Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

In tha house

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Gesloten
Klaasje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Op zoek naar een opvanghond
Aantal honden: 0
Contacteer:

In tha house

Ongelezen bericht door Klaasje »

Hallo,

Ik ben al een paar dagen aan het rondsnuffelen hier dus laat ik mij toch ook maar even voorstellen.

Ik ben Klaasje, 32 jaar en ik woon momenteel in Zuid-Holland (zuid) samen met mijn man en beide dochters (van mijn vader moet ik vooral nooit vergeten te zeggen dat ik friezin ben dus bij deze :wink:). Mijn dagen worden vooral gevuld door en met mijn kinderen die thuisonderwijs krijgen. We zijn dus relatief veel thuis met z'n drietjes en dachten dat we tijd genoeg hebben voor een hond in ons gezin.

We zijn nu bezig met het vinden van die hond en misschien hebben we hem zelfs al gevonden via het APF, binnenkort hebben we een kennismaking met een vrijwilliger hier thuis en daarna mogen we -hopelijk- de hond gaan ontmoeten en wie weet zelfs in huis verwelkomen.

Ik lees nog wat verder hier en zal her en der vast wel wat reacties achterlaten :lol1:

Liefs!
Klaas.
Bezig met de adoptie van Bendji, die we graag Lenny willen noemen.
Saskia241
Zeer actief

Re: In tha house

Ongelezen bericht door Saskia241 »

Welkom.
Isis
Zeer actief
Mijn ras(sen): kortharige collieteven Maggie en Kate
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Isis »

Welkom op het hondenforum!
Wat spannend,Klaas,nu maar hopen dat jullie binnenkort een leuke hond in huis krijgen. :D
Mag ik je trouwens vragen waarom je kinderen thuisonderwijs krijgen?
Klaasje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ja, we hopen zo hard dat dit hondje net zo goed bij ons past als we denken nav de info :wachten:

Ze krijgen thuisonderwijs omdat we (onder andere) geloven dat leren een natuurlijk proces is wat je altijd en overal doet, en wat je niet afgezonderd plaats zou moeten laten vinden. Dat en combinatie van vrijheid in wat ze leren, wanneer, in welk tempo, aangepast op het kind ipv een klas en nog veel meer andere redenen vanuit levensovertuiging en pedagogische visie. We zijn overigens geen christenen en de lessen vinden niet plaats volgens een schema en/of aan de keukentafel. Noem het natuurlijk leren, kindgericht leren, unschooling, relaxed homeschooling..
Isis
Zeer actief

Krijg je dan geen gedonder met de leerplicht?
En wat leer je ze dan;heb je bepaalde reken-,spelling- en taalmethodes in huis?
Ik ben oprecht nieuwsgierig hoe dat in z'n werk gaat.
Klaasje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Weet wat je vraagt want ik ben nogal gepassioneerd over het onderwerp :mrgreen:

In NL kun je schandalig genoeg alleen thuisonderwijs geven als je ontheffing aanvraagt van de leerplicht. Hier is leerplicht namelijk schoolplicht, in tegenstelling tot veel andere landen. Dus vlak voor je kind leerplichtig wordt dien je je verzoek in bij de leerplichtambtenaar in je gemeente, er zijn 3 gronden waarop je vrijstelling kan krijgen en de meeste gebruikte is punt 5b namelijk op gronde van levensovertuiging (wat dus niet perse een geloof is). Je hebt het recht op ontheffing dus je moet er alleen actief een beroep op doen. Heb je ontheffing dán kun je thuisonderwijs geven. In de meeste landen is thuisonderwijs gewoon netjes bij wet geregeld en is het een keus zoals naar school gaan een keus is, hier helaas (nog?) niet. Het heeft als gevolg dat je nergens een beroep op kan doen; geen kortingen zoals scholen die soms kennen en geen subsidies voor lesmateriaal. Een school krijgt per kind per jaar 5000e, ik zou dolblij zijn en een heeeeel eind komen met een tiende daarvan maar helaas :roll:

Je kan gewoon lesmethodes in huis halen, op dezelfde manier als scholen dat doen. Dat is voor iedereen beschikbaar. Kort geleden was een informatie avond over de methode Schrift bijvoorbeeld, georganiseerd door en voor thuisonderwijzers. Maar je kan ook gewoon naar de website van een uitgever gaan en bestellen. De meeste thuisonderwijzers die ik ken werken echter met zo weinig mogelijk methodes, vaak aleen voor taal en rekenen en soms zelfs dat niet. Toch leren deze kinderen alles wat ze moeten weten; ze schrijven, lezen, tellen, rekenen en leren of meteen een vak of gaan studeren wanneer ze dat willen (je kan toelatingsexamen doen of via afstandsonderwijs een diploma middelbaar onderwijs halen, meestal veel sneller dan op een school zelfs). Het feit dat deze kinderen hetzelfde, of volgens onderzoek vaak beter terechtkomen dan kinderen die van 4jr tot 18jr op school zaten zet je dan toch wel aan het denken..

Voor ons is het vooral het feit dat we denken het leren niet losgekoppeld moet worden van het dagelijkse leven. We leren ze liever hóe ze iets kunnen leren, daar heb je je hele leven iets aan. Het meest gebezigde antwoord op kindervragen hier in huis is dan ook 'Wat denk jíj?' waarna we samen op onderzoek uitgaan naar het antwoord.

