Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

slipketting... het lijkt wel of hij er niks van merkt!!

Moderator: moderatorteam

starfleet
Erelid

Re: slipketting... het lijkt wel of hij er niks van merkt!!

Ongelezen bericht door starfleet »

malinois schreef:
Irma1983 schreef:En de aanhouder wint toch.. Heel veel geduld en heel overdreven belonen.
maar dat werkt misschien bij jouw hond maar niet bij iedere hond. :wink:
Ik denk toch dat in jouw tak van sport/honden vrij snel naar een prikketting e.d. gegrepen wordt. Ik wil best aannemen dat jouw honden een wat andere opvoeding nodig hebben dan een Kooikertje, maar een prikketting bij een Kooiker zou iedereen heel vreemd en raar vinden. Ik geloof niet dat jouw honden nu weer zó anders zijn dat ze enkel met een prikketting netjes kunnen leren lopen e.d. . "Jullie" grijpen er gemakkelijk naar omdat het zo gewoon en veelgebruikt is. Je bent niet echt anders gewend.

Anne
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

starfleet schreef:
malinois schreef:
Irma1983 schreef:En de aanhouder wint toch.. Heel veel geduld en heel overdreven belonen.
maar dat werkt misschien bij jouw hond maar niet bij iedere hond. :wink:
Ik denk toch dat in jouw tak van sport/honden vrij snel naar een prikketting e.d. gegrepen wordt. Ik wil best aannemen dat jouw honden een wat andere opvoeding nodig hebben dan een Kooikertje, maar een prikketting bij een Kooiker zou iedereen heel vreemd en raar vinden. Ik geloof niet dat jouw honden nu weer zó anders zijn dat ze enkel met een prikketting netjes kunnen leren lopen e.d. . "Jullie" grijpen er gemakkelijk naar omdat het zo gewoon en veelgebruikt is. Je bent niet echt anders gewend.

Anne
ik heb altijd gezegd dat ik nooit een prikker zou gebruiken tot ik het zelf vergeleek met een slipketting, dan zou ik iedereen die genoeg verstand heeft zo'n ding te gebruiken zoiets aanraden ipv een slipketting bijvoorbeeld... ik zal dat dus liever gebruiken dan een slipketting, puur voor het strottehond, het juiste moment van corrigeren etc.
Ik heb al mijn honden tot op heden met leren bandjes leren trainen tot het moment kwam dat er correcties bij kwamen....
Het is echt niet zo dat er (tenminste in mijn geval) maar zo onnodig naar zoiets gegrepen wordt, mijn jongste reu heeft heel lang zonder prikker gelopen... maar van mij is het leren band -> prikker en geen leren band -> slipketting -> prikker omdat ik een slipketting niets vind bijv.
Dus wellicht in jouw ogen sneller, in mijn ogen exact hetzelfde.
Slipketting hebben ze hier overigens wel altijd om met trainen, omdat het met een examen moet, maar dat is puur voor het wennen aan het om hebben, da's de enige functie....

En dat er sneller gebruik van wordt gemaakt, tja bij kc's zie je veel halti's etc. die zie je bij ons niet, en zal ik ook niet gebruiken omdat ik dat helemaal niets vind. :wink: Als ik dan ook zie hoe sommige honden met hun eigenaren er vandoor gaan op het veld... tja dan is het ook maar wat je wil natuurlijk... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

malinois schreef:En dat er sneller gebruik van wordt gemaakt, tja bij kc's zie je veel halti's etc. die zie je bij ons niet, en zal ik ook niet gebruiken omdat ik dat helemaal niets vind. :wink: Als ik dan ook zie hoe sommige honden met hun eigenaren er vandoor gaan op het veld... tja dan is het ook maar wat je wil natuurlijk... :19:
Je geeft vaak nogal af op KC's en de mensen die daar trainen met hun honden (ik train niet bij een KC overigens). Ja, jouw herder loopt vast strakker naast je dan Bram en is niet afgeleid door loopse teven. Maar mijn trainer heeft dan ook geen afstandbediening van een stroomstoot in haar handen en ik heb niet allerhande fysieke maatregelen nodig om Bram wat te leren en hem niet wedstrijdslim of hoe je dat ook noemt te laten worden. Je hond kan het ongetwijfeld hebben en komt er een hond in de africhting terecht die het niet kan hebben, dan gaat hij weg.

Voor mij gaat dat allemaal voorbij aan het uitoefenen van een hobby/sport/spelletje. Doe mij dan maar die KC'er die z'n stinkende best doet om z'n chocolabje te laten luisteren (want positief, consequent en duidelijk trainen is vreselijk moeilijk en wordt maar door weinigen echt beheerst) en regelmatig vreselijk om zichzelf moet lachen. Dat laatste mis ik echt als ik de posts lees van africhters, het is allemaal zooooo serieus. Jongens, echt, het is maar hobby, je weet wel: lol maken met je hond :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Je geeft vaak nogal af op KC's en de mensen die daar trainen met hun honden (ik train niet bij een KC overigens).
klopt, dat komt omdat zij mijn eerste hond daar verpest zouden hebben als ik er langer gebleven zou zijn... ik ben daarna nog bij diverse kc's geweest en allemaal ging het op die manier... :19: dat krijg je helaas van slechte ervaringen.
Ja, jouw herder loopt vast strakker naast je dan Bram en is niet afgeleid door loopse teven. Maar mijn trainer heeft dan ook geen afstandbediening van een stroomstoot in haar handen en ik heb niet allerhande fysieke maatregelen nodig om Bram wat te leren en hem niet wedstrijdslim of hoe je dat ook noemt te laten worden. Je hond kan het ongetwijfeld hebben en komt er een hond in de africhting terecht die het niet kan hebben, dan gaat hij weg.
ho... waar heb je mij dat ooit horen zeggen, mij geen woorden in de mond gaan leggen die ik nooit gezegd heb he :neenee:
Hier zal niet snel een hond weg gaan die niet geschikt is... dan moet er misschien iets qua gezondheid zijn dat hij het lange autorijden niet aan zou kunnen... Ik heb de hond van mijn man nu overgenomen omdat hij niet kon brengen wat hij verwachte van de hond... de combi klikte niet... dat kan... dat kan bij jou ook gebeuren... nu train ik er een aantal weken mee en ik kijk wel waar het schip strand. Tot op heden gaat het prima in ieder geval... maar weg gaat hij absoluut niet ook al zou hij het bij mij niet redden... en wat heeft dat in vredesnaam met een TT kastje te maken, ooit weleens van standjes gehoord die op dat ding zitten... je doet net of hij elke training bij elke oefening voluit staat :roll: en ja thuis heeft hij hem om voor de veiligheid van andere honden, van eigenaren die hun hond niet onder controle hebben...
Anders was mn teef toch allang weggeweest? IPO III, SpH I en een paar wedstrijdjes maar geen kampioen; mn dober met zn nekhernia... heb je niks meer aan in de sport... :19: nee hoor ze zijn er allemaal nog...

