Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ree(moeder) verscheurd door hond

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

korthaar
Zeer actief

Re: Ree(moeder) verscheurd door hond

Ongelezen bericht door korthaar »

laeken schreef:Voor mij is het kromst aan de jacht dat de jager roofdieren niet kan verdragen op de velden waar hij jaagt. Dat maakt dat ik per definitie een tegenstander ben en blijf van de jacht. Ik ben niet tegen afschot in bepaalde gevallen maar ik ben wel tegen plezierjacht waarbij de jager vrij spel krijgt voor het afschieten van vossen. Zolang een jager dat doet is hij bezig met iets wat in mijn ogen niet meer recht te praten is. Je mag niet beweren dat er teveel ganzen zijn zolang jij de vossen doodt. Je mag niet beweren dat er voldoende hazen en fazanten zijn zolang hun predatoren zonder vergunning afgeschoten worden. Kraaien die eieren eten idem. Kraaien veroorzaken in veel gebieden op geen enkele wijze overlast. Ze leven niet in kolonies maar in paren in een groot territorium. Daarin kan het niet zo zijn dat de kraai de prooidieren uit kan roeien. Een jager zal de kraai wel schieten want hij eet fazanteneieren, eendenkuikens en jonge haasjes.

Dat kan niet.

En dat er op een vos geschoten wordt die in een broedgebied van de laatste grutto's alle eieren opvreet, daar kan ik best mee leven. Maar vossen afschieten in een boerengebied is gewoon not done tenzij ze teveel overlast geven.

Dan kun je overigens nog steeds gewoon maatregelen nemen en de jacht op de vos is daarnaast een van de meest achterhaalde en slechtst werkende maatregelen die er zijn. Zodra je op vossen schiet worden de nesten groter en nemen per direct vossen die anders geen kans hadden die gebieden in. Voor elke moer die je schiet ligt er een nieuwe te wachten om dat gebied in te nemen. Zo simpel is het. Druk je de stand een jaar flink met heel veel afschot dan liggen er ipv 3 of 4 ineens 9 pups in elk nest.

Wat me verder een doorn in het hoog is is de steeds terugkerende roofvogel vergiftigingen. Door mensen met een jachtakte. Dat hoor je elk jaar weer. Plus het uitzetten van fazanten, het grootschalig fokken van fazanten en het jagen in het buitenland. Allemaal zaken die maken dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat beheer een erg ondergeschikte rol speelt. Plezier is de grootste drijfveer en zolang dat zo is maakt niemand mij wijs dat het perfect geregeld is.

Hoe zat dat ook alweer met de zwijnen in Limburg een aantal jaar geleden? O ja, ze hadden een aantal vrij gegeven voor jacht dat groter was dan de populatie. :kotz: Maw alle zwijnen zijn toen afgeschoten. Tot zover beheer. Gelukkig is een klein groepje Duitsland in gerend en is er een nieuwe populatie ontstaan. Maar wel een met veel minder genetische diversiteit en een die er bijna niet meer was. Dat ze op de Veluwe op zwijnen moeten jagen snap ik. Ik snap ook dat ze dat hier in Duitsland doen in het omheinde bos hier in de buurt. Daar barst het van de zwijnen.

En hoe zit het eigenlijk met die wilde eend? Die is dus bezig met uitsterven. Maar je mag er wel op jagen. :denken: De patrijs is bejaagd tot hij bijna uitgestorven was. Gelukkig is dat nu verboden maar het mocht nogal lang terwijl de soort enorm aan het afnemen was. Precies wat er nu met de eend gebeurd. Eendenjagers gaan natuurlijk niet zo heel snel aangeven dat ze beter kunnen stoppen met hun hobby. Meestal trekken externe partijen aan de bel. Dan wordt de jacht onder dwang gestopt.

En Nyckle, je pikt er een paar details uit bij Cleva maar ondertussen negeer je alle belangrijke punten. Die details spelen helemaal geen rol. Het gaat om de strekking van dat verhaal. Kan me er ook best in vinden trouwens. :ok:
Ja, snoei brengt bloei.
Maar daar zullen de zwijnen op de Veluwe ook wel geen uitzondering op zijn.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Kruimel53 schreef:Even een kleine opmerking zonder quote: Nyckle schrijft dat kraaien de kuilbalen aanpikken en daarmee schade veroorzaken. Dat klopt. En dat is heel simpel te voorkomen door de balen af te dekken. Wij hadden daarvoor een speciaal soort dun gaas, kostte geen drol en ging minstens 15 jaar mee.

Het kan lonen om niet gelijk in termen van afschieten en bestrijden te denken.
Daar denk ik ook zo over. Heb je kippen dan maak je een goed hok. Ga je niet in plaats daarvan vossen afschieten en marters illegaal wegvangen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Kruimel53 schreef:Even een kleine opmerking zonder quote: Nyckle schrijft dat kraaien de kuilbalen aanpikken en daarmee schade veroorzaken. Dat klopt. En dat is heel simpel te voorkomen door de balen af te dekken. Wij hadden daarvoor een speciaal soort dun gaas, kostte geen drol en ging minstens 15 jaar mee.

Het kan lonen om niet gelijk in termen van afschieten en bestrijden te denken.
Daar denk ik ook zo over. Heb je kippen dan maak je een goed hok. Ga je niet in plaats daarvan vossen afschieten en marters illegaal wegvangen.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik ben niet tegen het jagen, maar ik vind het ook niet erg als mijn honden eens in de zoveel tijd een haas of konijn te pakken krijgen.

