Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe kan je klitten eruit krijgen?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Hakuna Matata
Zeer actief
Aantal honden: 0

Hoe kan je klitten eruit krijgen?

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

Hoe houden jullie je honden klitvrij?
Minion had een heel makkelijke vacht totdat hij 8 maanden was.
Na de tweede trimbeurt rond 30 december begon zijn vacht zeer moeilijk te doen.
Als je er al naar kijkt zitten ze er al in. :schrik:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Hoe kan je klitten eruit krijgen?

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Hakuna Matata schreef:Hoe houden jullie je honden klitvrij?
Minion had een heel makkelijke vacht totdat hij 8 maanden was.
Na de tweede trimbeurt rond 30 december begon zijn vacht zeer moeilijk te doen.
Als je er al naar kijkt zitten ze er al in. :schrik:
Vachtwisseling rond 1 jaar oud dus wat problemen geeft .
Ga een fles manen/staart ontklitter halen voor paarden of een flesje klisskur bij de drogist of supermakt.Inspuiten ,even in laten trekken en dan goed borstelen en kammen.
Of gewoon kort laten zetten door de trimmer en overnieuw beginnen met iedere dag borstelen en kammen in laagjes tot op de huid.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Yeufke »

Kammen, kammen, kammen.
Echt plukje voor plukje, even boven aan bij het vel het haar vasthouden en naar de punt toe kammen.
Dus niet met de borstel er overheen maar echt kammen tot op het vel.
Eerst een grove kam en dan evt. nog een fijnere kam.
Pas wanneer alle klitjes eruit zijn kun je ook wel eens tussendoor met de borstel.
Dat de vacht na de 8e maand moeilijker wordt komt vaak voor.
En ja, dit vochtige weer is echt niet leuk.
Hier ook klitten waar je bij staat, en dat keer twee. :ugh:
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
Hakuna Matata
Zeer actief

Yeufke schreef:Kammen, kammen, kammen.
Echt plukje voor plukje, even boven aan bij het vel het haar vasthouden en naar de punt toe kammen.
Dus niet met de borstel er overheen maar echt kammen tot op het vel.
Eerst een grove kam en dan evt. nog een fijnere kam.
Pas wanneer alle klitjes eruit zijn kun je ook wel eens tussendoor met de borstel.
Dat de vacht na de 8e maand moeilijker wordt komt vaak voor.
En ja, dit vochtige weer is echt niet leuk.
Hier ook klitten waar je bij staat, en dat keer twee. :ugh:
Wij hebben deze borstel.
Afbeelding
Wij hebben deze kam.
Afbeelding
We hebben ook een zachte borstel met aan de ene kant zachte zwarte haren en aan de andere kant pinnen met ronde knopjes erop.
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Yeufke »

Het materiaal heb je dus. Zelf heb ik de paarse maar gebruik die eigenlijk niet zo veel.
Meer de kam eigenlijk.
En nu maar aan de slag. Met dit weer echt niet dagen niks doen want dan is het zo weer te laat.
Ook na een wandeling even alle stukjes blad, steel en zo uit de vacht pulken want daar komen ook gegarandeerd klitten van.
Een langharig hondje is gewoon meer werk. Maar wel mooi. :D
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
Hakuna Matata
Zeer actief

Yeufke schreef:Het materiaal heb je dus. Zelf heb ik de paarse maar gebruik die eigenlijk niet zo veel.
Meer de kam eigenlijk.
En nu maar aan de slag. Met dit weer echt niet dagen niks doen want dan is het zo weer te laat.
Ook na een wandeling even alle stukjes blad, steel en zo uit de vacht pulken want daar komen ook gegarandeerd klitten van.
Een langharig hondje is gewoon meer werk. Maar wel mooi. :D
Me zus kamt hem alleen aan de bovenlaag.
Ik heb geprobeerd te zeggen kam laagje voor laagje.
Maar zei zij ik heb jarenlang paarden gekamd.
Ik kam tot aan de huid.
Als ik met die rode borstel bij zijn liezen kom schiet meneer overeind.
Klitten eruit halen is heel vaak een stoei-hap partij.
Ik doe zo voorzichtig mogelijk.
Hakuna Matata
Zeer actief