Maar ja, als ik zie hoe sommigen over het veld gesleept worden, prima als mensen dat willen, ik wil dat niet... :19: zelfde geldt op straat... ik loop met minimaal 2 honden als ze aangelijnd zijn, dan wil ik niet van boom tot boom gesleept worden, als ze los lopen (min. 4 tegelijk) wil ik dat ze luisteren... ook als er loopse teven gelopen hebben, ook bij andere honden, etc.
Voor mij gaat dat allemaal voorbij aan het uitoefenen van een hobby/sport/spelletje. Doe mij dan maar die KC'er die z'n stinkende best doet om z'n chocolabje te laten luisteren (want positief, consequent en duidelijk trainen is vreselijk moeilijk en wordt maar door weinigen echt beheerst) en regelmatig vreselijk om zichzelf moet lachen. Dat laatste mis ik echt als ik de posts lees van africhters, het is allemaal zooooo serieus. Jongens, echt, het is maar hobby, je weet wel: lol maken met je hond :wink:
ik heb ook vreselijk veel lol met mijn hond EN andersom... nogmaals als de hond het niks vind, wordt het niks... :19: waarom moet je altijd positief trainen? ik vind dat dus niet nodig en kan niet altijd in mijn ogen... duidelijkheid = belonen en corrigeren.... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief

malinois schreef:ook als er loopse teven gelopen hebben, ook bij andere honden, etc.
Tsja, en anders gaat de TT gewoon even een standje hoger :19: Je zult je honden vast heel goed onder appel hebben, maar toen ik hier las dat jij geen training zonder de TT kunt doen en je reu zelfs buiten met dat ding om loopt, ben ik je constante commentaar op al die domme hondenbaasjes met hun niet luisterende vervelende honden toch wat anders gaan lezen. Maakt niet uit, want jij zult er niet minder om corrigeren en je honden kunnen er prima tegen. Maar ik heb geen afstandbediening in m'n handen als Bram op 10 meter afstand op een loopse-teven-spoor zit....
Zo, en na dit topic heb ik voor de rest van m'n leven genoeg over fysieke correcties gezegd, ik heb namelijk totaal niet de illusie dat ik africhters van gedachten kan doen veranderen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Malinois, net zoals dat jij het vervelend vindt dat alle africhters over een kam geschoren worden, is het andersom ook niet eerlijk om te zeggen dat alle KC's slecht zijn en dat alle mensen met huis-tuin-keuken hondjes over straat getrokken worden omdat belonen niet helpt. Ik kan in zoverre met je meegaan dat je bepaalde honden zo hoog in drift kan brengen dat je een pijnprikkel nodig hebt om ze weer te bereiken, los van het feit dat ik zelf het nut er niet van in zie om een hond eerst op te jutten om hem dan te corrigeren omdat hij te opgejut is. Maar bij het oefenen van een gehoorzaamheidsoefening is die drift toch veel minder aanwezig? Je hoeft een hond toch niet op te jutten om te volgen? Daarom begrijp ik het gebruik van een TT bij dat soort oefeningen totaal niet. Met de juiste beloning en niet fysieke correcties lijkt het me dat je dat soort dingen zonder pijnprikkels aan kan leren, juist omdat honden uit werklijnen zelfstandig en intelligent zijn. Je kan ze heel snel duidelijk maken wat je wil en ze durven zelf beslissingen te nemen, dat laatste is zo handig bij bijvoorbeeld clickertraining.

Wat betreft de reu die rondloopt met een TT als hij buiten is vraag ik me af of het gebruik van een TT op het moment dat een andere hond hem lastig valt niet averechts gaat werken. Het gevaar van een TT of elk ander correctiemiddel is dat de correctie verkeerd geassocieerd kan worden. In jouw situatie kan ik me voorstellen dat een correctie van een TT de hond alleen maar agressiever zal maken en er de volgende keer voor zal zorgen dat hij geen enkele vreemde hond meer om zich heen duld omdat vreemde honden en stootje van de TT betekent, los van hoe hoog die staat moet een prikkel toch gevoelig zijn, anders had het geen effect.

