Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Giraffe Marius toch afgemaakt

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Giraffe Marius toch afgemaakt

Ongelezen bericht door laeken »

En ALS ze dit dier al zo nodig moesten inslapen dan hadden ze dat achter de schermen moeten doen. Niet een giraffe met een kapot geschoten kop in het nieuws laten zien die vervolgens met kettingzagen in stukken wordt gezaagd. Kom zeg. Wie zit er nu op te wachten dat de pers een giraffe komt filmen waar net een kogel door de kop is geschoten en die nog bloedend met de ogen open op de grond ligt. Dan verteld de verzorger even dat hij hem iets lekkers gaf en dat hij bukte om het roggebrood te pakken zodat ze hem goed door de kop konden schieten. Dat ze dat doen is prima. Alleen hoe dit gegaan is is verre van prima zeker omdat dit dier dus helemaal niet onplaatsbaar of nergens gewenst was. Zij konden hem alleen niet meer gebruiken om mee te fokken. Een andere zoo had hem wel kunnen gebruiken om een Giraffe op hun "steppe" te hebben lopen die daar heerlijk de ruimte had en daar wel een functie had kunnen hebben.

De hele wereld is bezig met uitstervende dieren, bannen van handel in tropische dieren, verbieden aan particulieren om dieren als Giraffes te houden en dan gaan dierentuinen deze fratsen uithalen?

En dan gaan mensen op een hondenforum die 1000 euro aan een zieke hond besteden even roepen dat een giraffe gelijk staat aan een kip. Gewoon vlees en dat is prima. Ben dan ook gewoon consequent en ga niet roepen dat de verzorgers en de omgeving niet moet mauwen om een giraffe terwijl je zelf je kat laat opereren voor 800 euro omdat je hem perse wil laten leven. Daar hou ik helemaal niet van. Zodra je een dier als individu gaat behandelen en hem een naam geeft en maakt dat mensen er aan gehecht zijn heb je hem ook zo te behandelen. Net zoals wij allemaal onze honden, papegaai, kat en soms zelfs konijn of hamster behandelen. Want dat vinden we hier ineens wel normaal? Net zo normaal als het afschieten van een volkomen gezonde, tamme, goed plaatsbare en mooie giraffe. :roll:
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik had het niet beter kunnen verwoorden Laeken, ben het voor 100 % met je eens :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Dus de mensen die naar deze giraffe kwamen kijken, de verzorgers en de betrokkene moesten dit dier vanaf dag 1 maar zien als koe in een mesterij? Denk je nu echt dat dat zo gaat? Dat de verzorger die elke dag voor zijn giraffes zorgt deze dieren ziet als guppies in een aquarium? De verzorger die de dracht meemaakt? Die een kerngezond girafje geboren ziet worden? Die hem een naam geeft? Waarom zou je je giraffe Marius noemen als je vanaf dag 1 weet dat je hem maar even tijdelijk als publiekstrekker gaat gebruiken? Dan heet hij toch G12H oid. Een nummer. Ik denk dus echt dat je het niet bij het rechte eind hebt en ik denk dus echt dat er wel degelijk mensen emotioneel zijn geworden door het doden van een kerngezonde en jonge giraffe. En omdat het nergens voor nodig was kan je het niet maken.

Een fokker kan toch ook niet gehecht zijn aan zijn fokteven? En dan zeggen, uitgefokt is naar de schrot. Waarom is dan de wereld te klein? En waarom is de wereld te klein als een fokker niet verkochte pups zou inslapen? Die hoeven toch ook geen naam te hebben en daar kan de fokker toch ook niet aan gehecht zijn? Is dat een reden om ze klakkeloos te mogen inslapen omdat ze geen doel meer hebben?

Je hebt nutsdieren uit de vleesindustrie en je hebt huisdieren. Een giraffe die Marius heet en die maanden lang mocht opgroeien voor publiek is geen nutsdier. En als er geen onderscheid meer is tussen nutsdieren en huisdieren dan moeten we ook stoppen met sentimenteel doen over een hond en zeker een konijn. Dit hele forum leeft mee met een ziek konijn van een forumlid dat geopereerd wordt aan HD oid en diezelfde mensen reageren hier op een giraffe alsof het een mug is die je naar eigen inzicht wel of niet kapot mag maken. Kom zeg! Een giraffe is geen schaap. Een giraffe is een dier dat uit Afrika is gehaald en waar fokprogramma's van bestaan om de soort te behouden. En het zijn dieren die intensief verzorgd zijn door mensen. Wedden dat die verzorgers hier totaal van over de rooie zijn geweest. En zo niet dan zitten die dieren op een totaal verkeerde plaats. Je hebt het recht domweg niet om giraffes als stront te behandelen als je ze in een dierentuin voor het publiek verzorgd. Dat is een verkeerde mentaliteit.

