Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

slipketting... het lijkt wel of hij er niks van merkt!!

Moderator: moderatorteam

starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoie schreef:
Joyce schreef:Positief trainen heet niet zo omdat het positief is, maar omdat er voornamelijk gebruik wordt gemaakt van twee quadranten van het leren:.
dan zou ik er geen moeite mee hebben, want dat doe ik ook. Alleen als positief straffen uitgesloten wordt als legitieme ingreep om iets te bereiken, dan word ik kritisch en vraag me af of de pretenties wel waargemaakt kunnen worden.

En dan gaat het mij niet om het aanleren van een kunstje, het gaat mij erom of mijn honden lekker buiten kunnen rennen en hollen.
Ik straf wel en heb gestraft bij de opvoeding. Heel sporadisch, maar ik gebruik "foei" (een keer per jaar), "Uhuh" (een keer per kwartaal" en ik gebrui ook "nee". Ik brul zelfs wel eens als we in ene groep lopen en Buffy wil leuk met een stel andere kooikers een vreemde grote hond gaan uitkeffen.

Maar ik ben ook maar een relatieve leek in positief trainen. Het kan vast wel beter en met name brullen dat kan vast anders, Buffy heeft prima oren. Ze luistert alleen niet 100% naar "hier" in zo'n situatie, dat is mijn fout denk ik dan.

Kunstjes daar straf ik nooit voor, dan krijgt ze gewoon haar beloning niet als ze het vertikt. Die ik iets anders er achter aan wat ze altijd 100% zeker doet "zit" bijvoorbeeld en kan ik zo positief afsluiten. Dat verschilt natuurlijk wel met een echte werkhond, dat zie ik ook wel, die moet iets gewoon doen als hij iets geleerd heeft. Er gebeurt niks ergs als Buffy niet gaat liggen als ik het zeg.

Anne
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

malinois schreef: Er wordt door sommige mensen/verenigingen geprobeerd om via andere methodes te trainen, kijk alleen al naar de Bart Bellon methode maar jullie zien TT alleen als negatief... nou ik dus niet.
Maar ik wil graag zoals ik al eerder gevraagd heb, resultaten zien van die mensen en honden... wat hebben ze gedraaid, op welke wedstrijden etc. Want volgens mij is er dus nog niemand die op die manier alleen al een wedstrijd gedraaid heeft en dan heb ik nog niet eens over het resultaat.... :19:

En ik blijf dus duidelijk wel een groot verschil zien tussen honden die een mens moeten bijten en een hond die agility doet... daarnaast ken ik maar weinig honden uit werklijnen die agility doen hoor.. als ik in het clubblad kijk van de NVBH staan er weinig tot geen kennelnamen van werklijnen.
Ik heb maar een half uurtje prive les van Birgit per week, en ga dat half uur niet besteden aan het opschrijven van namen als je het niet erg vindt (als ze ze al wil geven) :wink: Als het toevallig een keer ter sprake komt, ga ik het onthouden en naar je pb'en. Wel weet ik dat de IPO mensen die bij haar trainen enorm sterk in hun schoenen moeten staan, want er wordt nogal lacherig over positief trainen gedaan in de IPO wereld, wat de uitspraken hier ook bevestigen.

Ik geloof direct dat er niet veel mensen zijn in IPO die positief trainen. Ik voel me bijv. totaal niet aangetrokken tot IPO. Moet er niet aan denken om in een les te staan naast iemand met een afstandsbediening van een TT of een hond met een prikband gecorrigeerd te zien worden. Ik voelde me al niet op m'n gemak in een GG les waar flink met slipkettingen gewerkt werd. Wat ik ermee bedoel te zeggen, is dat je voor een sport kiest dat je trekt. En dan gaat het zeker niet alleen om wat je objectief gezien leuk vindt, maar ook om de sfeer en de cultuur in zo'n sport. Die cultuur houdt zichzelf op stand, want een nieuweling wordt al snel duidelijk gemaakt welke trainingsmethode gebruikelijk is. Iemand die z'n hond fysiek hard corrigeert, kan bij ons vertrekken. En zo zou ik uitgelachen worden bij een IPO school als ik met een clicker en snoepjes aan kom zetten.

