Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Over aandacht & trekken aan de riem.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Commando "naast" of "voet" aanleren.

Ongelezen bericht door Hylos »

Zal ik doen! :ok:
Moet de clicker maar aan de kettinkje om mijn nek hangen geloof ik :lol1:
Dat ding is toch wel de key bij hem om iets aan te leren. Ben al lang blij dat hij goed op die clicker reageert :80:
Afbeelding
Afbeelding
Romy_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer

Ongelezen bericht door Romy_ »

voor dat "let op" aankijken kan ik ook nog wat foto's van bladzijdes maken als je wilt :P
Hylos
Zeer actief

Oh sorry dat heb ik over het hoofd gezien.
Als het niet teveel werk is, zou het wel fijn zijn, Romy!
Dankjewel alvast
Afbeelding
Afbeelding
Tammie
Actief
Mijn ras(sen): Rednose Pitbull teef
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tammie »

Hier is dus dat topic :mrgreen:
Ik maar zoeken bij G&G pff :blont:

Op welk moment geef je nu het commando bij "naast"of "voet" ? :scratch:
Ik doe het nu op het moment dat ze links netjes naast me zit.
I LOVE MY DOG
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tammie schreef:Hier is dus dat topic :mrgreen:
Ik maar zoeken bij G&G pff :blont:

Op welk moment geef je nu het commando bij "naast"of "voet" ? :scratch:
Ik doe het nu op het moment dat ze links netjes naast me zit.
Bij het aanleren geef ik het commando op het moment dat de hond de goede positie heeft.
(= associatieleren).
Daarna als je merkt dat de hond het begint te snappen (direct gaat reageren op je handgebaar waarmee je hem in positie lokt) kan je het commando eerder geven.
Vervolgens kan je het gebaar gaan afbouwen.

G&G zou ook een betere plek voor dit topic zijn denk ik :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Romy_
Zeer actief

Hylos schreef:Oh sorry dat heb ik over het hoofd gezien.
Als het niet teveel werk is, zou het wel fijn zijn, Romy!
Dankjewel alvast
Ik zie dit nu pas!:D Sorry!

Wil je het nog hebben? Dan maak ik de foto's voor Let op even.
Hylos
Zeer actief

Maakt niet uit!
Als je wilt, dan graag! Vind alles interessant :mrgreen:
Mag graag veel weten, ben er vaak wat onzeker over hoe ik bepaalde dingen aan ga pakken. En dan stop ik er vaak maar mee omdat ik anders dingen door elkaar haal en dan ist voor de hond ook niet duidelijk. :idea:
Afbeelding
Afbeelding
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Hoe gaat t nu met oefenen?
Romy_
Zeer actief

Hylos
Zeer actief

Meghan schreef:Hoe gaat t nu met oefenen?
In de tuin wel goed opzich! Maar er is uiteraard ook weinig afleiding. Ik heb nu zo'n voerzakje om mn middel en dat vind hij toch wel erg interessant! Hij ging meteen voor me zitten toen we de tuin in liepen. :mrgreen: ik vind het leuk dat hij het zakje linkt aan oefenen.

Ik wissel "naast" af met verschillende commando's. Als hij naast me loopt beloon ik hem een paar keer, laat hem dan bijvoorbeeld zitten en liggen op gebaren. Dan wacht en hier, of blijf. Of high five, blijkt ie ook te kunnen. :mrgreen: En we hebben een bankje in de tuin, dus nieuw is nu "op de bank" dan moet ie met zn voorpootjes op de bank.

Ach zo zijn we elke dag even bezig! Hij let goed op en voert alles (behalve het hier vanuit af op afstand) vrij vlot uit.

Dankjewel, Romy!! :E:
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Re: "naast" of "voet" aanleren. (ivm trekken a.d. riem) Upda

Nou we zijn nu een tijdje verder.
Kan helaas niet zeggen dat ik echt verbetering zie qua trekken, het blijft een ongeleid projectiel buiten (nouja, das lichtelijk overdreven hoor maar hij trekt wel :mrgreen: )

Ik merk wel dat het in huis beter gaat, hij heeft meer en langer aandacht voor oefeningen. We hebben al wat nieuwe dingen geleerd ook met beheersing; snoepjes neerleggen en dan wachten met eten bijvoorbeeld. Dat pikt hij erg snel op en heb het idee dat hij dit steeds leuker begint te vinden.