Dit staat ook geheel los van of je een dier wel of niet mag doden. Dus kom niet aan met die kippen en koeien want dat heeft hier niks mee te maken. Als je werkelijk vindt dat dat wel wat met elkaar te maken heeft dan mag je zelf ook geen onderscheid meer maken tussen jouw geliefde hond of kat en een kip in een legfarm. Dan wordt nl alles 1 pot nat.
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Volgens mij staat Marius symbool voor veel meer dieren in de dierentuinen.
http://www.animalfreedom.org/paginas/co ... uinen.html
En ik geloof in vooruitgang niet alleen voor dieren in dierentuinen maar ook voor dieren in de bioindustrie. Het een sluit het ander niet uit.
Als er hier een hond meer dan 3 uur in een bench in zijn eigen zeik zit, is het forum te klein. Niemand die dan nog roept dat er in Vietnam nu een hond aan stok naar de kookpot wordt gesjouwd en dat de benchhond daarom maar een hondengod op zijn blote knietjes moet gaan danken.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Manu schreef: De vergelijking met een hond vind ik overigens ook absurd. Dat zit bij je in huis en heb je geen fokdoel mee. Zo wel, en je hebt als fokker de ruimte niet kan die altijd nog herplaatst. Een giraffe herplaats je nou eenmaal niet zo makkelijk en de giraffe-bloedlijn zal in Europa ook niet zo gevariëerd zijn.
Zou best kunnen dat Betsie de koe haar baby Betsie Junior morgen op je bord ligt in stukken. Keken vast ook graag mensen naar maar als Betsie Junior toevallig balletjes heeft schuift 'ie direct door naar de slacht. Zijn vast ook wel filmpjes van en dan is het nog met veel tegelijk ook.
Hier is 1 giraffe die nergens heen kon met een lekker lui leven optimaal benut en niet in een container gegooid en verbrand.
Dat zeg jij!
Jij hebt je hond in huis, maar velen hebben dat niet en hebben er óok een fokdoel mee: veel geld verdienen op een gemakkelijke manier. Of gewoon een erf bewaker, of gewoon voor op jacht. Hond als gebruiksartikel zonder enige intrinsieke waarde. Net zoals de giraf voor de dierentuin was.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

laeken schreef:Ik erger me en stop met deze topic. Mensen die zeggen dat het allemaal niks uit maakt hebben een punt omdat ze weigeren de keerzijde van de medaille te zien en omdat zij met twee maten meten in mijn ogen. Als mensen hier gaan uitleggen waarom het niet meer erg is om welk dier dan ook af te maken op humane wijze moeten dan ook in mijn ogen eens stoppen met sentimenteel doen over honden. Waarom maken we in Nederland dan niet gewoon alle honden in de asielen af? Gewoon humaan, met een spuitje? Wat is daar dan slecht aan? Waarom gaan we hier op dit forum meeleven met een hond die kanker heeft ipv dat we hem een spuitje geven? En waarom geven we onze eigen hond dan geen spuitje ipv dat we hem naar het asiel doen? Want slepen is toch zielig?

Ik ga nog 1 poging doen om uit te leggen waarom juist deze giraffe gewoon naar een ander park had moeten gaan. In Nederland is hem bv een verblijf aan geboden in een Safaripark. Dwz in een park waar hij de beschikking zou krijgen over een enorm veld met zebra's en andere dieren waar gras op staat, waar hij kon rennen en waar hij gewoon oud mocht worden. Daar hadden ze hem dus ook naartoe moeten doen. Ze hebben hem nl gefokt en daarna een naam gegeven. Marius. Marius was een giraffe met een naam waar dagelijks honderden mensen naar kwamen kijken. Normale dierentuinen genezen zieke dieren en nemen hun verantwoordelijkheid over hun dieren. Deze dierentuin heeft gewacht tot de giraffe te groot werd om publiek te trekken en hem toen als oud vuil opgevoerd aan de leeuwen. Dat mag je best doen, maar niet met een giraffe die je Marius noemt en waar je vervolgens een slaatje uit slaat. Zo'n dier heb je opgenomen in je bestand en heb je ook nog eens zelf gefokt. Daar zijn prima plaatsen voor te vinden maar dat wil je blijkbaar niet. De naam van deze zoo is natuurlijk volledig naar de kloten. Verder hebben dierentuinen wereldwijd imago schade op gelopen en moesten veel dierentuinen in de publiciteit komen en afstand nemen van deze beslissing.