Ik denk dat ze met zijn vieren nog geen tien konijnen/hazen gedood hebben.
Hier lopen geen reeën dus daar hoef ik niet op te letten.

Moet wel in Oostenrijk opletten daar liep er wel eentje vorig jaar, de honden gingen er niet achteraan maar heb ze voor de zekerheid even aangelijnd.

Jarah kijkt buiten niet naar vogels maar op het balkon wel, ze heeft een keer een duif gegrepen en die met veer en al opgevreten, ze kotste hem later uit in mijn bed.

En een paar weken geleden had Nikkie een duif te pakken die ineens binnen tegen het raam vloog toen hij weer naar buiten wilde, gelukkig liet ze hem gelijk los en kon ik hem na veel gedoe weer buiten neerzetten. Wilde hem eerst over de reling heen gooien, maar bedacht me ineens dat Nikkie hem bij zijn vleugel vast had gegrepen, dus toch maar op het balkon neer gezet. Gelukkig kon hij nog vliegen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
korthaar
Zeer actief

Tara schreef:
Wat ook vaak wordt aangehaald: Als vossen niet geschoten worden kunnen ze wat bijdragen aan het ganzenprobleem.
Dat gaat dus ook al niet op. Vossen lossen het ganzenprobleem niet op, ganzen zijn groot en vossen gaan liever voor makkelijker prooien.
Het gaat ook niet om het aantal ganzen wat de Vos verorbert, maar om de dreiging die er van uitgaat en mede hierdoor het effect op het broed succes.
laeken
Zeer actief

korthaar schreef:
Tara schreef:
Wat ook vaak wordt aangehaald: Als vossen niet geschoten worden kunnen ze wat bijdragen aan het ganzenprobleem.
Dat gaat dus ook al niet op. Vossen lossen het ganzenprobleem niet op, ganzen zijn groot en vossen gaan liever voor makkelijker prooien.
Het gaat ook niet om het aantal ganzen wat de Vos verorbert, maar om de dreiging die er van uitgaat en mede hierdoor het effect op het broed succes.
Grauwe ganzen lopen ver het land op met hun jongen en die worden wel degelijk vaak gegrepen door de vos. Ook de eieren worden geroofd. Als een vossenmoer een nestje heeft bij een ganzenkolonie scheelt dat dus een behoorlijk aantal succesvolle broedsels. Vossen pakken ook nog eens veel meer dan ze op kunnen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Beter gezegd. Hier in de polder in Duitsland wordt maar een enkel ganzenkind groot per nest. Langs de snelweg iets verderop zie ik paren lopen met 10 grote kuikens. De veldjes waarop die lopen zijn omringd door 3 banen snelweg dus er zal geen vos komen. In de polder hier zitten genoeg vossen. Ik kan me vergissen want ik ken de werkelijke predator niet. Ik zie alleen dat een nest van 8 gansjes hier snel reduceert tot 1 of 2 stuks. Als er al wat blijft leven.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:Ik vind het zo jammer dat er eigenlijk niks over wilde dieren gezegd kan worden zonder dat daar gelijk weer een pro/anti-jachtdiscussie uit voortvloeit.

Het betoog van Cleva vind ik goed, maar je kunt niet verwachten dat men in het kader van transparantie allerlei openbare aankondigingen gaat doen van waar men wanneer gaat jagen. Je kunt er namelijk vergif op innemen dat daar saboteurs op afkomen.
Je wilt niet weten hoeveel hoogzitten er afgefikt worden, er is of was zelfs een website die daar actief toe opriep. Auto's met een KJV-sticker of plaatje met "wildbeheer" worden regelmatig beschadigd en ik snap heel goed dat men een beetje onder de radar probeert te blijven.

Veel argumentatie die uit de anti-hoek komt is gebaseerd op onjuistheden.
Vossen worden niet afgeschoten omdat ze kippenhokken leegroven, dat is ieders eigen verantwoordelijkheid. De predatiedruk op de kwetsbare bodembroeders is enorm groot, door reigers, door vossen, door katten, de jagerij probeert kort te houden wat er kortgehouden mag worden. Aan reigers kan men niks doen, aan vossen en katten wel en dat doet men dus ook. Het heeft niet te maken met concurrentie met jagers dat men zulke predatoren kort wil houden, het heeft er alles mee te maken dat men probeert de kwetsbare soorten te behouden. Zo worden er in de Achterhoek bijvoorbeeld projecten opgezet om de biotopen van de patrijs te verbeteren. Dit lijkt vooralsnog succesvol te zijn en ik hoop dat het navolging gaan vinden. Heeft de jagerij daar belang bij? Nee hoor, de patrijs mag niet bejaagd worden. Het gaat puur om behoud van de soort.