In de tuin is alweer een stuk lastiger. Op zich wel logisch denk ik want als we de tuin in gaan, gaan we altijd gek doen en spelen. Rondjes racen samen, voetballen, speeltjes gooien etc. Dus hij is dan helemaal in speelmodus en hier vaak lastig uit te krijgen :engel:
Maar hij kan al best goed naast/volgen in de tuin, loopt soms zelfs al een bochtje mee.. vind ik helemaal super!

Maar Dus je kunt wel raden dat het op straat dan nog steeds een drama is. Ik heb altijd de clicker in mijn linkerhand, klaar om te klikken als hij me aankijkt of bij me komt. Maar hij kijkt me eigenlijk letterlijk nooit aan :80:
Soms wil ik hem nog wel eens proberen duidelijk te maken dat er iets lekkers te winnen valt.. maar hij spuugt zijn gedroogde snackjes gewoon uit. :hmmm:
Zijn neus maakt overuren; er staat na 10 minuten gewoon schuim aan beide kanten.. hij briest zo nu en dan van opwinding (denk ik).

Moge duidelijk zijn dat we binnenkort rap naar school gaan. En wel naar een school die voornamelijk op beheersing gericht is. Is ben zelf ook niet bepaald geduldig dus dat werkt al helemaal niet mee. :engel: Hopelijk leren we er beide erg veel van en helpt het ons buiten een beter team te worden.
Afbeelding
Afbeelding
Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Mekkie »

Hylos schreef:Paisley, Al die theoriën over roedelleiders en dus dominantie dat mijn hond voorop loopt geloof ik echt niet in. Hij ruikt of ziet iets wat interessant is en wil daar naartoe.. en dus trekt hij. Een slipketting of ruk aan de hals van een pup kan meer kwaad dan goed doen.
:ok:
Ik vind een slipketting adviseren bij een hond van 10 maanden echt :piew:

Wat ik doe als ik beloon, maar wel wil dat hij nog blijft volgen, is het commando gewoon opnieuw geven.
Beetje zo:
" Volg.......... Jaaa goedzo :cheer: volg.... Braaf :cheer: volgen :cheer: :cheer: Klaar, lopen maar" dan is het volgen klaar.
Je blijft lullen, maar hij blijft wel bij de les... :mrgreen:
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Re: Over aandacht & trekken aan de riem. Update

Meestal gaat hij er als een speer vandoor als ik click en een snoepje geef.
Maar in de zeldzame momenten dat de aandacht er bij blijft doe ik dat idd ook hoor :mrgreen:
" Jaa, dat is braaf he! Wat goed heee! Dat is NAAST he!! Keeeurig!"

En dan maar hopen dat je alleen over straat loopt :LOL:
Maarja, dan ben ik ook zo oprecht blij dat het wel aansteekt geloof ik :mrgreen: Op zulke momenten komt hij ook vaker terug en gaat het een stuk beter. Helaas zijn deze momenten er maar 1 keer in de 2 weken, ofzo..
Afbeelding
Afbeelding
Mekkie
Zeer actief

Misschien kan je 2 voertjes in je hand nemen? 1 die hij redelijk vind en 1 die hij lekker vind??
Ik geef altijd eerst de minder lekkere, zodat er nog 1 lekker hapje overblijft om voor te blijven volgen :mrgreen:
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ik heb om de 2 weken zo ongeveer 2 soorten nieuwe voertjes.
Lamslong, runderpens, alle variaties kvv mixen, kippenhartjes... en nu zelf 2 zakken brok van Purizon. Kwispelend volgende hij het ene commando na het andere op in de tuin! Feest, lekkere brokjes!! :cheer:

En buiten neemt ie met lange tanden 1 aan en sjeest weg :jank: Buiten is gewoon op 1 of andere manier te moeilijk en voor voer is hij niet bereikbaar.
Afbeelding
Afbeelding
Mekkie
Zeer actief

Dat ken ik wel :LOL: Sta je daar met je goeie gedrag en je beloninkjes :LOL:

Gaat vast vanzelf over :mann:
Anders gewoon wat minder voeren als hij een beetje uitgegroeid raakt?
Afbeelding
Katja-Jessie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Border Collie

Ongelezen bericht door Katja-Jessie »

En een trekspelletje als beloning, vind hij dat leuk? Dan kun je een touw om je nek hangen en na de click even 2 keer trekken en weer door.
Een droom wordt een doel wanneer actie wordt ondernomen om het te realiseren.
Hylos
Zeer actief

Mekkie schreef:Dat ken ik wel :LOL: Sta je daar met je goeie gedrag en je beloninkjes :LOL:

Gaat vast vanzelf over :mann:
Anders gewoon wat minder voeren als hij een beetje uitgegroeid raakt?
Hij krijgt zn eten pas rond 8 uur, dus daar ligt het niet aan :mrgreen:
Eten intereseerd hem helaas niet zoveel..
Katja-Jessie schreef:En een trekspelletje als beloning, vind hij dat leuk? Dan kun je een touw om je nek hangen en na de click even 2 keer trekken en weer door.
Ik heb een tijdje van die trektouwen bij me gehad in het losloopgebied. Maar dan springt hij me dus letterlijk in mn nek :schrik:
Zelfde met een tennisbal.. Hij is er een beetje teveel op gefocussed. Al doe ik dat ding in mn jaszak, dan blijft hij op en neer denderen en daarna begint ie te happen.
Afbeelding
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik loop VZH met lola en zij moet dan dus echt aankijken. Dat gaat voor geen meter :mrgreen: lola loopt thuis zonder trekken en dat vind ik goed genoeg. Dus dat aankijken oefen ik te weinig.

Maar goed, de tip die mensen met speelgerichte honden krijgen, werkt misschien wel voor jou en Xavi. Of hij springt alsnog, maar wie weet valt er wel een kwartje. Mijn mede-cursisten houden een balletje of speeltje onder hun oksel waardoor de hond omhoog kijkt. Als dat goed gaat, laten ze 'oeps zomaar' het speeltje vallen en spelen even. Dan proppen ze m weer in hun oksel voor weer een stukje volgen. Weer belonen door te laten vallen, etcetc.

De hond weet dan waar hij op moet letten, leert dat het balletje valt als hij netjes naast (en dus niet voor) meeloopt, maar het beloningsmoment is onvoorspelbaar en onverwacht.
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Hylos schreef: Ik heb een tijdje van die trektouwen bij me gehad in het losloopgebied. Maar dan springt hij me dus letterlijk in mn nek :schrik:
Zelfde met een tennisbal.. Hij is er een beetje teveel op gefocussed. Al doe ik dat ding in mn jaszak, dan blijft hij op en neer denderen en daarna begint ie te happen.
Kun je dan niet proberen om dat eruit te krijgen en dat je daarna wel met het balletje kunt werken om zijn aandacht bij je te houden?

Toevoeging: Enzi hoeft van mij als hij aan de lijn loopt ook niet naast me te lopen. Zolang hij dus maar niet trekt.
Hij vindt dat ook echt verschrikkelijk saai. Als hij wel trekt ga ik gewoon stilstaan, inmiddels is het kwartje wel gevallen en houdt hij er ook gelijk mee op.
Hylos
Zeer actief

Inge O schreef:ik vind het onredelijk om van een hond te verwachten dat hij bij het uitlaten keurig 'naast' loopt, met aandacht voor de baas - dat is vragen om mislukking.

hier mogen ze bij het aangelijnd lopen gerust voor me lopen en snuffelen, zolang ik maar niks voel aan de lijn en ze me niet hinderen - aankijken hoeven ze me dan al helemaal niet te doen, dat is meer voor in het kunstje 'volgen aan de voet'.
Sorry, vergeet ik helemaal te reageren :hmmm:

Hij hoeft van mij ook niet naast te lopen hoor! Het enige wat ik wil is dat hij niet trekt.. en ik heb op cursus en prive les het dus op deze manier "geleerd". Stilstaan zodra hij trekt werkt ook niet.
Ik zal dat met de bal onder de oksel proberen, misschien werkt dat.