Nogmaals, een hondenfokker kan dan dus ook een niet show geschikt hondje inslapen. Dat is humaan, het is een dier, het dier merkt er niks van en er mee slepen is zielig. Zo werkt het nu eenmaal niet. Zelfs het inslapen van niet erkende kleurtjes en witte boxers bv wordt hier slecht ontvangen op dit forum. Asielen worden als iets goeds gezien. Mensen mogen geen gezonde honden waar ze geen zin meer in hebben inslapen. Waarom mag een bedrijf als een zoo dat dan wel met een giraffe? Zgn een zeldzaam dier. Een dier waar fokprogramma's van zijn maar waarbij je dus als dier daarin moet passen want anders ben je waardeloos. Dat is allemaal prima, maar dan niet in een zoo maar in een bedrijfsmatige fokkerij en achter de schermen. Ik ben niet tegen het doden van een dier als het waardeloos is of nodig als voedsel. Wel ben ik tegen laksheid, was dit dier niet waardeloos want er waren genoeg parken die hem hadden willen hebben en als laatste hebben ze er misbruik van gemaakt door hem eerst als jong girafje te gebruiken om publiek mee te lokken en dat hebben ze versterkt door hem Marius te noemen. Doe je dat dan heb je ook stap twee te volgen die daar zeer logisch op volgt. Een goed plaatsje voor hem regelen. En die waren er zat. Dus mensen die beweren dat hij nergens heen kon hebben niet goed geluisterd.
Helemaal eens en ik zie hier niemand inhoudelijk op in gaan.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nyckle »

iones schreef:
Manu schreef: De vergelijking met een hond vind ik overigens ook absurd. Dat zit bij je in huis en heb je geen fokdoel mee. Zo wel, en je hebt als fokker de ruimte niet kan die altijd nog herplaatst. Een giraffe herplaats je nou eenmaal niet zo makkelijk en de giraffe-bloedlijn zal in Europa ook niet zo gevariëerd zijn.
Zou best kunnen dat Betsie de koe haar baby Betsie Junior morgen op je bord ligt in stukken. Keken vast ook graag mensen naar maar als Betsie Junior toevallig balletjes heeft schuift 'ie direct door naar de slacht. Zijn vast ook wel filmpjes van en dan is het nog met veel tegelijk ook.
Hier is 1 giraffe die nergens heen kon met een lekker lui leven optimaal benut en niet in een container gegooid en verbrand.
Dat zeg jij!
Jij hebt je hond in huis, maar velen hebben dat niet en hebben er óok een fokdoel mee: veel geld verdienen op een gemakkelijke manier. Of gewoon een erf bewaker, of gewoon voor op jacht. Hond als gebruiksartikel zonder enige intrinsieke waarde. Net zoals de giraf voor de dierentuin was.
Dan denk ik dat wat jij schrijft niet in z'n algemeenheid gesteld kan worden, Iones. Zeker niet, als je er bijvoegt, dat dit de intrinsieke waarde van het dier zou aantasten.
Voor het zelfde zou je kunnen zeggen, dat een hond op een flatje tegen de intrinsieke waarde van een hond in gaat.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Tara schreef:Ik hou ook niet van dierenleed, maar op een snelle, efficiente wijze doodmaken (schietmasker, kogelgeweer, klap in de nek) is niet zielig. Het is zielig voor degenen die zichzelf daarmee kwellen, het 'lijdend voorwerp' is daar zelf helemaal niet mee bezig.
Een dier heeft daar helemaal geen besef van, en als er geen onnodig lijden door stressvol transport of gesleep bij komt kijken, dan vind ik het eerlijk gezegd allemaal wel prima.
Ik mis bij veel mensen toch wel een gezonde dosis nuchterheid.
:ok:
maart
Zeer actief

