Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

slipketting... het lijkt wel of hij er niks van merkt!!

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: slipketting... het lijkt wel of hij er niks van merkt!!

Ongelezen bericht door malinois »

Crissi schreef:als hij andere honden tegenkomt wil hij er meteen naar toe en als ik hem flink terug trek reageerd hij niet eens.
tja en toch blijf ik erbij dat hij dan lak aan je heeft en totaal niet snapt/merkt dat je hem een correctie geeft...waarschijnlijk duurt het net een tikkeltje te lang (weet niet hoe ik dat zo op papier moet uitleggen maar denk wel te weten hoe het eruit ziet :wink: )
Daarom zal ik ook niet snel met een slipketting trainen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

pia zz schreef:
Gollum schreef:
pia zz schreef:
Felix schreef:Ohw, leuk ... Martin Gaus methodes !! :cheer:

;)
Wie heeft het over martin gaus methodes???? heb wel gelezen over positieve training, maar daar hoef je echt geen MG methode voor te kiezen hoor!! :wink:
Positieve training met een slipketting? Dat waren eerst de MG methodes, ik heb er hier nog een map van liggen :wink:
Kijk dan ook eens even naar het jaartal :eek:
een hond heeft duidelijkheid nodig, dat krijg je niet alleen door beloning mijns inziens, correcties horen daar ook bij... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
pia zz
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
boxer
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pia zz »

malinois schreef:
pia zz schreef:
Gollum schreef:
pia zz schreef: Wie heeft het over martin gaus methodes???? heb wel gelezen over positieve training, maar daar hoef je echt geen MG methode voor te kiezen hoor!! :wink:
Positieve training met een slipketting? Dat waren eerst de MG methodes, ik heb er hier nog een map van liggen :wink:
een hond heeft duidelijkheid nodig, dat krijg je niet alleen door beloning mijns inziens, correcties horen daar ook bij... :19:
Nou mi dus wel, dit is mijn 5e hond en heb alleen maar ervaringen met positieve trainingen, maar ik denk dat we hier zo toch niet uitkomen, dus mijn idee is dan maar, dat iedereen moet doen zoals hij denkt dat hij of zij het goed dunkt.
Het enige wat ik nog kwijt wil, is dat , wanneer je met zo'n slip met haken of gewone slip bij ons op de trainingen komt, je kunt kiezen uit, a naar huis gaan, of b een normale halsband "lenen "van de club. :wink:
Afbeelding

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

malinois schreef:
Crissi schreef:als hij andere honden tegenkomt wil hij er meteen naar toe en als ik hem flink terug trek reageerd hij niet eens.
tja en toch blijf ik erbij dat hij dan lak aan je heeft en totaal niet snapt/merkt dat je hem een correctie geeft...waarschijnlijk duurt het net een tikkeltje te lang (weet niet hoe ik dat zo op papier moet uitleggen maar denk wel te weten hoe het eruit ziet :wink: )
Ik krijg de indruk dat dit "terugtrekken" niet d.m.v. een correctie met de slip gebeurt, maar terugtrekken terwijl de strop aangehaald wordt :wink:

Dus,......... Crissi, hoe trek je terug?
Hoe "corrigeer" je met de slipketting?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

pia zz schreef:
malinois schreef:
pia zz schreef:
Gollum schreef: Positieve training met een slipketting? Dat waren eerst de MG methodes, ik heb er hier nog een map van liggen :wink:
Nou mi dus wel, dit is mijn 5e hond en heb alleen maar ervaringen met positieve trainingen, maar ik denk dat we hier zo toch niet uitkomen, dus mijn idee is dan maar, dat iedereen moet doen zoals hij denkt dat hij of zij het goed dunkt.
Het enige wat ik nog kwijt wil, is dat , wanneer je met zo'n slip met haken of gewone slip bij ons op de trainingen komt, je kunt kiezen uit, a naar huis gaan, of b een normale halsband "lenen "van de club. :wink:
haha ja zo'n kc heb ik ook gezeten en ben daar idd. ook weggegaan, mijn hond werd gewoon gevaarlijk van zo'n club, aangezien ik hem niet mocht straffen maar hij wel lekker zn gangetje mocht gaan en zijn wil doordrijven, niet loslaten met grommen en tanden laten zien en uitvallen aan toe... Toen ik hem even duidelijk heb gemaakt dat ik dat dus absoluut niet accepteerde ben ik er ook maar weggegaan... daar kan ik niets mee, daar komt mijn hond net verder mee en ik al helemaal niet :wink:

Ik vind het prima dat je kijkt bij welke hond het nodig is en bij welke niet, maar om het bij voorbaat te verbieden vind ik totale onzin...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
malinois schreef:
Ik krijg de indruk dat dit "terugtrekken" niet d.m.v. een correctie met de slip gebeurt, maar terugtrekken terwijl de strop aangehaald wordt :wink:

Dus,......... Crissi, hoe trek je terug?
Hoe "corrigeer" je met de slipketting?
precies dat bedoel ik
Afbeelding
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Onze eerst hond is met de slipketting getraind, dat was toen heel normaal bij Martin Gaus.
De honden die we nu hebben en trainen doen we op de positieve manier. Ik vind dit een hele fijne manier om met de hond te werken en brengt ook een stuk rust met zich mee. Doordat je blij word van de dingen die ze goed doen en dat is toch hetgene waar je vooral op let en ook beloond.
De hele dag maar letten op de negatieve dingen van een hond maakt het er niet gezelliger op.

"Wilt u dat de hond netjes naast u loopt uit angst voor de correctie, of omdat hij het fijn vindt om naast u te lopen??"
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Poppetje schreef:Onze eerst hond is met de slipketting getraind, dat was toen heel normaal bij Martin Gaus.
De honden die we nu hebben en trainen doen we op de positieve manier. Ik vind dit een hele fijne manier om met de hond te werken en brengt ook een stuk rust met zich mee. Doordat je blij word van de dingen die ze goed doen en dat is toch hetgene waar je vooral op let en ook beloond.
De hele dag maar letten op de negatieve dingen van een hond maakt het er niet gezelliger op.

"Wilt u dat de hond netjes naast u loopt uit angst voor de correctie, of omdat hij het fijn vindt om naast u te lopen??"
ik geniet ook van de dingen die hij goed doet, natuurlijk... en daar krijgt hij zijn beloning ook voor in de vorm van een balletje of een voertje...
Maar als hij het duvelsgoed weet en gewoon vertikt dan krijgt hij een correctie... en hij blijft echt niet naast me lopen omdat hij bang is voor een correctie. Hoe je dat kan zien? Aan de hond, ik heb altijd enorm drangvolle en vrolijke honden naast me lopen... dat krijg je niet als een hond bang voor jou of voor een correctie is, want dan krijg je een gedrukte beeld.
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik denk dat het voor heel veel hondeneigenaren (zegt niks over jou malinois) heel moeilijk te zien is of een hond een commando echt niet kent/begrijpt of dat hij dit doelbewust negeert en daarmee kiest voor de consequenties. Sterker nog, ik denk dat de meeste hondeneigenaren gedrag corrigeren zonder dat dat gedrag eerst geconditioneerd is. Eigenlijk kan je dan ook niet over corrigeren spreken, maar is het gewoon straffen. Een goed uitgevoerde correctie moet namelijk het gevolg hebben dat het ongewenste gedrag afneemt.

Als je kijkt naar wandelen zonder te trekken, dan kan je dit bij een pup in de basis toch al zo aanleren dat trekken nooit beloond zal worden, zodat de pup ook als hij een jaar of twee jaar is geen noodzaak tot trekken heeft. Hij weet tenslotte niet beter dan dat de lijn niet strak mag staan. :19:

Is het oneerlijk om een hond die nooit geleerd is om niet te trekken een prikband of slipketting om te hangen?
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

malinois schreef:
Poppetje schreef:Onze eerst hond is met de slipketting getraind, dat was toen heel normaal bij Martin Gaus.

ik geniet ook van de dingen die hij goed doet, natuurlijk... en daar krijgt hij zijn beloning ook voor in de vorm van een balletje of een voertje...
Maar als hij het duvelsgoed weet en gewoon vertikt dan krijgt hij een correctie... en hij blijft echt niet naast me lopen omdat hij bang is voor een correctie. Hoe je dat kan zien? Aan de hond, ik heb altijd enorm drangvolle en vrolijke honden naast me lopen... dat krijg je niet als een hond bang voor jou of voor een correctie is, want dan krijg je een gedrukte beeld.
Als het voor jou op die manier goed werkt dan vind ik dat prima. Ieder heeft zijn eigen manier en doet dat met de beste bedoelingen naar de hond toe.
Maar ik vind wel dat je kan zien waarneer een hond naast je loopt omdat hij het fijn vind om met jou te "werken" om het commando op te volgen, of omdat hij bang is voor een ruk van de riem in dit geval slipketting.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Poppetje schreef:
malinois schreef:

Als het voor jou op die manier goed werkt dan vind ik dat prima. Ieder heeft zijn eigen manier en doet dat met de beste bedoelingen naar de hond toe.
Maar ik vind wel dat je kan zien waarneer een hond naast je loopt omdat hij het fijn vind om met jou te "werken" om het commando op te volgen, of omdat hij bang is voor een ruk van de riem in dit geval slipketting.
ja maar dan heb je dus iets niet goed gedaan... dan snapt hij dus niet waarom, dan blijft hij ontwijken...
Mijn honden worden indien nodig gecorrigeerd met een prikband, maar ze lopen allemaal even vrolijk naast me... dus als ze een correctie krijgen weten ze duvelsgoed waarom....
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

malinois schreef:
pia zz schreef:
Gollum schreef:
pia zz schreef: Wie heeft het over martin gaus methodes???? heb wel gelezen over positieve training, maar daar hoef je echt geen MG methode voor te kiezen hoor!! :wink:
Ik vind het eng maar ik ben het met je eens :N:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Joyce schreef:Ik denk dat het voor heel veel hondeneigenaren (zegt niks over jou malinois) heel moeilijk te zien is of een hond een commando echt niet kent/begrijpt of dat hij dit doelbewust negeert en daarmee kiest voor de consequenties. Sterker nog, ik denk dat de meeste hondeneigenaren gedrag corrigeren zonder dat dat gedrag eerst geconditioneerd is. Eigenlijk kan je dan ook niet over corrigeren spreken, maar is het gewoon straffen. Een goed uitgevoerde correctie moet namelijk het gevolg hebben dat het ongewenste gedrag afneemt.

Als je kijkt naar wandelen zonder te trekken, dan kan je dit bij een pup in de basis toch al zo aanleren dat trekken nooit beloond zal worden, zodat de pup ook als hij een jaar of twee jaar is geen noodzaak tot trekken heeft. Hij weet tenslotte niet beter dan dat de lijn niet strak mag staan. :19:

Is het oneerlijk om een hond die nooit geleerd is om niet te trekken een prikband of slipketting om te hangen?
Vetgedrukte is helemaal waar... dat heb ik ook eerder genoemd...als je dag in dag uit het middel nodig blijft hebben, doe je iets niet goed.
Voor de rest ben ik het ook met je eens, maar mensen grijpen heel snel naar iets zonder er enige ervaring in te hebben, maar dit kan ook met een gl gebeuren, die kan ook blijvende schade tot gevolg hebben bij verkeerd gebruik.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pepie schreef:
malinois schreef:
pia zz schreef:
Gollum schreef: Positieve training met een slipketting? Dat waren eerst de MG methodes, ik heb er hier nog een map van liggen :wink:
:cheer: :cheer: :mrgreen:
Afbeelding
pia zz
Zeer actief
boxer

Joyce schreef:Sterker nog, ik denk dat de meeste hondeneigenaren gedrag corrigeren zonder dat dat gedrag eerst geconditioneerd is. Eigenlijk kan je dan ook niet over corrigeren spreken, maar is het gewoon straffen.
Idd en ook met positieve training lukt dit heel goed om dat vlotjes te laten verlopen, alleen, het kost meer tijd , inspanning en geduld van de baas, maar uiteindelijk bereik je hetzelfde resultaat.
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

