charley schreef:blondie schreef:Laat je dus goed informeren als je die cursus behendigheid gaat doen, of geef bij de trainers al aan dat hij vrij snel is geprikkeld.
De trainer die Rico krijgt is al helemaal op de hoogte gebracht en vind het super dat we gaan komen. Rico start in de beginnersgroep op zijn eigen niveau en zo gaan we het opbouwen, merken ik dat het teveel wordt of Rico overprikkeld raakt kunnen we gelijk stoppen/ pauze nemen.
Probeer een balans te vinden in leuke dingen doen, en een gedoseerde manier van belonen. Stoppen is gelijk weer het andere uiterste. Met behendigheid vonden ze mij soms wat mat als het ging om het belonen van mijn hond.
Dat kan, maar toen ik inging op het advies van de trainers en uitbundiger ging belonen met stem, had ik dus een hond die in jippie stemming kwam en van gekkigheid niet meer wist wat hij moest doen, en dus in een elleboog hing of in mijn hand als ik hem wel rustiger wilde krijgen.
Hun advies was goed bedoeld, maar werkte echt averechts op mijn hond in combi met mij. Als ik er over na denk, die hond was al enthousiast en wilde graag, door nog meer te stimuleren maakte ik hem drukker (en mijn teef toen ook, en de huidige hond kan ik ook niet op een drukke manier belonen omdat hij dan ook te ver doorschiet).
Dat bedoel ik als ik zeg dat je moet opletten als je agilty gaat doen, sommige honden hebben niet al te veel euforie nodig als ze een hindernis hebben gedaan, de kans dat je te groots beloond is groot waardoor zeker jouw hond wellicht dit weer zal uiten in ronddraaien en happen naar de baas.
Probeer beloningen en "braven" rustig te doen. En bij te veel beloning, te veel spel of teveel afleiden kan het bij gevoelige honden averechts werken. Ik hoop echt dat je een balans gaat vinden en dat je snel gaat opmerken wanneer je hond geprikkeld raakt, en beter nog, hoe je daar het best mee om kunt gaan.
Factoren van buiten, zoals een buurhond kunnen een reactie ontlokken, maar de buurhond is er nu al een tijdje, dat zou op een bepaald moment een gewenning moeten worden, ben ik van mening. Dat zou niet een verklaring moeten of kunnen zijn dat hij je in de tuin bijt of beet destijds. Je moet zelf in gaan zien wanneer je hond ergens wat heftiger op lijkt te willen reageren, en daar tijdig op inspelen.