Over je laatste alinea. IPO is toch meer dan alleen bijten? Appel is gewoon vergelijkbaar met GG, corrigeer je daar dan ook fysiek? En speuren? Heeft ook niks met bijten/agressie te maken lijkt me.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef:Dat verschilt natuurlijk wel met een echte werkhond, dat zie ik ook wel, die moet iets gewoon doen als hij iets geleerd heeft. Er gebeurt niks ergs als Buffy niet gaat liggen als ik het zeg.
Maar het is dus een illusie dat een werkhond 100% betrouwbaar is (dat hij bijv. altijd op commando loslaat), het zijn en blijven levende wezens, welke trainingsmethode je ook gebruikt :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Zoek stok! schreef:
starfleet schreef:Dat verschilt natuurlijk wel met een echte werkhond, dat zie ik ook wel, die moet iets gewoon doen als hij iets geleerd heeft. Er gebeurt niks ergs als Buffy niet gaat liggen als ik het zeg.
Maar het is dus een illusie dat een werkhond 100% betrouwbaar is (dat hij bijv. altijd op commando loslaat), het zijn en blijven levende wezens, welke trainingsmethode je ook gebruikt :wink:
Dat is eigenlijk in een notendop het "probleem" wat ik met africhting heb. 100% gehoorzaamheid bestaat niet, en in mijn ogen probeert africhting tot in den treure het tegendeel te bewijzen. De reden daarvoor ontgaat mij volledig omdat iedereen blijft zeggen dat het maar een spelletje is.
Ik kan de passie voor de sport wel goed begrijpen, maar om eerlijk te zijn vind ik het persoonlijk te ver gaan om voor de lol je hond huizenhoog in het bloed te jagen opdat je hem daar met "geweld" weer uit moet halen.
Iets in mij verzet zich daartegen, en dat heeft niets te maken met wel of niet corrigeren. Ik heb geen pricipiele problemen met corrigeren op zich.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Zoek stok!
Zeer actief

Jaap* schreef:De reden daarvoor ontgaat volledig omdat iedereen blijft zeggen dat het maar een spelletje is.
Ik heb helemaal niet het idee dat IPO mensen (even veralgemeniseren) vinden dat het een spelletje is om eerlijk te zijn. Het is wel heeeeel serieus en vooral niet te vergelijken met welke andere sport dan ook :neenee: Nou ben ik zelf ook bloedfanatiek, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen (net nog even de paaltjes geoefend in de regen :mrgreen: ), maar ik hoor net wat te weinig over het plezier wat de hond wel of niet heeft en te veel over prestaties, de hond opfokken en hem daar weer uithalen met fysieke correcties, en het doordrukken van dingen.

Enneuh...als ik hier op het forum zou schrijven dat ik Bram een TT omgedaan heb omdat hij het raakvlak bij de kattenloop mist, zou ik alles en iedereen over me heenkrijgen. Waarom is het dan wel algemeen geaccepteerd bij IPO, net zo goed een sport als agility?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Jaap* schreef:De reden daarvoor ontgaat volledig omdat iedereen blijft zeggen dat het maar een spelletje is.
Ik heb helemaal niet het idee dat IPO mensen (even veralgemeniseren) vinden dat het een spelletje is om eerlijk te zijn. Het is wel heeeeel serieus en vooral niet te vergelijken met welke andere sport dan ook :neenee: Nou ben ik zelf ook bloedfanatiek, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen (net nog even de paaltjes geoefend in de regen :mrgreen: ), maar ik hoor net wat te weinig over het plezier wat de hond wel of niet heeft en te veel over prestaties, de hond opfokken en hem daar weer uithalen met fysieke correcties, en het doordrukken van dingen.

Enneuh...als ik hier op het forum zou schrijven dat ik Bram een TT omgedaan heb omdat hij het raakvlak bij de kattenloop mist, zou ik alles en iedereen over me heenkrijgen. Waarom is het dan wel algemeen geaccepteerd bij IPO, net zo goed een sport als agility?
Ik ben bang mensen tekort te doen door africhting te nadukkelijk "in een hoek te duwen" maar ben het wel grotendeels met je eens. Hoewel ik geen principiele tegenstander ben van een tt (het kan uitermate doeltreffend zijn), ik zie in een spelletje alleen geen toepassingsgebied voor zo'n ding. Als dat er wel is, dan is er iets mis met het spelletje vind ik.
Zie ook jou vergelijk met gebruik bij bijvoorbeeld agility :wink:
Ik denk ook wel dat het "cultuurtje" een grote rol speelt, net zoals je dat met jachttrainen tegenkomt.
Zoek stok!
Zeer actief

Jaap* schreef:Hoewel ik geen principiele tegenstander ben van een tt (het kan uitermate doeltreffend zijn)
Ik ook niet, dit even voor de duidelijkheid :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marlenejjj
Actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bullterrier

Ongelezen bericht door Marlenejjj »

En nog steeds is het in mijn idee niet bij iedereen duidelijk wat positief trainen is. Ook ik zeg nee tegen mijn honden als ze iets doen wat niet mag, welk woord je eraan hangt is mij om het even maar ik heb ze wel eerst geleerd wat nee betekent voordat ik het ging gebruiken. Dat hoef je er niet in te slaan, niet in te schreeuwen maar gewoon trainen. Nu kan ik nee op spreektoon zeggen en het werkt.

In de gedragstherapie of op de hondenschool wordt er soms een plantenspuit ingezet. Maar wanneer je dat doet verschilt ontzettend per hond. Een goed getimed straaltje water op een hond is toch ook een correctie? Alleen doe dat nooit bij bijv. een angstige hond. Een hond weghalen uit een situatie waar hij graag wil zijn is toch ook een correctie? Een verbale correctie is toch ook een correctie?

