Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zachte hondenlijn?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Zachte hondenlijn?

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik heb een vorm van psoriasis op 1 handpalm waardoor de huid daar gevoelig is en regelmatig ook kapot is. (blaasjes die opengaan of zeer droge huid en daardoor snel kloven)

Nu heb ik sinds kort de zorg voor de Eurasier van mijn moeder (door omstandigheden) en mijn hand vindt de 30 kilo aan de lijn niet zo fijn. Hij trekt niet constant aan de lijn maar zelfs lichte druk is niet fijn met de nylon riem die ik nu heb. Ik heb ook een gewone runderleren riem geprobeerd maar de randen blijven te hard voor mijn hand.

Vandaag in 2 dierenwinkels gekeken maar niet precies het goede gevonden. Er was wel een riem gevoerd met een soort rubber wat fijn aanvoelde maar die was alleen bestelbaar in felle kleuren. Ik wil graag gewoon zwart. Ook gekeken naar een buffelleren lijn. Die was ook erg fijn maar de politielijn variant was euro 100,-. Dat vind ik wel heel veel geld. Vraag me ook af of dat leer zacht blijft in de regen en op strand?
Ronde nylon lijnen heb ik ook naar gekeken maar denk dat dat toch te veel schuurt. Zeker ook omdat we vaak op stand lopen en dan kom er snel zand in zo'n lijn ben ik bang? Rond leer is misschien ook een optie maar ze hadden daar geen politielijn van.

Dus: iemand tips? Iemand ervaring met een lijn die zacht is en blijft? Graag dus een verstelbare/politielijn. Lijn moet sterk genoeg zijn voor 30 kilo konijnen/kattenjager :engel: Lijn mag ook best wat kosten, maar 100 euro is wel heel veel geld voor mij :ugh:
Afbeelding
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Aantal honden: 1

Re: Zachte hondenlijn?

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Ik weet niet of fleece een optie is?
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

kun je niet beter een (katoenen) handschoen aantrekken?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Ik zweer bij deze lijn http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... fen/101070" onclick="window.open(this.href);return false;
Heel zacht maar wel sterk genoeg om een flinke hond te houden, ik heb hem nu al een hele tijd maar hij is nog net zo zacht. Alleen ook wel prijzig.
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

en een riem vast aan je heup ?? is dat geen optie.. ?
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

renee-uk schreef:kun je niet beter een (katoenen) handschoen aantrekken?
Helaas niet, ik heb er ook allergieën bij en katoenen handschoenen, ook gewassen zonder zeep, maakt het erger :19: Misschien omdat het katoen ook schuurt of omdat er snel stoffen in blijven hangen waar ik dan niet tegen kan? Op mijn werk heb ik hypoallergeen vinyl handschoenen aan omdat daar te veel mensen met crème en parfum overal aan zitten, dat werk goed. Lijkt me alleen niet zo lekker lopen buiten (zweet en snel kapot ook denk ik)

Fleece lijnen? Dat ken ik niet?
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

Een fleece lijn zou ik niet doen bij een hond van 30 kilo, lijkt mij echt niet sterk genoeg.
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Denise. schreef:Een fleece lijn zou ik niet doen bij een hond van 30 kilo, lijkt mij echt niet sterk genoeg.
Je hebt toch van die dikke gevlochten fleece lijnen, iemand van het forum verkoopt ze. Zijn die niet stevig dan?
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

een gevlochten lijn van fleece is juist loeisterk al sik kijk naar dat speelgoed van fleece :wink: ,
maar ik zou ook gaan voor buffel of elandleer, duurzaam en sterk, prettig vasthouden. :ok: :19:
maar dat zou je moeten uitproberen, beetje duur om zo blind aan te schaffen
Supernova
Zeer actief

sTefaniA schreef:
Denise. schreef:Een fleece lijn zou ik niet doen bij een hond van 30 kilo, lijkt mij echt niet sterk genoeg.
Je hebt toch van die dikke gevlochten fleece lijnen, iemand van het forum verkoopt ze. Zijn die niet stevig dan?
Ja die ken ik inderdaad, maar dat zou ik toch niet durven hoor met Kenzo :oeps: Doe mij maar leer :tongue:
pioenroos
Zeer actief

Denise. schreef:Ik zweer bij deze lijn http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... fen/101070" onclick="window.open(this.href);return false;
Heel zacht maar wel sterk genoeg om een flinke hond te houden, ik heb hem nu al een hele tijd maar hij is nog net zo zacht. Alleen ook wel prijzig.
Die had ik ook gezien ja. Vroeg me idd af of hij sterk genoeg is als er een kat langskomt :engel: Maar als de lijn jouw hond uit je onderschrift kan houden moet het met Nadim ook lukken :mrgreen: En de lijn blijft dus mooi zacht in weer en wind? Het is wel een investering natuurlijk. Is het randje waar het leer samenkomt ook redelijk zacht? Van de ronde lijn in de dierenwinkel was dit nog een beetje hard voor mijn gevoel.
mariabel schreef:en een riem vast aan je heup ?? is dat geen optie.. ?
Ja, zeker! Daarom wil ik ook een politielijn. Dan hang ik de lijn over mijn schouder, scheelt al een hoop.

