Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trimmen van een spastische GBGV

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Trimmen van een spastische GBGV

Ongelezen bericht door Suuz! »

Ok, vraagje voor de ervaringsdeskundigen onder ons hoe ik dit in goede banen ga leiden.

d'Artagnan woont nu een tijdje bij ons, en het is de makkelijkste grand ever die ik ooit in huis heb gehad.
Echt, een voorbeeld hond. Niks aan op te merken qua huiselijk gedrag, behalve dan dat hij soms wat ondeugend is.
Nou goed, dat hoort bij zijn leeftijd, en ik moet daar alleen maar om grinniken.

Maar dan komt het volgende. Onze artie moet natuurlijk ook zo nu en dan naar de dierenarts en naar de trimsalon.
De dierenarts, daar heb ik al ervaring mee dat hij de tafel niet zo leuk vind, maar goed, daar kan ik wellicht nog wel om heen werken
door hem op de grond te zetten.

Maar de trimsalon is een ander verhaal. 2 weken geleden heb ik hem voor het eerst gebracht bij een trimsalon die toch best veel
ervaring heeft met Grands. Ik had al gewaarschuwd, hij houdt niet van gepluk aan zijn lijf (kammen vind ie niet leuk, maar ik train met koekjes
en dan laat ie het goed toe), en hij vind op tafel staan verschrikkelijk.

Hier op tafel staan in huis heeft ie inmiddels wel door dat ik hem koekjes voer en dat het dus niet erg is, maar op zijn gemak staat hij er zeker niet, maar das schijnbaar toch nog anders dan de trimtafel. Een trimtafel heb ik overigens niet.

De afgelopen keer dat ik hem had gebracht kwam ik hem na 3 uur ophalen, en ik zag een bezwete trimster, die er toch wel wat over verhit uit zag
en een half getrimde d'Artagnan. :mrgreen: Ik vroeg: En, hoe ging het? En ze begon toch wel heel hard te lachen. Ze zei letterlijk: ik heb aardig wat honden in mijn trimsalon gehad, maar zo'n portret nog nooit!.

Ze had hem op de trimtafel gezet, dat leek nog redelijk goed te gaan, maar na een paar minuten bedacht hij, dit is niet wat ik leuk vind. Oftewel, ze heeft hem ingesnoerd op de trimtafel, om te laten staan. Normaliter krijgt een grand zichzelf hier niet zo snel uit. Maar meneer wist in 3 sec hoe hij kon bewegen om zijn achterwerk uit de gordel te krijgen, om vervolgens zichzelf van de tafel te laten vallen. Dat hij vervolgens in een soort Strop hing, dat boeide m dan niet zoveel. Het stomme is, hij lijkt dus in een soort complete paniekaanval te schieten, letterlijke woorden van de trimster, en ik herken wel wat ze bedoeld. Agressief wordt ie zeker niet, hij bijt niet, hij zal nog geen lip op trekken, maar gewoon echt complete paniek. En doet er alles aan om weg te komen. Al hangt ie zichzelf op.

Uiteindelijk heeft ze in ieder geval zijn rug stukje bij beetje kunnen doen, en zijn achterpoten, maar zijn voorpoten en kop was geen beginnen aan.
Nu gaat hij daar ook een paar dagen logeren tijdens een mini vakantie dus we hebben afgesproken dat ze m dagelijks even een korte tijd op de trimtafel gaat zetten om een beetje bij te werken en te kammen.

Maar mijn vraag is, hebben jullie nog tips hoe ik hem rustiger kan laten zijn bij de trimsalon? Want uiteindelijk zal dat haar er toch wel vanaf moeten.
Als ik overigens in het bos zijn haren er uit trek dan vind ie dat wel irritant, maar gaat niet in complete paniek. Het lijkt echt tafel gerelateerd te zijn
want ook bij de dierenarts gaat ie in complete paniek.

Ik hoor graag van jullie wat tips en trucs mochten jullie die hebben.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Trimmen van een spastische GBGV

Ongelezen bericht door lieke »

Een hond die dusdanig in hysterische paniek schiet, lijkt mij niet te trainen. Ik zou dus kiezen voor iets (licht) kalmerends van te voren.