Mensen die positief trainen zijn niet ineens watjes die alles maar toelaten? Met alles wat er over te lezen is zou dat idee toch al lang de wereld uit moeten zijn...

Ik laat mijn honden met positief trainen niet zomaar overal mee wegkomen, dat zou een chaos en in het ergste geval een bloedbad worden. En ja ik straf mijn honden ook maar op een manier die ze snappen. Zo voorkom ik stress en houd ik honden over die graag werken en lol hebben in het leven. Maar nog wel de spirit hebben die bij het ras hoort.
'Een dag niet gerend is een dag niet geleefd' - aldus Willem

'Een dag niet gegeten is een dag niet geleefd' - aldus Bettie

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoek stok! schreef:
malinois schreef: Er wordt door sommige mensen/verenigingen geprobeerd om via andere methodes te trainen, kijk alleen al naar de Bart Bellon methode maar jullie zien TT alleen als negatief... nou ik dus niet.
Maar ik wil graag zoals ik al eerder gevraagd heb, resultaten zien van die mensen en honden... wat hebben ze gedraaid, op welke wedstrijden etc. Want volgens mij is er dus nog niemand die op die manier alleen al een wedstrijd gedraaid heeft en dan heb ik nog niet eens over het resultaat.... :19:

En ik blijf dus duidelijk wel een groot verschil zien tussen honden die een mens moeten bijten en een hond die agility doet... daarnaast ken ik maar weinig honden uit werklijnen die agility doen hoor.. als ik in het clubblad kijk van de NVBH staan er weinig tot geen kennelnamen van werklijnen.
Ik heb maar een half uurtje prive les van Birgit per week, en ga dat half uur niet besteden aan het opschrijven van namen als je het niet erg vindt (als ze ze al wil geven) :wink: Als het toevallig een keer ter sprake komt, ga ik het onthouden en naar je pb'en. Wel weet ik dat de IPO mensen die bij haar trainen enorm sterk in hun schoenen moeten staan, want er wordt nogal lacherig over positief trainen gedaan in de IPO wereld, wat de uitspraken hier ook bevestigen.

Ik geloof direct dat er niet veel mensen zijn in IPO die positief trainen. Ik voel me bijv. totaal niet aangetrokken tot IPO. Moet er niet aan denken om in een les te staan naast iemand met een afstandsbediening van een TT of een hond met een prikband gecorrigeerd te zien worden. Ik voelde me al niet op m'n gemak in een GG les waar flink met slipkettingen gewerkt werd. Wat ik ermee bedoel te zeggen, is dat je voor een sport kiest dat je trekt. En dan gaat het zeker niet alleen om wat je objectief gezien leuk vindt, maar ook om de sfeer en de cultuur in zo'n sport. Die cultuur houdt zichzelf op stand, want een nieuweling wordt al snel duidelijk gemaakt welke trainingsmethode gebruikelijk is. Iemand die z'n hond fysiek hard corrigeert, kan bij ons vertrekken. En zo zou ik uitgelachen worden bij een IPO school als ik met een clicker en snoepjes aan kom zetten.

Over je laatste alinea. IPO is toch meer dan alleen bijten? Appel is gewoon vergelijkbaar met GG, corrigeer je daar dan ook fysiek? En speuren? Heeft ook niks met bijten/agressie te maken lijkt me.
Over de sfeer kan ik alleen zeggen super leuk, je bent hele dagen met elkaar, je gaat met elkaar op vakantie (omdat het WK zo goed als altijd in het buitenland is), je bent op zondag van half 9 tot een uur of 10 's avonds bij elkaar... tot een uur of 5 trainen en daarna lekker gezellig een biertje in de kantine, dus totaal niet te vergelijken met een GG etc. denk ik omdat wat je zelf al zegt, een half uurtje bezig bent... Op donderdagavond bijv. mag ik blij zijn dat ik om 3 uur 's nachts thuis bent incl. reistijd etc. aangezien je pas rond een uur of 12 klaar bent met trainen. Daarom is het een manier van leven, je moet het willen zoveel tijd met elkaar te zijn, zoveel tijd en kosten daaraan te besteden. Ik kan hier op 5 min. vandaan trainen als ik wil, maar ik heb er voor gekozen om naar de andere kant van NL te gaan trainen omdat mij de mensen, kwaliteit etc. daar meer aanstaan.

Ik ben ook ooit begonnen en niemand heeft me verplicht om een slipketting, prikker of TT om te doen, dat zijn dingen die ik uiteindelijk zelf heb aangedragen of dat verstandig zou zijn.
Een TT bedien ik overigens niet zelf, dat doet mn trainer... hij heeft het overzicht itt mij.
En je staat niet zo maar voor gek, het is wat je wil met de hond, bij ons moet je hond idd. IPO 3 kunnen halen maar dat weet je dus als je er komt trainen met je hond. Omdat ze wedstrijdgericht zijn. Er zijn legio verenigingen die dat niet belangrijk vinden en meer recreatief trainen... voor ieder wat wils dus. Marc en Martijn willen ook IPO met Eva gaan doen op een positieve manier dus ik ben vreselijk benieuwd hoe dat gaat... ik ga zeker een paar keer kijken.