Dank voor jullie snelle reacties!
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

pioenroos schreef:
Denise. schreef:Ik zweer bij deze lijn http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... fen/101070" onclick="window.open(this.href);return false;
Die had ik ook gezien ja. Vroeg me idd af of hij sterk genoeg is als er een kat langskomt :engel: Maar als de lijn jouw hond uit je onderschrift kan houden moet het met Nadim ook lukken :mrgreen: En de lijn blijft dus mooi zacht in weer en wind? Het is wel een investering natuurlijk. Is het randje waar het leer samenkomt ook redelijk zacht? Van de ronde lijn in de dierenwinkel was dit nog een beetje hard voor mijn gevoel.
Ja die lijn is zeker stevig genoeg, er hangt al anderhalf jaar een Akita x van 32 kilo in, niks aan de hand :D
De lijn blijft zacht en dat randje is ook zacht al voel je wel dat er een randje zit. Maar dat hou je altijd wel denk ik. Ik vind het echt een hele prettige lijn :ok:
S@ndr@
Zeer actief

http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... urig/49698" onclick="window.open(this.href);return false;
deze heb ik voor gil
yuri36
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel

Ongelezen bericht door yuri36 »

En je kan zelf niet iets zachts eraan (laten) naaien?
pioenroos
Zeer actief

S@ndr@ schreef:http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... urig/49698
deze heb ik voor gil
Die lijn ziet er ook mooi uit. Ik zou willen dat ze Hunter in mijn buurt verkochten. Het is toch een hoop geld om zo maar uit te geven :ugh: En ik heb dus al 2 lijnen gekocht die niet werken.
Afbeelding
linda]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mudi
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door linda] »

Waar kom je vandaan?

Een lijn van een goede kwaliteit tuigleer waarvan de randen zijn afgewerkt zou niet moeten snijden in je hand. Zolang je goed leer hebt en je onderhoud het op de juiste manier wordt het alleen maar zachter in gebruik. Leer kan wel iets stugger aanvoelen als het nat is geweest, maar als je het gewoon op kamertemperatuur laat drogen en daarna een keer invet is er niks meer aan de hand. Verder zit er ook bij het tuigleer heel veel verschil in hardheid

Afbeelding
Afbeelding
Mocht je interesse hebben in een zachte lijn kun je contact opnemen per pb.

(Als dit bericht geldt als reclame en niet mag hoor ik het graag van een moderator.)
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

linda] schreef: Een lijn van een goede kwaliteit tuigleer waarvan de randen zijn afgewerkt zou niet moeten snijden in je hand. Zolang je goed leer hebt en je onderhoud het op de juiste manier wordt het alleen maar zachter in gebruik. Leer kan wel iets stugger aanvoelen als het nat is geweest, maar als je het gewoon op kamertemperatuur laat drogen en daarna een keer invet is er niks meer aan de hand. Verder zit er ook bij het tuigleer heel veel verschil in hardheid
Het probleem bij de leren riem die ik nu heb zijn idd de snijranden. Die zijn hard en niet rond en raken wat beschadigd en dat lijkt wat te irriteren. Wel stukken minder dan het nylon en het was een wat goedkopere riem.
De riem op jouw foto is mooi en de randen zien er idd ronder uit dan mijn riem. De ringen en musketonhaken zijn alleen geen roostvrij staal denk ik? Dat heb ik wel nodig ivm metaal allergie. (klinkt wel dramatisch dit :blauwoog: , ben verder geen zeur of aansteller hoor :engel: :mann: )