laeken schreef:
duitse herder schreef:Hadden ze gezegd dat hij ziek was, dan was er niemand die moeilijk deed. Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet.
Dus als ik geen zin meer heb in Bas mag ik haar doodschieten? Want hond, koe, kip of varken is toch 1 pot nat? Of maakt dat wel uit? Mag een fokker een niet verkocht pupje ook doodslaan? Immers, we eten ook kip en maden en kraaien moeten ook eten dus dan gooi je hem gewoon ergens in de berm. Kijk, je noemt een koe die geslacht wordt geen Maria om er vervolgens tof mee te doen en daarna zeg je, jammer, heb geen zin meer dus voeren we haar en publiek aan de wolven en dan filmen we het beest voor het journaal met een kapot geschoten kop.
als jij er morgen geen zin meer in hebt, dan mag jij dat doen ja :U: Het is inderdaad allemaal 1 pot nat.
In tegenstelling echter dat als jij morgen Bas een kogel geeft, Bas een leuk leven en snelle (als je kunt schieten tenminste) dood gehad zal hebben en gestorven is in een mooie aangename omgeving. Dat kan die kip of koe niet zeggen, dus die vind ik zieliger dan dat jij Bas zou doodschieten.

Ik zou het erg vinden hoor, als je dat zou doen. Maar ik ga er geen drama van maken.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Dus eigenlijk heeft het met sentiment te maken als ik het zo lees. Voor nutsdieren is er geen sentiment dus worden die niet goed behandeld, geslacht en opgegeten zonder dat er een haan naar kraait. Geef je het beestje een naam, behandel je het goed en wil je hem niet opeten gelden er ineens andere regels. :19:
maart
Zeer actief

Gollum schreef:Dus eigenlijk heeft het met sentiment te maken als ik het zo lees. Voor nutsdieren is er geen sentiment dus worden die niet goed behandeld, geslacht en opgegeten zonder dat er een haan naar kraait. Geef je het beestje een naam, behandel je het goed en wil je hem niet opeten gelden er ineens andere regels. :19:

zoiets.

Dat is ergens wel menselijk hoor. Er gelden voor mijn eigen dieren ook andere regels dan voor andere dieren. Als mijn paarden morgen geslacht worden, ga ik huilen. Ik ga echter geen traan laten om de vreemde paarden die vandaag al reeds geslacht werden :oeps:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Gollum schreef:Dus eigenlijk heeft het met sentiment te maken als ik het zo lees. Voor nutsdieren is er geen sentiment dus worden die niet goed behandeld, geslacht en opgegeten zonder dat er een haan naar kraait. Geef je het beestje een naam, behandel je het goed en wil je hem niet opeten gelden er ineens andere regels. :19:
Daar lijkt het wel op. Zoals ik al eerder schreef: ik vind het jammer, zo'n mooi dier. Maar ik vind het van die duizenden kalveren die er per jaar worden gedood en geslacht ook jammer. Misschien nog wel meer. Zij hebben maar zo'n kort leven waarbij ze niet of nauwelijks hebben kunnen bewegen, spelen, vroeg bij de moeder weggehaald etc..
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Dat is het ook, achter de schermen zijn er zat dieren die gefokt worden als voedsel van de dieren die je wel ziet. Dan kraait die haan ook niet, alleen omdat het beestje te aanschouwen is en een naam heeft is het zielig.

De dierentuin in Nederland moest alles nog maken, het lijkt me niet verstandig om een groepsdier af te zonderen van de rest. Zoals ik al zei, ze hadden beter of niks kunnen zeggen of moeten zeggen dat hij ziek was.
Perry en Noah

Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik snap het wel hoor, ik heb een tijdje barf gevoerd en het idee opgevat om zelf voer op te fokken (konijn o.i.d), te slachten en te voeren. Bij anonieme konijnen zou ik dat misschien kunnen maar zodra ik ze flappie noem, elke dag aai, voer en verzorg word het voor mij ook anders. Ik heb het dan ook niet gedaan.
Maar toch vind ik dat raar ergens.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

iones schreef: Helemaal eens en ik zie hier niemand inhoudelijk op in gaan.
:wink: En dan keer op keer op keer op zo'n ellendige lap tekst kunnen reageren. Dank je de koekoek, 1 x was genoeg.
maart
Zeer actief

duitse herder schreef:Zoals ik al zei, ze hadden beter of niks kunnen zeggen of moeten zeggen dat hij ziek was.
Dan waren het helden geweest die overliepen van liefde voor hun dier, al helemaal als ze snottert voor de camera's hun verhaal hadden gedaan :wink:

Ik wist trouwens zelfs niet dat die ooit geboren was :schrik:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Vroeger was het een hobby van de rijken om aparte dieren te houden en uitgeroeit als dierentuinen . Daarna is het uitwisselen van dieren en onderling gericht foken erbij gekomen.
Dus alles wat in de diertuin zit is eigenlijk een soort van nutvee. En net als de koeien bij de boer een naam hebben heeft deze giraffe dat ook.
Het beest is geen huisdier en kan en zal ook nooit zo gehouden worden.
Hij is voor een bepaald doel/nut gefokt en niet anders , jammer dat hij nu niet voldoet maar hij word in ieder geval niet weggegooit en vernietigd. Had hij een paar kromme poten gehad was hij ook gegaan en in principe hetzelfde geweest.
Onderling zijn er afspraken gemaakt en uitwisselings programma's van genen en daar heeft ieder aangesloten dierentuin zich aan te houden.
Asl hij niet als voer was gebruikt hadden er wel een andere paar oudere dieren op de nominatie gestaan in de dierentuin.
Beest heeft geen notie met wat voor doel hij gefokt is en gehouden en verzorgd of gedood of een naam heef gekregen, dus ik snap de hele commotie niet.
Als hij gedood was om een paar honden te redden had er ook geen haan naar gekraaid.Net als er niemand is die uitzoekt of loopt te zeuren waar het vlees vandaan komt wat je hond krijgt of in de hondenbrokken zit.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
maart
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Net als er niemand is die uitzoekt of loopt te zeuren waar het vlees vandaan komt wat je hond krijgt of in de hondenbrokken zit.
dat van mij komt van de supermarkt :pffff:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

maart schreef:
bouvierpoedel schreef:Net als er niemand is die uitzoekt of loopt te zeuren waar het vlees vandaan komt wat je hond krijgt of in de hondenbrokken zit.
dat van mij komt van de supermarkt :pffff:
Van mij ook en nog geen keurmerkstickertje ook .Alhoewel soms wel.
Ik wil het liefste mijn eigen vlees gaan fokken en die zal ook een naam krijgen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Waar ik vandaan kom was het heel normaal om je eigen konijnen en kippen te fokken, mesten, zelf slachten en op te eten. Toen ik nog een kind was heb ik vaak toegekeken tijdens het slachten van een kip of konijn die ik ook mee had geholpen verzorgen. Of hoe een kip geplukt werd of een konijn gevild, het huidje opgespannen. Ik zocht dat soort dingen niet op maar ik kwam dat tegen als ik buiten speelde. De emmer met water en daarin een nog levende snoek in de keuken en de volgende dag op je bord. Niks geen getut met die beesten, het is gewoon eten. Met huisdieren werd ook al niet sentimenteel omgegaan en zelfs die hadden hun nut in die zin dat de hond aansloeg en de katten muizen vingen. De kloof tussen huisdieren en nutsdieren was nooit zo groot. Dat is mijn reverentiekader en eigenlijk sta ik er nog steeds zo in. Ik hou er helemaal niet van als mensen heel ver gaan in medische behandelingen met hun huisdieren en ik ga ook nooit in dat soort topics meejuichen hoe goed ze het doen. Nooit. Gewoon omdat ik daar niet achter kan staan. Ik kan er ook niks verkeerds in ontdekken om een zelf gefokte giraffe te voeren aan een zelf gefokte leeuw. Voor mij is het inderdaad 1 pot nat.
blaf
Zeer actief

Ongelezen bericht door blaf »

lets have fun schreef:Waar ik vandaan kom was het heel normaal om je eigen konijnen en kippen te fokken, mesten, zelf slachten en op te eten. Toen ik nog een kind was heb ik vaak toegekeken tijdens het slachten van een kip of konijn die ik ook mee had geholpen verzorgen. Of hoe een kip geplukt werd of een konijn gevild, het huidje opgespannen. Ik zocht dat soort dingen niet op maar ik kwam dat tegen als ik buiten speelde. De emmer met water en daarin een nog levende snoek in de keuken en de volgende dag op je bord. Niks geen getut met die beesten, het is gewoon eten. Met huisdieren werd ook al niet sentimenteel omgegaan en zelfs die hadden hun nut in die zin dat de hond aansloeg en de katten muizen vingen. De kloof tussen huisdieren en nutsdieren was nooit zo groot. Dat is mijn reverentiekader en eigenlijk sta ik er nog steeds zo in. Ik hou er helemaal niet van als mensen heel ver gaan in medische behandelingen met hun huisdieren en ik ga ook nooit in dat soort topics meejuichen hoe goed ze het doen. Nooit. Gewoon omdat ik daar niet achter kan staan. Ik kan er ook niks verkeerds in ontdekken om een zelf gefokte giraffe te voeren aan een zelf gefokte leeuw. Voor mij is het inderdaad 1 pot nat.
Zelfde referentiekader hier.
Mijn opa deed dit ook. Ik heb van hem geleerd hoe je vissen en duiven slacht.
Ik vind dat een stuk gezondere manier van omgaan met dieren als dat overdreven "dieren zijn heilig" gedoe.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