Ik vind het gewoon erg jammer, want ik wil zo graag overal en nergens met hem naartoe. Maar als je bijvoorbeeld naar het strand of het bos gaat, dan is hij volkomen onbereikbaar en trekt echt vreselijk. Schuim op zn neus, briezen als een paard, tis geen gezicht! Laatst waren we een half uurtje naar het strand geweest en hij viel gewoon staand in slaap in de auto :80:

Het is hier met zijn gewonde uitlaatrondes overigens niet zo dat hij constant heel erg trekt, maar hij trekt wel en stort zich soms vol overgave op de bosjes :oeps:
Afbeelding
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Hylos schreef:
Inge O schreef:ik vind het onredelijk om van een hond te verwachten dat hij bij het uitlaten keurig 'naast' loopt, met aandacht voor de baas - dat is vragen om mislukking.

hier mogen ze bij het aangelijnd lopen gerust voor me lopen en snuffelen, zolang ik maar niks voel aan de lijn en ze me niet hinderen - aankijken hoeven ze me dan al helemaal niet te doen, dat is meer voor in het kunstje 'volgen aan de voet'.
Sorry, vergeet ik helemaal te reageren :hmmm:

Hij hoeft van mij ook niet naast te lopen hoor! Het enige wat ik wil is dat hij niet trekt.. en ik heb op cursus en prive les het dus op deze manier "geleerd". Stilstaan zodra hij trekt werkt ook niet.
Ik zal dat met de bal onder de oksel proberen, misschien werkt dat.

Ik vind het gewoon erg jammer, want ik wil zo graag overal en nergens met hem naartoe. Maar als je bijvoorbeeld naar het strand of het bos gaat, dan is hij volkomen onbereikbaar en trekt echt vreselijk. Schuim op zn neus, briezen als een paard, tis geen gezicht! Laatst waren we een half uurtje naar het strand geweest en hij viel gewoon staand in slaap in de auto :80:

Het is hier met zijn gewonde uitlaatrondes overigens niet zo dat hij constant heel erg trekt, maar hij trekt wel en stort zich soms vol overgave op de bosjes :oeps:
Jura heeft dat ook op plekken die te druk voor haar zijn, zoals de stad. Het wordt wel langzaamaan iets beter moet ik zeggen, ze is overall wat rustiger geworden ook. Dat zal bij Xavi ook vast wel wat slijten met de tijd.
Maar goed ik neem haar dus ook niet mee de stad in, is gewoon niet leuk voor haar. Ik merk bijvoorbeeld ook dat ze al gestresster gaat lopen wanneer ik met bepaalde mensen oploop, bij anderen heeft ze het weer totaal niet. Maar er zijn blijkbaar dingen waar ze snel opgewonden door raakt. Ook een naast een drukke autoweg lopen levert hier standaard trekken aan de riem op. Ze wil dan ook zo snel mogelijk uit die situatie dus ik jog dan wel eens een stukje met haar als we dan al langs een drukke weg moeten. Ook een ritje met de auto vindt ze toch heel spannend dus dan duurt het daarna ook even voordat ze weer rustig kan lopen.
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Vind jij het zelf zo vervelend dan als Xavi springt om zijn balletje?