Voila :E:

PS. In mijn profiel staat een link naar ons blog mocht je dat interessant vinden.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

En het sociale vlak?
Klaasje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Net zoals kinderen die naar school gaan? Vriendjes, familie, sport, clubjes en veel uitjes met andere mensen die thuisonderwijs geven/krijgen. Ze hebben juist veel meer tijd om sociaal te doen. Zelf gaan we binnenkort in een woongemeenschap wonen dus zullen ze in heel wat socialere omgeving opgroeien dan de meeste kinderen die naar school gaan. Kortom, hetzelfde dus, alleen nooit verplicht gelukkig. En of het 'sociale' gebeuren op een school gezond is, is nog een twistpunt wat mij betreft hoor ;-)
Klaasje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Maar euhm, back to topic. We gaan straks even lekker naar de XL Pet's Place. Voorpret! :E: :E: :E: :E:
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Welkom hier!
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Nou ehm welkom,veel plezier hier, en succes met jullie zoektocht :ok:

Maarre.....
Klaasje schreef:Het feit dat deze kinderen hetzelfde, of volgens onderzoek vaak beter terechtkomen dan kinderen die van 4jr tot 18jr op school zaten zet je dan toch wel aan het denken..
Naar dat "onderzoek" ben ik dan als moeder van 2 bijna 3 opgroeiende en schoolgaande kinderen wel oprecht benieuwd naar als ik zo vrij mag zijn :D
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Welkom.

Hoe gaan je kinderen dan leren samenwerken, aan projecten werken e.d.? Dat lijkt me nogal belangrijk voor het vervolgonderwijs.
Turrie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Turrie »

Interessante site zeg!

Welkom!
Isis
Zeer actief

Ik heb net je site zitten bekijken en 't ziet er gaaf uit! :ok:
(Grappig: ik heb kinderen die précies dezelfde leeftijd zijn :wink: )
Als ik voor mezelf spreek ben ik toch blij dat mijn zoon van 4,5 jr. naar school gaat voor de sociale contacten, het samenwerken maar vooral omdat ik niet de rol van én moeder én juf zou willen vervullen voor m'n kind.
Wat overigens niet wil zeggen dat ik geen respect heb voor je keuze hoor, 't lijkt me niet meevallen om elke dag iets te verzinnen en de kinderen gemotiveerd te houden een dag lang om te "werken".
daywalker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door daywalker »

welkom Klaasje, veel plezier op dit forum :ok:
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
Klaasje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Thanks!

Ik wil best over thuisonderwijs babbelen hoor, maar niet overkomen als de vertegenwoordiger ervan ofzo ;-) Het is een hele persoonlijke keus en niet in een paar alinea's samen te vatten. Het hele gebeuren gewoon niet, want het is meer een manier van leven dan iets anders.

Ik ben trouwens niet hun juf hoor, we spelen ook geen schooltje thuis :wink:

Dorien, thuis moeten ze ook samenwerken. In clubs ook. Tijdens een spel ook. Als ze meedoen aan een workshop ook. Er zijn zat plaatsen waar je leert samenwerken. En als ze het nergens tegenkomen zonder school (zat dus) zal het wel geen enorm belangrijk iets zijn om te kunnen in het dagelijks leven ;) Mijn kinderen leven niet afgezonderd van de rest van de wereld, ze spenderen alleen geen uren per dag in een klaslokaal. Ze ontmoeten mensen genoeg en doen zat interessante, stimulerende, leuke en soms wat minder leuke dingen.

Smoekie, hier heb ik veel artikelen verzameld, ook onderzoeken. Maar ik zeg niks over een ander zijn keus en/of kinderen hoor. Ik begrijp prima dat mensen school kiezen gezien de samenleveing waarin we leven, en ik begrijp ook prima de vele misverstanden en vooroordelen over wat wij doen. Sterker nog, die had ik ook allemaal tot een jaar of 3 geleden.

We zijn een heel gewoon gezin met hele gewone kinderen die hele gewone dingen doen met elkaar en met andere hele gewone mensen! Alleen niet in een schoolgebouw.
Diaantje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Diaantje »

Hoi welkom hier. :ok:
Het lijkt me hartstikke wennen voor de kinderen als ze eenmaal naar school moeten voor hun eventuele vervolgopleiding... Ik ga er eens wat meer over lezen. Heb het wel vaker gehoord dat mensen liever voor thuis onderwijs kiezen.
Afbeelding
Tessa 3-03-2008 - 10-11-2011 †
Klaasje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Diaantje schreef:Hoi welkom hier. :ok:
Het lijkt me hartstikke wennen voor de kinderen als ze eenmaal naar school moeten voor hun eventuele vervolgopleiding... Ik ga er eens wat meer over lezen. Heb het wel vaker gehoord dat mensen liever voor thuis onderwijs kiezen.
Thanks!

Ze moeten niet naar school hoor, ze mogen wel. En in de praktijk blijkt dat dat omschakelen enorm meevalt. De thuisonderwezen kinderen die ik ken en dat punt hebben bereikt, hadden er bijzonder weinig problemen mee. Hooguit met het feit dat ze de voorgekauwde lessen wat onzinnig vinden omdat het plots om feitjes leren en meerkeuze antwoorden draait wat weinig te maken heeft met dingen echt kunnen of weten. Dat punt hoor ik eigenlijk het meeste. Nogmaals, geen school betekent niet dat ze niet gewoon in de samenleving leven zoals wij die kennen en dus zullen ze ook deel uitmaken van allerlei groepen waarin bepaalde vaardigheden belangrijk zijn. Het is alleen niet die ene groep die school heet tenzij ze die keus zelf heel bewust kunnen maken en het heel graag willen. Iemand van 16 snapt ook wel dat als je arts wil worden je medicijnen zal moeten studeren, dan weet je wat je te doen staat en daar horen ook dingen bij die je misschien wat minder leuk of makkelijk vindt én een omschakeling. Maar geloof me, iemand die van het middelbaar naar de uni gaat moet ook heel hard omschakelen, dat zijn totaal andere werelden :wink:
Gesloten

Terug naar “Voorsteltopics”