Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puk hangt de clown uit op de hondenschool

Moderator: moderatorteam

Puk en Bompa
Actief

Puk hangt de clown uit op de hondenschool

Ongelezen bericht door Puk en Bompa »

Sinds een week of 6 ga ik met Puk naar de hondenschool. Gewoon gehoorzaamheid, niet omdat ze niet goed luistert, maar gewoon voor de lol en de extra beweging. Het lijkt mij of Puk het doodsaai vindt.

Als we aankomen bij de hondenschool zit ze nochtans te piepen in de auto en kan ze niet snel genoeg voor de poort staan, dus volgens mij vindt ze het wel leuk.

Het zij maar kleine groepjes, maar terwijl we moeten wachten als de andere honden hun oefeningen doen, gaat mevrouw doodleuk op haar rug liggen rollebollen :denken:

Dan de volg oefening. Aan de leiband doet ze het prima en los volgt ze wel, maar op haar eigen tempo. Ze loopt dan zo'n 5 meter achter me ipv naast mij.

Bij het vooruitsturen ging ze vorige week gewoon midden op het veld zitten ipv bij haar speeltje gaan liggen en ze snapt donders goed wat de bedoeling is.

Iedereen lachen natuurlijk als Puk haar oefeningen doet, want het is wel een komisch gezicht :smile:

Over 2 weken hebben we examen. Ben benieuwd. Ik vrees dat ze me flink voor schut gaat zetten :smile2:

Zou het kunnen dat Puk een geboren clown is en dat ze weet dat ze best wel grappig is en dat ze zich daarom maar wat aanstelt?
Thuis luistert ze wel gewoon goed, ik denk dat ze het leuk vindt om mij voor gek te laten lopen.
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

En je trainer kan je daar niet mee helpen :denken: ?

Weet je wat ik voor mezelf altijd een goede stelregel vind; als de hond het niet goed doet in de training, ligt het aan mij :wink:. Het rollen bijvoorbeeld kan er op duiden dat er teveel druk op de hond ligt (door het wachten misschien?). Bij het niet goed volgen zou het kunnen dat het spelletje niet leuk genoeg is voor je hond of de beloning niet groot genoeg?
Misschien ga je er te snel vanuit 'dat je hond het wel weet/kan? Want als dat zo is, en de beloning is groot genoeg, waarom zou ze het dan niet doen?
Honden vinden het meestal leuk als er veel afwisseling is in de training, het kan bijv. al genoeg zijn door bij het volgen wat van temp te wisselen of eens te gaan huppelen :mrgreen:.

Misschien als je er dus eens van een andere kant naar kijkt, dat je dan wat kunt veranderen in de training waardoor je hond het leuker gaat vinden?
Gr. Marijke
Afbeelding
olgaw37
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door olgaw37 »

Dat Puk het thuis wel goed doet wil niet automatisch zeggen dat ze het in een andere omgeving ook kan. Thuis is bekend terrein, minder afleiding of bekende afleiding. En misschien leg je thuis de lat ook iets minder hoog, vind je het wel best als ze een paar meter achter je loopt.
Ga op veel verschillende plaatsen met en zonder afleiding oefenen. Als je tijdens de training stil moet staan tijdens de training geef dan ook wat opdrachten, bv af en blijf, en wissel dit af met zit en blijf. Gewoon op de afstand van je riem. Maak het niet te lang, anders gaat ze nog uit zichzelf opstaan of rollebollen, maar doe het een aantal keren achter elkaar met tussentijds belonen.
Begin op laag niveau, en bouw met keine stapjes (bij te grote stappen raakt je hond zijn motivatie kwijt) uit door de lat iets hoger te leggen en pas te belonen bij een betere of mooiere uitvoering van de oefening. (de vorige stap moet dan wel goed beheerst worden)
Maak de afstand van vooruit plaats eerst wat korter, tot ze echt goed door heeft wat de bedoeling is, gewoon even een stapje terug.

Suc6!
groetjes van Olga, en een lebbertje van Rivka

Afbeelding
In liefdevolle herinnering.... Bo 5 juli 1998 - 11 december 2005.....Does 14 maart 1997 - 27 januari 2011
mijn pleeghondje Toet 10 mei 1996 - 28 februari 2011...Scarlet 3 juli 2004 - 15 maart 2013.....
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik zou me daar gewoon niet zo druk om maken.
Misschien verveelt je hond zich wel te pletter, so what dat hij dan even gaat rollen.
Hera doet dat ook bij de GG, die kan gewoon niet zo lang keurig naast zitten om vervolgens 10 minuten te wachten tot we weer verder volgen.

Wat ik vaak doe is, als een ander zijn oefening doet en wij moeten wachten, een stukje volgen en weer je plaats innemen. dan is je hond weer even bezig.

Ik zie het probleem er niet in namelijk en daarbij op een examen doe je alle oefeningen in je eentje achter elkaar door en hoef je dus niet te wachten op elkaar waardoor je hond dus die streken ookniet uithaalt.
Op mijn hondenschool zijn ze het niet helmeaal met me eens en vinden ze eigenlijk dat je hond constant strak naast je moet zitten watn dat is het commando en dat moeten ze doen.
Van mij mag mn hond dus best ff gaan verzitten of even gaan liggen.
Zolang die maar weer bij de les is als ik het vraag.
Puk en Bompa
Actief

Zometeen hebben we examen en ik ga er al vanuit dat het een flop wordt.
Vanmiddag bij het oefenen, ging het ook al niet goed.