Ik maak Bo expres 'gek' als ik haar aandacht nodig heb.
Als er een kat in de struiken zit bijvoorbeeld en ik niet wil dat ze aan de lijn trekt pak ik een speeltje en ga ik een beetje gek doen. Bo springt dan ook een meter de lucht in en stuitert met mij mee.
Meer aandacht dan dat kan ze niet hebben toch? En de kat wordt genegeerd! :pffff: :ok:

En als ze een tijdje aan de lijn begint te trekken doe ik het ook gewoon tijdens het wandelen. Dan stuitert ze maar een eind weg, ze trekt dan in ieder geval niet aan de lijn :mrgreen:
Zij heeft de grootste lol en ik heb een hond die weer helemaal met haar aandacht bij mij is in plaats van het zo snel mogelijk naar de andere kant van de straat trekken :lol1:
Dat kan ik dan vrij snel weer afbouwen en dan gaat het weer een paar maanden goed (het niet trekken aan de lijn bedoel ik).
Hylos
Zeer actief

@runninggirl,

Maar dan vind ze het niet leuk door de drukte, het lawaai etc? En door teveel prikkels.

Want ik snap best dat niet elke hond van een stad houdt, maar Xavi heeft het gewoon overal, buiten zijn "eigen" gebied hier thuis.
Hij is dan alleen bezig met geurtjes, zodra hij de auto uit is en we gaan wandelen, is het neus op de grond en gaan. Alleen maar snuiven (je kunt het al amper snuffelen noemen :tongue: ) en speuren.

Zodra ik overigens met hem ga rennen, kan hij vaak ineens wel netjes lopen. Dan let hij beter op en wacht mijn commando's (links, recht, doorlopen) af. Maarja ik wil niet altijd rennen :lol1:

@Moniek&bo

Op die manier gebruik ik het wel als hij losloopt! Dan is het uiteraard ideaal, ik hoef maar met een tak of bal te zwaaien en hij komt aan denderen (tenzij hij iets in het vizier heeft, maar in 99% van de gevallen komt hij gewoon).
Maar op straat een hond die steeds in je nek springt vind ik niet fijn nee.. Maar misschien valt dat mee als ik een balletje onder mijn oksel doe. Voorheen deed ik de flostouwen namelijk in mijn capuchon, nou dat was feest natuurlijk :mrgreen:
Ik kan wellicht wachten tot hij weer rustig is en dan de bal geven, maar dan sjeest hij er weer met die bal vandoor omdat hij er druk van wordt.

Maar allemachtig zeg, een hond niet laten trekken aan de riem hoeft toch geen hogere wiskunde te zijn? Hij leert sommige dingen zo snel, waarom lukt het me niet hem dit aan te leren :hmmm:
Afbeelding
Afbeelding
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Ik merk aan Bo gewoon dat ze soms zó veel adrenaline in haar lijfje heeft dat het haar écht moeite kost om rustig en beschaafd te doen wat ik vraag.
Haar hele lijfje schreeuwt dan om actie, hoe erg ze ook haar best doet.

Als ik na een paar uur weg zijn net thuis ben en ik neem haar meteen mee bijvoorbeeld. Dan is ze echt helemaal door het dolle en niet rustig te krijgen.
Of als ze in de auto ontdekt dat we naar het eilandje gaan.
Als ik op zo'n moment van haar verwacht dat ze aan een korte lijn langer dan een kwartier netjes volgt is dat voor ons beiden heeeel frustrerend.

Nu sluit ik vaak een compromis. Bijvoorbeeld: Eerst 10 minuutjes rauzen met haar jolly ball en daarna moet ze normaal aan de lijn lopen.
Of inderdaad samen maffe dansjes doen maar zonder te trekken aan de lijn.
Dan kan zij zich even uitleven, maar wel onder mijn voorwaarden snapje?

Oh en Bo stuitert en danst dan ook om mij heen, maar ik heb haar wel duidelijk gemaakt dat ze dat niet tegen mij aan moet doen want dat is inderdaad behoorlijk pijnlijk :schrik:
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Ik herken het wel hoor. Cody trok als een bezetene bij elk geurtje wat hij oppikte, of blaadje wat hij zag wapperen.
De lat ligt bij ons op niet trekken, je mag de hele riem gebruiken en je mag niet voor mn voeten lopen.
Met gentle leader, wachten/stoppen tot hij kijkt en veel commando's (linksAf, rechtsaf, halt, wacht) zodat hij weet wat er verwacht wordt, doet hij het steeds beter.
In zijn eerste jaar is er weinig met hem gelopen, en aan een slipketting. Dat moet eruit slijten. Maar ik zie enorme verbetering, we kunnen bij de dagelijkse rondes ook vaak gewoon aan de jachtlijn.
Maar spannende dingen/prikkels zoals wandeling in bos etc moet wel aan de gentle leader, anders word ik uit elkaar getrokken.

