Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bijten in de tuin

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Charlotte*
Zeer actief

Re: Bijten in de tuin

Ongelezen bericht door Charlotte* »

charley schreef:
Charlotte* schreef:Tot bloedens toe bijten maar ook nog bij je op de bank mogen liggen?
In huis doet hij niks, het is alleen in de tuin.
Dat snap ik, ik bedoel daarmee dat hij veel privileges krijgt en daardoor zich zo vrij voelt om je in je benen te bijten.
De tuin alleen is volgens mij niet het probleem, je moet het breder zien.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
charley

Ongelezen bericht door charley »

Cleva schreef:Is het ook haalbaar om Rico gewoon helemaal niet in de tuin te laten?Kennelijk heeft hij daar nog al wat belangen te behartigen. Hem domweg niet toestaan om zich in de porbleemsituatie te begeven is verreweg de meest voor de hand liggende weg naar snel succes.
Nee dat is niet haalbaar. Mijn tuindeur zit in de woonkamer dat zou betekenen dat ik met mooi weer mijn deur niet open kan zetten. Ik heb al gekeken naar een hordeur maar die moet je aan het kozijn schroeven, ik heb een huurhuis met kunstof kozijnen en hier mag ik niet in boren staat in huurcontract. Boor ik wel in de kozijnen en ik zou het huis uitgaan ben ik verplicht om het gehele kozijn op eigen kosten te vervangen, dit is voor mij onmogelijk.

Ik heb zojuist de hele schutting dicht gemaakt, Rico kan de Jack Russell nu niet meer zien. Ik heb nu de deur open staan en Rico loopt nu heel rustig in en uit zonder druk gedoe. Verder gaan we wel samen aan de slag.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Laura84 schreef:Op 1 of andere manier doet jouw verhaal mij denken aan onderstaand filmpje. Het is trouwens vele malen heftiger als dat jij omschrijft maar bedenk je wel, ook dit is ooit ergens klein begonnen
Hoe zou dat afgelopen zijn .? In een emmer in de kamer pissen omdat je hond niet wil dat je naar de plee gaat. :piew:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Das simpel kees! Zo’n loeder wordt met gemak 18, puur uit nijd, en regeert de boel tot na zijn dood :)
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

fes/lou schreef:Das simpel kees! Zo’n loeder wordt met gemak 18, puur uit nijd, en regeert de boel tot na zijn dood :)
:lol1: Die zit tien jaar later nog jankend op dat emmertje.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

charley schreef:
Alfilillo schreef: Want laten we wel wezen: hij bijt niet alleen in de tuin, maar je schreef dat hij je laatst ook flink te pakken had bij je ouders.
Ja bij hun achter in de achtertuin, dat was vorige week woensdag op zijn verjaardag. De kat van mijn ouders zat buiten en Rico was hem aan het uitdagen, om de kat heen rennen en hoog piepen tot de kat blies toen beet Rico mij flink in mij kuit. Maar dit was ook in een tuin.

We komen er wel, ik geef niet zomaar op.
Maar wat zie jij eigenlijk als flink bijten?
Misschien dat daarom mensen ook wat meer reageren met wat pittigere reacties.

En veel mensen reageren ook omdat je voorheen vragen had over bijten in huis, en niet happen maar jij omschreef het destijds ook echt als doorbijten en dat je dat in eerste instantie niet onder controle kreeg.

Ik zie de foto van jou met de hond binnen en het ziet er zoet uit, maar de wetenschap dat hij redelijk met de bek werkt zou mij toch wat voorzichtig maken, ook met eigen hond. En ik ben met eigen honden ook wel voorzichtig geworden, 2 van mijn honden hapten naar het gezicht, ook niet om schade aan te richten, maar ze deden het wel en als jonge hond 1x raak, en ik kon het verklaren hoor.. maar wenselijk absoluut niet natuurlijk :neenee:

En een snap uit baldadigheid of omdat hij ergens nieuw is en al dan niet opgefokt raakt door een buurhond is tot daar aan toe, maar ik krijg het gevoel dat je meer in verklaringen aan het denken bent en aan eventuele oplossingen door nu het hek volledig dicht te timmeren.
Maar zelf zou ik meer me richten op wat ik niet ok vind in het gedrag van de hond op het moment dat het gebeurd, dan dingen gaan bedenken waardoor hij zo reageert en daar aanpassingen op maakt en je dus het gedrag probeert te omzeilen.
Hij doet iets, jij vindt dat niet leuk, en hij moet die grenzen leren (accepteren).
charley

blondie schreef:Maar wat zie jij eigenlijk als flink bijten? Misschien dat daarom mensen ook wat meer reageren met wat pittigere reacties.
Echt blauwen plekken en meestal tandafdrukken op je been hebben. Vorige week woensdag had ik echt tandafdrukken met bloed in mijn kuit staan, dit heeft hij nu 2 keer gedaan.
bouvierpoedel
Zeer actief

dagmar88 schreef:
fes/lou schreef:Das simpel kees! Zo’n loeder wordt met gemak 18, puur uit nijd, en regeert de boel tot na zijn dood :)
:lol1: Die zit tien jaar later nog jankend op dat emmertje.
Ja die is zo getraind door dat kutbeest dat ze ook niet anders kan en maar janken . :LOL:
bouvierpoedel
Zeer actief

charley schreef:
blondie schreef:Maar wat zie jij eigenlijk als flink bijten? Misschien dat daarom mensen ook wat meer reageren met wat pittigere reacties.
Echt blauwen plekken en meestal tandafdrukken op je been hebben. Vorige week woensdag had ik echt tandafdrukken met bloed in mijn kuit staan, dit heeft hij nu 2 keer gedaan.
Zou hem wel een koekje geven omdat hij niet echt doorgebeten heeft. :pffff:
charley

Even een korte update over Rico.
Er is iemand bij Rico wezen kijken en het snappen blijkt door 2 dingen te komen.
1 Gauw/ snel overprikkeld, ook mede door de Jack Russel
2 Spelen, Rico ziet dit toch als een spelletje (actie, reactie)

Met de tips die ik heb gekregen gaat het nu heel goed met Rico en weet ik nu waar ik op moet letten.
Verder gaat Rico vanaf half juli weer op cursus zodat hij zijn energie weer lekker kwijt kwam, we gaan behendigheid voor beginners doen. Tijdens deze cursus leert hij behendigheid en ook een deel gehoorzaamheid komt terug. Ik wou graag behendigheid gaan doen en de trainer vind dit een heel goed idee en raad ons dit ook echt aan, zeker omdat Rico erg actief is (rennen, springen).
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het ook wel des Chowchow. Dit zijn honden die weinig pikken, erg op zichzelf zijn en niet veel slaafsheid en volgzaamheid kennen. Met andere woorden. Hij heeft jou niet nodig en jullie leven samen en dan op bepaalde momenten op zijn manier.
Dat zegt eigenlijk weinig wat mij betreft bij een Chowchow. Het enige dat dit zegt is dat er iets mis gaat tussen jullie kwa communicatie. Jij doet iets wat hem niet zint. Dat klinkt erger dan het is want jij moet zorgen dat het hem wel zint. Of je past je aan.
Afbeelding
charley

laeken schreef:Ik vind het ook wel des Chowchow
De Chow op mijn profiel foto is vorig jaar overleden. Ik heb nu een Middenslag Keeshond.
Zoals u de Chow omschrijft herken ik echt niet, Boy was echt het tegenover gestelde qua gedrag.
laeken
Zeer actief

charley schreef:
laeken schreef:Ik vind het ook wel des Chowchow
De Chow op mijn profiel foto is vorig jaar overleden. Ik heb nu een Middenslag Keeshond.
Zoals u de Chow omschrijft herken ik echt niet, Boy was echt het tegenover gestelde qua gedrag.
Keeshonden zijn ook eigengereid.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

En ik ken chows juist wel als eigenwijs, bijterig en lastig herplaatsbaar omdat ze moeilijk hechten aan nieuwe mensen. :wink: Dat hebben veel Aziatische honden. Ze zijn ook vaak dominant en eigenzinnig.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

charley schreef:En de ruimte tot dit gedrag geef ik hem niet anders zou ik hem niet bestraffen. Ik heb de hondenschool ook al geïnformeerd en die weten ook niet waar dit vandaan komt aangezien het alleen in de achtertuin is.
De ruimte geef je hem wel want hij doet het immers en blijft het doen :idea: .