Met die rode borstel kan ik soms klitten eruit halen.
Hij heeft voornamelijk de Poedelvacht.
Bij zijn bek is het heel moeilijk kammen, want als ik met de kam bij zijn bek kom begint hij te happen.
Ik laat dat niet toe, ik doe het zo voorzichtig mogelijk.
Topline
Actief
Mijn ras(sen): Boxers
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Topline »

Rond het jaar komt hij inderdaad in de vachtwissel en dat zorgt voor heel veel klitten.
Het materiaal dat je hebt is prima, koop inderdaad een flesje ontklitspray of wrijf de (droge) klitten in met maïzena. Dan zet je de hond op een tafel en begin je bij zijn achtervoetje, daarbij hou je zoveel mogelijk haar tegen met je duim zodat je alleen zijn voet borstelt. Is deze rondom klitvrij (controleren met de kam) dan laat je wat meer haar los. Dit herhaal je steeds totdat je bij zijn rug uitkomt. Op deze manier kam je steeds over uitgekamd haar heen en na verloop van tijd, als je er wat handigheid in krijgt, voel en hoor je (aan het geluid van de borstel) of er nog klitten in zitten. De zijkant doe je op dezelfde manier. dus in laagjes zodat je altijd over het uitgeborstelde gedeelte heen gaat. Bij het hoofd houd je de bek op elkaar door wat haar van de boven en onderkaak beet te pakken en dan voorzichtig de wangen te borstelen, dit vergt enige gewenning van de hond, maar het moet toch gebeuren en zo kan hij niet bijten.

Als het niet lukt kun je ook bij een trimsalon vragen of ze je een borstel instructie willen geven, ik doe dit altijd gratis omdat het mes van twee kanten snijd, baasje kan de hond beter onderhouden (hopelijk) en ik heb minder werk als de hond komt voor zijn trimbehandeling, iedereen blij dus :lol1:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Inderdaad bij een trimmer kun je je vragen stellen, zo heb ik het ook geleerd, maar ook iedere dag kammen. Lotje is nu 2,5 en ik borstel nu pas om de dag, als ik langer wacht wordt het een gevecht en dat wil ik niet. Liever wat vaker en makkelijk.
Hakuna Matata
Zeer actief

Neeltje schreef:Inderdaad bij een trimmer kun je je vragen stellen, zo heb ik het ook geleerd, maar ook iedere dag kammen. Lotje is nu 2,5 en ik borstel nu pas om de dag, als ik langer wacht wordt het een gevecht en dat wil ik niet. Liever wat vaker en makkelijk.
Dat ga ik met me moeder overleggen, en dan misschien dat me zus en ik dan ook weten hoe het moet.
Maar ik hoop echt dat hij straks een makkelijker vacht krijgt, want dit is heel lastig om te doen.
Een trimster van een tuincentrum zei dat je hem het beste kort kan houden, en dat zijn vacht door het scheren dikker wordt.
Maar ik heb hier gelezen dat zijn vacht niet dikker wordt door het scheren.
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Die kam is in mijn ogen niet ok. Ik zou er liever eentje gebruiken met meer tussenruimte.
Maar laat hem kort zetten zoals BP zegt en vraag kaminstructie bij je trimster.
Maak afspraken wat korter op elkaar, dat scheelt ook :-)
En wat vind je zelf mooi? Kort of wat langer?
Hakuna Matata
Zeer actief

*Esther schreef:Die kam is in mijn ogen niet ok. Ik zou er liever eentje gebruiken met meer tussenruimte.
Maar laat hem kort zetten zoals BP zegt en vraag kaminstructie bij je trimster.
Maak afspraken wat korter op elkaar, dat scheelt ook :-)
En wat vind je zelf mooi? Kort of wat langer?
Iedereen vind lang houden mooier dan kort scheren, maar als het moet dan moet het.
Zoals op me onderschrift vind ik een mooie lengte.
TTtje@
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door TTtje@ »

