Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

airdale met klitten

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Dees of Geen
Vaste gebruiker
Aantal honden: 0

airdale met klitten

Ongelezen bericht door Dees of Geen »

Ik heb een logee, een airdale terrier :mann: voor een weekje! We vinden het helemaal leuk en het lijkt tot nu toe een vriendelijk en relaxed dier. Van te voren hebben we besproken dat ik haar misschien zou plukken, maar daar heb ik vanaf gezien omdat ik daar niet deskundig genoeg voor ben. Ik heb wel honden geknipt na een cursus, maar het plukken heb ik niet gedaan. Van het plukken las ik dat je ze pijn kan doen en dat je lelijke plekken in de vacht kan maken, dus dat durf ik niet zomaar aan; zeker niet omdat ze voor het eerst bij ons komt en ze dat misschien vaker gaat doen in de toekomst. :D
Nu zou ik haar wel eens goed borstelen, want ze vertelden al dat ze daar vaak niet genoeg aan toe komen. :80: Ik vind dat erg leuk om te doen dus heb ik beloofd haar eens goed uit te kammen..... :O: Maar ik zie dat haar haar erg in de klit zit vooral op bepaalde plekken (het lijkt wel alsof dit voornamelijk in de lichtere haren zit en minder in de zwarte haren vooral op de rug;daar zitten bijna geen klitten) Ze accepteert het vrij gemakkelijk dat ik haar borstel, maar laat zich niet zomaar in positie zetten, dus dat is wat lastig. Ze is te groot voor de trimtafel die ik heb!! :lol1:
Ik heb haar nu deels gekamd en er kwamen al flinke bossen uit. Bij een klit waar ik per ongeluk te hard doorheen ga, piept ze even, maar ze blijft toch goed accepteren dat ik haar borstel.
Zijn er mensen die tips hebben voor het kammen van zo'n vacht?
Klopt het dat de zwarte haren minder klitten? :denken:
Dees of Geen
Vaste gebruiker

Re: airdale met klitten

:E: nou jongens allemaal bedankt voor de adviezen... daar kan ik nog eens wat mee! :roll: :lol1:
Jessica3787
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermixje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

Dees of Geen schreef::E: nou jongens allemaal bedankt voor de adviezen... daar kan ik nog eens wat mee! :roll: :lol1:
Dat is de goede manier om jezelf te verzekeren van adviezen! :roll:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

De structuur van het lichte haar kan inderdaad anders zijn dan van het zwarte haar.

Verder vooral in laagjes, van onder naar boven en van achter naar voor, naar je toe kammen. Beter iedere dag een poot helemaal dan over te hooi en te gras wat doen. Maar heeft deze hond geen trimmer waar gewoon een afspraak geboekt staat?
Dees of Geen
Vaste gebruiker

Nou, ze gaf al aan dat er een afspraak gemaakt moest worden, maar ja; druk druk druk.... Dat zelfde geldt voor het uitkammen. Hoe vaak per week moeten airdales gekamd worden?
En ik heb in mijn enthousiasme gezegd dat ik haar wel eens even goed zal kammen, maar dat lukt me niet. :LOL:
Worden honden eerst helemaal uitgekamd, voordat met plukken begonnen wordt, Rosita? :80:
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Is de hond wel plukrijp? Ik vind het een rare tijd om een airedale te plukken hartje winter. Ik pluk mijn honde in het vroege voorjaar.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

nyckle, als ik het zo inschat is de hond al overrijp en staat er vast al een nieuwe vacht onder. Daarbij liggen alle honden tegenwoordig naast de kachel dus een trimmer heeft geen seizoenswerk.

Yep, altijd eerst helemaal uitkammen voor je gaat plukken, Dees en Geen. Dus je kunt nog even vooruit, maar de aanhouder wint. In verband met 'geen tijd' van de baasjes is het bij mij gebruikelijk om meteen een nieuwe afspraak te noteren. Dat scheelt weer gedoe. Eén à twee keer per week doorkammen is voor hond en baas wel zo plezierig.
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Dat zal dan het verschil wel zijn. Mijn honden liggen lekker in de koude bijkeuken. Ze haten de kachel.
Dees of Geen
Vaste gebruiker

Als er een nieuwe vacht onder zit, zitten er dan kortere haren onder de lange?
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Dees of Geen schreef:Als er een nieuwe vacht onder zit, zitten er dan kortere haren onder de lange?
Kortere haren van dezelfde hardheid en structuur als de langere inderdaad.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Is het al tijd voor een foto van het resultaat?
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”