En het is niet alleen in jouw achtertuin want je zegt net dat hij je bij je ouders ook al hard gebeten heeft...

Komt dit echt vanuit het 'niets' sinds een paar weken? Of is dat grenzeloze altijd in meer of mindere mate gebleven? Hoe dan ook zul je moeten uitzoeken waar jij hem die ruimte geeft, zou je niet toch eens een gedragsdeskundige thuis laten komen?

Edit: oh shit, ik zit lekker te slapen :slaap: . Het topic is al ouder en heel wat pagina's verder. *gaat verder lezen*
Laatst gewijzigd door Zamunda op 18 mei 2018 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
blondie
Zeer actief

charley schreef:Even een korte update over Rico.
Er is iemand bij Rico wezen kijken en het snappen blijkt door 2 dingen te komen.

Met de tips die ik heb gekregen gaat het nu heel goed met Rico en weet ik nu waar ik op moet letten.
Verder gaat Rico vanaf half juli weer op cursus zodat hij zijn energie weer lekker kwijt kwam, we gaan behendigheid voor beginners doen. Tijdens deze cursus leert hij behendigheid en ook een deel gehoorzaamheid komt terug. Ik wou graag behendigheid gaan doen en de trainer vind dit een heel goed idee en raad ons dit ook echt aan, zeker omdat Rico erg actief is (rennen, springen).
Die twee punten staan ook met elkaar in verbinding.
Spelen is ook iets waar hij door overprikkeld kan raken. Ik denk dat je zelf goed moet leren herkennen wanneer hij te druk gaat worden en daar op in moet spelen, stoppen of een alternatief commando tijdens spel als hij teveel door gaat draaien.

Let daar zéker op bij behendigheid. Mijn ervaring met honden die snel geprikkeld raken is dat ook bij behendigheid je daar érg goed op moet letten. Want dat bijtgedrag kan daar ook sterk in terug komen omdat ze toch wat hoger in hun drive kunnen gaan staan.
Ik had dat met een gematigde herder, die daar ook ineens heel fel werd, maar ook met de drukkere herders die ineens weer naar armen gingen happen e.d.. Laat je dus goed informeren als je die cursus behendigheid gaat doen, of geef bij de trainers al aan dat hij vrij snel is geprikkeld.
Zamunda
Zeer actief

charley schreef:Even een korte update over Rico.

Waar let je nu op? Ben je in staat om de overprikkeling te voorkomen of eerder een halt toe te roepen? Hoe gaat het nu in de tuin?
charley

blondie schreef:Laat je dus goed informeren als je die cursus behendigheid gaat doen, of geef bij de trainers al aan dat hij vrij snel is geprikkeld.
De trainer die Rico krijgt is al helemaal op de hoogte gebracht en vind het super dat we gaan komen. Rico start in de beginnersgroep op zijn eigen niveau en zo gaan we het opbouwen, merken ik dat het teveel wordt of Rico overprikkeld raakt kunnen we gelijk stoppen/ pauze nemen.
charley

Zamunda schreef:Waar let je nu op?
Zijn houding, de manier waarop hij staat en blaft.
Zamunda schreef: Ben je in staat om de overprikkeling te voorkomen of eerder een halt toe te roepen?
JA, Als hij hoog begint te blaffen of op een bepaalde manier gaat staan stop ik gelijk het spel en moet hij naar binnen om te rusten. Dit gaat tot nu toe erg goed.
Zamunda schreef:Hoe gaat het nu in de tuin?
Stukken beter. Afgelopen maand maar 2 keer de fout in gegaan omdat ik even niet oplette
blondie
Zeer actief