Voor iedereen die zoveel bezwaren heeft tegen de jacht zou ik willen zeggen, meld je aan bij een facebookgroep van de KJV, dan kom je er wel achter hoe serieus iedereen er mee bezig is hoe het zelfreguleren van de moraal daar eigenlijk werkt.
De communicatie van de KJV naar buiten toe is in jaren niet zo goed geweest, voor wie wil luisteren kan een heleboel uitgelegd worden. Dat geldt overigens voor beide kampen, laat ik dat voorop stellen. Niet iedereen is even vaardig om zich goed uit te drukken, maar dat mag niet bepalen hoe de hele groep geprofileerd wordt.
Lijkt me een uitstekend idee :ok:

@ Cleva dank voor je reactie.
Nyckle heeft er uitgebreid uitleg op gegeven en ik weet zeker dat ik dat niet beter kan.
Volgens mij heeft hij goed duidelijk gemaakt dat behoorlijk wat zaken niet door "de jager" besloten worden maar in gezamenlijk overleg met diverse instanties, waarvoor ook nog een complete verantwoording moet worden afgelegd.
Tot zover het "maar een eind weg schieten" en de "plezierjacht".
Al is een ding zeker............................. als een jager geen plezier zou beleven aan zijn manier van leven zou hij zijn geweer opbergen :tongue:

Dat er jagers zijn die het moeilijk vinden om te communiceren, vind ik zelf wel begrijpelijk.
Als je jaren lang alleen maar uitgescholden wordt voor moordenaar geloof je het ook wel een beetje.
Die houding kan niet zo gemakkelijk even weer veranderd worden als er mensen wel gewoon met goede bedoelingen langskomen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
korthaar
Zeer actief

laeken schreef:
korthaar schreef:
Tara schreef:
Grauwe ganzen lopen ver het land op met hun jongen en die worden wel degelijk vaak gegrepen door de vos. Ook de eieren worden geroofd. Als een vossenmoer een nestje heeft bij een ganzenkolonie scheelt dat dus een behoorlijk aantal succesvolle broedsels. Vossen pakken ook nog eens veel meer dan ze op kunnen.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

ranetje schreef:
Tara schreef:Ik vind het zo jammer dat er eigenlijk niks over wilde dieren gezegd kan worden zonder dat daar gelijk weer een pro/anti-jachtdiscussie uit voortvloeit.

Het betoog van Cleva vind ik goed, maar je kunt niet verwachten dat men in het kader van transparantie allerlei openbare aankondigingen gaat doen van waar men wanneer gaat jagen. Je kunt er namelijk vergif op innemen dat daar saboteurs op afkomen.
Je wilt niet weten hoeveel hoogzitten er afgefikt worden, er is of was zelfs een website die daar actief toe opriep. Auto's met een KJV-sticker of plaatje met "wildbeheer" worden regelmatig beschadigd en ik snap heel goed dat men een beetje onder de radar probeert te blijven.

Veel argumentatie die uit de anti-hoek komt is gebaseerd op onjuistheden.
Vossen worden niet afgeschoten omdat ze kippenhokken leegroven, dat is ieders eigen verantwoordelijkheid. De predatiedruk op de kwetsbare bodembroeders is enorm groot, door reigers, door vossen, door katten, de jagerij probeert kort te houden wat er kortgehouden mag worden. Aan reigers kan men niks doen, aan vossen en katten wel en dat doet men dus ook. Het heeft niet te maken met concurrentie met jagers dat men zulke predatoren kort wil houden, het heeft er alles mee te maken dat men probeert de kwetsbare soorten te behouden. Zo worden er in de Achterhoek bijvoorbeeld projecten opgezet om de biotopen van de patrijs te verbeteren. Dit lijkt vooralsnog succesvol te zijn en ik hoop dat het navolging gaan vinden. Heeft de jagerij daar belang bij? Nee hoor, de patrijs mag niet bejaagd worden. Het gaat puur om behoud van de soort.

Voor iedereen die zoveel bezwaren heeft tegen de jacht zou ik willen zeggen, meld je aan bij een facebookgroep van de KJV, dan kom je er wel achter hoe serieus iedereen er mee bezig is hoe het zelfreguleren van de moraal daar eigenlijk werkt.
De communicatie van de KJV naar buiten toe is in jaren niet zo goed geweest, voor wie wil luisteren kan een heleboel uitgelegd worden. Dat geldt overigens voor beide kampen, laat ik dat voorop stellen. Niet iedereen is even vaardig om zich goed uit te drukken, maar dat mag niet bepalen hoe de hele groep geprofileerd wordt.
Lijkt me een uitstekend idee :ok:

@ Cleva dank voor je reactie.
Nyckle heeft er uitgebreid uitleg op gegeven en ik weet zeker dat ik dat niet beter kan.
Volgens mij heeft hij goed duidelijk gemaakt dat behoorlijk wat zaken niet door "de jager" besloten worden maar in gezamenlijk overleg met diverse instanties, waarvoor ook nog een complete verantwoording moet worden afgelegd.
Tot zover het "maar een eind weg schieten" en de "plezierjacht".
Al is een ding zeker............................. als een jager geen plezier zou beleven aan zijn manier van leven zou hij zijn geweer opbergen :tongue:

Dat er jagers zijn die het moeilijk vinden om te communiceren, vind ik zelf wel begrijpelijk.
Als je jaren lang alleen maar uitgescholden wordt voor moordenaar geloof je het ook wel een beetje.
Die houding kan niet zo gemakkelijk even weer veranderd worden als er mensen wel gewoon met goede bedoelingen langskomen.
De PR kan wel goed zijn, maar dat wil niet zeggen dat iedereen het ook aan z'n kont laat smeren.
ranetje
Zeer actief

korthaar schreef: De PR kan wel goed zijn, maar dat wil niet zeggen dat iedereen het ook aan z'n kont laat smeren.
Iemand beschuldigen van illegaal handelen, terwijl diegene volkomen binnen de wet en regels bezig is, door mensen die niet van wet en regelgeving op de hoogte zijn en die ook geen enkele moeite doen daar iets over op te zoeken of te luisteren naar degenen die dat wel weten is behoorlijk irritant.
Er worden zelfs beschuldigingen geuit door mensen die van die wet en regelgeving op de hoogte zouden moeten zijn.
Dat is nog erger.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
laeken
Zeer actief