Beetje rare vergelijking, maar ik heb ooit een halve pers overgenomen met een volle perzenvacht (alleen een normale kop). Die een karakter van Atilla de Hun had. Ze kon haar vacht niet zelf verzorgen en werd enorm agressief van borstelen. Ze kreeg dus elk half jaar een kalmerende spuit en werd daarna bij de trimster geschoren.
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief

Een klier is iets anders dan compleet hysterisch. Lune en Pom klieren ook wel, maar dit heeft echt nog geen enkele grand gepresteerd wat hij flikt. Hahaha

Aan wat voor een middelen denk je dan Lieke?
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Als het tafel gerelateerd is, niet op een trimtafel trimmen :wink:
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief

billy schreef:Als het tafel gerelateerd is, niet op een trimtafel trimmen :wink:
Ik ben niet van plan het zelf te doen, en vrees dat er weinig trimmers zijn die er zin in hebben op de grond te trimmen (dag rug!) :wink:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Suuz! schreef:Een klier is iets anders dan compleet hysterisch. Lune en Pom klieren ook wel, maar dit heeft echt nog geen enkele grand gepresteerd wat hij flikt. Hahaha

Aan wat voor een middelen denk je dan Lieke?

Mijn Resi was overigens ook geen klier maar compleet hysterisch en werd dan zo agressief dat ze je gericht naar de keel vloog. :mrgreen:

Als jouw hond echt heel erg bang is, dan is hij ook onbereikbaar. Ik zou ruim van te voren (week of 3) eerst eens beginnen met zylkène. Een voedingssupplement die kalmerend werkt. Werkt bij mijn doodsbange honden heel goed bij vuurwerkangst. Op de dag van het trimmen zelf zou ik bach bloesem erbij geven.
Eens kijken of dat werkt.
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Suuz! schreef:
billy schreef:Als het tafel gerelateerd is, niet op een trimtafel trimmen :wink:
Ik ben niet van plan het zelf te doen, en vrees dat er weinig trimmers zijn die er zin in hebben op de grond te trimmen (dag rug!) :wink:
Ja kan ik me ook weer voorstellen, ik kan dan weer niet lang staan dus doe mijn honden op de grond :wink:
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Kees is wel een goeie tip.

En/of erbij blijven en koekjes voeren terwijl de trimster bezig is?
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Heeft ie hoogtevrees?
Suuz!
Zeer actief

Geen idee.. hihihi wellicht is dat het.. vind het nog best een zinnige optie eigenlijk.
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

ik ging met Quireste op de grond zitten...hij kon niet meer lang staan maar liggen op de grond ging nog prima, eerst de ene kant klaar maken en dan de andere kant. hij viel zelfs vaak in slaap met zijn hoofd op een been...heerlijk ontspannen.

ik pluk cartouche ook thuis, zonder trimtafel, gewoon staande op de grond, af en toe een koekje erin en soms ff pauze...

misschien is dat voor thuis een optie?
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Waarom ben je niet van plan het zelf te doen als je je hond daarmee enorm veel ellende bespaart? Dat begrijp ik niet O goed? Ik trimde Eva ook zelf om haar en een trimmer ellende te besparen. Bas trim ik ook zelf. In etappes want ze is doodsbang voor vreemden als die aan haar gaan plukken en doen. Ze springt bij wildvreemden in de auto of op schoot maar ga haar niet vastklemmen of aan de haren trekken want dan hapt ze. Dan schiet ze in paniek. Dus ik doe het gewoon. Ik zou mijn hond dus nooit een roesje geven omdat ik ergens geen zin in heb. Is geen aanval maar een opmerking.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Misschien heeft ze last van haar rug als ze het zelf doet.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Suuz!
Zeer actief

gonnie schreef:Misschien heeft ze last van haar rug als ze het zelf doet.
Dat dus ;-) op tafel kan ik het wel maar zittend echt niet
Ten tweede kan ik absoluut geen model er in trimmen en ik heb ik er compleet geen gevoel voor. Mowan heb ik een tijd zelf gedaan maar ook dat heb ik opgegeven.
laeken
Zeer actief