Ik denk na over de ronde leren riem van Hunter en kijk ondertussen in elke dierenwinkel die ik tegen kom.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja als je last van je handen hebt door allergie is een riem en drama. Ik heb er ook last van. Zeker nu het warmer word. Had in de winter een nylon jachtlij gekocht. In winter geen last van mijn handen, maar nu kan ik het niet meer vasthouden. Belangrijk is ook om de hond neit de leren trekken want dit irriteert je handen inderdaad alleen mar meer. Ik vond de kunstleren leren van Karlie overigens fijn om vast te houden en had geen last van de randen. Ik heb ook een oude van volgens mij karlie gehad, waarbij de binnenkant van de nylon riem was bekleed met een softleader. Deze vond ik ook erg fijn. OVerigens gebruik ik momenteel dan weer graag de flex met softgrip :D. Je hebt ook van de lijnen met veer waar zo'n hard handvat aan zit? miss is dat wat.
Afbeelding
Magic
Zeer actief

Ongelezen bericht door Magic »

Ik gebruik een lijn van Red Dingo (is online te bestellen). Die lijnen hebben een heerlijk zacht 'handvat' (wel even opletten dat je de goede besteld, dus die met een gevoerd 'zwart' handvat) en ze zijn reuze sterk.
De bijpassende halsbanden zijn ook lekker zacht, dus ook voor de hond is het comfortabel ;).

Afbeelding
Afbeelding
Iedere dag feest!
Nieky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Lab/Golden

Ongelezen bericht door Nieky »

Ik heb deze al een aantal jaren...http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... ffen/29239

Het lijkt leer, maar dat is het niet. Hier hangt er een hond van 40 kg aan, dus absoluut sterk. Ik wil eigenlijk geen ander meer. Ik heb deze ook genomen omdat ik leer te hard vond en nylon vaak vond snijden.

Monique
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Goede, stevige, lijnen met een met fleece gevoerd handvat bij Furka.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

pioenroos schreef:
S@ndr@ schreef:http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... urig/49698
deze heb ik voor gil
Die lijn ziet er ook mooi uit. Ik zou willen dat ze Hunter in mijn buurt verkochten. Het is toch een hoop geld om zo maar uit te geven :ugh: En ik heb dus al 2 lijnen gekocht die niet werken.
ja dat snap ik, je zou misschien moeten vragen aan kennissen met honden wat ze hebben en hoe het voelt, dat kan ook helpen, als er iets tussenzit.
maar je kunt vaak ook als je besteld voelen, is het niets stuur je het terug, dan heb je alleen de bestel kosten. :19: ( hoewel zooplus levert gratis boven een bepaald bedrag) :wink:
pioenroos
Zeer actief

Dank voor jullie meedenken allemaal!
gyanty schreef:Je hebt ook van de lijnen met veer waar zo'n hard handvat aan zit? miss is dat wat.
Een flex heb ik ook over gedacht, maar net als zo'n hard handvat riem ga ik toch liever voor een politielijn: kan ik de lijn ook over mijn schouder gooien zodat ik handen helemaal vrij heb als we lang stuk lopen aan korte lijn.
Magic schreef:Ik gebruik een lijn van Red Dingo (is online te bestellen). Die lijnen hebben een heerlijk zacht 'handvat' (wel even opletten dat je de goede besteld, dus die met een gevoerd 'zwart' handvat) en ze zijn reuze sterk.
De bijpassende halsbanden zijn ook lekker zacht, dus ook voor de hond is het comfortabel ;)
Dat zijn best mooie riemen. Ik zou dan alleen de verstelbare willen. deze bv: http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... ief/114540 Vraag me dan alleen af of het handvat gedeelte idd lekker zacht is?
Nieky schreef:Het lijkt leer, maar dat is het niet. Hier hangt er een hond van 40 kg aan, dus absoluut sterk. Ik wil eigenlijk geen ander meer. Ik heb deze ook genomen omdat ik leer te hard vond en nylon vaak vond snijden.Monique
Ik denk dat dit idd het materiaal is wat ik ook in de dierenwinkel heb gezien. Ik zou zoiets zo graag in zwart willen, deze kleur staat hem echt niet :oeps:
Kaiou schreef:Goede, stevige, lijnen met een met fleece gevoerd handvat bij Furka.
Idd heel mooie lijnen. Helaas nikkel en messing musketons en ringen. Dat durf ik niet.
S@ndr@ schreef:ja dat snap ik, je zou misschien moeten vragen aan kennissen met honden wat ze hebben en hoe het voelt, dat kan ook helpen, als er iets tussenzit.
maar je kunt vaak ook als je besteld voelen, is het niets stuur je het terug, dan heb je alleen de bestel kosten. :19: ( hoewel zooplus levert gratis boven een bepaald bedrag) :wink:
Dat is ook een optie. Ik overweeg nu alleen om het nog even vol te houden en dan op de Dogshow Goes in mei te gaan kijken. Ik heb begrepen dat er op shows altijd veel te shoppen is? Vind het toch een fijner idee om een riem zelf te kunnen voelen. En de merken die hier worden aangeraden wordt er niks verkocht in de buurt zover ik weet.
Afbeelding
doggielover