Deze discussies zijn eindeloos. Pro jacht mensen vinden dat de anti jagers onwetend zijn. Andersom idem. Verder komen jagers heel vaak negatief in het nieuws. Dat werkt ook niet mee wat mij betreft.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

@ Cleva, ik ben het met je eens.
Ook al snap ik waarom het tegenwoordig nogal stil wordt gehouden door de jagers zelf.
Niemand heeft trek in bedreigingen en beschadigingen.
Ik zou het alvast een machtig televisieprogramma vinden
Met die zwanentoestand wilde eenvandaag geen uitleg van de KNJV bij hun item over de zwanenjacht.
In hun uitzending werd ook niets verteld over de reden van die jacht.
Dus de meeste mensen denken dat dat een illegale jacht was (nog steeds :? )
Het lijkt er op dat het niet eenvoudig is om de jachtkant in beeld te brengen.
Ik ben helemaal niet zo'n voorstander van jagen en dode dieren. Het punt is dat jagers dat vaak ook helemaal niet zijn. Het gaat in de basis wel over het doden van dieren maar de bloei aan traditie, sociale contacten, gerichte hondenfokkerij en vooral het bezig mogen zijn in en met de natuur is minstens zo belangrijk, stel ik me voor want ook ik praat van buitenaf.

Dat stel je je goed voor want dat is bij velen ook zo :ok:
En ze zijn zeker best genegen om iemand mee te nemen, alleen door ervaring zien ze liever dat er iemand mee gaat via een "voorspraak".

De jachtcombinatie waar ik mee mag met Ita lijkt er niet heel veel probleem mee te hebben als er iemand komt kijken (al zien zij ook het liefst dat diegene via een bekende binnen komt)
Een van de laatste jachten in het afgelopen seizoen stond er een jongen heel nieuwsgierig toe te kijken toen we de linie opstelden.
Of hij soms meewilde vroeg de jachtmeester?
Die jongen begon helemaal te glimmen.
Hij is mee geweest en nog vaker dat seizoen.
Beste kans dat hij half oktober a.s. ook weer in de startblokken staat :lol1:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Cleva schreef:
korthaar schreef: De PR kan wel goed zijn, maar dat wil niet zeggen dat iedereen het ook aan z'n kont laat smeren.
Goede PR gaat over de waarheid zo goed mogelijk vertellen.
Zodra iemand het als "iets aansmeren" kan duiden is het een gefaalde poging.
Iedereen die ook maar iets van PR weet, weet ook dat je je niet kunt veroorloven verhaaltjes op te hangen. Alleen onomstotelijke feiten zijn bruikbaar.

In dit geval is het feit dat de plaats, het tijdstip en welke diersoorten wel en niet genomen mogen worden streng gekaderd is al een verhelderende boodschap.
Bijna niemand weet dat. Mensen denken dat jagers er met willekeur op los gaan. Dat ze op eigen initiatief naar buiten lopen lukraak maar wat schieten.

Ongeacht of je voor, neutraal of tegen bent is precieze uitleg waardevol.
Het gebrek aan uitleg over de jagerij is zo goed als compleet en dat kun je je met geweren, dode dieren in de openbare ruimte domweg niet veroorloven.
Als de PvdD dat ook "denkt" (en die indruk krijg ik sterk) wordt het kwalijk
Van een volksvertegenwoordiger mag je verwachten dat hij/zij die wetten kent of zich er in ieder geval over informeert voor hij/zij uitspraken doet.

Dat klinkt wat bitter.
Maar het is verdraaide lastig, ook voor de KNJV
Zoals je weet is de rel dan al geboren op de voorpagina van de krant.
Het herstel daarvan komt een week later op pagina 20 in een hoekje, als er al herstel komt.
Dus dan weet je wat er beklijft.
Dat geldt niet alleen voor de jacht trouwens, maar daar ging het nu even over.
Laatst gewijzigd door ranetje op 14 mei 2016 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik lul maar wat raak, hoor. Ik wil maar zeggen dat er zo vreselijk veel kansen zijn om het beter te doen dat dit.
Het is zo kinderlijk eenvoudig om draagkracht te creëren, waarom doe je het dan niet?
Misschien heb je daar wel gelijk in :D
In ieder geval klinkt het voor mij fantastisch :lol1:

Vermoedelijk zijn er ook mensen die dit vloeken in de kerk vinden.
Maar voor mij heb je een punt :ok:
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Cleva schreef:De Millingerwaard is een gebied in ontwikkeling. In 1998 is er 3000 hectare zand opgespoten om de Waal-Rijnsplitsing te verruimen. Tijdens dit project zijn er Romeinse nederzettingen en voorwerpen gevonden.
Sinds 2005 is de Millingerwaard een natuurgebied in ontwikkeling geworden. Er wonen hier dassen, reeën, wezels, visarenden en roerdompen.
Daarnaast zijn er Heckrunderen en Konikpaarden uitgezet om de zorgen dat het gebied open en toegankelijk blijft.

We jagen hier om te zorgen dat de ontwikkeling zo vloeiend mogelijk verloopt.
We schieten fazanten om te zorgen dat er in 2020 niet 26000 fazanten zijn die verder ergens heen kunnen.