Ja mijn honden lopen met appel ook met de prikker, maar ze lopen wel los, dus het ze worden niet maar zo gecorrigeerd. Overigens hebben de honden die een TT om hebben hier altijd een TT om dus ook bij speuren en appel zelfs als die daar gewoon uitstaan en alleen bij het buiten worden gebruikt. Dit geld ook voor de prikker overigens.
Alleen op een examen of wedstrijd niet.
Speuren doe ik idd. op de prikker, gezien de snelheid...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
zeker! maar die situaties moet je zoveel mogelijk voorkomen omdat ze gevaarlijk kunnen zijn... dus moet je daar wel consequent en strak mee omgaan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:

als het voor mij serieus zou zijn en geen spelletje dan was ik met mijn teef jaren geleden al gestopt bijvoorbeeld, die heeft wel een aantal wedstrijdjes gelopen maar ze was geen topper... so what :19: Heb ik die nu wel, geen idee? dat zien we wel.. de een heeft net IPO I de ander net IPO II... we zullen zien hoe het verder gaat qua potentie ziet het er iig belovend uit...

Het is wat je zelf wil met een TT, nogmaals je kunt hem als prikkel gebruiken er zitten standjes op :19: je kunt een hond prikkelen door hem op 10 te zetten.. je kunt hem ook op 127 zetten maar ik ken maar weinig mensen die dat doen aangezien een hond er totaal niets van leert.
Ik heb het verhaal van Bart Bellon even niet bij de hand, dan zal ik hem moeten inscannen die legt het wat makkelijker uit hoe daarmee op die manier te werken. Het ligt toch ook aan de mensen waar je loopt, als mensen al compleet over de rooie gaan van een slipketting dan zul je mij daar dus nooit zien :19: En nogmaals al mijn honden leren het zonder correcties aan... en krijgen ook na elke goede oefenening nu nog steeds een balletje!
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Marlenejjj schreef:Mensen die positief trainen zijn niet ineens watjes die alles maar toelaten? Met alles wat er over te lezen is zou dat idee toch al lang de wereld uit moeten zijn...
Je denkt te zwart-wit.
Positief trainen betekent voor mij overigens niets meer dan dat de hond niet in een fout wordt gelokt.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

maar waarop is de term 'positief' dan gebaseerd bij die twee quadranten, wat betekent hij dan? (het zou dus iets moeten zijn wat er bij die andere quadranten niet in zit, puur 'technisch' bekeken?)
Ik denk dat de term positief vooral te maken heeft met het gegeven dat er geen sprake is van "lichamelijke mishandeling" maar alleen maar van "geestelijke mishandeling".

"Geestelijke mishandeling" is niet erg (en dus positief :ok: ) en "lichamelijke mishandeling" is wel erg (en dus negatief :thumbdown: ).

Shoot me if I'm wrong.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Wil de hond schreef:
maar waarop is de term 'positief' dan gebaseerd bij die twee quadranten, wat betekent hij dan? (het zou dus iets moeten zijn wat er bij die andere quadranten niet in zit, puur 'technisch' bekeken?)
Ik denk dat de term positief vooral te maken heeft met het gegeven dat er geen sprake is van "lichamelijke mishandeling" maar alleen maar van "geestelijke mishandeling".

"Geestelijke mishandeling" is niet erg (en dus positief :ok: ) en "lichamelijke mishandeling" is wel erg (en dus negatief :thumbdown: ).

Shoot me if I'm wrong.
Positief is geen waardeoordeel over de manier van trainen of over hoe anderen trainen. Positive and Negative zijn wetenschappelijke termen, waarbij positive betekent dat je iets toevoegd en negative dat je iets weg haald.

Officieel zou het positive reinforcement training moeten heten, afgekort dus positive training. Helaas komt het op veel mensen over alsof mensen die positief trainen zichzelf beter vinden of een oordeel vormen over een andere manier van trainen.

Maar het is wel heel jammer als mensen positive training al meteen afschrijven omdat de naam hen niet aan staat.
Joyce
Zeer actief

Wil de hond schreef:

Shoot me if I'm wrong.
Goh, deze cynische opmerking zie ik nu pas. Jammer, want verder vind ik de discussie leuk om te volgen en aan mee te doen.

Maar goed, omdat ik koppig ben wil ik hier best nog op reageren.

Negative punishment is geen geestelijke mishandeling, het is je hond leren dat zijn gedrag bepaalde consequenties heeft, zonder dat die consequenties pijnlijk zijn.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Negative punishment is geen geestelijke mishandeling, het is je hond leren dat zijn gedrag bepaalde consequenties heeft, zonder dat die consequenties pijnlijk zijn.
Er stonden niet voor niks aanhalingstekens omheen. :wink:
Want net zo goed als fysiek korrigeren, positief korrigeren, iets toevoegen dus, niet gelijk is aan toedienen van pijn cq. mishandeling is het wegnemen van iets dat de hond als prettig ervaart natuurlijk niet per sé mishandeling.

