Sta ik bij de watertank samen met een leerling hoor ik een hond blaffen en janken, ik zeg tegen de leerling: iemand heeft z'n hond alleen thuis gelaten (er is nieuwbouw aan de overkant van de weg)
Zegt de leerling, nee dat is een hond die daar bij de weg zit vastgebonden...... hoezo vastgebonden?
Ik, samen met de leerling naar de weg gelopen, zie ik een hond aan een 10 cm ketting vastzitten aan het prikkeldraad. Zegt de leerling oh, die zit daar al 2 dagen, niet dichterbij gaan die heeft zeker Rabiës.
Mmm, als die daar al 2 dagen zit heeft die geen Rabiës want dan was hij al dood.
Ik naar huis een beetje lever halen en een tang. Terug bij de hond eerst lever gegeven die hij met smaak opvrat, geen Rabiës dus hond met Rabiës eet niet meer.
Ten voorzichtig de ketting los gepielt terwijl de hond mij argwanend aankeek
Het duurde even voor dat de hond zich realiseerde dat hij vrij was, maar na een paar minuten speerde hij ervandoor.
Ik was een beetje boos op de leerling
Het gebeurd hier vaker dat ze een hond ergens vastbinden en dan langzaam sterft het arme beest
Een paar jaar geleden ook een hond bevrijd die aan een boom gebonden was met een dun nylon draadje, zijn hele kop was opgezwollen, als ik hem niet hat losgemaakt was die gestikt.
Er is hier veel dierenleed maar nu heb ik in ieder geval weer eentje kunnen redden

.