U kunt ons herkennen aan onze geweren en oranje hesjes. Helaas kunnen we u niet direct tewoord staan vanwege het feit dat we aan het schieten zijn en elkaar en u, beste bezoeker, liever niet ombrengen maar zijn wel bereikbaar op 0900-5133.

Met vriendelijke groet,

Karin Kinderdijk
Uitlegfunctionaris van Jachtvereniging Gelderland-zuid."

Dat er gejaagd wordt hoef je niet zo onder de aandacht te brengen.
De mensen hebben op de toegangsweg het wild tenslotte al in blinde paniek het gebied uit zien vluchten.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Cleva schreef:Een politieke partij is per definitie geknecht aan het referentiekader van het volk.
Zodra je als volksvertegenwoordiger iets gaat zeggen wat het volk niet snapt ben je verdwenen.

Zelfs als de PvdD iets anders zou vinden dan "Jagen is lelijk en vies en het moet verboden zijn" dan zouden ze dat op dit moment niet kunnen zeggen.
Ze zouden het bestaansrecht verliezen.
Het zijn gekozen volksvertegenwoordigers en daarom moet ze exact dat vertegenwoordigen wat het volk vindt.
Als je iets wil bewerkstelligen moet je het volk dus aanspreken.

De boeren hebben het al begrepen. Die doen massaal aan open melkdagen en openbaar kalfknuffelen. Elke schaal piri piri en elk pak melk is terug te voeren naar het productiebedrijf.
De overkoepelende organisatie van Gelderse natuurgebieden verkoopt wildernisvlees.
Ik vind het jammer dat de jagerij niet de kans pakt. En dan bedoel ik niet eens dat ze vlees moeten verkopen want daar hebben ze de voorraad niet voor maar waarom zou je bij de ingang van het natuurgebied geen bord plaatsen dat je zus en zo gedaan hebt om deze en die reden?

"Beste bezoeker,
De Millingerwaard is een gebied in ontwikkeling. In 1998 is er 3000 hectare zand opgespoten om de Waal-Rijnsplitsing te verruimen. Tijdens dit project zijn er Romeinse nederzettingen en voorwerpen gevonden.
Sinds 2005 is de Millingerwaard een natuurgebied in ontwikkeling geworden. Er wonen hier dassen, reeën, wezels, visarenden en roerdompen.
Daarnaast zijn er Heckrunderen en Konikpaarden uitgezet om de zorgen dat het gebied open en toegankelijk blijft.

We jagen hier om te zorgen dat de ontwikkeling zo vloeiend mogelijk verloopt.
We schieten fazanten om te zorgen dat er in 2020 niet 26000 fazanten zijn die verder ergens heen kunnen.

U kunt ons herkennen aan onze geweren en oranje hesjes. Helaas kunnen we u niet direct tewoord staan vanwege het feit dat we aan het schieten zijn en elkaar en u, beste bezoeker, liever niet ombrengen maar zijn wel bereikbaar op 0900-5133.

Met vriendelijke groet,

Karin Kinderdijk
Uitlegfunctionaris van Jachtvereniging Gelderland-zuid."

Ik lul maar wat raak, hoor. Ik wil maar zeggen dat er zo vreselijk veel kansen zijn om het beter te doen dat dit.
Het is zo kinderlijk eenvoudig om draagkracht te creëren, waarom doe je het dan niet?
Helemaal mee eens :ok:

De jagers die ik hier spreek zijn zeer uitgesproken vossenhaters, ze moeten allemaal dood :19: van alles krijgen ze de schuld terwijl de mensen in de omgeving met kippen los op hun erf nergens last van hebben, veel verder komen ze niet als argument de weidevogels, maar we hebben hier een prachtig gebied waar duizenden weidevogels kwamen en dat is weg omdat het water kunstmatig te hoog wordt gehouden en rietvelden worden vlak voordat de Bruine Kiekendief komt gerooid waar ze al vele jaren een nest hadden en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het is het stiekeme en schimmige en norse dat jagers hebben en ze komen ook niet zo slim over dat maakt dat je er bij voorbaat al een hekel aan hebt of het nu wel of geen nut heeft, dus goed plan van Cleva geef openheid :ok:
Afbeelding
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

korthaar schreef:
Dat er gejaagd wordt hoef je niet zo onder de aandacht te brengen.
De mensen hebben op de toegangsweg het wild tenslotte al in blinde paniek het gebied uit zien vluchten.
Een opmerking, alsof je naar de Bambi film zit te kijken. Korthaar, je mag eens een keer mee om te zien hoe het werkelijk gaat. Vriend(in) hond mag ook mee.

Er wordt die dag niet geschoten. Maar wel lekker gegeten. Als je wilt kun je getrancheerde op het vel gebraden eendenborst eten. Puur natuur. Biologisch. Zonde AB. Wil je dat niet, dan zal ik een veganistische maaltijd klaarmaken, en proberen er een veganistische wijn erbij te krijgen.
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Nu heb ik helemaal geen verstand van jagen. Ik heb er dus, zoals best veel mensen, een afkeer van hoewel ik best begrijp dat het nuttig is soms. Ik lees de meeste bijdrages hier dan ook met veel belangstelling.