Maar, bvb een time-out, het wegsluiten van je hond, is dat niet te interpreteren als het doen van iets dat de hond als (zeer) negatiefs ervaart en daarmee gelijk zou kunnen staan aan een vorm van mishandeling?

Ik persoonlijk kies liever voor een fysieke korrektie (bvb. wegduwen) dan dat ik mijn hond een minuut op de gang zet. Dat laatste vinden mijn honden veel erger nl.
Zoek stok!
Zeer actief

Inge, ik heb m'n map er even bij gepakt, want ik raak nu in de war :mrgreen:

Even opsommen. Positieve straf is bijv. boos toespreken of aan de lijn rukken. Negatieve straf is iets aangenaams onthouden. Bijvoorbeeld je voertje weghalen als de hond springt. Dan heb ik ook nog de negatieve bekrachtiger staan, dat is dan bijv. een TT aandoen bij niet luisteren, en uitdoen als de hond bij de baas komt.

Ik doe dat allemaal niet. Ik streef er naar om dat allemaal bij trainen niet toe te passen. Geen idee of dat dan de positieve methode is overigens, maar ik train GG dus puur en alleen met positieve bekrachtiging. Ook bij agility streef ik daar naar, maar dat vind ik een stuk moeilijker.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

malinois schreef:Daarom is het een manier van leven, je moet het willen zoveel tijd met elkaar te zijn, zoveel tijd en kosten daaraan te besteden. Ik kan hier op 5 min. vandaan trainen als ik wil, maar ik heb er voor gekozen om naar de andere kant van NL te gaan trainen omdat mij de mensen, kwaliteit etc. daar meer aanstaan.
Ik denk dat het wat dat betreft wel vergelijkbaar is met agility. Qua tijd en kosten zou je nog schrikken wat ik in een maandje doe :wink: En de wedstrijd GG'ers besteden natuurlijk ook veel meer tijd aan GG dan ik doe.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef: ja, je uitleg klopt, waardoor ik dus nog steeds vindt dat 'positieve bekrachtiging', afgekort 'positieve training' dus inhoudt dat je zo goed als alleen met een aktieve beloning werkt - en dat doe jij ook :wink: .

het ging me dus even puur om de terminologie zoals joyce die verklaarde : volgens mij wil 'positieve training' wél zeggen dat je zo goed als alleen met beloning werkt.
Dat durf ik niet te zeggen, Joyce weet er veel meer van dan ik :mrgreen: Ik heb net even de teksten op de site van de school waar ik GG train doorgespit en daar noemen ze volgens mij expres niet de woorden 'positieve training'. Dus het zou goed kunnen dat zij zich niet exact aan die theorie houden. Ik ben ook niet per definitie tegen correcties hoor, maar bij Bram werkt het alleen belonen heel goed. Van een totaal ongeinteresseerde hond op het trainingsveld is hij na maanden werk veranderd in een hond die graag wil werken bij GG. Dus ik doe erg m'n best om alleen te trainen met belonen, simpelweg omdat ik daar het meeste resultaat mee boek. Uiteraard is het goed puzzelen om het juiste van hem te vragen zodat ik ook kan belonen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Marlenejjj schreef:En nog steeds is het in mijn idee niet bij iedereen duidelijk wat positief trainen is. Ook ik zeg nee tegen mijn honden als ze iets doen wat niet mag, welk woord je eraan hangt is mij om het even maar ik heb ze wel eerst geleerd wat nee betekent voordat ik het ging gebruiken. Dat hoef je er niet in te slaan, niet in te schreeuwen maar gewoon trainen. Nu kan ik nee op spreektoon zeggen en het werkt. .
ik geloof niet dat je een hond de betekenis van een woord kunt leren, dat is te menselijk gedacht.

Dit conditioneren op het woordje 'nee', gaat overigens ook niet zonder frustratie en psychisch ongemak. Als ik het goed heb begrepen.

Dat je het woord op spreektoon kunt uitspreken zegt overigens nog niets over hoe de hond dat ervaart. De hond kan rampen verwachten en daarom zijn actie staken ( als je hem zo zou conditioneren ). Ik weet wel dat het zo niet gaat in de positieve training, maar, nogmaals, laten we het niet fraaier maken dan het is.

Om hier nog even een technisch vraagje aan vast te koppelen: hoe vaak moet je 'nee' ( op positieve wijze aangeleerd ) zeggen tegen een hond die, b.v., tegen mensen opspringt voordat hij dat helemaal laat. Is dit positief aangeleerde' nee'' in dit opzicht vergelijkbaar met een bestraffend 'nee ' of 'foei'' enz. ?
Laatst gewijzigd door Zoie op 19 jan 2008 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ik heb het bestand van Bart Bellon gevonden, echter mag ik het hier waarschijnlijk niet plaatsen ivm copyright, dus voor de geinteresseerden stuur ff een pb met je email adres.
Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Bij positief trainen (begin echt een hekel aan dit woord te krijgen zo...) kan je gebruik maken van een NRM (non reward marker). Een signaal dat de hond aangeeft dat hij niet op de goede weg zit en dat het gedrag dat hij nu laat zien geen beloningen oplevert. Je gebruikt dit bijvoorbeeld als je aan het shapen bent met een hond om hem een beetje op weg te helpen met het gedrag dat je zoekt.