Ik heb het aan mijn rug maar ik trim Bas gewoon op de bank. Ik zit en zij ligt. Ik weet de reden om het niet zelf te doen niet. Ik las meer, ik ben niet van plan zelf mijn hond te trimmen als in, te lastig oid. Of geen zin in. Dan denk ik, maak maar zin als je hond er zo onder moet lijden. Als er.medische klachten aan ten.grondslag liggen snap ik het beter.
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief

Bas is een iets ander formaat.
Dat trekt mijn rug ook nog wel.

Echter weet ik ook dat ik vaak te ruw ben en
Ik wil het niet nog meer verpesten bij m.
Mowan rent heel hard weg als ie mij met een plukmes aan ziet komen. Das niet voor niets haha. Tegenwoordig doet noor hem en dat vind ie nog niet leuk maar wel beter dan dat ik het doe.

Sommige dingen moet je gewoon aan geoefende mensen over laten. In mijn geval dus ;-)

Ik heb zo goed als geen geduld dus als ie bij mij zo kliert wordt het geen gezellige aangelegenheid voor m.

En mijn rug is na een grand kammen op de grond al enorm pijnlijk. Dat is een half uur hooguit.

Laat staan als ik 2u aan het plukken ben.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Suuz! schreef:Bas is een iets ander formaat.
Dat trekt mijn rug ook nog wel.

Echter weet ik ook dat ik vaak te ruw ben en
Ik wil het niet nog meer verpesten bij m.
Mowan rent heel hard weg als ie mij met een plukmes aan ziet komen. Das niet voor niets haha. Tegenwoordig doet noor hem en dat vind ie nog niet leuk maar wel beter dan dat ik het doe.

Sommige dingen moet je gewoon aan geoefende mensen over laten. In mijn geval dus ;-)

Ik heb zo goed als geen geduld dus als ie bij mij zo kliert wordt het geen gezellige aangelegenheid voor m.

En mijn rug is na een grand kammen op de grond al enorm pijnlijk. Dat is een half uur hooguit.

Laat staan als ik 2u aan het plukken ben.
Daarom doe ik Otto in kortere sessies, elke avond een uurtje [afzien voor beiden, al is dat wat te zeer drama-modus, hij gaat er rustig bij liggen als ik met z'n achterkant bezig ben en de ellende begint als ik z'n voorkant en kopje wil doen] en dan is hij binnen een week weer helemaal het heertje.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Idd, BP contacten en misschien als dat niet werkt GT Yvette v Veldhuijsen om aan het gedrag te gaan werken. Ik heb via internet kunnen volgen hoe ze een (ik geloof angst agressieve) corgi heeft kunnen helpen bij de dierenarts, heeft lang geduurd maar uiteindelijk liet ie zich enten gelukkig. Dus wie weet kan zij je nog helpen
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

En erbij blijven dan?
Mijn golden was ook continu aan het flippen op de tafel.
Uiteindelijk ben ik erbij gebleven en heeft de trimmer extra tijd vrij gemaakt. Op de tafel een stukje doen en voordat het mis gaat even 3 min spelen op de grond.
Zo ging het stukje bij beetje beter en wende hij aan op de tafel staan.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Suuz! schreef:Geen idee.. hihihi wellicht is dat het.. vind het nog best een zinnige optie eigenlijk.
Luca heeft hoogtevrees, voor zover dat bestaat bij honden en hij wil ook echt niet op een tafel staan. Vandaar dat ik er aan dacht ;)
laeken
Zeer actief

Ik denk dat Wuilus, Eva en Dapper weer een slagje groter waren dan jouw honden maar die deed ik ook gewoon zelf. Is je goed recht dat niet te willen overigens. Het niet hebben van geduld vind ik zelfs een hele goede reden.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

laeken schreef:Ik denk dat Wuilus, Eva en Dapper weer een slagje groter waren dan jouw honden maar die deed ik ook gewoon zelf. Is je goed recht dat niet te willen overigens. Het niet hebben van geduld vind ik zelfs een hele goede reden.
Dat kun je echt niet vergelijken, laeken. Die drie van jou en een Grand Basset. Op die Basset zit meer haar dan op de drie genoemde honden samen en dan twee keer.

