d'Artagnan woont nu een tijdje bij ons, en het is de makkelijkste grand ever die ik ooit in huis heb gehad.
Echt, een voorbeeld hond. Niks aan op te merken qua huiselijk gedrag, behalve dan dat hij soms wat ondeugend is.
Nou goed, dat hoort bij zijn leeftijd, en ik moet daar alleen maar om grinniken.
Maar dan komt het volgende. Onze artie moet natuurlijk ook zo nu en dan naar de dierenarts en naar de trimsalon.
De dierenarts, daar heb ik al ervaring mee dat hij de tafel niet zo leuk vind, maar goed, daar kan ik wellicht nog wel om heen werken
door hem op de grond te zetten.
Maar de trimsalon is een ander verhaal. 2 weken geleden heb ik hem voor het eerst gebracht bij een trimsalon die toch best veel
ervaring heeft met Grands. Ik had al gewaarschuwd, hij houdt niet van gepluk aan zijn lijf (kammen vind ie niet leuk, maar ik train met koekjes
en dan laat ie het goed toe), en hij vind op tafel staan verschrikkelijk.
Hier op tafel staan in huis heeft ie inmiddels wel door dat ik hem koekjes voer en dat het dus niet erg is, maar op zijn gemak staat hij er zeker niet, maar das schijnbaar toch nog anders dan de trimtafel. Een trimtafel heb ik overigens niet.
De afgelopen keer dat ik hem had gebracht kwam ik hem na 3 uur ophalen, en ik zag een bezwete trimster, die er toch wel wat over verhit uit zag
en een half getrimde d'Artagnan.
Ze had hem op de trimtafel gezet, dat leek nog redelijk goed te gaan, maar na een paar minuten bedacht hij, dit is niet wat ik leuk vind. Oftewel, ze heeft hem ingesnoerd op de trimtafel, om te laten staan. Normaliter krijgt een grand zichzelf hier niet zo snel uit. Maar meneer wist in 3 sec hoe hij kon bewegen om zijn achterwerk uit de gordel te krijgen, om vervolgens zichzelf van de tafel te laten vallen. Dat hij vervolgens in een soort Strop hing, dat boeide m dan niet zoveel. Het stomme is, hij lijkt dus in een soort complete paniekaanval te schieten, letterlijke woorden van de trimster, en ik herken wel wat ze bedoeld. Agressief wordt ie zeker niet, hij bijt niet, hij zal nog geen lip op trekken, maar gewoon echt complete paniek. En doet er alles aan om weg te komen. Al hangt ie zichzelf op.
Uiteindelijk heeft ze in ieder geval zijn rug stukje bij beetje kunnen doen, en zijn achterpoten, maar zijn voorpoten en kop was geen beginnen aan.
Nu gaat hij daar ook een paar dagen logeren tijdens een mini vakantie dus we hebben afgesproken dat ze m dagelijks even een korte tijd op de trimtafel gaat zetten om een beetje bij te werken en te kammen.
Maar mijn vraag is, hebben jullie nog tips hoe ik hem rustiger kan laten zijn bij de trimsalon? Want uiteindelijk zal dat haar er toch wel vanaf moeten.
Als ik overigens in het bos zijn haren er uit trek dan vind ie dat wel irritant, maar gaat niet in complete paniek. Het lijkt echt tafel gerelateerd te zijn
want ook bij de dierenarts gaat ie in complete paniek.
Ik hoor graag van jullie wat tips en trucs mochten jullie die hebben.