charley schreef:
blondie schreef:Laat je dus goed informeren als je die cursus behendigheid gaat doen, of geef bij de trainers al aan dat hij vrij snel is geprikkeld.
De trainer die Rico krijgt is al helemaal op de hoogte gebracht en vind het super dat we gaan komen. Rico start in de beginnersgroep op zijn eigen niveau en zo gaan we het opbouwen, merken ik dat het teveel wordt of Rico overprikkeld raakt kunnen we gelijk stoppen/ pauze nemen.
Probeer een balans te vinden in leuke dingen doen, en een gedoseerde manier van belonen. Stoppen is gelijk weer het andere uiterste. Met behendigheid vonden ze mij soms wat mat als het ging om het belonen van mijn hond.
Dat kan, maar toen ik inging op het advies van de trainers en uitbundiger ging belonen met stem, had ik dus een hond die in jippie stemming kwam en van gekkigheid niet meer wist wat hij moest doen, en dus in een elleboog hing of in mijn hand als ik hem wel rustiger wilde krijgen.
Hun advies was goed bedoeld, maar werkte echt averechts op mijn hond in combi met mij. Als ik er over na denk, die hond was al enthousiast en wilde graag, door nog meer te stimuleren maakte ik hem drukker (en mijn teef toen ook, en de huidige hond kan ik ook niet op een drukke manier belonen omdat hij dan ook te ver doorschiet).
Dat bedoel ik als ik zeg dat je moet opletten als je agilty gaat doen, sommige honden hebben niet al te veel euforie nodig als ze een hindernis hebben gedaan, de kans dat je te groots beloond is groot waardoor zeker jouw hond wellicht dit weer zal uiten in ronddraaien en happen naar de baas.
Probeer beloningen en "braven" rustig te doen. En bij te veel beloning, te veel spel of teveel afleiden kan het bij gevoelige honden averechts werken. Ik hoop echt dat je een balans gaat vinden en dat je snel gaat opmerken wanneer je hond geprikkeld raakt, en beter nog, hoe je daar het best mee om kunt gaan.

Factoren van buiten, zoals een buurhond kunnen een reactie ontlokken, maar de buurhond is er nu al een tijdje, dat zou op een bepaald moment een gewenning moeten worden, ben ik van mening. Dat zou niet een verklaring moeten of kunnen zijn dat hij je in de tuin bijt of beet destijds. Je moet zelf in gaan zien wanneer je hond ergens wat heftiger op lijkt te willen reageren, en daar tijdig op inspelen.
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

blondie schreef:
charley schreef:
Probeer een balans te vinden in leuke dingen doen, en een gedoseerde manier van belonen. Stoppen is gelijk weer het andere uiterste. Met behendigheid vonden ze mij soms wat mat als het ging om het belonen van mijn hond.
Dat kan, maar toen ik inging op het advies van de trainers en uitbundiger ging belonen met stem, had ik dus een hond die in jippie stemming kwam en van gekkigheid niet meer wist wat hij moest doen, en dus in een elleboog hing of in mijn hand als ik hem wel rustiger wilde krijgen.
Hun advies was goed bedoeld, maar werkte echt averechts op mijn hond in combi met mij. Als ik er over na denk, die hond was al enthousiast en wilde graag, door nog meer te stimuleren maakte ik hem drukker (en mijn teef toen ook, en de huidige hond kan ik ook niet op een drukke manier belonen omdat hij dan ook te ver doorschiet).
Dat bedoel ik als ik zeg dat je moet opletten als je agilty gaat doen, sommige honden hebben niet al te veel euforie nodig als ze een hindernis hebben gedaan, de kans dat je te groots beloond is groot waardoor zeker jouw hond wellicht dit weer zal uiten in ronddraaien en happen naar de baas.
Probeer beloningen en "braven" rustig te doen. En bij te veel beloning, te veel spel of teveel afleiden kan het bij gevoelige honden averechts werken. Ik hoop echt dat je een balans gaat vinden en dat je snel gaat opmerken wanneer je hond geprikkeld raakt, en beter nog, hoe je daar het best mee om kunt gaan.

Factoren van buiten, zoals een buurhond kunnen een reactie ontlokken, maar de buurhond is er nu al een tijdje, dat zou op een bepaald moment een gewenning moeten worden, ben ik van mening. Dat zou niet een vedrklaring moeten of kunnen zijn dat hij je in de tuin bijt of beet destijds. Je moet zelf in gaan zien wanneer je hond ergens wat heftiger op lijkt te willen reageren, en daar tijdig op inspelen.
Tja, dat zou wel zo makkelijk zijn, maar jammer genoeg werkt dat niet altijd zo. De grote poedels van mijn zus raken ook nog steeds heel snel op kookpunt van de lawaaiwawa’s van de buren. Het enige dat helpt is ze naar binnen doen als de buurhondjes in de tuin zijn.
charley

jvanringen schreef:
blondie schreef:
charley schreef:

Factoren van buiten, zoals een buurhond kunnen een reactie ontlokken, maar de buurhond is er nu al een tijdje, dat zou op een bepaald moment een gewenning moeten worden, ben ik van mening. Dat zou niet een vedrklaring moeten of kunnen zijn dat hij je in de tuin bijt of beet destijds. Je moet zelf in gaan zien wanneer je hond ergens wat heftiger op lijkt te willen reageren, en daar tijdig op inspelen.
Tja, dat zou wel zo makkelijk zijn, maar jammer genoeg werkt dat niet altijd zo. De grote poedels van mijn zus raken ook nog steeds heel snel op kookpunt van de lawaaiwawa’s van de buren. Het enige dat helpt is ze naar binnen doen als de buurhondjes in de tuin zijn.
Ik heb de onderkant van de schutting dicht gemaakt zodat Rico de 2 buurthonden niet kan zien, als Rico naar buiten ging zag hij de 2 honden gelijk en dan gingen ze elkaar uitdagen/ opfokken bleek dus waardoor Rico overprikkeld raakt. Ik merk nu ook dat als er een hond in de buurt (directe omgeving nu 6, 3 naast en 3 achter waarvan 1 vreselijk veel blaft) Rico gelijk hyper wordt en gaat stuiteren en piepen, hierdoor houd ik Rico nu meer binnen of als er een hond begint te blaffen moet Rico naar binnen want anders begint hij ook en gaat het ook fout.
charley

blondie schreef:
charley schreef:

Factoren van buiten, zoals een buurhond kunnen een reactie ontlokken, maar de buurhond is er nu al een tijdje, dat zou op een bepaald moment een gewenning moeten worden, ben ik van mening. Dat zou niet een verklaring moeten of kunnen zijn dat hij je in de tuin bijt of beet destijds. Je moet zelf in gaan zien wanneer je hond ergens wat heftiger op lijkt te willen reageren, en daar tijdig op inspelen.
Bedankt voor de tips, ik neem ze zeker mee tijdens de trainingen
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Naast het niet begrepen worden wordt Rico ook nog eens gecastreerd. Helaas zit niet al het gedrag in zijn ballen. Oftewel, castreren heeft niet altijd zin. Buiten dat om moet je er rekening mee houden dat hij een plofvacht krijgt die erg moeilijk bij te houden is. Denk aan klitten, enorm veel ondervacht en de vacht wordt pluiziger.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

joline schreef:Naast het niet begrepen worden wordt Rico ook nog eens gecastreerd. Helaas zit niet al het gedrag in zijn ballen. Oftewel, castreren heeft niet altijd zin. Buiten dat om moet je er rekening mee houden dat hij een plofvacht krijgt die erg moeilijk bij te houden is. Denk aan klitten, enorm veel ondervacht en de vacht wordt pluiziger.

Dat van de vacht was bij Toots totaal niet aan de orde, dat hoeft dus niet, :)
Castreren heeft idd niet altijd zijn en denk in geval van Ts dat alleen een consequentere houding tov van de hond de eerste stap is. Castreren kan ook averechts werken.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Zamunda
Zeer actief

toots schreef:
joline schreef:Naast het niet begrepen worden wordt Rico ook nog eens gecastreerd. Helaas zit niet al het gedrag in zijn ballen. Oftewel, castreren heeft niet altijd zin. Buiten dat om moet je er rekening mee houden dat hij een plofvacht krijgt die erg moeilijk bij te houden is. Denk aan klitten, enorm veel ondervacht en de vacht wordt pluiziger.

Castreren heeft idd niet altijd zijn en denk in geval van Ts dat alleen een consequentere houding tov van de hond de eerste stap is. Castreren kan ook averechts werken.
Maar Toots had geen Kezenvacht toch?
Chihuahua-paws
Zeer actief

Zamunda schreef:
toots schreef:

Maar Toots had geen Kezenvacht toch?
Nee. Maar ook ik was ervoor gewaarschuwd..

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk

mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

De gecastreerde kees van mjin moeder heeft geen plofvacht gekregen iig.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Er hoeft geen vachtverandering plaats te binden. Kan wel. Maar hoeft niet :)

dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

toots schreef:Er hoeft geen vachtverandering plaats te binden. Kan wel. Maar hoeft niet :)

Ja, zo ver waren we. Alleen heeft/had jouw kortharige hond daar dus geen reet mee te maken.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”