Ik vind dat je wel erg weinig respect hebt voor een vak waar je jaren en jaren op moet studeren voor je het uit mag voeren. Het is geen exacte wetenschap, toch hoor ik mijn diagnoses liever van een psychiater dan van jou hoor. Ik weet trouwens heel zeker dat die diagnoses kloppen want ik woon in mijn hoofd en ik kan het weten.rose schreef:Van de maatstaf waarmee psychiaters en aanverwanten werken ben ik niet direct onder de indruk zolang er verschillende diagnoses over een en dezelfde persoon in een relatief korte periode uitkomen. De maatstaf die zij hanteren laat volgens mij aardig wat ruimte voor menselijke interpretatie.Fizgig schreef:Wat jij wil. Wat ik vertel is de maatstaf waarnaar hulpverleners, psychiaters en psychologen werken. Het is de theorie achter de DSM, als je daar van gehoord hebt. Diagnostiek is best ingewikkelde materie, ik weet het. Dat snapt niet iedereen. Geen idee of de mensen een geweten hebben, daar ging het hele verhaal niet over. Het ging over het hebben van een geweten, of niet.rose schreef:
Heel mooi verhaal Fizgig, maar wie zegt dat deze ouders geen geweten hebben? Of juist wel? En ik ga bij mijn mening uit van mijn eigen ervaringen en gevoelens, dat is volgens mij de essentie van een mening hebben over iets. Trouwens, gelijk hebben vind ik iets bizars als je het over de menselijke geest hebt, daar is nog lang niet genoeg over bekend. En om dan maar direct van het slechtste geval uit te gaan dat deze mensen best weleens geen geweten kunnen hebben (of dat verbergen) is ook weer wat overtrokken naar mijn mening.
Een geweten hebben of niet, maakt het verschil tussen een psychopaat en een gewoon mens. Niet interessant om te weten? En ja, dat kun je heel betrouwbaar diagnosticeren hoor. Trek decennialange kennis over menselijk gedrag maar door de plee hoor. O o o, wacht, we vragen het wel aan een Afrikaans medium. Godzijdank hebben we criminologie, dat zorgt ervoor dat jij een stuk prettiger kan slapen in je veilige bedje.
Ik zet mijn geld alle dagen liever in op een goeie psych dan op een alternatieve waco die zegt dat ie je gaat genezen, of die weet waar je kat is als ie weg is, of die je leven weer goed kan maken. Hocus pocus, alle nare mensen toveren we gewoon weg met 'mensenkennis' of 'levenservaring'. Laat me niet lachen, alsjeblieft. Blijkbaar weet je niet hoe slecht mensen kunnen zijn. Ik denk alleen wel dat we dan heel wat moorden niet meer op kunnen lossen. Maar ach, wraak is ook slecht natuurlijk. Wat moeten we ook met al die gevangenissen, ja toch?
Niet onder de indruk??? Zullen we al die psychopaten dan maar vrijlaten?? Er zijn ook mensen die het niks kan schelen als hun kind wordt gedood door hun hond hoor, die het zien als een opluchting dat het schreeuwende ding weg is. Echt waar. Er zijn zelfs mensen die hun kinderen zelf ombrengen. Ik ben zeker onder de indruk van psychopathologie, forensische pathologie en criminologie en dank god op mijn blote knieën dat het de mensheid is gelukt deze kennis te vergaren. Dat zal ervoor zorgen dat we niet met z'n allen ten onder gaan namelijk. De menselijke interpretatie van menselijk gedrag staat al beschreven in de DSM. Daar zijn alle psychs ter wereld het over eens. En ik denk dat die heel hard lachen om jouw commentaar.
Sorry dat ik het zeg, maar je klinkt als een iemand die er echt helemaal niks van snapt. Maar ja, dat is wel vaker zo hoor, je bent niet de enige. Dat maakt mijn leven alleen soms zo lastig, mensen die niks begrijpen van psychische ziekte. Ik heb wel een geweten en geen persoonlijkheidsstoornis. Laat ik nou blij zijn dat dat zo is en dat ik geen mens een haar zal krenken, ooit. En dat men dat onderscheid ook kan maken. Maar dat is dus onbegonnen werk bij het 'grote publiek'. Die denken dat alle psychische stoornissen op elkaar lijken ofzo. Alsjeblieft, denk niet dat dat zo is. Dan kun je net zo goed zeggen dat ik een psychopaat ben, maar onderscheid moet en mag er godzijdank zijn.
Mijn geweten laat mij zelfs niet met rust als ik 'gewoon' onvriendelijk ben, tegen een vreemde. Dus deze reactie, zit me al niet lekker. Maar ik word gewoon boos als mensen niks lijken te willen snappen van het verschil tussen psychische ziektes en diagnoses. Dat betekent namelijk dat ik heftig kan worden gediscrimineerd.