Puk begint steeds de verkeerde dingen te doen: als ik zeg aan de voet gaat ze vb op haar rug liggen.

En ik kan er niet aan doen, maar ik moet er steeds zo om lachen :wink:

Als er een diploma wordt uitgereikt voor de grappigste hond weet ik wel zeker dat Puk die in de wacht sleept.
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Puk en Bompa schreef:Zometeen hebben we examen en ik ga er al vanuit dat het een flop wordt.
Vanmiddag bij het oefenen, ging het ook al niet goed.

Puk begint steeds de verkeerde dingen te doen: als ik zeg aan de voet gaat ze vb op haar rug liggen.

En ik kan er niet aan doen, maar ik moet er steeds zo om lachen :wink:

Als er een diploma wordt uitgereikt voor de grappigste hond weet ik wel zeker dat Puk die in de wacht sleept.
En????????????

Ik herken het erg, Zara was en is ook zo gek wijf :mrgreen:
Zolang je er om kan lachen..................... :wink:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Noury
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noury »

Dat lachen om die maffe humor ken ik en ik heb er ooit op een vereniging ook de hoogste mogelijke ruzie met de trainster door gehad (was ook gelijk de laatste keer dat ik daar kwam uiteraard).

Toch denk ik wel dat je er iets aan kunt doen als je uitgelachen bent :mrgreen:

* tijdens het wachten even lekker ontspannen samen spelen en wat oefeningetjes doen waarvan je weet dat ze die echt beheerst

* vertrouwen hebben in je hond dat ze het goed zal doen (slaat nl. over op de hond)

* wat hierboven ook al werd gezegd: ga oefenen op verschillende terreinen want wat je ze thuis leert, wil niet zeggen dat ze dat automatisch ook ergens anders kunnen. B.v. "zit" in huis wordt uitstekent beheerst maar zodra je het dan buiten doet hebben ze geen flauw idee dat het daar precies hetzelfde betekent. Ook de diverse ondergronden zou je eigenlijk moeten trainen.

* maak de beloningsmomenten sneller. Dus i.p.v. na een heel volgparcours al na 3 stappen goed volgen en dat weer opnieuw uitbouwen (steeds iets meer vragen voor de beloning)

* als je de oefeningen doet volgens de vorige stap hierboven dan zou je kunnen overwegen om er een geheel nieuw commando aan te hangen. Het oude gedrag (5 passen achter je volgen) zal dan niet meer getriggerd worden door het commando want inmiddels is je volgcommando geworden: "loop 5 passen achter me met me mee". Ik heb dat zelf ooit bij mijn golden helemaal opnieuw opgebouwd (nadat ik dus op die bovengenoemde vereniging was geweest waar toen heel veel fouten werden gemaakt en al mijn commando's naar hun grootje waren) met nieuwe commando's en het ging weer als een zonnetje. Het onjuiste gedrag hangt wel vast aan de oude commando's maar mits opgebouwd, niet aan de volgende. I.p.v. volg zou je b.v. "heal" (op z'n engels) kunnen gebruiken.

Dat rollen op d'r rug is overigens een oversprong-gedrag wat voor mij lijkt dat ze zich even moet ontladen (van spanning door het wachten b.v.).

Hoe dan ook: heel veel succes en toi toi toi!
Puk en Bompa
Actief

Het examen is achter de rug en Puk is geslaagd!
Met de hakken over de sloot weliswaar, ze had 64 op 100.

Bij het begroeten (wat ze normaal wel goed doet) sprong ze op tegen de examinator :19: Lang leve de lol :mrgreen:

De andere oefeningen deed ze ook op haar eigen grappige manier.

Nou ja ik hoef ook niet per sé een hond die de oefeningen perfect doet, als ze er maar lol in heeft. Thuis luistert ze wel goed, maar het is wel duidelijk dat ze de hondenschool doodsaai vindt. Ze gaat veel liever naar het bos of zwemmen dus ipv naar de hondenschool gaan, doen we dat dan maar in het vervolg.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Puk en Bompa schreef:Het examen is achter de rug en Puk is geslaagd!
Met de hakken over de sloot weliswaar, ze had 64 op 100.

Bij het begroeten (wat ze normaal wel goed doet) sprong ze op tegen de examinator :19: Lang leve de lol :mrgreen:

De andere oefeningen deed ze ook op haar eigen grappige manier.

Nou ja ik hoef ook niet per sé een hond die de oefeningen perfect doet, als ze er maar lol in heeft. Thuis luistert ze wel goed, maar het is wel duidelijk dat ze de hondenschool doodsaai vindt. Ze gaat veel liever naar het bos of zwemmen dus ipv naar de hondenschool gaan, doen we dat dan maar in het vervolg.
Heej Pukkie!
Gefeliciteerd met je examen!
Leuk je hier te zien, ik miste je al op het LF...

groetjes Nienke
Noury
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noury »

:cheer: Gefeliciteerd :cheer:
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

:cheer: :cheer: :cheer:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Puk en Bompa
Actief

Gollum schreef: Heej Pukkie!
Gefeliciteerd met je examen!
Leuk je hier te zien, ik miste je al op het LF...

groetjes Nienke
Heej, lang geleden hé!
Ik kom niet meer op het LF wegens te veel kritiek op Puks gewicht.
We doen nog steeds ons best om af te vallen hoor, ze is nu toch weer al 1100 gram lichter en de da zei dat ze er super uitzag!
Het zal net iets langer duren als bij een andere hond, maar alles liever dan de opties die ze me voorstelden op het LF.
Leuk jou hier te zien!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”