Er zijn trouwens in het positief trainen ook verschillende stromingen, zo zijn er mensen die vinden dat zelfs een NRM al teveel stress op levert tijdens het leren en het niet gebruiken.

Het woordje 'nee' om daarmee gedrag van de hond te stoppen zal volgens veel positieve trainers ook wel niet onder positief trainen vallen omdat je met dat woordje gedrag probeert af te breken in plaats van om te buigen. En met het woordje 'nee' leer je de hond niet wat je wel van hem wil.

Ik zelf heb niet zoveel problemen met een NRM, het kan er denk ik zelfs voor zorgen dat je hond niet te gestresst raakt. Van die clickerhonden die in een minuut hun hele repertoire laten zien... Het woord 'nee' zou ik alleen gebruiken als ik daarna wel meteen vertel wat ik wel van de hond wil.
Zoie
Zeer actief

Joyce schreef:Bij positief trainen (begin echt een hekel aan dit woord te krijgen zo...) kan je gebruik maken van een NRM (non reward marker). Een signaal dat de hond aangeeft dat hij niet op de goede weg zit en dat het gedrag dat hij nu laat zien geen beloningen oplevert. Je gebruikt dit bijvoorbeeld als je aan het shapen bent met een hond om hem een beetje op weg te helpen met het gedrag dat je zoekt.

Er zijn trouwens in het positief trainen ook verschillende stromingen, zo zijn er mensen die vinden dat zelfs een NRM al teveel stress op levert tijdens het leren en het niet gebruiken.

Het woordje 'nee' om daarmee gedrag van de hond te stoppen zal volgens veel positieve trainers ook wel niet onder positief trainen vallen omdat je met dat woordje gedrag probeert af te breken in plaats van om te buigen. En met het woordje 'nee' leer je de hond niet wat je wel van hem wil.

Ik zelf heb niet zoveel problemen met een NRM, het kan er denk ik zelfs voor zorgen dat je hond niet te gestresst raakt. Van die clickerhonden die in een minuut hun hele repertoire laten zien... Het woord 'nee' zou ik alleen gebruiken als ik daarna wel meteen vertel wat ik wel van de hond wil.
als ik het me goed herinner leert Martin Gauss nee zo aan dat de hond een beloning kan ophalen als hij zijn actie staakt. Dit om stress te voorkomen.

Overigens vind ik het niet altijd nodig om bepaald alternatief gedrag voor ongewenst gedrag te zien. Dat zou ook een reden kunnen zijn om voor een positieve straf te kiezen.
Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Ik denk ook dat de ene hond veel beter tegen stress kan dan de andere hond, net zoals bij mensen. Daarnaast is er ook een verschil tussen de aanleerfase en de beheersfase. Bij het aanleren lijkt een NRM me heel duidelijk en een manier om het aanleren te versnellen, wat er weer voor zorgt dat de hond minder gestrest zal zijn. Maar sommige honden hebben misschien wel helemaal geen NRM nodig omdat ze zo uitgevogeld hebben wat het baasje nu van hem wil. Molli was een zogenaamde cross-over hond, honden die eerst traditioneel getraind zijn en dan over gaan op clickertraining. Molli liet daardoor heel weinig gedrag uit zichzelf zien, in het begin zat ze alleen maar naar mij te kijken en te wachten totdat ik iets van haar vroeg of haar zou helpen. Mijn instructeur moest altijd op een afstandje gaan staan en mij helpen herinneren dat ik moest wachten totdat Molli zelf iets liet zien. Die eerste fase van clickertraining zal best wat stress voor Molli opgeleverd hebben, maar niet zoveel stress dat dat het leren belemmerde want toen eenmaal het kwartje bij haar viel dat ze iets lekkers of een bal kon verdienen door verschillende gedragingen uit te proberen vond ze het geweldig. Bij Molli heb ik dus nooit een NRM gebruikt, omdat ik het uitproberen van gedragingen juist wilde stimuleren.