Maar worden jagers, als ze eenmaal hun certificaten hebben, nog gecontroleerd? De reden dat ik er een hekel aan heb is nl nogal duidelijk.
Ik heb jagers bezig gezien, en ja die zijn officieel aangesloten bij de jagersvereniging), die dingen deden waardoor ik het liefste zag dat ze zelf een schot hagel in hun kont kregen.
Met daarbij een air van heb ik jou daar.
Dat had niks maar dan ook niks met natuurbeheer en liefhebberij te maken, maar wel met machtsvertoon en dierenleed.
Ook om hen hangt een taboesfeertje. Het "bemoei je vooral niet met ons want wij zijn goed en jij dom" gedoe.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Tara schreef:
ranetje schreef:
Misschien heb je daar wel gelijk in :D
In ieder geval klinkt het voor mij fantastisch :lol1:

Vermoedelijk zijn er ook mensen die dit vloeken in de kerk vinden.
Maar voor mij heb je een punt :ok:
Ik weet dat de KJV in sommige gevallen geen uitleg wil geven omdat in het verleden al herhaaldelijk is gebleken dat er verschrikkelijk aan gemanipuleerd werd waardoor er heel andere suggesties werden gewekt. Het is niet alleen maar nurkse dwarsigheid, het is ook het nadeel van de twijfel en slechte ervaringen uit het verleden.
Volgens mij werkt dat twee kanten op , alleen hier op het forum kun je al talloze negatieve ervaringen lezen die mensen hebben opgedaan met jagers. Ook in die kwestie met die zwanendame , Saskia van Rooij, liegen de beelden er niet om. In hoeverre dat gemanipuleerd is weet ik niet maar het zag er in ieder geval niet goed uit. Die openheid zou daar dus weleens verandering in kunnen brengen , dat denk ik wel . Je kunt natuurlijk blijven zeggen dat je dat niet wilt doen maar als je hobby zo onder vuur komt te liggen :mrgreen: dan lijkt me dat je weinig keus hebt. Mensen starten burgeriniatieven om zaken te stoppen terwijl dat wellicht anders zou kunnen met meer openheid.

http://www.limburg.nl/Bestuur/Provincia ... E.facebook
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Tineke
Zeer actief

nyckle schreef:Beloof me niet te lachen.

http://www.lltb.nl/nieuwsberichten/webs ... rs-in-2025
En zou dat ook niet mede door een imagoprobleem kunnen komen?
Ik kan me voorstellen dat als zo'n groot gedeelte van de bevolking op je kotst mensen een andere hobby gaan zoeken.
Daar zou wat meer openheid en uitleg wellicht ook wat aan kunnen doen.

Overigens is er hoop voor de toekomst, mijn oudste kleinzoon wordt jager later als hij groot is. Hij mag dan met zijn opa mee , die daar zijn papieren voor heeft en waar hij regelmatig vlees van zelf geschoten wild eet. Ik moet nog zien wat hij doet als hij daadwerkelijk zelf actief zou mogen meedoen hoor :wink: maar vooralsnog wil hij wel graag mee zodra hij daar de leeftijd voor heeft.
Afbeelding

ranetje
Zeer actief

Tineke schreef:
Tara schreef:Ik weet dat de KJV in sommige gevallen geen uitleg wil geven omdat in het verleden al herhaaldelijk is gebleken dat er verschrikkelijk aan gemanipuleerd werd waardoor er heel andere suggesties werden gewekt. Het is niet alleen maar nurkse dwarsigheid, het is ook het nadeel van de twijfel en slechte ervaringen uit het verleden.
Volgens mij werkt dat twee kanten op , alleen hier op het forum kun je al talloze negatieve ervaringen lezen die mensen hebben opgedaan met jagers. Ook in die kwestie met die zwanendame , Saskia van Rooij, liegen de beelden er niet om. In hoeverre dat gemanipuleerd is weet ik niet maar het zag er in ieder geval niet goed uit. Die openheid zou daar dus weleens verandering in kunnen brengen , dat denk ik wel . Je kunt natuurlijk blijven zeggen dat je dat niet wilt doen maar als je hobby zo onder vuur komt te liggen :mrgreen: dan lijkt me dat je weinig keus hebt. Mensen starten burgeriniatieven om zaken te stoppen terwijl dat wellicht anders zou kunnen met meer openheid.

http://www.limburg.nl/Bestuur/Provincia ... E.facebook
In feite zou die openheid door de KNJV - die ze best willen - alleen kunnen als het een live uitzending betreft of een enkele verwijzing naar hun site als het over schriftelijke informatie gaat.
Want de ervaringen uit het verleden zullen niet snel bijdragen aan het laten doorgeven van informatie door anderen.

De beelden van Saskia bestaan voornamelijk uit vooral herhaling van één beeld.
Dat het daar absoluut niet goed is gegaan met die honden lijkt me duidelijk, maar het is een miniem onderdeel van die jacht geweest.
Daarbij werd gemeld dat de zwaan een beschermde vogel is en dus niet bejaagd mag worden (dat klopt op zich).
Verzwegen werd dat er een speciale reden was en er een speciale vergunning was afgegeven voor dat ene gebied waarbij aan deze jagers werd gevraagd om de hoeveelheid zwanen in dat gebied te verminderen.
Dat is dus ook een probleem dat de KNJV tegenkomt.
Want zij hebben aangeboden om uit te leggen waarom er in dat geval op de zwanen werd gejaagd.
Dat aanbod werd afgewezen...............

