoluut geen wondermiddel tegen verlatingsangst.

Het feit dat de hond na correcties nu ontspannen ligt te slapen wil waarschijnlijk zeggen dat het geen verlatingsangst was maar iets anders.
Wat het geweest is kan ik niet beoordelen.
Vermoedelijk wat Tara schrijft, een hond die meer kaders nodig had.
In dit geval heeft het gewerkt.
Bij echte verlatingsangst zou ik geen blafband gebruiken.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

het punt is dus dat het best moeilijk is echte verlatingsangst te onderscheiden van het niet (goed) alleen te kunnen zijn en ik vind het een akelig idee als mensen in zo'n geval gaan experimenteren met een blafband.
een blafband werkt overigens ook niet altijd bij honden die geen verlatingsangst maar moeite met alleen zijn hebben.
je hebt totaal geen controle over het ding als je er niet bij bent en een wondermiddel is het zeker niet.

het is fijn voor ts dat die blafband bij haar hond wel gewerkt heeft, maar ik hoop toch van harte dat mensen die dit lezen en gaan overwegen een blafband te gebruiken zonder dat ze er zelf bij zijn daar nog eens goed over nadenken.
waarom ik dat vind staat hierboven al.
Afbeelding

chris'76

Een blafband moet je inderdaad niet te lang achterelkaar gebruiken. En als het gedrag doorbroken is is het meestal niet eens meer nodig en bij de hardnekkige honden kun je dan ook een nep bandje om doen met bv een blokje hout wat dus niks kwaad kan.

Je moet altijd de plek nakijken waar de kontaktpunten op de huid komen opsmet vlekken.
En ik geloof dat een hond met in lichte huidskleur gevoeliger is dan een hond met een donkere huid.

Wat betref "kneedbaar" ik ben van mening dat je zo goed als elke hond iets kan leren en bepaald gedrag kan ombuigen.
Tuurlijk mag een hond ondeugend zijn en zijn dingen doen. Als hij de prullenbak een keer "geleegd" heeft dan denk ik zelf ook wel : had je hem maar om moeten draaien, stom vergeten.
De hond krijgt daar dan ook niks van te merken.Even opruimen en klaar.

Het is niet zo zwart/wit als het lijkt hoor. Ik gebruik ook deze hulpmiddelen niet zomaar maar, een hond wat al drie keer terug gebracht is naar het asiel met dit probleem dan moet je toch iets anders proberen, hij is dan al goed beschadigd en heeft geen vertrouwen en dat veroorzaakt ook verlatings angst. Terug brengen was ook geen opti en dan moet je soms kiezen uit twee kwaden. Daarom mijn keuze voor blafband. en omdat hij daar zo snel en goed op gereageerd had was de stap naar de TT ook wat sneller gemaakt. Hij moet ontzag voor de schapen krijgen en niet voor mij bang worden. Ik zie het niet als tegen de hond ingaan alleen ik ben de roedelleider en ik bepaal wanneer er gejaagd mag worden. Eenden in het water jagen of erachteraan zwemmen is voor mij de grens en ik verwacht wel dat als ik zeg dat het genoeg is dat hij dan terugkomt, net zoals als honden met elkaar spelen en je roept dat ze dan moeten komen.
En tuurlijk leer je dat heel rustig met belonen. Vaak roepen en koekjes geven. maar dt kun je vaak onschuldig oefenen. Nu is het niet onschuldig oefenen en ik wil niet wachten tot het wel fout gaat. Na drie keer een melding wordt een hond volgends mij ingeslapen.
Dat is wat ik niet accepteer en waarom ik zo hard bezig ben om het te veranderen.

:zwaai

grotjes Chris

Als je met drie kinderen en een hond loopt kan het een keer gebeuren dat je een onverwachte schaap of veldje te laat ziet en dat wil ik voor zijn.
renee-uk
Zeer actief

angst kun je niet met pijn corrigeren en verlatingsangst genees je niet met een blafband, die verdiep je alleen maar :idea:
Afbeelding

chris'76

Dat blijkt, daarom ben ik nu al twee jaar van de verlatings angst af. :W:
renee-uk
Zeer actief

chris'76 schreef:Dat blijkt, daarom ben ik nu al twee jaar van de verlatings angst af. :W:
jouw hond heeft geen verlatingsangst gehad en als je wist waarover je praatte zei je zulke dingen ook niet.
wat er wel aan de hand was weet ik uiteraard niet maar ik denk dat tara wel een punt heeft.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”