De hond van Yvette van Veldhuizen is in een dwangkooi geclickerd en ging dood aan iets anders voor hij daadwerkelijk gevaccineerd moest worden. Een dwangkooi is niet handig als je wilt trimmen.
laeken
Zeer actief

Dus een laekense herder die je van kop tot staarpunt plukken moet is minder werk? Dan doe je zo'n basset toch in 2 keer? Of 3 keer? Maar nogmaals. Als je geen geduld hebt en de hond dat wel nodig heeft vind ik dat de beste reden die er is. Ik heb engelengeduld geduld dus plukte Eva gewoon in een week. Elke dag een stukje.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

zou balans training wat zijn, dat je eerst met een laag plateau start en dat hij er zelf op gaat en niet gedwongen word. En dit langzaam opvoert zodat hij zelfstandig gaat ''klimmen'' Vaak vinden honden minder stressvol als ze zelf de regie in eigen ''poten'' hebben.
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief

Ik kan engelen geduld hebben maar niet bij kammen en trimmen omdat ik het zelf gewoon echt verschrikkelijk vind. En als ik iets niet leuk vind heb ik ineens bar weinig geduld.
laeken
Zeer actief

Haha, kan ik me voorstellen en dat is niet eerlijk naar die hond toe.
Afbeelding
Pom
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dalmatiër, Terriër, Chihuahua

Ongelezen bericht door Pom »

Ik zou ook eerst kijken hoe het gaat als jij erbij blijft, misschien blijft hij dan een stuk rustiger.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Het was de eerste keer toch? Onze bas erfde wij van onze opa. Hij kwam bij ons toen hij 3 jaar was en ik denk dat hij een jaar of 5 of 7 was toen hij voor het eerst naar trimsalon ging. De eerste keren kwam hij ook uit twee tuigen. Hij stond met een muilkorf om. In belang van de hond scheerde ze aanvankelijk de moeilijke gebieden. Door de jaren heen, moest ik altijd mee komen. Ik woonde al niet meer bij mijn ouders, maar Bas was bij mij het rustigst, dus werd ik altijd even opgebeld. Eindresultaat was dat het zonder muilkorf kon en bijna alles geplukt.Ze deed overigens ook niet het standaardpakket. Er werd niet meer gedaan dan strikt noodzakelijk. Hij werd niet gewassen afgeleverd, dat was teveel geweest. De hond moet ook de gelegenheid krijgen om te leren. Dat het moeilijk was voor de trimster: zie het als een uitdaging. Het is immers ook haar vak en ze kon er prima om lachen. Samen uitvinden hoe jullie kunnen bereiken wat nodig is.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik zou er gewoon een keer bij blijven en kijken of het beter gaat. Ik kan ook mijn vriendin vragen wat haar hond krijgt als hij naar de trimmer gaat, want die is ook onhandelbaar. Laat maar weten.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Rosita Compagner schreef:
laeken schreef:Ik denk dat Wuilus, Eva en Dapper weer een slagje groter waren dan jouw honden maar die deed ik ook gewoon zelf. Is je goed recht dat niet te willen overigens. Het niet hebben van geduld vind ik zelfs een hele goede reden.
Dat kun je echt niet vergelijken, laeken. Die drie van jou en een Grand Basset. Op die Basset zit meer haar dan op de drie genoemde honden samen en dan twee keer.

De hond van Yvette van Veldhuizen is in een dwangkooi geclickerd en ging dood aan iets anders voor hij daadwerkelijk gevaccineerd moest worden. Een dwangkooi is niet handig als je wilt trimmen.
Nee dat is zeker zo. Doelde er meer op dat ik denk dat Yvet absoluut de kennis heeft om dit met een fikse dosis geduld aan te kunnen pakken en te begeleiden
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”