Wat voor hond heb je? (Sorry, Ik kan geen onderschrift zien via mijn telefoon) zou je eventueel niet bij de rasvereniging advies kunnen vragen? Wij hebben een tibetaan van nu ruim 1,5 jaar en daarbij helpt het ook om haar regelmatig (ongeveer 1x in de 3 weken)te wassen met goede shampoo en cremespoeling. Een schone vacht klit minder snel! En inderdaad wat Neeltje zegt eerst elke dag kammen maar dan echt tot op de huid! Succes!
Hakuna Matata
Zeer actief

TTtje@ schreef:Wat voor hond heb je? (Sorry, Ik kan geen onderschrift zien via mijn telefoon) zou je eventueel niet bij de rasvereniging advies kunnen vragen? Wij hebben een tibetaan van nu ruim 1,5 jaar en daarbij helpt het ook om haar regelmatig (ongeveer 1x in de 3 weken)te wassen met goede shampoo en cremespoeling. Een schone vacht klit minder snel! En inderdaad wat Neeltje zegt eerst elke dag kammen maar dan echt tot op de huid! Succes!
Het is een Poedel x Maltezer.
&nicole
Zeer actief

Ongelezen bericht door &nicole »

De vacht goed schoon houden is bij Khyra echt een must. Ze gaat zo ongeveer om de drie weken in bad (soms wat vaker, soms minder. Is ook afhankelijk van het weer. Als het nat is buiten is er blubber, en waar blubber is is Khyra :mrgreen: ) en daarna een goede borstelbeurt. Meestal ben ik dan in 1,5 uur klaar met haar, tussendoor doen we dan af en toe een borstel er door. Ik moet wel zeggen dat ze tot ze een jaar of 3 was een veel lastigere vacht had, veel dikker met veel wol. Echt klitten haal ik er uit door met de efileerschaar erin te knippen. Daarna kun je het gemakkelijker en pijnloos uitkammen.
Koop een grove kam. Daarin blijven de klitten ook wel hangen en het is veel fijner voor de hond.
Het is ook handig om de hond te leren om op de zij op een tafel te liggen. Wij hebben een trimtafel aangeschaft. Je kan op die manier heel gemakkelijk overal bij. (vereist wel wat training!)

Catootje heeft nog een makkelijke vacht, maar die zetten we iedere dag even op de trimtafel om te oefenen. Vachtverzorging hoort erbij, als ze klaar zijn, zijn ze braaf en mogen ze een koekje :wink:
Hakuna Matata
Zeer actief

&nicole schreef:De vacht goed schoon houden is bij Khyra echt een must. Ze gaat zo ongeveer om de drie weken in bad (soms wat vaker, soms minder. Is ook afhankelijk van het weer. Als het nat is buiten is er blubber, en waar blubber is is Khyra :mrgreen: ) en daarna een goede borstelbeurt. Meestal ben ik dan in 1,5 uur klaar met haar, tussendoor doen we dan af en toe een borstel er door. Ik moet wel zeggen dat ze tot ze een jaar of 3 was een veel lastigere vacht had, veel dikker met veel wol. Echt klitten haal ik er uit door met de efileerschaar erin te knippen. Daarna kun je het gemakkelijker en pijnloos uitkammen.
Koop een grove kam. Daarin blijven de klitten ook wel hangen en het is veel fijner voor de hond.
Het is ook handig om de hond te leren om op de zij op een tafel te liggen. Wij hebben een trimtafel aangeschaft. Je kan op die manier heel gemakkelijk overal bij. (vereist wel wat training!)