En wat de provinciale staten van Limburg betreft:
Ze kunnen als provincie een landelijke regel niet afschaffen.
Er kan vast wel het een en ander geregeld worden om het jagen daar moeilijk(er) te maken.
Hopelijk zal dat provinciale bestuur zich eerst goed informeren voor ze een burgerinitiatief overnemen.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

ranetje schreef:En wat de provinciale staten van Limburg betreft:
Er kan vast wel het een en ander geregeld worden om het jagen daar moeilijk(er) te maken.
Hopelijk zal dat provinciale bestuur zich eerst goed informeren voor ze een burgerinitiatief overnemen.
De toestemming voor de plezierjacht ( wildlijst ) ligt toch tegenwoordig op provincie niveau?
ranetje
Zeer actief

korthaar schreef:
ranetje schreef:En wat de provinciale staten van Limburg betreft:
De toestemming voor de plezierjacht ( wildlijst ) ligt toch tegenwoordig op provincie niveau?
Nee
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Vind het een beetje raar dat er nog steeds vlees uit de supermarkt word gegeten en niet zo moeilijk word gedaan over het houden ,slachten en de slachter . Maar een jager die een ree of haas schiet en een ander daar een goede lap vlees van maakt en eet word zowat met zijn eigen geweer afgemaakt.
Die jager mag er geen plezier aan beleven want dan is het een onmens , natuurbarbaar maar een slachter die plezier in zijn werk heeft en met zijn vak bezig is daar hoor je niets over.

Wat zou het mooi zijn als zoveel mogelijk boeren hun grond inleven als 1 groot natuurpark en zoveel mogelijk los gelaten vee wat zich kan redden en vanuit het "wild "dieren geoogst worden .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Tineke
Zeer actief

ranetje schreef:De beelden van Saskia bestaan voornamelijk uit vooral herhaling van één beeld.
Dat het daar absoluut niet goed is gegaan met die honden lijkt me duidelijk, maar het is een miniem onderdeel van die jacht geweest.
Daarbij werd gemeld dat de zwaan een beschermde vogel is en dus niet bejaagd mag worden (dat klopt op zich).
Verzwegen werd dat er een speciale reden was en er een speciale vergunning was afgegeven voor dat ene gebied waarbij aan deze jagers werd gevraagd om de hoeveelheid zwanen in dat gebied te verminderen.
Dat is dus ook een probleem dat de KNJV tegenkomt.
Want zij hebben aangeboden om uit te leggen waarom er in dat geval op de zwanen werd gejaagd.
Dat aanbod werd afgewezen...............
Dat filmpje met die honden heb ik niet gezien ,of in ieder geval niet aangeklikt maar wel andere foto's ed voorbij zien komen waaruit geconcludeerd mag worden dat er daar wel wat meer mis gaat en wat er zeer dieronvriendelijk uitzag. Ook hier lees je reacties van mensen die soortgelijke ervaringen hebben en als je een structureel imagoprobleem hebt lijkt me dat je dat juist niet kunt gebruiken. Dat de KNJV geen gelegenheid krijgt hun kant hierover te vertellen is ook niet zoals het hoort ,dat zou de gelegenheid zijn om zaken recht te zetten of afstand te nemen van dit soort acties en handelingen.
Afbeelding

Tineke
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Vind het een beetje raar dat er nog steeds vlees uit de supermarkt word gegeten en niet zo moeilijk word gedaan over het houden ,slachten en de slachter . Maar een jager die een ree of haas schiet en een ander daar een goede lap vlees van maakt en eet word zowat met zijn eigen geweer afgemaakt.
Die jager mag er geen plezier aan beleven want dan is het een onmens , natuurbarbaar maar een slachter die plezier in zijn werk heeft en met zijn vak bezig is daar hoor je niets over.

Wat zou het mooi zijn als zoveel mogelijk boeren hun grond inleven als 1 groot natuurpark en zoveel mogelijk los gelaten vee wat zich kan redden en vanuit het "wild "dieren geoogst worden .
Niet voor niets wordt er gezegd dat als slachthuizen glazen muren hadden er nog maar weinig mensen vlees zouden eten. Natuurlijk is een stukje vlees rechtstreeks uit de natuur het diervriendelijkst , voor zover je dat woord kunt gebruiken bij het eten van vlees, en veel beter dan de bioindustrie.
Afbeelding

laeken
Zeer actief

Tineke schreef:
bouvierpoedel schreef:Vind het een beetje raar dat er nog steeds vlees uit de supermarkt word gegeten en niet zo moeilijk word gedaan over het houden ,slachten en de slachter . Maar een jager die een ree of haas schiet en een ander daar een goede lap vlees van maakt en eet word zowat met zijn eigen geweer afgemaakt.

Niet voor niets wordt er gezegd dat als slachthuizen glazen muren hadden er nog maar weinig mensen vlees zouden eten. Natuurlijk is een stukje vlees rechtstreeks uit de natuur het diervriendelijkst , voor zover je dat woord kunt gebruiken bij het eten van vlees, en veel beter dan de bioindustrie.
Ik zie geen enkele logica in je redenatie BP. Ik snap je redenatie wel maar zo zie ik het dus niet. De natuur is niet hetzelfde goed als het land van de boer. De ree die hier in de polder loopt is geen koe van een boer. De ree die hier loopt is ook mijn ree. De gans die hier vliegt is ook mijn gans. Mijn kippen zijn van mij. Die heb ik gekocht of gefokt. Die lopen op mijn land en dat richt ik zo in als ik wil. Dat geldt ook voor de boeren.

De dieren waar we over praten hebben geen eigenaar. Die zijn van Nederland en nog meer van zichzelf. Ik ben ook niet tegen jagen omdat ik tegen het doden van dieren ben. Ik ben ook niet tegen jagen omdat het met een geweer gedaan wordt.

