Marjoleine schreef:laeken schreef:Als je goed zou lezen zie je staan dat ik stel dat er in de huidige hondenrassen meerdere soorten wolven zitten. Dat is ook gewoon zo. Dat zijn dus honden.
Dit is toch ook gewoon een feit? Ik begrijp niet waarom Tara dat anders ziet, of ik moet iets niet snappen?
Ik weet niet of door de genetische wijzigingen honden tot dezelfde soort gerekend kunnen worden trouwens, dat vind ik twijfelachtig.
Maar natuurlijk zitten er in de huidige hondenrassen meerdere soorten wolven. Dat is gewoon aangetoond.
DNA en zo

Ik denk er precies zo over als jij. Dat A in de huidige moderne honden wel degelijk een heleboel verschillende wolven zitten. Aziatische, Europese en Amerikaanse. En ik denk ook Afrikaanse en zeker ook de Arctische wolf. Die zit daarmee ook in een heleboel Spaanse honden want daar zit vaak husky in en in de verte ook Spaanse wolf.
Al met al reken ik de hond dus net als jij sowieso niet tot dezelfde soort als de Amerikaanse wolf die een hond eet met bloed van Europese, Aziatische en in het geval van de elandhonden ook nog eens Arctische wolven.
En ik reken B de hond sowieso niet meer tot dezelfde soort als de wolf omdat er op alle vlakken significante verschillen zijn. In bijtkracht, tanden, maar bv ook in snelheid van ontwikkelen als pup, de staat van mentale volwassenheid die volledig anders is en ga zo door. Daarmee heeft de hond niet meer dezelfde status als de wolf binnen 1 soort. De hond is wat mij betreft minimaal een hele duidelijk andere ondersoort als het niet helemaal een andere soort is geworden.
En nogmaals, de definitie van soort plant zich voort en geeft vruchtbare nakomelingen is ernstig achterhaald. Denk dus aan al die ocicat, savannah katten en meer. En de kapoetsensijs vs de kanarie.
Bij elke afsplitsing van een soort kun je lange tijd nog terugkruisen en meestal ontstaat dat bv doordat de gebieden afgeschermd raken door bv water. Neem chimpansees en bonobo's. Daar zit alleen een rivier tussen. Tot recent wist niemand dat het twee soorten waren en zaten ze ook samen in de dierentuin. Nu weet men dat het twee soorten zijn en net als bij hond vs wolf vertonen ze totaal verschillend gedrag. Honden gedragen zich totaal anders als wolven. Je kan ze ook niet onderling omwisselen want dat werkt nl niet. Een wolf kan je niet hond maken en een hond kan je niet wolf maken. Ook niet als je ze als eicel in de baarmoeder van plaatst. Ze verschillen veel teveel.
Dus ik ben echt van mening dat de wolf sowieso niet dezelfde ondersoort is als de hond aangezien de hond is opgebouwd uit veel meer ondersoorten dan 1 en hij slechts 1 ondersoort tegen komt die hem opeet. Daarnaast is de hond voor mij ook wat betreft de rest niet dezelfde soort als welke wolf dan ook. Aangezien de hond gemodificeerd is in die mate dat hij teveel verschillend is. Nu heb je wel honden die minder verschillen maar dat zijn de recente hybriden. Saarloos, Tjech en andere hybriden. De malamute is inmiddels ook wel weer op en top hond.