Misschien dat iemand mij kan helpen met het volgende;
Ik heb een ex-reu van 4jr.
Het is een kruizing van een duitse herder en een ierse wolfshond.
De hond heb ik nu twee jaar en is een schat van een beest. Luisterd super goed en is vrij onderdanig en onzeker.
We lopen bijna elke dag over een bepaald stukje bij mij in de buurt, waar hij altijd losloopt heerlijk zwemt (want in zijn vorige leven was het ws een waterrat
Gistermiddag is hij echter door een sloot een weiland ingerend en heeft een schaap gebeten. Eerst opgejaagd en daarna tegen de grond gewerkt.
Gelukkig heeft het schaap niks en is hij op tijd gestopt maar het was duidelijk geen spel en echt jacht instinct.
Dit gedrag heeft hij nog nooit gehad, wel eens een eend in het water jagen..... een kat in de boom maar echt verder ging het niet.
Nooit verwacht dat mijn hond dit zou of kon doen.
Normaal luisterd hij direct als ik hem roep hoe lekker hij ook speelt met honden of hoever hij weg is.
Ik stak mijn hand voor hem in het vuur. Zo'n heerlijke hond had ik nog nooit eerder gehad.
Ik kon schreeuwen wat ik kon maar hij hoorde me niet, had alleen oog voor dat schaap.
Nu ben ik begonnen met een " schokband" om bij de schapen (aangelijnd) te oefenen.
Zodra hij reageerd op een schaap krijgt hij een (klein) schokje.
Graag wil ik in contact komen met iemand die met zo'n band werkt of er ervaring mee heeft en misschien wel iemand die ook een hond heeft die op schapen jaagt.
Dit probleem is nieuw voor mij en ben op zoek naar advies.
Dat mijn hond in gebieden waar schapen lopen niet meer los komt lijkt mij logisch maar alleen dat lijkt me niet afdoende.
Mijn hond doet iets wat ik niet wil en dat wil ik ombuigen.
Bedankt voor het lezen van mijn verhaal en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
ps we hebben tijdelijk een klein hondje in opvang/logé en dat versterkt mijn hond wel hij is daardoor wel wat zelfverzekerder door geworden. in de normale gang van zaken positief behalve wat nu blijkt dat zijn jachtinstinct ook versterkt. Dat zal ws wel meespelen want dan krijg je het "roedel" verhaal.
groetjes Chris