Met mijn andere honden heb ik nooit cursussen gevolgd en ze leven wat dat betreft een behoorlijk vrij leventje. Abel vergeet de helft van de tijd dat hij Abel heet, dus zelfs het hierkomen staat niet onder commando. Met deze honden is het dus meer managen van situaties, anticiperen en daarop reageren. Bij zowel Abel als Papu vind ik dat eigenlijk geen probleem, ze hebben nog een lekker leventje op hun leeftijd, kunnen zitten voor een snoepje en dat vind ik best. Bij Papu gebruik ik het woordje nee wel eens, maar Papu is niet gestresst te krijgen en bij een nee stopt hij het huidige gedrag en gaat hij wat anders doen, wat ik dan wel weer beloon. Dus in dat opzicht is nee niet alleen een woord waarmee je gewoon al het huidige gedrag wilt laten stoppen, maar een woord dat zegt: stop het huidige gedrag en ga wat anders proberen. En dat anders wordt dan beloond, tenzij het natuurlijk de prullebak omver kieperen ofzo is. :mrgreen:

Met Quiero ben ik nu wel zo ver dat ik erover zit te denken om met hem te gaan trainen, ik denk alleen dat hij nog niet klaar is voor een hondenschool met heel veel mensen en heel veel honden, dit zou denk ik nog teveel stress bij hem veroorzaken. Ik ga dus beginnen met de traininglevels van Sue Ailsby:http://www.dragonflyllama.com/%20DOGS/% ... evels.html om hem wat basisprincipes aan te leren. Daarnaast telt bij mij ook wel mee dat Quiero een stuk jonger is dan de andere heren en natuurlijk wat agressie probleempjes heeft, dus de noodzaak van het onder appel staan is groter.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
jouw honden hebben toch hele andere driften? Die zijn toch niet gefokt om mensen te bijten, stokslagen te negeren, dreiging totaal te negeren etc.
Hoe wil jij een hond die bij een pakwerker niet meer wil lossen dmv positief trainen te laten lossen. Een hond die weet wat lossen is en dit ook prima kan behalve dus als hij hoog in die driften zit, die hij wel weer nodig heeft voor het sporten... :wink:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe Estelle dat dan doet, want die werkt toch niet met een TT oid en doet wel pakwerk?
Iemand wees me even op dit stukje. Had het zelf niet gezien anders wle eerder gereageerd.

Ik ben onlangs gestopt met de africhting met Hera omdat het gewoon niet meer te doen was op de manier waarop ik dat graag wilde; zo positief mogelijk.
Malinois geeft het al aan; de hond kan in zulke hoge driften terecht komen dat je gewoon niet meer doordringt tot de hond.
Hera heeft ook een tijdje een prikker om gehad omdat ze dus niet te bereiken was, schijt aan alles en iedereen had zolang ze maar bij die pakwerker kon komen.
Tsja dan zou er dus een TT om moeten of ik zou haar godsgruwelijk hard aan moeten gaan pakken, en dat is dan het moment voor mij dat ik zeg, daar pas ik voor dan houdt het op.
Het zijn geen honden die snel onder de indruk zijn of liever dat stukje worst komen halen. :wink:

Met de clicker ging het in het apel gedeelte wel super, daar ben ik echt op vooruit gegaan omdat ik dus precies op de goede momenten kon clicken.
Zoek stok!
Zeer actief

Zoie schreef: [
Dit conditioneren op het woordje 'nee', gaat overigens ook niet zonder frustratie en psychisch ongemak. Als ik het goed heb begrepen.

Dat je het woord op spreektoon kunt uitspreken zegt overigens nog niets over hoe de hond dat ervaart. De hond kan rampen verwachten en daarom zijn actie staken ( als je hem zo zou conditioneren ). Ik weet wel dat het zo niet gaat in de positieve training, maar, nogmaals, laten we het niet fraaier maken dan het is.
Vreemd, ik ben dit topic elke keer 'kwijt'. Maar ik kom toch nog even terug op bovenstaande. Ik gebruik dus geen 'nee' in training, of welke andere afkeurend signaal dan ook. Alles is gericht op het belonen van het gewenste gedrag.

Ik zag ergens een vraag over opspringen. Ik heb Bram geleerd om 'op' en 'laag' te gaan tijdens training. Dat heb ik hem in een mix van freestyle en uitlokken van gedrag geleerd. Op heb ik uitgelokt met een snoepje hoog houden. Daarvoor klikken en er uiteindelijk een commando aan geven. 'Laag' heb ik geklikt als hij weer op z'n vier poten gaat staan, daar krijgt hij een klik voor en uiteindelijk zit er een commando aan vast. 'Op' gebruik ik overigens veel vaker dan 'laag' omdat ik hem daarmee wil uitlokken tot actie. 'Laag' heb ik eigenlijk alleen geleerd omdat Marcel er gek van werd dat Bram steeds tegen hem aan stond te jumpen haha. Nu kan hij gewoon 'laag' zeggen en daarvoor belonen, dus geen correctie nodig. Ik vind zelf opspringen totaal niet hinderlijk en Bram springt ook niet op tegen onbekenden tijdens het wandelen oid.