lets have fun schreef:Waar ik vandaan kom was het heel normaal om je eigen konijnen en kippen te fokken, mesten, zelf slachten en op te eten. Toen ik nog een kind was heb ik vaak toegekeken tijdens het slachten van een kip of konijn die ik ook mee had geholpen verzorgen. Of hoe een kip geplukt werd of een konijn gevild, het huidje opgespannen. Ik zocht dat soort dingen niet op maar ik kwam dat tegen als ik buiten speelde. De emmer met water en daarin een nog levende snoek in de keuken en de volgende dag op je bord. Niks geen getut met die beesten, het is gewoon eten. Met huisdieren werd ook al niet sentimenteel omgegaan en zelfs die hadden hun nut in die zin dat de hond aansloeg en de katten muizen vingen. De kloof tussen huisdieren en nutsdieren was nooit zo groot. Dat is mijn reverentiekader en eigenlijk sta ik er nog steeds zo in. Ik hou er helemaal niet van als mensen heel ver gaan in medische behandelingen met hun huisdieren en ik ga ook nooit in dat soort topics meejuichen hoe goed ze het doen. Nooit. Gewoon omdat ik daar niet achter kan staan. Ik kan er ook niks verkeerds in ontdekken om een zelf gefokte giraffe te voeren aan een zelf gefokte leeuw. Voor mij is het inderdaad 1 pot nat.

Ja, dat is een leuk referentie-kader, alleen leeft het gros van de 'nutsdieren' (vreselijk woord, eigenlijk) niet of nauwelijks meer kleinschalig op erf, stal en in de wei. Was het maar zo. Het is een industrie geworden. Een industrie waar dieren, voor menselijke consumptie in te kleine ruimtes verblijven, niet of nauwelijks daglicht zien, niet volwassen worden, soms worden volgespoten met hormonen en zelfs worden mishandeld.
In dit daglicht vind ik wel dat de giraffe het een stuk beter heeft gehad. Al vind ik het, net als kalveren, varkens, kippen, konijnen, noem maar op, best 'zonde' dat ze voortijdig aan hun eind komen.

En over medische behandelingen bij huisdieren die misschien 'te ver' gaan, dat laat ik lekker aan de eigenaren over. En vind ik ook niet echt aansluiten bij deze discussie.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Laten we alle dieren degraderen tot voorwerp om voedsel te produceren, daar krijgen we vast een hele leuke en mooie wereld van!
lets have fun

Rami schreef:

Ja, dat is een leuk referentie-kader, alleen leeft het gros van de 'nutsdieren' (vreselijk woord, eigenlijk) niet of nauwelijks meer kleinschalig op erf, stal en in de wei. Was het maar zo. Het is een industrie geworden. Een industrie waar dieren, voor menselijke consumptie in te kleine ruimtes verblijven, niet of nauwelijks daglicht zien, niet volwassen worden, soms worden volgespoten met hormonen en zelfs worden mishandeld.
In dit daglicht vind ik wel dat de giraffe het een stuk beter heeft gehad. Al vind ik het, net als kalveren, varkens, kippen, konijnen, noem maar op, best 'zonde' dat ze voortijdig aan hun eind komen.

En over medische behandelingen bij huisdieren die misschien 'te ver' gaan, dat laat ik lekker aan de eigenaren over. En vind ik ook niet echt aansluiten bij deze discussie.
Het was ook meer een reactie op leaken waarin hij een scheiding maakt tussen huisdieren en nutdieren. Volgens mij is die sheiding niet zo strak. Het kan ook in elkaar over lopen. Dus waarom niet bij dierentuin dieren. Dieren met een naam kunnen ook nutdier zijn en geslacht worden.
lets have fun

Tara schreef:
Rami schreef:
Ik snap ook niet helemaal waarom dat er bij gehaald moet worden.
Dat was een reactie hierop.