Ongelezen bericht door doggielover »

Ik heb 2 fluwelen lijnen, is dat misschien wat? Ik vind ze lekker zacht in de hand liggen.
Hier kun je ze vinden http://www.2houndsdesign.com/Velvet-Leashes-c-8.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Oh sorry, zie nu pas dat je een verstelbare riem wilt, dat gaat hem dus niet worden :mrgreen:
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

pioenroos schreef:
Kaiou schreef:Goede, stevige, lijnen met een met fleece gevoerd handvat bij Furka.
Idd heel mooie lijnen. Helaas nikkel en messing musketons en ringen. Dat durf ik niet.
Waag er even een mailtje aan naar Furka, zij maken e.e.a. zelf en er het zou maar zo kunnen dat ze ook RVS musketons en ringen willen gebruiken.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik zou het gebruik van een heupgordel en daaraan een zachte soort lijn overwegen denk ik, in jouw situatie. Dan heb je niet continue een lijn in je hand, en kun je indien nodig toch even ingrijpen door de lijn wat korter te nemen dan hij standaard aan de heupgordel is.
Magic
Zeer actief

Ongelezen bericht door Magic »

pioenroos schreef:
Magic schreef:Ik gebruik een lijn van Red Dingo (is online te bestellen). Die lijnen hebben een heerlijk zacht 'handvat' (wel even opletten dat je de goede besteld, dus die met een gevoerd 'zwart' handvat) en ze zijn reuze sterk.
De bijpassende halsbanden zijn ook lekker zacht, dus ook voor de hond is het comfortabel ;)
Dat zijn best mooie riemen. Ik zou dan alleen de verstelbare willen. deze bv: http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... ief/114540 Vraag me dan alleen af of het handvat gedeelte idd lekker zacht is?
De verstelbare zijn idd helaas niet zacht.
Kan je niet tijdelijk iets met een washandje fröbelen?
Afbeelding
Iedere dag feest!
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat misschien ook nog zou kunnen, is dat je een stukje schapenbont om het handvat van je huidige lijn doet. In veel ruitersportzaken hebben ze van die schapenbont hoesjes (met klittenband) voor aan hoofdstellen, misschien zou dat wat zijn?
pioenroos
Zeer actief

Kaiou schreef:Waag er even een mailtje aan naar Furka, zij maken e.e.a. zelf en er het zou maar zo kunnen dat ze ook RVS musketons en ringen willen gebruiken.
Dat is een goede. Want ik vind die met fleece gevoerde lijnen er mooi uitzien. Als ze die in de politielijnvariant met rvs kunnen maken ben ik een eind denk ik. Zo'n fleece lijn 'brand' niet als het door je hand gaat? Voordeel van zo'n lijn is dat het gewassen/uitgespoeld kan worden. Met leer ben ik eigenlijk ook wel bang dat ik allergisch reageer op de 'stoffen' die er in komen te zitten.
LongFields schreef:Wat misschien ook nog zou kunnen, is dat je een stukje schapenbont om het handvat van je huidige lijn doet. In veel ruitersportzaken hebben ze van die schapenbont hoesjes (met klittenband) voor aan hoofdstellen, misschien zou dat wat zijn?
Ik weet wat je bedoelt, dat is idd een goed idee! Je hebt ook van die hoesjes voor autogordels, maar dat is mss te breed. Ik zal deze week eens in wat winkels kijken.
Probleem met een heupgordel is dat hij een zeer gepassioneerde jager is. Ik heb het idee dat ik meer kan opvangen zonder over mijn eigen benen te struikelen met een riem over mijn schouder :oeps: Hij trekt absoluut niet meer constant, maar het uitschieten naar een kat onder auto, schaap achter hek, paard op ruiterpad of konijn achter een boom behoeft nog wat werk :zweep: :engel:
Mn hand is nu redelijk rustig gelukkig, maar net een stukje fietsen geoefend met meneer en alhoewel hij het heel prima doet voor een beginner komt er natuurlijk toch wat spanning op de lijn in bochten enzo. Dat voel ik dan gelijk.
Afbeelding
Doke
Actief

Ongelezen bericht door Doke »

je kan ook eens naar een 'tube-line' zien.

http://www.hondenspul.nl/N_frame.html?h ... t_143.html" onclick="window.open(this.href);return false;

is veel aangenamer om vast te houden dan gewoon nylon.

groetjes
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”