Wat is precies het probleem van de reu? Als een andere hond opdringerig is en niet reageert op zijn baas wat zou hij dan doen? Happen, uitvallen, echt vechten? En doet hij dat dan uit frustratie, agressie of is het aangeleerd gedrag n.a.v. negatieve ervaringen in het verleden? Mijn ervaring met uitvallende honden is in ieder geval dat je dit ook heel goed positief kan oplossen, dat kost heel veel inspanning en tijd, maar uiteindelijk hou je er ook heel veel van over. Verder zijn er volgens mij op dit forum genoeg mensen die ook problemen hebben gehad met uitvallende honden, die dit hebben op kunnen lossen zonder gebruik van een TT. Ik denk dat in dit geval voor jou de TT gewoon een managementtool is, en misschien wel iets wat jou wat zekerder maakt in het uitlaten van je hond, maar het is geen langdurige oplossing voor het eventuele probleem dat er is.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:ook als er loopse teven gelopen hebben, ook bij andere honden, etc.
Tsja, en anders gaat de TT gewoon even een standje hoger :19: Je zult je honden vast heel goed onder appel hebben, maar toen ik hier las dat jij geen training zonder de TT kunt doen en je reu zelfs buiten met dat ding om loopt, ben ik je constante commentaar op al die domme hondenbaasjes met hun niet luisterende vervelende honden toch wat anders gaan lezen. Maakt niet uit, want jij zult er niet minder om corrigeren en je honden kunnen er prima tegen. Maar ik heb geen afstandbediening in m'n handen als Bram op 10 meter afstand op een loopse-teven-spoor zit....
Zo, en na dit topic heb ik voor de rest van m'n leven genoeg over fysieke correcties gezegd, ik heb namelijk totaal niet de illusie dat ik africhters van gedachten kan doen veranderen :wink:
Ik beoefen ook de sport, en ik heb lol, en de hond ook, met streng en strak en een correctie als hij niet opgewekt loopt krijg ik hem echt niet opgewekt hoor en vrolijk met het appel gedeelte.. ik liep met van alles, bijtrolletje, balletje voertje.. en hoe gekker en afwisselender hoe leuker hij het vind, loop nu met een petje op me kop met een kokertje waar een tennisbal inzit, ziet er niet uit maar wat leuk is trainen geworden en het gaat soms mis ben ik wat te wild met me hoofd vliegt dat balletje er weer uit.. ja we hebben lol en beloning volgt als hij goed de oefeningen doet, gaat het niet goed genoeg dan doe ik het over.. tot het goed is en dan volgt beloning..
En ja je traint op aandacht van je hond krijgen en houden..
Ik zie graag een hond die vrij en vrolijk de oefeningen uitvoert, dat bereik je niet door die hond volledig strak onder appel te hebben en door alleen met correcties te werken (het idee van geen correctie is ook belonen, gaat er bij mij niet echt in..)
Africhting of Ipo sport is niet alleen streng strak en geen lol in mijn ogen, met manwerk zie je dat de honden die perfekt onder appel staan in het appel gedeelte inene erg sterk worden mentaal en fisiek, het spel is dan ook zo leuk..dan kun en moet je ook de lijnen strakker trekken, anders kun je beter stoppen, ook in dat gedeelte moet de hond commando's opvolgen anders ben je echt de controle kwijt, dat wilde ik even kwijt..
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
meid, ik heb 5 honden weet je nog, 1 daarvan loopt buiten het veld om met een TT OMDAT ANDERE HONDEN NIET LUISTEREN en ik hem om die reden een TT om moet doen om ervoor te zorgen dat die honden geen schade oplopen... mijn reu zoekt ze niet op hoor, zij hem wel.
De rest, 3 reuen en 1 teef hebben geen TT buiten het veld om :19: Weet niet waar je die onzin vandaan haalt. Ja mn teef in Oostenrijk, omdat ze jaagt, en ik liever mn hond levend bij me heb omdat ze daar afgeschoten worden als ze jagen. Nou hoevaak zit ik in Oostenrijk, afgelopen jaar niet geweest daarvoor 1 week... poepoeh... :roll:

En ik WIL geen training zonder TT doen, je wil ook lezen wat je wil lezen he.... wie zegt dat ik hem gebruik? Wie zegt dat ik de prikker gebruik? Dat maak jij ervan... om hebben = gebruik bij jou... bij mij niet...

En ik heb nog NOOIT mijn reu gecorrigeerd voor een loopse teef, zou lekker zijn of niet als ze ooit eens zouden moeten dekken :idea: :roll: niet slim he of denk je van wel. Als je vooraf zorgt dat jij belangrijker bent HOEF je een reu niet te corrigeren... Dacht dat jij minder vooroordelen had, maar na de reacties in het topic van Eva en africhting en nu weer hier... kijk ik ook even anders tegen jou aan... :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Joyce schreef:Malinois, net zoals dat jij het vervelend vindt dat alle africhters over een kam geschoren worden, is het andersom ook niet eerlijk om te zeggen dat alle KC's slecht zijn en dat alle mensen met huis-tuin-keuken hondjes over straat getrokken worden omdat belonen niet helpt. Ik kan in zoverre met je meegaan dat je bepaalde honden zo hoog in drift kan brengen dat je een pijnprikkel nodig hebt om ze weer te bereiken, los van het feit dat ik zelf het nut er niet van in zie om een hond eerst op te jutten om hem dan te corrigeren omdat hij te opgejut is. Maar bij het oefenen van een gehoorzaamheidsoefening is die drift toch veel minder aanwezig? Je hoeft een hond toch niet op te jutten om te volgen? Daarom begrijp ik het gebruik van een TT bij dat soort oefeningen totaal niet. Met de juiste beloning en niet fysieke correcties lijkt het me dat je dat soort dingen zonder pijnprikkels aan kan leren, juist omdat honden uit werklijnen zelfstandig en intelligent zijn.
aanleren gebeurd alleen met beloning, dat roep ik geloof ik nu al eeuwen maar blijkbaar in het oneindige :19: Daarnaast dat ik een TT om heb bij mn hond bij het appel gedeelte wil nog niet zeggen dat ik hem bij elk onderdeel of uberhaupt het hele gedeelte gebruikt :19: Een TT is niet alleen om iets af te leren, er zit ook een trilfunctie op, daarnaast kun je de hond er ook mee prikkelen op een heel laag standje... standje voor mij totaal onvoelbaar en ik ben wat dat betreft erg gevoelig.
(Ik heb al eerder het seminair van Bart Bellon genoemd en zijn gebruik hiervan met de TT.)

Ik heb het daarnaast bij de kc's helaas uit eigen ervaring meegemaakt, met meerdere honden, niet alleen met mn eigen, ik heb er ook nog met die van familie gelopen....
Als ik mijn hond die met zijn tanden bloot naar me zit te grommen omdat hij zn balletje niet wil ruilen voor een complete rookworst waar ik al een half uur mee in mn handen sta dan houdt het voor mij op, die knal voor zn kop was ruim voldoende om even duidelijk te maken dat ik dat niet wil accepteren van MIJN hond...