. En als er geen onderscheid meer is tussen nutsdieren en huisdieren dan moeten we ook stoppen met sentimenteel doen over een hond en zeker een konijn. Dit hele forum leeft mee met een ziek konijn van een forumlid dat geopereerd wordt aan HD oid en diezelfde mensen reageren hier op een giraffe alsof het een mug is die je naar eigen inzicht wel of niet kapot mag maken. Kom zeg! Een giraffe is geen schaap.

en hierop

dan gaan mensen op een hondenforum die 1000 euro aan een zieke hond besteden even roepen dat een giraffe gelijk staat aan een kip. Gewoon vlees en dat is prima. Ben dan ook gewoon consequent en ga niet roepen dat de verzorgers en de omgeving niet moet mauwen om een giraffe terwijl je zelf je kat laat opereren voor 800 euro omdat je hem perse wil laten leven. Daar hou ik helemaal niet van. Zodra je een dier als individu gaat behandelen en hem een naam geeft en maakt dat mensen er aan gehecht zijn heb je hem ook zo te behandelen
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik vind het zo raar dat als het dier een naam heeft het niet geslacht zou mogen worden. Als ik mijn paard ooit uit het leven zou laten gaan zou ik die ook naar de slager brengen. Kan weer in jullie honden hun voerbak en in de worst op brood. Bovendien vind ik de manier van doden door een slager beter bij een groot dier dan inslapen met een spuitje. De paniek die zo´n dier krijgt als het zo verdoofd raakt dat het door de benen zakt en zichzelf niet overeind kan houden, als hij eenmaal valt is hij al weg. Maar toch, ik heb er teveel gezien die vechten tegen dat moment ervoor.
Nee hoor, als mijne gaat, gaat ze in 1 keer.
lets have fun

De haan die wij vroeger hadden heette Hendrik, maar toen het tijd werd voor een nieuwe haan verdween hij toch echt in de soep. Maar dat zeg ik, mijn referentiekader is anders dus misschien dat ik er daarom geen moeite mee heb dat een giraffe met een naam toch geslacht wordt.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Rami schreef:
Daar lijkt het wel op. Zoals ik al eerder schreef: ik vind het jammer, zo'n mooi dier. Maar ik vind het van die duizenden kalveren die er per jaar worden gedood en geslacht ook jammer. Misschien nog wel meer. Zij hebben maar zo'n kort leven waarbij ze niet of nauwelijks hebben kunnen bewegen, spelen, vroeg bij de moeder weggehaald etc..
Dat, inderdaad. Waarom is zo'n giraffe opeens meer waard dan zo'n triest kalf?

Een huisdier, dat vind ik iets anders, ja. Ik geef klauwen met geld uit aan mijn honden en katten als ze iets mankeren. Mijn beesten, mijn verantwoordelijkheid.

Maar Marius is in mijn ogen niks meer of minder dan Klaartje77, behalve dat Marius een beter leven heeft gehad. En ik snap dus werkelijk de commotie en de overdreven emotie niet.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Hanneke2 schreef:
Rami schreef:
Dat, inderdaad. Waarom is zo'n giraffe opeens meer waard dan zo'n triest kalf?

Een huisdier, dat vind ik iets anders, ja. Ik geef klauwen met geld uit aan mijn honden en katten als ze iets mankeren. Mijn beesten, mijn verantwoordelijkheid.

Maar Marius is in mijn ogen niks meer of minder dan Klaartje77, behalve dat Marius een beter leven heeft gehad. En ik snap dus werkelijk de commotie en de overdreven emotie niet.
omdat een klaartje of een bettie of een clara of.. dát is wat "we"op ons bord hebben, dat weten 'we", dat is dus ook een keuze, Marius niet, Marius is gefokt om een populatie in stand te houden, om mensen te plezieren, een dierentuin dier, niet een dier waar wij ons vlees vandaan halen, daarom is er commotie en emotie. of dat oke is? of dat hypocriet is? ja misschien wel, maar wel gewoon de verklaring.

ik ben ook zeker niet emotioneel over de dood van deze giraffe, ik val over het verhaal en de manier waarop dingen in het nieuws moeten.

daarbij. ik word er niet goed van, dat wanneer je het ergens niet mee eens bent , er ineens weet ik veel hoeveel andere dingen die niet oke zijn in je gezicht gegooid moeten worden. alsof ik dat niet weet.

