Minion had een heel makkelijke vacht totdat hij 8 maanden was.
Na de tweede trimbeurt rond 30 december begon zijn vacht zeer moeilijk te doen.
Als je er al naar kijkt zitten ze er al in.
Moderator: moderatorteam
Vachtwisseling rond 1 jaar oud dus wat problemen geeft .Hakuna Matata schreef:Hoe houden jullie je honden klitvrij?
Minion had een heel makkelijke vacht totdat hij 8 maanden was.
Na de tweede trimbeurt rond 30 december begon zijn vacht zeer moeilijk te doen.
Als je er al naar kijkt zitten ze er al in.

Wij hebben deze borstel.Yeufke schreef:Kammen, kammen, kammen.
Echt plukje voor plukje, even boven aan bij het vel het haar vasthouden en naar de punt toe kammen.
Dus niet met de borstel er overheen maar echt kammen tot op het vel.
Eerst een grove kam en dan evt. nog een fijnere kam.
Pas wanneer alle klitjes eruit zijn kun je ook wel eens tussendoor met de borstel.
Dat de vacht na de 8e maand moeilijker wordt komt vaak voor.
En ja, dit vochtige weer is echt niet leuk.
Hier ook klitten waar je bij staat, en dat keer twee.

Me zus kamt hem alleen aan de bovenlaag.Yeufke schreef:Het materiaal heb je dus. Zelf heb ik de paarse maar gebruik die eigenlijk niet zo veel.
Meer de kam eigenlijk.
En nu maar aan de slag. Met dit weer echt niet dagen niks doen want dan is het zo weer te laat.
Ook na een wandeling even alle stukjes blad, steel en zo uit de vacht pulken want daar komen ook gegarandeerd klitten van.
Een langharig hondje is gewoon meer werk. Maar wel mooi.
Dat ga ik met me moeder overleggen, en dan misschien dat me zus en ik dan ook weten hoe het moet.Neeltje schreef:Inderdaad bij een trimmer kun je je vragen stellen, zo heb ik het ook geleerd, maar ook iedere dag kammen. Lotje is nu 2,5 en ik borstel nu pas om de dag, als ik langer wacht wordt het een gevecht en dat wil ik niet. Liever wat vaker en makkelijk.
Iedereen vind lang houden mooier dan kort scheren, maar als het moet dan moet het.*Esther schreef:Die kam is in mijn ogen niet ok. Ik zou er liever eentje gebruiken met meer tussenruimte.
Maar laat hem kort zetten zoals BP zegt en vraag kaminstructie bij je trimster.
Maak afspraken wat korter op elkaar, dat scheelt ook
En wat vind je zelf mooi? Kort of wat langer?
Het is een Poedel x Maltezer.TTtje@ schreef:Wat voor hond heb je? (Sorry, Ik kan geen onderschrift zien via mijn telefoon) zou je eventueel niet bij de rasvereniging advies kunnen vragen? Wij hebben een tibetaan van nu ruim 1,5 jaar en daarbij helpt het ook om haar regelmatig (ongeveer 1x in de 3 weken)te wassen met goede shampoo en cremespoeling. Een schone vacht klit minder snel! En inderdaad wat Neeltje zegt eerst elke dag kammen maar dan echt tot op de huid! Succes!
Minion wordt meestal op de bank of op de grond gekamd.&nicole schreef:De vacht goed schoon houden is bij Khyra echt een must. Ze gaat zo ongeveer om de drie weken in bad (soms wat vaker, soms minder. Is ook afhankelijk van het weer. Als het nat is buiten is er blubber, en waar blubber is is Khyra) en daarna een goede borstelbeurt. Meestal ben ik dan in 1,5 uur klaar met haar, tussendoor doen we dan af en toe een borstel er door. Ik moet wel zeggen dat ze tot ze een jaar of 3 was een veel lastigere vacht had, veel dikker met veel wol. Echt klitten haal ik er uit door met de efileerschaar erin te knippen. Daarna kun je het gemakkelijker en pijnloos uitkammen.
Koop een grove kam. Daarin blijven de klitten ook wel hangen en het is veel fijner voor de hond.
Het is ook handig om de hond te leren om op de zij op een tafel te liggen. Wij hebben een trimtafel aangeschaft. Je kan op die manier heel gemakkelijk overal bij. (vereist wel wat training!)
Catootje heeft nog een makkelijke vacht, maar die zetten we iedere dag even op de trimtafel om te oefenen. Vachtverzorging hoort erbij, als ze klaar zijn, zijn ze braaf en mogen ze een koekje

Wat is dat voor kam?&nicole schreef:Op een tafel is voor jezelf een stuk comfortabeler. Voor de hond is het ook duidelijk dat hij op de tafel gewoon stil moet zitten/liggen. Op de bank/op de grond komt hij ook voor andere dingen
De kam die jij hebt is best fijn, de tanden staan best dicht op elkaar. Ik heb de kam hierboven, maar gebruik eigenlijk alleen de kant waar de tanden verder uit elkaar staan. Ik denk dat die voor de vacht van jouw hond ook het best geschikt is.
Welke materialen gebruik jij voor je Poedel?*Esther schreef:Nee echt niet, de tanden moeten verder uitelkaar. Dat is echt fijner, makkelijker werken.
Bedankt&nicole schreef:Hier bijvoorbeeld kun je ze vinden.

Ja, ze zijn duidelijk genoeg.TTtje@ schreef:Wij gebruiken deze:
Ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn
Kammen lukt wel, maar ontklitten niet.dagmar88 schreef:Als het zo'n gedoe is zou ik bij die volgende trimbeurt die snor er lekker af laten halen.