Wat betreft de reu die rondloopt met een TT als hij buiten is vraag ik me af of het gebruik van een TT op het moment dat een andere hond hem lastig valt niet averechts gaat werken. Het gevaar van een TT of elk ander correctiemiddel is dat de correctie verkeerd geassocieerd kan worden. In jouw situatie kan ik me voorstellen dat een correctie van een TT de hond alleen maar agressiever zal maken en er de volgende keer voor zal zorgen dat hij geen enkele vreemde hond meer om zich heen duld omdat vreemde honden en stootje van de TT betekent, los van hoe hoog die staat moet een prikkel toch gevoelig zijn, anders had het geen effect.
nee, dat doet hij dus niet. Hij heeft vanaf pup af aan al geen andere honden geduld... :19: daar liep hij al van weg...
De meeste honden snappen zijn lichaamstaal overigens heel duidelijk... maar je hebt bepaalde honden (voornamelijk hypere labjes) die gewoon blind doordenderen :19: Nogmaals ik heb hem al ruim 6 maanden niet gebruikt, maar hij blijft altijd om... :19:
Wat is precies het probleem van de reu? Als een andere hond opdringerig is en niet reageert op zijn baas wat zou hij dan doen? Happen, uitvallen, echt vechten? En doet hij dat dan uit frustratie, agressie of is het aangeleerd gedrag n.a.v. negatieve ervaringen in het verleden? Mijn ervaring met uitvallende honden is in ieder geval dat je dit ook heel goed positief kan oplossen, dat kost heel veel inspanning en tijd, maar uiteindelijk hou je er ook heel veel van over. Verder zijn er volgens mij op dit forum genoeg mensen die ook problemen hebben gehad met uitvallende honden, die dit hebben op kunnen lossen zonder gebruik van een TT. Ik denk dat in dit geval voor jou de TT gewoon een managementtool is, en misschien wel iets wat jou wat zekerder maakt in het uitlaten van je hond, maar het is geen langdurige oplossing voor het eventuele probleem dat er is.
het 'probleem' is dat hij geen andere honden moet... helemaal niet, niks noppes, teef - reu.... niks... :19: vanaf pups af aan heeft hij dit al gehad, weglopen en als ze dan alsnog komen bijten...
Hij heeft nog NOOIT een andere hond gebeten (en dat wil ik graag zo houden)... wel een van mijn eigen honden... en ik wil dit dus niet bij een andere hond. Hij luisterd perfect, het is een hele moeilijke hond, maar wel een schat van een hond voor mij... Maar hij moet geen andere honden... klaar... moet je hem dwingen, nee dat wil ik dus niet... de wereld vergaat niet als hij geen andere honden moet :19: Dan moet je gewoon ongelukken voorkomen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:Ik beoefen ook de sport, en ik heb lol, en de hond ook, met streng en strak en een correctie als hij niet opgewekt loopt krijg ik hem echt niet opgewekt hoor en vrolijk met het appel gedeelte.. ik liep met van alles, bijtrolletje, balletje voertje.. en hoe gekker en afwisselender hoe leuker hij het vind, loop nu met een petje op me kop met een kokertje waar een tennisbal inzit, ziet er niet uit maar wat leuk is trainen geworden en het gaat soms mis ben ik wat te wild met me hoofd vliegt dat balletje er weer uit.. ja we hebben lol en beloning volgt als hij goed de oefeningen doet, gaat het niet goed genoeg dan doe ik het over.. tot het goed is en dan volgt beloning..
Ik zie graag een hond die vrij en vrolijk de oefeningen uitvoert, dat bereik je niet door die hond volledig strak onder appel te hebben en door alleen met correcties te werken (het idee van geen correctie is ook belonen, gaat er bij mij niet echt in..)
Africhting of Ipo sport is niet alleen streng strak en geen lol in mijn ogen, met manwerk zie je dat de honden die perfekt onder appel staan in het appel gedeelte inene erg sterk worden mentaal en fisiek, het spel is dan ook zo leuk..dan kun en moet je ook de lijnen strakker trekken, anders kun je beter stoppen, ook in dat gedeelte moet de hond commando's opvolgen anders ben je echt de controle kwijt, dat wilde ik even kwijt..
ik train ook appel met een ballenjasje... bij 1 hond even niet (juist die van de TT), want die stelt het kokertje... dus daar heb ik het balletje onder mn arm :19: hoe wil je een hond anders leren volgen op de TT :denken: Ik train met ALLE honden met een balletje met volgen nu nog steeds, ook met mn teef van 6,5 jaar nog :19:
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Malinois, ik snap wel een beetje wat je bedoelt, heb ook een tijdje africhting gedaan, of een poging daartoe, en weet wel dat jij weet waar je mee bezig bent, maar dat wil niet zeggen dat er veel meer rassen zijn en een kc ook goed kan zijn, het hoeft niet altijd zwart wit te zijn.
Je doet soms alsof de rest maar stumperds zijn.

Ik heb zoveel klungels met TT gezien met verkloote honden dus het is niet zo gek dat er wel eens een reactie op komt toch, het lijkt wel een beetje of de belgische herders iets aparts is om te hebben en te trainen en dat zal ook wel , maar ik heb ook een apart ras en daar train ik ook mee, ik moet het weer op een heel andere manier doen als jij dat doet , maakt ook niet uit want dat is mijn plezier maar voel je niet steeds zo aangevallen.
Tenminste zo komt het op mij over :19:

Groetjes Els
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

malinois schreef:en ja thuis heeft hij hem om voor de veiligheid van andere honden, van eigenaren die hun hond niet onder controle hebben...
Dat is Orson ook geleerd en wel zonder tt.
Je kunt dat een hond dus wel leren zonder dat soort hulpmiddelen ,en nee ik ben niet per definitie tegen corrigeren :wink: maar als ik mijn hond niet zou kunnen uitlaten zonder tt omdat de rest van de buurt dan niet veilig zou zijn zou ik echt eens ernstig naar mezelf gaan kijken en of ik niet dan in mijn geval gewoon teveel hond aan de lijn heb.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:
malinois schreef:en ja thuis heeft hij hem om voor de veiligheid van andere honden, van eigenaren die hun hond niet onder controle hebben...
Je kunt dat een hond dus wel leren zonder dat soort hulpmiddelen ,en nee ik ben niet per definitie tegen corrigeren :wink: maar als ik mijn hond niet zou kunnen uitlaten zonder tt omdat de rest van de buurt dan niet veilig zou zijn zou ik echt eens ernstig naar mezelf gaan kijken en of ik niet dan in mijn geval gewoon teveel hond aan de lijn heb.
ik heb hem dan niet aan de lijn, ik loop dan los met ze in het bos, waar zo goed als geen andere honden lopen. Aangelijnd heeft hij geen TT om.... en het is niet teveel hond, anderen moeten gewoon hun hond bij zich houden maar dat schijnt erg lastig te zijn, zelfs in woonwijken waar een aanlijnplicht geldt. Ik heb hem dat niet geleerd met TT, dat is voor het geval ik hem nodig heb... hij gaat niet naar andere honden uit zichzelf...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

billy schreef:Malinois, ik snap wel een beetje wat je bedoelt, heb ook een tijdje africhting gedaan, of een poging daartoe, en weet wel dat jij weet waar je mee bezig bent, maar dat wil niet zeggen dat er veel meer rassen zijn en een kc ook goed kan zijn, het hoeft niet altijd zwart wit te zijn.
Je doet soms alsof de rest maar stumperds zijn.
ik snap niet helemaal wat je met het dikgedrukte stukje wil zeggen....
dat laatste hoor je mij helemaal niet zeggen, maar als ik sommigen zie die over het veld gesleept worden... DAT wil IK niet, dat zeg ik alleen maar... ik heb helaas zelf slechte ervaringen met diverse KC's dus dat zal zeker meespelen...
Ik heb zoveel klungels met TT gezien met verkloote honden dus het is niet zo gek dat er wel eens een reactie op komt toch, het lijkt wel een beetje of de belgische herders iets aparts is om te hebben en te trainen en dat zal ook wel , maar ik heb ook een apart ras en daar train ik ook mee, ik moet het weer op een heel andere manier doen als jij dat doet , maakt ook niet uit want dat is mijn plezier maar voel je niet steeds zo aangevallen.
Tenminste zo komt het op mij over :19:

Groetjes Els
da's helemaal niet waar, ik zou willen dat er veel meer andere rassen in de IPO zouden zijn... helaas is dat niet zo, omdat de geschiktheid er vaak uitgefokt is, zie bijv. hoe lang wij naar een fatsoenlijke dober hebben moeten zoeken, tenminste die wij geschikt vinden om te werken ook qua bouw, formaat, lijnen etc.
Hoeveel boefjes zie je nog, kijk zelfs naar de stamboom hollanders... hoeveel zie je die in de IPO ook niet veel :19: mensen die op het afgelopen WK een vrouwtje met een Airdale een staande ovatie gaven na het appel, prachtig :ok: Maar als je het echt eerlijk vergelijkt met een duitser of mechelaar zou zij met een van deze rassen geen staande ovatie gekregen hebben, maar ik gun het haar van harte hoor, zag er prachtig uit en zeker met een ras wat je niet veel ziet :ok:
Afbeelding
starfleet
Erelid

malinois schreef: En dat er sneller gebruik van wordt gemaakt, tja bij kc's zie je veel halti's etc. die zie je bij ons niet, en zal ik ook niet gebruiken omdat ik dat helemaal niets vind. :wink: Als ik dan ook zie hoe sommige honden met hun eigenaren er vandoor gaan op het veld... tja dan is het ook maar wat je wil natuurlijk... :19:
Ik heb nooit bij een KC getrained, maar daar komt in principe van alles, ook mensen die geen kaas gegeten hebben van honden, maar drie keer naar de les komen, thuis niet oefenen enz. Ik vind niet dat je je eigen trainingsmethode en het inzetten van een prikker of TT daartegen kunt afzeten. Ik kijk meer naar een ervaren trainer of mensen die serieus bezig zijn, die clickeren of op andere wijze trainen en nooit een prikker of TT zullen gebruiken, niet naar het gros wat een cursusje komt volgen op een vereniging.

Net zoals er tegen grote honden/bepaalde rassen in het algemeen meer geschreeuwd wordt bij commando's (alsof die dovig zijn) wordt er naar mijn idee ook gemakkelijker naar hulpmiddelen als prikker ed. gegrepen bij bepaalde type honden en ook in bijvoorbeeld jouw tak van training. Ik geloof niet dat dat alles met het ras an sich te maken heeft, dat het ras of type hond dat per se zo vaak nodig heeft, wel met de cultuur er om heen.

Anne
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

De kennis en kunde van het goed honden trainen is maar voor weinig weggelegd. Of je nou bij een africihtingsclub traint, of bij een kC of hondenschool, het inzicht ontbreekt vaak. Je ziet mensen trainingen geven die zlef ook pas 1 hond hebben getraind en daarbij vaak weinig of geen opleiding hebben gevolgd.je ziet bij heel veel hondenscholen en KC de groepen per week kleiner worden omdat er geen goede op maat gesneden les worden aangeboden.Ook zie je net afgestuurde GT les gaan geven, sommige hebben weinig tot geen ervaring met honden.
gelukkig zijn wel mensen die kennis en kunde bij lekaar hebben die moet je echter zoeken met een zaklamp, welek vorm van hondentraining of opvoeding je nou ook doet.
Jan
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Malinois, je zou me dat artikel nog toemailen he! :pffff:

Maar op welke manier gebruik jij dan de TT? Om aandacht te vragen op de laagste stand?

Verder begrijp ik dat aanleren met belonen gaat en dat pas als de hond het commando beheerst er correcties gebruikt worden als de hond niet goed reageert. Ik heb nergens gezegd dat ik denk dat jij de TT gebruikt bij het aanleren. Wat ik me alleen afvraag is of die correctie bij oefeningen waarbij weinig drift is echt positief moet zijn (je dus iets vervelends toedient om er voor te zorgen dat de hond luistert). Wat ik mij dus afvraag is of je dan niet veel verder komt met een ander soort correcties dan even een stootje van de TT of een rukje aan de prikband. Ik vraag me dat oprecht af omdat ik juist het gevoel heb dat juist met dat soort intelligente en zelfstandige honden die manier van trainen veel meer resultaat kan boeken dan een simpele positieve correctie.