Sterkte ermee, ik weet hoe frustrerend het kan zijn, vooral als ze andere dingen zo makkelijk aanleren. Maja, das lastiger dan afleren :ugh:
Hylos
Zeer actief

Dat is zeker waar, aanleren is makkelijker dan afleren! Ik was tot Xavi pupje was allang blij dat ie überhaupt mee wilde lopen.. aangezien hij een tijdje weigerde een stap te zetten :LOL:
Wist ik veel dat je toen al moest beginnen met netjes lopen. Zo zie je maar weer, eerst hond en meteen een eigenwijs ras.. krijg je zulke dingen :hmmm:

Maar ik wéét dat hij het ergens ook wél kan. Er is bijvoorbeeld een stuk hier in de buurt, een soort pleintje/parkeerterrein waar ik ook altijd een stukje over de weg loop. Hij heeft daar niks te snuffelen en komt dan naast me lopen en me aan kijken. Geen prikkels dus, en dan is er ruimte int koppie om te laten zien dat hij er blijkbaar wel iets van geleerd heeft. Maargoed das dus alleen op dat stukje :lol1:
Maar wel knap :cheer:

En hier in de wijk luistert hij sowieso naar de commando's links, rechts en wacht. Die volgt hij wel op dus enige aandacht is er wel. Ook zit en op een bankje springen zijn doorgaans vrij makkelijk. Maar tsja verder is hij alleen aan het snuiven.

Xavi eerst laten rauzen maakt ook niks uit. Als we met hem naar het losloop gebied zijn geweest met de auto en daarna nog een rondje in de wijk doen, is het even "erg".

Ik zie zn aandacht overigens wel verbeteren hoor. Met oefeningetjes is hij veel enthousiaster en sneller dan een paar maanden voorheen. En ach hij is nog erg jong natuurlijk.
Afbeelding
Afbeelding
Eelke
Actief
Mijn ras(sen): Weimaraner in huis en Corgi op de verlanglijst

Ongelezen bericht door Eelke »

Ik lees hier even mee, hier ook zo'n 'alles-ruikt-interessant-en-waarom-zit-ik-in-hemelsnaam-aan-dat-malle-mens-vast' tiepje. Hij snapt wat naast is en als ik stilsta, komt hij ook wel weer naast me staan. Maar hoe vaker dit gebeurt, hoe gefrustreerder hij wordt en daarom heb ik het idee dat ik er niets mee bereik. Want als we dan weer gaan lopen, marcheert hij gelijk weer voor me uit. Dus als iemand nog tips heeft... :)
Groetjes van Eelke en Teun
krissie20
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door krissie20 »

Inge O schreef:
Eelke schreef: Dus als iemand nog tips heeft... :)
leer hem niet om naast te lopen maar om niet te trekken, dat geeft een hond letterlijk en figuurlijk meer ruimte en maakt het hem veel makkelijker en aangenamer.
Tja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als iemand een methode heeft die wel werkt dan hoor ik het graag want ik heb geloof ik alles al geprobeerd. :cry:
krissie20
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door krissie20 »

Inge O schreef:
krissie20 schreef:
Inge O schreef:
Eelke schreef: Dus als iemand nog tips heeft... :)
leer hem niet om naast te lopen maar om niet te trekken, dat geeft een hond letterlijk en figuurlijk meer ruimte en maakt het hem veel makkelijker en aangenamer.
Tja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als iemand een methode heeft die wel werkt dan hoor ik het graag want ik heb geloof ik alles al geprobeerd. :cry:
ben je bereid om buiten de gewone uitjes om veel te oefenen? dan heb ik misschien wel wat voor je :ok: .
Uiteraard. Ik droom al lange tijd van ontspannen wandelingen dus daar heb ik wel wat voor over (behalve slipkettingen ofzo).
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”