Bram is heel snel afgeleid, dat was en is de grootste uitdaging. Ik heb daarin veel met correcties gewerkt. Dus aangeven wat hij vooral niet moest doen. Nu doe ik dat anders. Ik moedig Bram aan om vooral wel met z'n koppie bij mij te blijven door heel kort op elkaar te belonen. Vorige les kwamen vier honden de trainingsruimte binnen. In het begin kon ik dan wel ophouden, want dan was ik Bram kwijt. Vreemde mensen in zijn trainingshal, dat kan natuurlijk niet :neenee: En honden moeten begroet worden, en wel nu. De trainster vroeg dus altijd of de mensen buiten de hal konden wachten totdat we klaar waren. Nu vond ze blijkbaar dat we wel toe waren aan een volgende stap, want ze liet ze binnenkomen. Het zweet brak me even uit (ik kan dit niet :N: ), maar na wat aanmoediging van de trainster gewoon doorgegaan met de training. Heel kort op elkaar beloond, eerst wat makkelijke oefeningen en uiteindelijk gewoon een stuk volgen door de hal terwijl de mensen en honden toekeken. Het zweet stond me daarna op de rug, maar het lukte wel. Ik weet 100 % zeker dat me dit met correcties nooit gelukt was. Ook buiten probeer ik zo veel mogelijk met alleen belonen te werken. Ik weet dat het beter werkt, maar ik ben er niet goed genoeg in om het echt goed toe te passen helaas. Wellicht komt dat nog.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

estelle schreef:
Iemand wees me even op dit stukje. Had het zelf niet gezien anders wle eerder gereageerd.

Ik ben onlangs gestopt met de africhting met Hera omdat het gewoon niet meer te doen was op de manier waarop ik dat graag wilde; zo positief mogelijk.
Malinois geeft het al aan; de hond kan in zulke hoge driften terecht komen dat je gewoon niet meer doordringt tot de hond.
Hera heeft ook een tijdje een prikker om gehad omdat ze dus niet te bereiken was, schijt aan alles en iedereen had zolang ze maar bij die pakwerker kon komen.
Tsja dan zou er dus een TT om moeten of ik zou haar godsgruwelijk hard aan moeten gaan pakken, en dat is dan het moment voor mij dat ik zeg, daar pas ik voor dan houdt het op.
Het zijn geen honden die snel onder de indruk zijn of liever dat stukje worst komen halen. :wink:

Met de clicker ging het in het apel gedeelte wel super, daar ben ik echt op vooruit gegaan omdat ik dus precies op de goede momenten kon clicken.
Ik kan me daar best iets bij voorstellen hoor, dat het bij een pakwerker echt heel lastig wordt om het positief te houden. De hond gaat zo hoog in de adrenaline (hebben honden dat eigenlijk wel, zal toch wel?) zitten dat ze onbereikbaar worden. Eigenlijk hetzelfde als dat een hond die heel angstig is ook niet meer te bereiken is, maar alleen weg weg weg wil. Overigens is dat precies waarom ik grote vraagtekens zet bij het inzetten van honden tegen burgers, je kunt er te weinig op vertrouwen dat je de hond onder appel houdt (en dat blijkt ook regelmatig).
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Zoek stok! schreef:
estelle schreef:

Ik kan me daar best iets bij voorstellen hoor, dat het bij een pakwerker echt heel lastig wordt om het positief te houden. De hond gaat zo hoog in de adrenaline (hebben honden dat eigenlijk wel, zal toch wel?) zitten dat ze onbereikbaar worden. Eigenlijk hetzelfde als dat een hond die heel angstig is ook niet meer te bereiken is, maar alleen weg weg weg wil. Overigens is dat precies waarom ik grote vraagtekens zet bij het inzetten van honden tegen burgers, je kunt er te weinig op vertrouwen dat je de hond onder appel houdt (en dat blijkt ook regelmatig).
Nou ik zou Hera natuurlijk prima onder apel kunnen krijgen tijdens dat manwerk alleen moet ik dat dan gaan doen op een manier waar ik me niet prettig bij voel. Het moet wel leuk blijven voor zowel Hera als mij.
Zoek stok!
Zeer actief

estelle schreef: Nou ik zou Hera natuurlijk prima onder apel kunnen krijgen tijdens dat manwerk alleen moet ik dat dan gaan doen op een manier waar ik me niet prettig bij voel. Het moet wel leuk blijven voor zowel Hera als mij.
De gecontroleerde omgeving van pakwerk is nog wel even wat anders dan een opgefokte hond in een rellende mensenmassa onder appel zetten, en daar doel ik op met honden inzetten tegen burgers.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoie
Zeer actief

Zoek stok! schreef:[. 'Laag' heb ik eigenlijk alleen geleerd omdat Marcel er gek van werd dat Bram steeds tegen hem aan stond te jumpen haha. Nu kan hij gewoon 'laag' zeggen en daarvoor belonen, dus geen correctie nodig. Ik vind zelf opspringen totaal niet hinderlijk en Bram springt ook niet op tegen onbekenden tijdens het wandelen oid. .
dat deed spok dus wel. Dan kan je zoiets wel onder commando zetten, maar dan vind ik het het wel een nadeel dat je daarvoor dan ook steeds weer moet belonen en ook dat je er altijd op moet letten.

Volgens mij krijg je dat met een aangeleerd nee op de manier van MG ook.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”