pia zz schreef:
Joyce schreef:Sterker nog, ik denk dat de meeste hondeneigenaren gedrag corrigeren zonder dat dat gedrag eerst geconditioneerd is. Eigenlijk kan je dan ook niet over corrigeren spreken, maar is het gewoon straffen.
Idd en ook met positieve training lukt dit heel goed om dat vlotjes te laten verlopen, alleen, het kost meer tijd , inspanning en geduld van de baas, maar uiteindelijk bereik je hetzelfde resultaat.
alleen belonen en geen correcties? nee dat resultaat kan nooit hetzelfde zijn... het is toch totaal onduidelijk voor de hond als hij iets fout doet en alleen maar beloont wordt. Is misschien zeker per ras verschillend, maar mijn honden hebben bijvoorbeeld lak aan negeren... dat zal hun werkelijk een worst zijn, zijn heel zelfstandig en trekken al snel hun eigen weg... en een keer geen beloning, oke ook jammer dan liggen ze ook niet wakker van... dus ik zie werkelijk niet in hoe dit duidelijk kan zijn voor de hond.
Afbeelding
pia zz
Zeer actief
boxer

malinois schreef:
pia zz schreef:
alleen belonen en geen correcties? nee dat resultaat kan nooit hetzelfde zijn... het is toch totaal onduidelijk voor de hond als hij iets fout doet en alleen maar beloont wordt. Is misschien zeker per ras verschillend, maar mijn honden hebben bijvoorbeeld lak aan negeren... dat zal hun werkelijk een worst zijn, zijn heel zelfstandig en trekken al snel hun eigen weg... en een keer geen beloning, oke ook jammer dan liggen ze ook niet wakker van... dus ik zie werkelijk niet in hoe dit duidelijk kan zijn voor de hond.
Wat ik mij afvraag is, of je het ooit wel eens hebt geprobeerd?? Heb je wel eens wat anders geprobeerd met je honden, er zijn zoveel mogelijkheden op het gebied van hondentrainingen, er zijn zoveel methodes om je honden alles te leren, en dan maakt het niet uit wat voor een ras het is, of het nu een herder is of een cocker spaniel, honden denken allemaal hetzelfde, alleen door de fok, zijn ze gekweekt voor een bepaald doel, hetzij speuren , hetzij veedrijven, noem maar op, maar de grondbeginselen zijn allemaal gelijk.
Afbeelding

Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Pepie schreef:
malinois schreef:
pia zz schreef:
Ik ook, had niet zo gauw gedacht, dat ik het met iemand eens zou zijn die prikbanden gebruikt :wall: .
Het beeld dat ik heb gevormd van de doorsnee gebruiker van prikbanden is nou niet bepaald positief, maar ik ben denk ik de verkeerde personen tegen gekomen :wink: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
malinois
Zeer actief
Contacteer:

pia zz schreef:
malinois schreef:
pia zz schreef:
Wat ik mij afvraag is, of je het ooit wel eens hebt geprobeerd?? Heb je wel eens wat anders geprobeerd met je honden, er zijn zoveel mogelijkheden op het gebied van hondentrainingen, er zijn zoveel methodes om je honden alles te leren, en dan maakt het niet uit wat voor een ras het is, of het nu een herder is of een cocker spaniel, honden denken allemaal hetzelfde, alleen door de fok, zijn ze gekweekt voor een bepaald doel, hetzij speuren , hetzij veedrijven, noem maar op, maar de grondbeginselen zijn allemaal gelijk.
ja heb je mijn eerdere verhaal over mijn dober gelezen op de kc... :wink: Ik heb honden die met trainen in veel hogere driften zijn dan jouw honden denk ik... en dan kun je doen wat je wil... dan vinden ze bijvoorbeeld de pakwerker ietsjepietsje interessanter dan hun baas en schromen ook niet om dat even duidelijk te maken.... :wink:
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

pia zz schreef:
malinois schreef:
pia zz schreef:
Het aanleren van commando's kan nmm het snelst door positieve benadering en door consequent de commando's door te voeren. MAAR als een hond die commando's goed kent en er lak aan heeft als jij een commando geeft, dan mag je wat mij betreft een correctie geven, hoor.
Er zijn zat honden die zo zelfstandig zijn, dat ze af en toe een correctie nodig hebben, wanneer ze over de grens (die jij als baas gesteld hebt) gaan. Dat trek je dan niet met een bal, piepbeestje of lekkernij.