Daarnaast heb je in dat andere topic ook al aangegeven dat het omhebben voor jou niet gelijk staat aan het gebruiken en daar verschillen dan onze meningen. Ik vind namelijk dat een hond een oefening zonder hulpmiddelen moet kunnen uitvoeren voordat je kan zeggen dat de hond de oefening echt beheerst. Het feit dat jij de TT om hebt wil toch zeggen dat jij de dreiging van een correctie gebruikt om goed gedrag af te dwingen. Of je hem nu gebruikt of niet, de hond weet dat de TT om z'n nek hangt en hij weet dat als hij iets fout doet er dan een correctie kan komen. Ik ga er dan natuurlijk wel vanuit dat de TT ooit op hem gebruikt is, anders is het gewoon een halsband en heb je hem eigenlijk niet eens nodig.

Als laatste met je reu die uitvalt, ben je echt niet bang dat het gebruik van een TT, mocht die situatie ooit voorkomen, het gedrag van je reu alleen maar zal verergeren? Ik ken de hond niet, weet niet welk gedrag hij laat zien en weet ook niet waarom. Maar de hond los laten lopen en dan de verantwoording bij andere mensen neerleggen is in mijn ogen niet eerlijk. Als ik andere honden los zie lopen laat ik mijn honden ook los lopen. In jouw geval hebben de baasjes dus niet eens door dat hun hond beter niet jouw hond lastig kan vallen. Zou jij de hond aanlijnen als je andere honden ziet dan neem je zelf weer controle over de situatie en mochten de andere baasjes dat signaal dan nog niet begrijpen door hun eigen hond aan te lijnen dan heb jij nog altijd de controle omdat jouw hond aangelijnd is. Ik heb zelf ook een uitvallende herder gehad en ik liet haar echt niet gewoon los lopen met andere honden, met dan het excuus dat als er iets gebeurd dat dat aan de andere honden ligt en niet aan mijn hond. Een haar een TT omhangen en corrigeren op het moment dat ze wel uitvalt zou volgens mij het uitvallen alleen maar versterken.
starfleet
Erelid

Joyce schreef:Ik heb zelf ook een uitvallende herder gehad en ik liet haar echt niet gewoon los lopen met andere honden, met dan het excuus dat als er iets gebeurd dat dat aan de andere honden ligt en niet aan mijn hond. Een haar een TT omhangen en corrigeren op het moment dat ze wel uitvalt zou volgens mij het uitvallen alleen maar versterken.
Ik zat me net hetzelfde af te vragen en wilde iets dergelijk gaan vragen aan Mailinois. Ik heb altijd begrepen dat het niet juist is om je hond te corrigeren bij uitvalgedrag, maar juist te belonen als het goed gaat, trainen op bij je komen en op jou letten en de andere hond negeren. Zo doen wij het ook met Buffy en honden waarvan je al ziet aankomen dat het geen leuke ontmoeting wordt. Of is het zo dat je (Mailinois dan) bang bent dat hij op een andere hond klapt die net een hoekje om komt stuiven en die jij onmogelijk hebt kunnen zien aankomen?

Ik heb toch een beetje de indruk (misschien onterecht) dat als je eenmaal een TT gebruikt dat die gemakkelijk voor van alles wordt ingezet. Of is het zo dat deze reu zo moeilijk te trainen en onbereikbaar is dat je op geen enkele andere manier tot hem door kan dringen?

Anne
Zoek stok!
Zeer actief

blondie schreef:Ik beoefen ook de sport, en ik heb lol, en de hond ook, met streng en strak en een correctie als hij niet opgewekt loopt krijg ik hem echt niet opgewekt hoor en vrolijk met het appel gedeelte.. ik liep met van alles, bijtrolletje, balletje voertje.. en hoe gekker en afwisselender hoe leuker hij het vind, loop nu met een petje op me kop met een kokertje waar een tennisbal inzit, ziet er niet uit maar wat leuk is trainen geworden en het gaat soms mis ben ik wat te wild met me hoofd vliegt dat balletje er weer uit.. ja we hebben lol en beloning volgt als hij goed de oefeningen doet, gaat het niet goed genoeg dan doe ik het over.. tot het goed is en dan volgt beloning..
Laat ik zeggen dat ik via verschillende kanalen zoveel dingen hoor over africhting en hoe het er op bepaalde clubs aan toe gaat, dat mijn kijk op africhting de afgelopen weken behoorlijk veranderd is. Ik heb me er echt voor open gesteld, veel vragen gesteld en dus veel gehoord. Om eerlijk te zijn, ben ik nogal teleurgesteld in wat ik hoor. Honden die op een tafel gezet worden aan een paal gebonden met prikband om het aanblaffen te leren. Hond neemt een sprong en krijgt een enorme correctie in z'n hals. Een hond die steeds opstond onder het af en blijf, een correctie op 70 met de TT krijgt en de correctie aan de af oefening koppelde ipv aan het opstaan en wekenlang niet meer wilde gaan liggen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit zijn geen via via verhalen, maar rechtsstreeks van africhters en toeschouwers gehoord. En dat allemaal onder het mom van 'we hebben honden die zo hoog in de driften staan'. Mijn god, een tijger wordt nog met minder fysieke middelen getraind :roll:

En ja, ik weet dat er ook clubs zijn die anders trainen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

malinois schreef: En ik WIL geen training zonder TT doen, je wil ook lezen wat je wil lezen he.... wie zegt dat ik hem gebruik? Wie zegt dat ik de prikker gebruik? Dat maak jij ervan... om hebben = gebruik bij jou... bij mij niet...
Maar zonder kun je niet trainen, want dan wordt de hond 'wedstrijdslim'. Oftewel: als de hond weet dat hij geen stroomstoot kan krijgen of anderszins fysiek aangepakt kan worden, gaat hij z'n eigen gang :19:
malinois schreef: Dacht dat jij minder vooroordelen had, maar na de reacties in het topic van Eva en africhting en nu weer hier... kijk ik ook even anders tegen jou aan... :19:
Nee Malinois, helaas gaat het nu niet meer om vooroordelen. Ik heb me er juist voor opengesteld, maar wat er allemaal in de africhtingswereld gebeurt met honden, gaat zelfs verder dan ik ook maar had kunnen vermoeden. Ik kan daar werkelijk geen enkele waardering of sympathie voor opbrengen. En ik weet ook dat dit zeggen niet de manier is om dingen te veranderen, want elke africhter schiet direct in de verdediging. Maar ik heb niet langer het geduld om serieus op alle uitvluchten in te gaan, ik hoop dat anderen dat wel hebben. Wat dit met Eva te maken heeft, begrijp ik overigens niet, want ik had juist begrepen dat de heren niet met TT's en prikbanden gaan werken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

malinois schreef:
tineke schreef:
ik heb hem dan niet aan de lijn, ik loop dan los met ze in het bos, waar zo goed als geen andere honden lopen. Aangelijnd heeft hij geen TT om.... en het is niet teveel hond, anderen moeten gewoon hun hond bij zich houden maar dat schijnt erg lastig te zijn, zelfs in woonwijken waar een aanlijnplicht geldt. Ik heb hem dat niet geleerd met TT, dat is voor het geval ik hem nodig heb... hij gaat niet naar andere honden uit zichzelf...
Dat probleem heb ik hier in de woonwijk ook met Orson daar komt ook af en toe een ongeleid projectiel op afdenderen heel irritant ja .
Los kies ik ervoor om zo prikkelarm mogelijk te lopen en dan kan ik hem in ieder geval zo onder controle houden ,indien nodig ,dat er geen incidenten voorkomen.
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Laat ik zeggen dat ik via verschillende kanalen zoveel dingen hoor over africhting en hoe het er op bepaalde clubs aan toe gaat, dat mijn kijk op africhting de afgelopen weken behoorlijk veranderd is. Ik heb me er echt voor open gesteld, veel vragen gesteld en dus veel gehoord. Om eerlijk te zijn, ben ik nogal teleurgesteld in wat ik hoor. Honden die op een tafel gezet worden aan een paal gebonden met prikband om het aanblaffen te leren. Hond neemt een sprong en krijgt een enorme correctie in z'n hals. Een hond die steeds opstond onder het af en blijf, een correctie op 70 met de TT krijgt en de correctie aan de af oefening koppelde ipv aan het opstaan en wekenlang niet meer wilde gaan liggen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit zijn geen via via verhalen, maar rechtsstreeks van africhters en toeschouwers gehoord. En dat allemaal onder het mom van 'we hebben honden die zo hoog in de driften staan'. Mijn god, een tijger wordt nog met minder fysieke middelen getraind

En ja, ik weet dat er ook clubs zijn die anders trainen
Wat ik zo jammer vindt is dat het altijd de excessen zijn die blijven hangen bij mensen en altijd weer naar voren worden gebracht zodra het over africhting gaat. Terwijl ik juist steeds meer mensen en africhters tegen kom (knpv) die wel normaal nadenken en africhten, en ook openstaan voor ideeën en andere manieren van africhten.
Afbeelding
Groetjes Marja
Zoek stok!
Zeer actief

janinca2002 schreef:De kennis en kunde van het goed honden trainen is maar voor weinig weggelegd. Of je nou bij een africihtingsclub traint, of bij een kC of hondenschool, het inzicht ontbreekt vaak. Je ziet mensen trainingen geven die zlef ook pas 1 hond hebben getraind en daarbij vaak weinig of geen opleiding hebben gevolgd.je ziet bij heel veel hondenscholen en KC de groepen per week kleiner worden omdat er geen goede op maat gesneden les worden aangeboden.Ook zie je net afgestuurde GT les gaan geven, sommige hebben weinig tot geen ervaring met honden.
gelukkig zijn wel mensen die kennis en kunde bij lekaar hebben die moet je echter zoeken met een zaklamp, welek vorm van hondentraining of opvoeding je nou ook doet.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb geloof ik wel eerder gezegd dat ik niet zo'n hoge pet op heb van trainers in het algemeen. Dus ja, bij KC's zijn er genoeg trainers die niet goed zijn. En veel mensen die daar komen, oefenen thuis niet, zijn niet consequent en luisteren maar half. Met als resultaat dat ze een niet luisterende hond hebben. Maar in de africhtingswereld zijn net zo veel slechte trainers en mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn :wink: En op dat laatste ging ik in mijn vorige posts in. Misschien wat heftig, maar ik ben dan ook echt serieus erg geschrokken van wat ik gehoord heb van verschillende mensen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

tycha schreef: Wat ik zo jammer vindt is dat het altijd de excessen zijn die blijven hangen bij mensen en altijd weer naar voren worden gebracht zodra het over africhting gaat. Terwijl ik juist steeds meer mensen en africhters tegen kom (knpv) die wel normaal nadenken en africhten, en ook openstaan voor ideeën en andere manieren van africhten.
Nogmaals, ik ben actief op zoek gegaan naar mensen die in de africhting zitten en heb open vragen gesteld. Ik was oprecht benieuwd naar de trainingsmethodes. Ik denk niet dat ik de echte excessen heb gehoord, maar juist de methodes die door veel clubs standaard worden ingezet. En nee, daarmee zeg ik niet dat op alle clubs zo wordt getraind, net zo goed als er ook goede KC's zijn :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
starfleet
Erelid

Zoek stok! schreef:. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit zijn geen via via verhalen, maar rechtsstreeks van africhters en toeschouwers gehoord. En dat allemaal onder het mom van 'we hebben honden die zo hoog in de driften staan'. Mijn god, een tijger wordt nog met minder fysieke middelen getraind :roll:

Ik heb geslingerd van totale afkeuring naar open staan en beter willen en zeker ook kunnen begrijpen naar toch wel weer vraagtekens plaatsen.