zullen we de medische hoek hier dan ook alleen maar voor de echt echt echt nare verhalen houden? en ons persoonlijke leed ook. want.. welja het kan altijd erger of is elders net zo naar.

ik zeg ook wel eens dat ik honger hebt, ondanks de kindjes in bv Afrika.
ik vind het leven ook wel eens zwaar kut, ondanks dat een ander het veel kutter heeft.
ik ervaar en vind nl wel eens iets, wat dan niet uitmaakt hoe het elders is of wat er nog meer errug is.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

laeken schreef:Dus de mensen die naar deze giraffe kwamen kijken, de verzorgers en de betrokkene moesten dit dier vanaf dag 1 maar zien als koe in een mesterij? Denk je nu echt dat dat zo gaat? Dat de verzorger die elke dag voor zijn giraffes zorgt deze dieren ziet als guppies in een aquarium? De verzorger die de dracht meemaakt? Die een kerngezond girafje geboren ziet worden? Die hem een naam geeft? Waarom zou je je giraffe Marius noemen als je vanaf dag 1 weet dat je hem maar even tijdelijk als publiekstrekker gaat gebruiken? Dan heet hij toch G12H oid. Een nummer. Ik denk dus echt dat je het niet bij het rechte eind hebt en ik denk dus echt dat er wel degelijk mensen emotioneel zijn geworden door het doden van een kerngezonde en jonge giraffe. En omdat het nergens voor nodig was kan je het niet maken.

Een fokker kan toch ook niet gehecht zijn aan zijn fokteven? En dan zeggen, uitgefokt is naar de schrot. Waarom is dan de wereld te klein? En waarom is de wereld te klein als een fokker niet verkochte pups zou inslapen? Die hoeven toch ook geen naam te hebben en daar kan de fokker toch ook niet aan gehecht zijn? Is dat een reden om ze klakkeloos te mogen inslapen omdat ze geen doel meer hebben?

Je hebt nutsdieren uit de vleesindustrie en je hebt huisdieren. Een giraffe die Marius heet en die maanden lang mocht opgroeien voor publiek is geen nutsdier. En als er geen onderscheid meer is tussen nutsdieren en huisdieren dan moeten we ook stoppen met sentimenteel doen over een hond en zeker een konijn. Dit hele forum leeft mee met een ziek konijn van een forumlid dat geopereerd wordt aan HD oid en diezelfde mensen reageren hier op een giraffe alsof het een mug is die je naar eigen inzicht wel of niet kapot mag maken. Kom zeg! Een giraffe is geen schaap. Een giraffe is een dier dat uit Afrika is gehaald en waar fokprogramma's van bestaan om de soort te behouden. En het zijn dieren die intensief verzorgd zijn door mensen. Wedden dat die verzorgers hier totaal van over de rooie zijn geweest. En zo niet dan zitten die dieren op een totaal verkeerde plaats. Je hebt het recht domweg niet om giraffes als stront te behandelen als je ze in een dierentuin voor het publiek verzorgd. Dat is een verkeerde mentaliteit.

Dit staat ook geheel los van of je een dier wel of niet mag doden. Dus kom niet aan met die kippen en koeien want dat heeft hier niks mee te maken. Als je werkelijk vindt dat dat wel wat met elkaar te maken heeft dan mag je zelf ook geen onderscheid meer maken tussen jouw geliefde hond of kat en een kip in een legfarm. Dan wordt nl alles 1 pot nat.
Een dier zonder eigen baas is geen huisdier. Jij maakt een heel vreemd onderscheid. Een zebra in een dierentuin, een geit in een kinderboerderij en een konijn in een asiel mogen wat mij betreft na een goed leven afgemaakt worden en als voedsel geserveerd worden aan andere dieren. Ook als ze Janny en Flappie en Jan heten. Als je dat niet wil, moet je ze in huis halen en dan hebben ze een andere kwalificatie, ja. Zo werkt het. Als ik de loterij win en een pasgeboren stierkalf met zijn moeder wegkoop uit een melkveebedrijf en hier lekker in de wei zet en vertel over hun avonturen wordt het ook een ander verhaal. Dan gaan mensen waarschijnlijk net zo meeleven als met de gezellige huiskonijnen zoals Babs.

Als jij Marius zelf had willen adopteren vind ik het hartstikke rot dat het allemaal zo gelopen is. Maar anders moet je de boel echt effe goed relativeren.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”