Alle hulpmiddelen, of het nou een slipketting, prikband, halti, of antitrektuig is, het zijn en blijven hulpmiddelen bij de training naar gewenst gedrag. Maar dat gewenste gedrag moet dan wél getraint worden.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Joyce
Zeer actief

Correcties hoeven natuurlijk niet altijd fysiek te zijn. Op een amerikaanse lijst waar ik zit heeft een bekende clicker trainster ook herders en zij traint ze zonder correcties. Ergens heb ik nog een artikel van haar waar ze vertelt hoe ze haar honden zelfbeheersing heeft geleerd. Haar honden kunnen het ene moment helemaal rustig en kalm ergens liggen en 5 seconden later op commando achter de pakwerker aan gaan. Ik ga dat artikel morgen even zoeken.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Joyce schreef:Correcties hoeven natuurlijk niet altijd fysiek te zijn. Op een amerikaanse lijst waar ik zit heeft een bekende clicker trainster ook herders en zij traint ze zonder correcties. Ergens heb ik nog een artikel van haar waar ze vertelt hoe ze haar honden zelfbeheersing heeft geleerd. Haar honden kunnen het ene moment helemaal rustig en kalm ergens liggen en 5 seconden later op commando achter de pakwerker aan gaan. Ik ga dat artikel morgen even zoeken.
leuk ben ik heel benieuwd naar, want hier zijn ook van die testen geweest maar daar is men nooit ver mee gekomen... :ok:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

malinois schreef:
pia zz schreef:
Werkt hier ook zo hoor :wink:

Hoe kan je nu maar positief (of negerend) zijn als je hond je halve bankstel sloopt of continu blaft of of of....
Het lijkt mij volkomen duidelijk voor een hond dit te corrigeren en corrigeren hoeft helemaal nog niet eens fysiek te zijn, maar een gewoon 'nee' of 'foei' met een (wat) boze stem en blik.

Ik ben hartstikke positief ( :F: ), totdat ze dingen doen die gewoonweg niet mogen en dan wordt dat ook duidelijk gemaakt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
nicolioo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano

Ongelezen bericht door nicolioo »

Ik vind het een erg mooie open discussie! Ik ben met de ene hond erg positief aan het trainen (ik hoef haar eigenlijk nooit te corrigeren) terwijl de grote bracco-reu echt een hele strakke hand nodig heeft. Hij kan zichzelf echt uren vermaken met het snuffelen en het jagen van wild, daar kan echt niets tegen op, dat is ook wat ik zo leuk aan hem vind, maar het maakt hem ook moeilijk.

Komen is wel leuk voor een stuk worst hoor maar als hij echt iets in zijn neus heeft dan is het doei doei see you later , en dan kan ik dus gewoon wachten... (hoort bij de hond) Als ik dat er bijvoorbeeld ooit echt uit zou willen trainen moet ik hem daarvoor kunnen corrigeren.... (en dan zou is bijvoorbeeld voor een teletac gaan) Maar ook hierover hebben veel mensen een heel vertekend beeld , had ik ook tot ik dat ding zelf omhad, je schrikt, meer is het niet.

Ik vind het alleen amar heel goed dat iedereen zijn eigen manier kan kiezen , voor iedereen is iets anders misschien de ideale training. Je kunt van elkaar leren als je er open voor staat, je hoeft het niet meteen in praktijk te brengen.

Ik blijf dit topic met veel plezier volgen....

gr. Nicole
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

pia zz schreef:
Is het niet zo dat iedereen zijn hond wel eens corrigeert :19:
Corrigeren doe je ook met stemverheffing bijv., sommige honden zijn daar zwaar van onder de indruk, anderen steken nog net niet hun voorpoot naar je op :mrgreen:
Ik hoef geen hulpmiddelen te gebruiken, puur omdat mijn honden onder de watjescategorie vallen, sterk onder de indruk van mijn brul :pffff:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik heb altijd positief getrain, maar sinds een maandje, heb ik bij Ducain ook de slip geintroduceerd,(GL krijgt deze kortneus het benauwd van) hij luisterd perfect tot hij iets heel graag wil, en dan krijg ik de middelvinger, en hij kent zijn commando`s echt heel goed.