Vraagtekens bij of het wenselijk is om met honden te trainen en te fokken die zo onbereikbaar worden dat ze heel fiks gecorrigeerd moeten worden om überhaupt door te komen. En toch ook weer vraagtekens bij de hele cultuur die er heerst van dat corrigeren moet, het in het belachelijke trekken van positief trainen, wijzen naar mensen die hun hond helemaal niet onder controle hebben. Ik denk echt dat die cultuur veranderingen grotendeels tegenhoudt, wars is van veranderingen en de mensen elkaar versterken door het naar beneden halen van een echt positieve aanpak, dat verwarren met de hond die de baas is.

Neemt niet weg dat ik wel nog steeds van plan ben om eens te gaan kijken bij een club waarvan hier dan gezegd wordt dat het "er heel anders toegaat", want op zich begrijp ik de aantrekkingskracht van de sport wel en ook dat bepaalde type honden daar echt lol in kunnen hebben en dat het een uitlaatklep voor hond en baas is.

Anne
starfleet
Erelid

Zoek stok! schreef:. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit zijn geen via via verhalen, maar rechtsstreeks van africhters en toeschouwers gehoord. En dat allemaal onder het mom van 'we hebben honden die zo hoog in de driften staan'. Mijn god, een tijger wordt nog met minder fysieke middelen getraind :roll:

Ik heb geslingerd van totale afkeuring naar open staan en beter willen en zeker ook kunnen begrijpen naar toch wel weer vraagtekens plaatsen.

Vraagtekens bij of het wenselijk is om met honden te trainen en te fokken die zo onbereikbaar worden dat ze heel fiks gecorrigeerd moeten worden om überhaupt door te komen. En toch ook weer vraagtekens bij de hele cultuur die er heerst van dat corrigeren moet, het in het belachelijke trekken van positief trainen, wijzen naar mensen die hun hond helemaal niet onder controle hebben. Ik denk echt dat die cultuur veranderingen grotendeels tegenhoudt, wars is van veranderingen en de mensen elkaar versterken door het naar beneden halen van een echt positieve aanpak, dat verwarren met de hond die de baas is.

Neemt niet weg dat ik wel nog steeds van plan ben om eens te gaan kijken bij een club waarvan hier dan gezegd wordt dat het "er heel anders toegaat", want op zich begrijp ik de aantrekkingskracht van de sport wel en ook dat bepaalde type honden daar echt lol in kunnen hebben en dat het een uitlaatklep voor hond en baas is.

Anne
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

tycha schreef:
Laat ik zeggen dat ik via verschillende kanalen zoveel dingen hoor over africhting en hoe het er op bepaalde clubs aan toe gaat, dat mijn kijk op africhting de afgelopen weken behoorlijk veranderd is. Ik heb me er echt voor open gesteld, veel vragen gesteld en dus veel gehoord. Om eerlijk te zijn, ben ik nogal teleurgesteld in wat ik hoor. Honden die op een tafel gezet worden aan een paal gebonden met prikband om het aanblaffen te leren. Hond neemt een sprong en krijgt een enorme correctie in z'n hals. Een hond die steeds opstond onder het af en blijf, een correctie op 70 met de TT krijgt en de correctie aan de af oefening koppelde ipv aan het opstaan en wekenlang niet meer wilde gaan liggen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit zijn geen via via verhalen, maar rechtsstreeks van africhters en toeschouwers gehoord. En dat allemaal onder het mom van 'we hebben honden die zo hoog in de driften staan'. Mijn god, een tijger wordt nog met minder fysieke middelen getraind

Wat ik zo jammer vindt is dat het altijd de excessen zijn die blijven hangen bij mensen en altijd weer naar voren worden gebracht zodra het over africhting gaat. Terwijl ik juist steeds meer mensen en africhters tegen kom (knpv) die wel normaal nadenken en africhten, en ook openstaan voor ideeën en andere manieren van africhten.
goh heb je zaterdag met mijn staan praten :mrgreen:
Jan
Afbeelding
starfleet
Erelid

janinca2002 schreef:
goh heb je zaterdag met mijn staan praten :mrgreen:[/quote]

Maar het zijn juist niet de excessen zegt Linda ook al. Het is niet zo dat er op het leeuwendeel van de clubs niet zo straf getraind wordt of dat mensen die dat willen worden geweerd, het is andersom en dat wordt ook beaamd door mensen die wel even hebben moeten zokeen naar een club waar het niet normaal is om vrij vlot prikkettingen en teletacten in te zetten. .

Maar misschien is mijn idee van excessen anders dan dat van jullie, dat zal het zijn. Daarna komt dan vaak: "Jullie begrijpen het toch niet" e.d. , maar zoals ik al zeg dat ligt volgens mij heel erg aan de cultuur die er in een groot deel van de africhting heerst. En ik denk dat de trainingsmethoden meer aan de cultuur liggen dan aan de hond. Inclusief het: "Ik kan anders nooit op het hoogste niveau trainen met mijn hond".

Anne
tycha
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:
tycha schreef:

goh heb je zaterdag met mijn staan praten :mrgreen:
euhhhh :denken: ff denken hoor :mrgreen: heb zoveel mensen gesproken zaterdag :smile2:
Afbeelding
Groetjes Marja
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Maar misschien is mijn idee van excessen anders dan dat van jullie, dat zal het zijn. Daarna komt dan vaak: "Jullie begrijpen het toch niet" e.d. , maar zoals ik al zeg dat ligt volgens mij heel erg aan de cultuur die er in een groot deel van de africhting heerst. En ik denk dat de trainingsmethoden meer aan de cultuur liggen dan aan de hond. Inclusief het: "Ik kan anders nooit op het hoogste niveau trainen met mijn hond".
Ik denk niet dat mijn idee van excessen anders is dat dat van jou. (om het even in enkelvoud te houden)
Dat waar Linda het over heeft zijn excessen en gebeurd niet standaard in de africhting. Wat de cultuur betreft ben ik het wel met je eens. Op mijn knpv club werd toen ik daar net kwam, ook volgens de "harde" methode getraind. Puur vanwege het feit, dat ze niet beter wisten. Nu is dat anders, nu wordt er wel nagedacht over hoe een hond leert, en worden ook andere manieren daarvoor bedacht. En dit is wat ik steeds meer zie gebeuren.
Er zijn ook zoveel africhters die het wel anders doen.
Afbeelding
Groetjes Marja
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”