Joyce schreef:Malinois, net zoals dat jij het vervelend vindt dat alle africhters over een kam geschoren worden, is het andersom ook niet eerlijk om te zeggen dat alle KC's slecht zijn en dat alle mensen met huis-tuin-keuken hondjes over straat getrokken worden omdat belonen niet helpt. Ik kan in zoverre met je meegaan dat je bepaalde honden zo hoog in drift kan brengen dat je een pijnprikkel nodig hebt om ze weer te bereiken, los van het feit dat ik zelf het nut er niet van in zie om een hond eerst op te jutten om hem dan te corrigeren omdat hij te opgejut is. Maar bij het oefenen van een gehoorzaamheidsoefening is die drift toch veel minder aanwezig? Je hoeft een hond toch niet op te jutten om te volgen? Daarom begrijp ik het gebruik van een TT bij dat soort oefeningen totaal niet. Met de juiste beloning en niet fysieke correcties lijkt het me dat je dat soort dingen zonder pijnprikkels aan kan leren, juist omdat honden uit werklijnen zelfstandig en intelligent zijn.
aanleren gebeurd alleen met beloning, dat roep ik geloof ik nu al eeuwen maar blijkbaar in het oneindige

Daarnaast dat ik een TT om heb bij mn hond bij het appel gedeelte wil nog niet zeggen dat ik hem bij elk onderdeel of uberhaupt het hele gedeelte gebruikt

Een TT is niet alleen om iets af te leren, er zit ook een trilfunctie op, daarnaast kun je de hond er ook mee prikkelen op een heel laag standje... standje voor mij totaal onvoelbaar en ik ben wat dat betreft erg gevoelig.
(Ik heb al eerder het seminair van Bart Bellon genoemd en zijn gebruik hiervan met de TT.)
Ik heb het daarnaast bij de kc's helaas uit eigen ervaring meegemaakt, met meerdere honden, niet alleen met mn eigen, ik heb er ook nog met die van familie gelopen....
Als ik mijn hond die met zijn tanden bloot naar me zit te grommen omdat hij zn balletje niet wil ruilen voor een complete rookworst waar ik al een half uur mee in mn handen sta dan houdt het voor mij op, die knal voor zn kop was ruim voldoende om even duidelijk te maken dat ik dat niet wil accepteren van MIJN hond...
Wat betreft de reu die rondloopt met een TT als hij buiten is vraag ik me af of het gebruik van een TT op het moment dat een andere hond hem lastig valt niet averechts gaat werken. Het gevaar van een TT of elk ander correctiemiddel is dat de correctie verkeerd geassocieerd kan worden. In jouw situatie kan ik me voorstellen dat een correctie van een TT de hond alleen maar agressiever zal maken en er de volgende keer voor zal zorgen dat hij geen enkele vreemde hond meer om zich heen duld omdat vreemde honden en stootje van de TT betekent, los van hoe hoog die staat moet een prikkel toch gevoelig zijn, anders had het geen effect.
nee, dat doet hij dus niet. Hij heeft vanaf pup af aan al geen andere honden geduld...

daar liep hij al van weg...
De meeste honden snappen zijn lichaamstaal overigens heel duidelijk... maar je hebt bepaalde honden (voornamelijk hypere labjes) die gewoon blind doordenderen

Nogmaals ik heb hem al ruim 6 maanden niet gebruikt, maar hij blijft altijd om...
Wat is precies het probleem van de reu? Als een andere hond opdringerig is en niet reageert op zijn baas wat zou hij dan doen? Happen, uitvallen, echt vechten? En doet hij dat dan uit frustratie, agressie of is het aangeleerd gedrag n.a.v. negatieve ervaringen in het verleden? Mijn ervaring met uitvallende honden is in ieder geval dat je dit ook heel goed positief kan oplossen, dat kost heel veel inspanning en tijd, maar uiteindelijk hou je er ook heel veel van over. Verder zijn er volgens mij op dit forum genoeg mensen die ook problemen hebben gehad met uitvallende honden, die dit hebben op kunnen lossen zonder gebruik van een TT. Ik denk dat in dit geval voor jou de TT gewoon een managementtool is, en misschien wel iets wat jou wat zekerder maakt in het uitlaten van je hond, maar het is geen langdurige oplossing voor het eventuele probleem dat er is.
het 'probleem' is dat hij geen andere honden moet... helemaal niet, niks noppes, teef - reu.... niks...

vanaf pups af aan heeft hij dit al gehad, weglopen en als ze dan alsnog komen bijten...
Hij heeft nog NOOIT een andere hond gebeten (en dat wil ik graag zo houden)... wel een van mijn eigen honden... en ik wil dit dus niet bij een andere hond. Hij luisterd perfect, het is een hele moeilijke hond, maar wel een schat van een hond voor mij... Maar hij moet geen andere honden... klaar... moet je hem dwingen, nee dat wil ik dus niet... de wereld vergaat niet als hij geen andere honden moet

Dan moet je gewoon ongelukken voorkomen.