Natuurlijk is het een prima idee om alle koeienland aan elkaar te verbinden en daar mooie vrij lopende koeien op te zetten. Minder vlees gaan eten en dan wat we eten te oogsten van die vrij lopende kuddes. Daar zal je mij niet over horen. Net zo min als je me zal horen over "wildernisvlees". Vlees van die grote grazers in natuurgebieden. Prima manier om aan goed vlees te komen met zo min mogelijk dierenleed.

In frankrijk eten ze merels en lijsters. Ook allerlei andere zangvogels. Hier vinden we dat not done. Toch is er geen enkel verschil tussen het eten van een wilde lijster en het eten van een wilde fazant. In Nederland worden Amerikanen uitgenodigd om voor veel geld op onze ganzen te schieten. Jagersreisjes. Een Amerikaans blad adverteert met kom ganzen knallen in Nederland. :oeps: De ultieme uitting van dieren uit het wild afknallen voor je lol. En er dan nog geld aan verdienen ook omdat je je vergunning verkoopt aan buitenlanders.

Het schieten van ganzen is dus zgn beheren. Zorgvuldig en heel belangrijk zou dat zijn. Lees dit artikel eens van afgelopen jaar:

http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnen ... ten-ganzen

Mijn bezwaar tegen de jacht heeft dus niks te maken met het bambi-syndroom. Net zo min met het tegen het doden van dieren zijn. Ik snap prima dat op de veluwe een probleem is met zwijnen en dat er dus zo nu en dan een uitdunning moet plaatsvinden.

Waar ik bezwaar tegen heb zijn de plezierjachten en de mannetjes die op zondag omdat ze het zich kunnen veroorloven jagertjes gaan spelen. Oude mannetjes, bankdirecteurtjes ed die met een dikke auto op zondag de natuur in rijden om voor hun lol op dieren te gaan schieten. Dat is achterhaald, onethisch en ook niet meer van deze tijd als je het mij vraagt.

Plus ik vind dat de dieren die ik dagelijks tegen kom niet van de jagers zijn maar van iedereen. Jagers hebben het recht niet de hazen af te komen schieten die hier achter mijn huis lopen te knabbelen aan mijn lathyrusplantjes en die hun jongen neerleggen in de grasrand naast mijn tuin. Die dieren doen niemand kwaad en veroorzaken geen enkele overlast. Dus blijf er dan met je poten vanaf wat mij betreft. En de ree die we elke dag zien op 3 meter afstand in de polder met haar twee kalfjes van vorig jaar. Waarom zou iemand daar op mogen schieten? Of mogen zeggen dat ze maar 1 kalf mee naar 2016 had mogen nemen? Rot op zeg. Daar gaat geen klein groepje hobbyisten over. Ik mag toch ook geen groentes gaan verbouwen in de natuur? Waarom mag een jager daar dan wel vlees oogsten en de dierenstand gaan lopen beheren naar deels eigen inzicht?

Jagen is een sport die is blijven bestaan uit een tijd dan meer dan 15% van Nederland natuur was. Inmiddels is dat allemaal ernstig achterhaald en wordt het tijd dat we landelijk en deskundig met die laatste stukjes natuur omgaan.

De discussies over jagen blijven toch nergens over gaan zolang de mensen die pro jacht zijn hun tegenstanders afdoen als bambi-emo's of nitwitten die niks van beheer weten. Ik weet denk ik een stuk meer van beheer, ecologie en populaties dan de gemiddelde jager. Ik heb er voor gestudeerd en in 5 jaar tijd leer je toch wat meer en wat uitgebreider over natuurbeheer dan wanneer je dat hobbymatig uit een gekleurd jachtboekje hebt geleerd. :19: Toch schroomt geen jager of voorstander van jacht mij weg te zetten als nitwit wat dit betreft. Dus welke discussies moet je dan nog voeren? De jager verdedigd zijn hobby en niet de natuur. Zolang dat zo is kun je nooit spreken van een gelijkwaardige discussie en praat je hoe dan ook langs elkaar heen. Als je kost wat kost wil blijven schieten zal je nooit open staan voor argumenten om dat nu eens een tijdje niet te doen. Dan komen er fictieve gevolgen bij. Een land overspoeld van reeen. Een land vol doden ivm verkeer. Een afgevreten land zonder gras zoals de OVP. Allemaal science fiction argumentaties. Niemand kan dat inschatten en als dat al ingeschat kan worden is dat door mensen die dat onderzoeken en daar hun werk van maken. Zeker niet door jagers die op zichzelf helemaal niks hoeven te weten van de gevolgen van verminderd beheer op de populaties.

Dus schieten op merels in Frankrijk, schieten op neushoorns in Afrika en schieten op beren in Amerika zijn ook onderdelen van de jacht. Dat maakt dat ik jacht en jagers niet zo hoog heb zitten. Als je graag jaagt en graag schiet dan wil je schieten. Kost wat kost. Als je een jachtblad open slaat zie je advertenties staan om lekker in het buitenland op bijzondere dieren te schieten. Wil je een luipaard schieten dan boek je er een in Afrika. Wil je een beer schieten dan boek je er een in Amerika. Wil je lekker op grof wild schieten dan boek je een jachtreisje naar Scandinavie. Ga me niet vertellen dat jagers filantropen zijn want dat is crap!
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Zou te gek zijn BP.
Onze honden redden zich ook wel in zo'n natuurpark
Hoeven we ook niet meer voor een dure zak pulp met wat gemalen veren en botten naar de Welkoop / DA
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”