Ja, snoei brengt bloei.laeken schreef:Voor mij is het kromst aan de jacht dat de jager roofdieren niet kan verdragen op de velden waar hij jaagt. Dat maakt dat ik per definitie een tegenstander ben en blijf van de jacht. Ik ben niet tegen afschot in bepaalde gevallen maar ik ben wel tegen plezierjacht waarbij de jager vrij spel krijgt voor het afschieten van vossen. Zolang een jager dat doet is hij bezig met iets wat in mijn ogen niet meer recht te praten is. Je mag niet beweren dat er teveel ganzen zijn zolang jij de vossen doodt. Je mag niet beweren dat er voldoende hazen en fazanten zijn zolang hun predatoren zonder vergunning afgeschoten worden. Kraaien die eieren eten idem. Kraaien veroorzaken in veel gebieden op geen enkele wijze overlast. Ze leven niet in kolonies maar in paren in een groot territorium. Daarin kan het niet zo zijn dat de kraai de prooidieren uit kan roeien. Een jager zal de kraai wel schieten want hij eet fazanteneieren, eendenkuikens en jonge haasjes.
Dat kan niet.
En dat er op een vos geschoten wordt die in een broedgebied van de laatste grutto's alle eieren opvreet, daar kan ik best mee leven. Maar vossen afschieten in een boerengebied is gewoon not done tenzij ze teveel overlast geven.
Dan kun je overigens nog steeds gewoon maatregelen nemen en de jacht op de vos is daarnaast een van de meest achterhaalde en slechtst werkende maatregelen die er zijn. Zodra je op vossen schiet worden de nesten groter en nemen per direct vossen die anders geen kans hadden die gebieden in. Voor elke moer die je schiet ligt er een nieuwe te wachten om dat gebied in te nemen. Zo simpel is het. Druk je de stand een jaar flink met heel veel afschot dan liggen er ipv 3 of 4 ineens 9 pups in elk nest.
Wat me verder een doorn in het hoog is is de steeds terugkerende roofvogel vergiftigingen. Door mensen met een jachtakte. Dat hoor je elk jaar weer. Plus het uitzetten van fazanten, het grootschalig fokken van fazanten en het jagen in het buitenland. Allemaal zaken die maken dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat beheer een erg ondergeschikte rol speelt. Plezier is de grootste drijfveer en zolang dat zo is maakt niemand mij wijs dat het perfect geregeld is.
Hoe zat dat ook alweer met de zwijnen in Limburg een aantal jaar geleden? O ja, ze hadden een aantal vrij gegeven voor jacht dat groter was dan de populatie.Maw alle zwijnen zijn toen afgeschoten. Tot zover beheer. Gelukkig is een klein groepje Duitsland in gerend en is er een nieuwe populatie ontstaan. Maar wel een met veel minder genetische diversiteit en een die er bijna niet meer was. Dat ze op de Veluwe op zwijnen moeten jagen snap ik. Ik snap ook dat ze dat hier in Duitsland doen in het omheinde bos hier in de buurt. Daar barst het van de zwijnen.
En hoe zit het eigenlijk met die wilde eend? Die is dus bezig met uitsterven. Maar je mag er wel op jagen.De patrijs is bejaagd tot hij bijna uitgestorven was. Gelukkig is dat nu verboden maar het mocht nogal lang terwijl de soort enorm aan het afnemen was. Precies wat er nu met de eend gebeurd. Eendenjagers gaan natuurlijk niet zo heel snel aangeven dat ze beter kunnen stoppen met hun hobby. Meestal trekken externe partijen aan de bel. Dan wordt de jacht onder dwang gestopt.
En Nyckle, je pikt er een paar details uit bij Cleva maar ondertussen negeer je alle belangrijke punten. Die details spelen helemaal geen rol. Het gaat om de strekking van dat verhaal. Kan me er ook best in vinden trouwens.
Maar daar zullen de zwijnen op de Veluwe ook wel geen uitzondering op zijn.