ik had bijn geen armen meer over, en op gras land trok hij me omver :evil: :N: , nu na een paar correcties, neemt ie me een stuk serieuzer, het is gewoon een stevig baasje qua karkter :19:

en ik wil mijn plezier erin houden om met hem te lopen, als ik het zweet op mijn rug heb, dan gaat er iets niet goed :neenee:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Bowie van ons is ook een drama aan de lijn... tis echt vreselijk vaak :N:
Last van me schouders, arm en schouder zou ik er van krijgen...vaak wissel ik ookde arm waar de lijn aan vast zit... ik probeer als het kan dan ook naar een gebeid tegaan waar ze los kan maar soms kan dat gewoon niet en dan ga je aan de lijn wandelen he....
Maraja ik volg cursus met haar en soms heeft het nut maar vaak niet...
Ik zit het nog wel even uit hoor maar soms ben ik het zo zat want het loopt gewoon niet fijn... maar om nu al wat tegebruiken als hulpmiddel vind ik ook weer zo wat...ik het de U-lead overwogen en dat doe ik nog steeds, heb er al op de hondenschool een paar keer meeglopen maar ik twijfel nog omdat Bowie nog wel eens onzeker kan zijn en ik ben een beetje bang dat als ze happy de peppy weer eens een luchtsprong maakt naar iets of iemand dat ze de correctie dan gaat interperteren met wat ze ziet of juist met mensen of andere honden...dus dat het juist tegen me gaat werken...
Maar soms dan zeg ik in me zelf... ik wil een slipketting, een prikband en een TT...... ben dan zo gefrustreed .. ik doe zo me best maar ze reageert vaak echt niet...ook niet opde hondenschool.
Ik hoop dat als ze wat ouder wordt dat de drukte eraf gaat en dat ze wat makkelijker wordt dan....
:roll:
Jacqueline
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Maar het begint al bij wat je een correctie vindt. Ik las nml. ook het zeggen van "nee" maar dat is m.i. een begrenzing om te voorkomen dat je hond iets gaat doen wat niet mag. Zodat je niet hoeft te corrigeren.
Maar in een zo drukke samenleving als de onze kun je bijna niet leven zonder straffen. Niet bij honden, kinderen of zelfs volwassenen anders gaat het niet goed.
Daar is niks mis mee, mits de hond maar snapt waarom en ik denk dat het daar vaak aan schort. Mijn honden worden bijna nooit bestraft, maar toen Basco van de week het brood van Ramons bord at, iets waarvan hij al drie jaar weet dat het niet mag dan wordt dit bestraft. Daarna weer goed gemaakt, Basco weer net zo vrolijk als altijd maar nog niet weer gedaan.
En ik vind van mijzelf dat ik dus train op de positieve manier. Maar worden er grenzen over gegaan in het dagelijks leven dan geef ik die grenzen weer even duidelijk aan.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

ik twijfel nog omdat Bowie nog wel eens onzeker kan zijn en ik ben een beetje bang dat als ze happy de peppy weer eens een luchtsprong maakt naar iets of iemand dat ze de correctie dan gaat interperteren met wat ze ziet of juist met mensen of andere honden...dus dat het juist tegen me gaat werken...
Dit zóu kunnen gebeuren als je haar voor het eerst korrigeert juist op zo´n moment.

Maar als je de training stapsgewijs opbouwt gebeurt dit niet.

Stapsgewijs wil zeggen eerst in rustige situaties beginnen te trainen zodat ze het fenomeen korrektie leert kennen en begrijpen. Als dat eenmaal gebeurt is, en dat gaat normaal gesproken heel vlotjes, ga je steeds moeilijkere situaties opzoeken.

En úberhaupt, honden associëren over het algemeen datgene dat ze zelf doen met de gevolgen die zij aan die daad verbinden.
Joyce
Zeer actief

malinois schreef:
Joyce schreef:Correcties hoeven natuurlijk niet altijd fysiek te zijn. Op een amerikaanse lijst waar ik zit heeft een bekende clicker trainster ook herders en zij traint ze zonder correcties. Ergens heb ik nog een artikel van haar waar ze vertelt hoe ze haar honden zelfbeheersing heeft geleerd. Haar honden kunnen het ene moment helemaal rustig en kalm ergens liggen en 5 seconden later op commando achter de pakwerker aan gaan. Ik ga dat artikel morgen even zoeken.
leuk ben ik heel benieuwd naar, want hier zijn ook van die testen geweest maar daar is men nooit ver mee gekomen... :ok:
Pff, was even zoeken, maar ik heb iets terug gevonden. http://www.shirleychong.com/keepers/archives/switch.txt

Er is nog een ander artikel van haar, maar dat kan ik zo snel niet terug vinden.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”