Catootje heeft nog een makkelijke vacht, maar die zetten we iedere dag even op de trimtafel om te oefenen. Vachtverzorging hoort erbij, als ze klaar zijn, zijn ze braaf en mogen ze een koekje :wink:
Minion wordt meestal op de bank of op de grond gekamd.
Maar die kam die ik liet zien is toch een grove kam?
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Nee echt niet, de tanden moeten verder uitelkaar. Dat is echt fijner, makkelijker werken.
&nicole
Zeer actief

Op een tafel is voor jezelf een stuk comfortabeler. Voor de hond is het ook duidelijk dat hij op de tafel gewoon stil moet zitten/liggen. Op de bank/op de grond komt hij ook voor andere dingen ;)
Afbeelding
De kam die jij hebt is best fijn, de tanden staan best dicht op elkaar. Ik heb de kam hierboven, maar gebruik eigenlijk alleen de kant waar de tanden verder uit elkaar staan. Ik denk dat die voor de vacht van jouw hond ook het best geschikt is.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb een kam die hierop lijkt:
Afbeelding
Voor het meeste van Elco's vacht kan ik de fijne kant gebruiken, maar staart en broek doe ik toch echt met de grove kant.
Elco heeft een enkele, halflange, zijde-achtige vacht, dus die haren zijn vrij dun
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik doe niet aan ontklitten :mrgreen: Elke lok die het waagt in de klit te gaan zitten houdt zich niet aan de regels, daar gaat zonder pardon de schaar in :pffff:
Zo mist Mayke inmiddels wat plukken uit haar staart, maar een kniezeoor die t ziet!
Al klit ze best weinig, maar er zitten soms bramentakken in dr staart die de boosdoener zijn.
Afbeelding
Hakuna Matata
Zeer actief

&nicole schreef:Op een tafel is voor jezelf een stuk comfortabeler. Voor de hond is het ook duidelijk dat hij op de tafel gewoon stil moet zitten/liggen. Op de bank/op de grond komt hij ook voor andere dingen ;)
Afbeelding
De kam die jij hebt is best fijn, de tanden staan best dicht op elkaar. Ik heb de kam hierboven, maar gebruik eigenlijk alleen de kant waar de tanden verder uit elkaar staan. Ik denk dat die voor de vacht van jouw hond ook het best geschikt is.
Wat is dat voor kam?
Hakuna Matata
Zeer actief

*Esther schreef:Nee echt niet, de tanden moeten verder uitelkaar. Dat is echt fijner, makkelijker werken.
Welke materialen gebruik jij voor je Poedel?
&nicole
Zeer actief

Hier bijvoorbeeld kun je ze vinden.
Hakuna Matata
Zeer actief

&nicole schreef:Hier bijvoorbeeld kun je ze vinden.
Bedankt
TTtje@
Vaste gebruiker

Wij gebruiken deze:Afbeelding
Ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn
Hakuna Matata
Zeer actief

TTtje@ schreef:Wij gebruiken deze:Afbeelding
Ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn
Ja, ze zijn duidelijk genoeg.
Kan je met die kam ook de snor goed kammen?
TTtje@
Vaste gebruiker

Ja hoor, ik gebruik alleen meestal eerst de rechter borstel, dan zijn de meeste klitten er wel uit en ga daarna met de kam er nog doorheen voor de rest van de klitten. Zo doe ik de hele vacht laagje voor laagje incl. poten, kop, baard, snor enz. enz.
Het is trouwens net zo'n soort kam als op de foto van &nicole
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Als het zo'n gedoe is zou ik bij die volgende trimbeurt die snor er lekker af laten halen.
Hakuna Matata
Zeer actief

dagmar88 schreef:Als het zo'n gedoe is zou ik bij die volgende trimbeurt die snor er lekker af laten halen.
Kammen lukt wel, maar ontklitten niet.
Ivanneke
Actief
Mijn ras(sen): Herderig, Kangalachtig en een knappe kruising

Ongelezen bericht door Ivanneke »

Ik heb sinds kort een kam met meedraaiende tanden, die zou speciaal voor snel klittende vachten zijn. Ik gebruik hem voor half-langhaar katten, maar ik denk dat hij ook wel geschikt is voor hondenvachten. Het lijkt echt wel fijner voor het beest in kwestie dan een gewone kam. Volgens mij heb ik hem bij een Welkoop gescored.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”